• viseversa

    Äldre syskon förkylt

    Anonym (Men VARFÖR???) skrev 2015-10-08 19:14:11 följande:

    Varför skaffade du barn? Och varför i helvete stannade du inte vid ett?

    Skyll dig själv.


    Äh lägg av. Tönt.

    Ts det är bara att försöka se till så storasyskonet inte är och petar på bebisen så mycket. Och absolut inte pussa på bebisen. Tvätta händerna ofta och hoppas på det bästa. Detta får alla föräldrar som har fler än ett barn gå igenom. Själv har jag 4 och alla 4 lever trots att dom alla åkt på olika smittor som nyfödda från sina äldre syskon eller oss föräldrar.
  • viseversa
    Anonym (J) skrev 2015-10-08 20:21:58 följande:

    Bebisen klarar sig, och blir den förkyld klarar den det med. Även om snoriga bebisar är besvärligt. Jag har 3 barn tätt och alla har överlevt bebisåren trots alla förkylningar. Ställ ditt kontrollbehov åt sidan o gör så gott det går med handtvätt o hålla dem lite isär. Annars är det som livet är, det brukar ordna sig.


    Får bebisen rs är det inget man bara rycker på axlarna åt. Så säga att det inte är "någon fara" är bara strunt.
  • viseversa
    Kine skrev 2015-10-09 12:27:54 följande:
    Det kan vara farligt för nyfödda. Med rs kan barnet få vart som helst.

    2-åringen är förkyld. En förkylning klara en nyfödd. Det går oftast inte att helt undvika att nyfödda och barm under 1 blir förkylda.
    Vet du ens vad rs är? Rs ÄR en förkylning. En jävligt jobbig sådan men lik förbannat en förkylning. Vuxna och större barn klarar det galant ja men små små bebisar kan dö av rs. Har en 8 åring som fick rs som 5 veckors bebis och hopn hade också dött utan vård.
  • viseversa
    Kine skrev 2015-10-09 18:57:34 följande:
    Rs och vanlig förkylning är inte samma sak. Och det är inget som säger att ta barn bär på rs och kan smitta bebisen.

    En vanlig förkylning klarar en nyfödd. Jag har inte påstått att rs inte är farligt för nyfödda.
    Mitt barn låg inne för rs. Rs är en förkylning men en extra jobbig. Det är ett virus precis som en "vanlig" förkylning så man kan inte ge barn med rs antibiotika utan dom får klara av det själva som med alla förkylningar.
  • viseversa
    Kine skrev 2015-10-09 18:57:34 följande:
    Rs och vanlig förkylning är inte samma sak. Och det är inget som säger att ta barn bär på rs och kan smitta bebisen.

    En vanlig förkylning klarar en nyfödd. Jag har inte påstått att rs inte är farligt för nyfödda.
    Läs på lite innan du yttrar dig nästa gång. Rs ÄR en förkylning inget annat.
  • viseversa
    Kine skrev 2015-10-09 20:36:07 följande:
    Du skriver som att du tror att man ger antibiotika vid vanlig virus förkylning men det gör man inte då antibiotika biter på virus.... men jag antar att du förstår det själv.
    Förlåt jag skriver att man INTE kan ge antibiotika till ett barn med rs! EFTERSOM det är ett virus vilket antibiotika inte hjälper mot Hur är det med din läsförmåga?
  • viseversa
    Anonym (J) skrev 2015-10-09 21:34:21 följande:
    För det första är det inte ens "RS- säsong" ännu och för det andra handlar drt inte bara att det bara om att det ordnar sig(vilket det oftast gör) men man kan ju inte undvika syskon o deras baciller. Det är ju lite som det är. Vi har skaffat barn alltid o syskon finns i de flesta familjer. Dessutom i flertal. Tycket du hon ska ha ångest resten av halvåret? Vi lever i ett land med störst procent höst o vinterklimat, man måste lära sig härbärgera lite av sin oro och åtminstone inse att smittor från syskon är oundvikliga.
    Mitt barn fick rs inne i JUNI och det var itne heller rs sesång men hon fick det ändå sååå dom kan få rs redan nu även fast det inte är lika vanligt!
  • viseversa
    Anonym (Tomten) skrev 2015-10-10 16:35:35 följande:
    Ja fast ALLA förkylningar är INTE en RS-förkylning. Bara för att ett barn är förkyld betyder det alltså INTE att barnet bär på RS-viruset.

    Alla heter Glenn i Göteborg men alla som heter Glenn bor inte i Göteborg.
    Det har jag inte heller sagt, Jag har sagt att rs är ett fökylningsvirus. Inte att ALLA frörkylningar är rsvirus. Jag kan tom se på en person som är förkyld om det är rs personen har eller itne. Då rs förkylningen är JOBBIG även för vuxna även fast det itne är farligt. Men man är helt sänkt och bihålorna är igenkorkade näsan och ögonen rinner och man mår allmänt skit. En jobbig förkylning helt enkelt. Har man en sån förkylning är det antagligen rs man har och då ska man hålla sig låååångt borta från små bebisar och gamla svaga människor.
Svar på tråden Äldre syskon förkylt