• Anonym (Värdelös.)

    Hur går man vidare?

    Hur gör man får att orka fortsätta och även våga lita på sin partner igen efter år av svek?

    Fick det bekräftat tillslut av min partner att han varit kär i en kollega i något år trots han nekat när jag frågat och kallat mig både sjuk i huvudet som tror något sådant om honom och svartsjuk. Det är tydligen även mitt fel att han blev kär i denna perfekta och underbara tjej, hade jag bara varit frisk och inte helt värdelös hade han aldrig blivit kär och dragits till henne.

    Jag förstår inte hur jag ska klara av att någonsin kunna lita på honom och igen? Fan jag trodde verkligen att han älskade mig och att jag betydde något för honom under alla år, han sa jämt hur mycket han älskade mig och även om vi hade det tufft så var sexlivet bra på alla sätt. Fast det var väl därför han stannade då hon inte ville ha honom, jag känner honom väldigt väl och vet hur han fungerar och är helt övertygad om att han lämnat mig för henne om hon velat ha honom.

    Ni som har varit med om något liknande, lyckades ni förlåta och fortsätta förhållandet mer er partner?

  • Svar på tråden Hur går man vidare?
  • Anonym (g)

    Jag är inget troll o hjälp har jag, tror inte den som inte känner mej vet vad stark jag är.
    Jag är starkare än vad han är.
    Tror att han behöver skaffa hjälp och om man tittar på lyxfällan så är det bara en spott i havet mot dom skulderna han har dragit på sig o detta för att köpa den andra som inte nöjer sig med vad som helst och jag vill inte att hon fortsätter att kontakta mej med sina frågor, det är inte jag som kontaktar henne och ja jag har sagt ifrån.

  • Anonym (självplågare)
    Anonym (g) skrev 2015-10-13 11:21:16 följande:

    Jag är inget troll o hjälp har jag, tror inte den som inte känner mej vet vad stark jag är.
    Jag är starkare än vad han är.
    Tror att han behöver skaffa hjälp och om man tittar på lyxfällan så är det bara en spott i havet mot dom skulderna han har dragit på sig o detta för att köpa den andra som inte nöjer sig med vad som helst och jag vill inte att hon fortsätter att kontakta mej med sina frågor, det är inte jag som kontaktar henne och ja jag har sagt ifrån.


    Stark? 
    Att tråna efter en man som behandlar dig som skit och tro att bara man särar på benen då och då så kommer han tillbaka är inte att vara stark, det är att vara svag och nöja sig med vilket skit som helst. Men är det så du vill leva så.... 
  • Anonym (g)
    Anonym (självplågare) skrev 2015-10-13 12:01:57 följande:
    Stark? 
    Att tråna efter en man som behandlar dig som skit och tro att bara man särar på benen då och då så kommer han tillbaka är inte att vara stark, det är att vara svag och nöja sig med vilket skit som helst. Men är det så du vill leva så.... 
    Har du varit med om otrohet efter ett långt äktenskap tänkte så att du kan sätta dej in i detta?

    Jag har växt som människa av allt jag gått igenom och bara blivit starkare o starkare men faktum är att jag älskar honom trots det han gjort...
  • Anonym (självplågare)
    Anonym (g) skrev 2015-10-13 12:08:57 följande:
    Har du varit med om otrohet efter ett långt äktenskap tänkte så att du kan sätta dej in i detta?

    Jag har växt som människa av allt jag gått igenom och bara blivit starkare o starkare men faktum är att jag älskar honom trots det han gjort...
    Jamendåså då är ju allt jättebra, fortsätt så, du verkar ju må jättebra av det
  • Anonym (g)

    Man kan vara stark men ändå må dåligt över situationer, det var inte jag som gjort fel och det är inte jag som skaffade någon annan...Det jag har kvar är barnen och mitt hopp om att allt ska lösa sig.

  • Anonym (självplågare)
    Anonym (g) skrev 2015-10-13 13:15:07 följande:

    Man kan vara stark men ändå må dåligt över situationer, det var inte jag som gjort fel och det är inte jag som skaffade någon annan...Det jag har kvar är barnen och mitt hopp om att allt ska lösa sig.


    Ja du är jättestark eller nåt...
  • Anonym (Stålkvinnan)
    Anonym (självplågare) skrev 2015-10-13 13:24:20 följande:
    Ja du är jättestark eller nåt...
    Jamen faktiskt. Hon står utmärkt pall också för dina hånfulla kommentarer, håller fast vid sin åsikt utan att få något medhåll och står för att hon älskar sin man trots att han burit sig åt som en skit, hon gör som HON vill trots omvärldens fördömanden.
    Hur definierar du styrka?
  • Anonym (g)
    Anonym (Stålkvinnan) skrev 2015-10-13 13:44:38 följande:
    Jamen faktiskt. Hon står utmärkt pall också för dina hånfulla kommentarer, håller fast vid sin åsikt utan att få något medhåll och står för att hon älskar sin man trots att han burit sig åt som en skit, hon gör som HON vill trots omvärldens fördömanden.
    Hur definierar du styrka?
    Tack
  • Anonym (självplågare)
    Anonym (Stålkvinnan) skrev 2015-10-13 13:44:38 följande:
    Jamen faktiskt. Hon står utmärkt pall också för dina hånfulla kommentarer, håller fast vid sin åsikt utan att få något medhåll och står för att hon älskar sin man trots att han burit sig åt som en skit, hon gör som HON vill trots omvärldens fördömanden.
    Hur definierar du styrka?
    Jag definierar det Anonym(g) gör som självskadebeteende, att låta sig trampas av andra och känna stolthet över det är inte styrka, det är oförmåga att kunna stå upp för sig själv och rationalisera bort sin egen svaghet och oförmåga att kunna ta sig vidare för sig själv genom att intala sig själv att det är styrka.

    Styrka är att stå upp för sig själv och inte låta sig bli nertrampad av andra, styrka är att kunna inse sina egna brister och göra något åt det, styrka är att själv styra över sitt liv och inte hänga upp sitt liv på andra. Styrka är att kunna resa sig efter att man blivit illa behandlad inte att lägga sig platt och ta skiten som den kommer. Styrka är att kunna lämna ett destruktiv förhållande bakom sig och söka något bättre inte att nöja sig med vilket skit som helst.

    Hur definierar du styrka?
  • Anonym (g)

    När man går igenom svårigheter och beslutar sig för att inte ger upp det är styrka för mej.

  • Anonym (Stålkvinnan)

    Styrka i det här fallet är för mig att stå för det man tror på och det man vill även då man får motstånd. Och att kunna ändra sig.
    Det betyder inte att man har "rätt". Om det innebär att man låter sig "trampas på" så är det andra mekanismer inblandade som inte har med styrka att göra. Styrka handlar ju mer om huruvida man låter sig mosas. Du jobbar ju själv på rätt bra med trampandet, men det verkar inte ta så bra, eller hur?

  • Anonym (självplågare)
    Anonym (g) skrev 2015-10-13 15:25:50 följande:

    När man går igenom svårigheter och beslutar sig för att inte ger upp det är styrka för mej.


    Problemet är att du tror att det är du som avgör ert förhållandes framtid, det är det inte, man är två om ett förhållande och båda måste vilja det, han har medvetet valt den andra kvinnan före dig och utnyttjar dig för sex, det enda han vill ha av dig är sex, den andra kvinnan väljer han att ha ett förhållande med. Det är bara du som inbillar dig att det är den andra kvinnan som styr honom som om han vore någon pryl utan egen vilja och det gör du för att du inte har styrkan att inse att han faktiskt valde bort dig, du ägnar dig åt alla möjliga försvarsmekanismer, du projicerar (lägger skulden på den andra kvinnan), du rationaliserar (intalar dig att låta sig bli utnyttjad är styrka) och förnekelse (du tror att det är dig han vill ha egentligen men att den andra kvinnan inte låter honom).

    Som sagt, du mår inte bra psykiskt, försvarsmekanismerna kickar in när man är oförmögen att hantera situationer, du kan kalla mig dum, elak eller vad du vill och fortsätta leva som du gör, men du kommer aldrig må bra på riktigt, du behöver hjälp med att ta dig ur din situation, bli starkare och börja inse ditt eget värde och det kommer du inte lyckas med genom att ljuga för dig själv. Du behöver professionell hjälp med det, du grejar inte det på egen hand.
  • Anonym (g)
    Anonym (självplågare) skrev 2015-10-13 15:41:35 följande:
    Problemet är att du tror att det är du som avgör ert förhållandes framtid, det är det inte, man är två om ett förhållande och båda måste vilja det, han har medvetet valt den andra kvinnan före dig och utnyttjar dig för sex, det enda han vill ha av dig är sex, den andra kvinnan väljer han att ha ett förhållande med. Det är bara du som inbillar dig att det är den andra kvinnan som styr honom som om han vore någon pryl utan egen vilja och det gör du för att du inte har styrkan att inse att han faktiskt valde bort dig, du ägnar dig åt alla möjliga försvarsmekanismer, du projicerar (lägger skulden på den andra kvinnan), du rationaliserar (intalar dig att låta sig bli utnyttjad är styrka) och förnekelse (du tror att det är dig han vill ha egentligen men att den andra kvinnan inte låter honom).

    Som sagt, du mår inte bra psykiskt, försvarsmekanismerna kickar in när man är oförmögen att hantera situationer, du kan kalla mig dum, elak eller vad du vill och fortsätta leva som du gör, men du kommer aldrig må bra på riktigt, du behöver hjälp med att ta dig ur din situation, bli starkare och börja inse ditt eget värde och det kommer du inte lyckas med genom att ljuga för dig själv. Du behöver professionell hjälp med det, du grejar inte det på egen hand.
    Nej jag tror inte att jag ensam kan avgöra hur det blir mellan oss i framtiden för båda måste vilja, han har själv sagt att det bästa som kan hända är att han kommer tillbaka till mej och vår familj men jag styr inte honom.
    Jo han har valt denna nya kvinna nu men har sagt att han inte är kär i henne (detta sa han spontant) Och jag inbillar mej inte om den nya kvinnan för det hon gjort är såpass mycket hemskheter så det är anmält.
    Och jag har sex med honom för att jag vill och han tvingar mej inte till det + jag har levt med honom så länge så jag känner honom utan o innan.
    Och jag har hjälp, har ett helt nätverk omkring mej.
    Jag tänker inte låta mej tryckas ner av vad du skrivit.
  • Anonym (Inget att ha)
    Anonym (Värdelös.) skrev 2015-10-12 22:46:13 följande:

    Ungefär så ja, men om han fortfarande vill ha henne och är fortfarande kär vet jag inte. Han säger att han inte alls tycker om henne längre och känner hat mot henne för att hon förstört så mycket när hon lurade honom. Inser ju själv hur sjukt det låter och blir förbannad på honom när jag tänker på har han hela tiden skyller ifrån sig och inte tar sitt eget ansvar över sina egna handlingar och jag personligen håller han ansvarig och inte henne. Värdelös var jag bara enligt honom undertiden han var så kär i henne och inte nu dom senaste åren. Nu är jag bara sjuk i huvudet när jag är ledsen och vill ha svar. Sen att där och då hade han valt henne utan tvekan om hon hade velat ha honom det vet jag till 100%, det är absolut inget jag inbillar mig. Såhär i efterhand så önskar jag att hon velat det så jag hade sluppit leva som nått djävla andra handsval och känna mig otillräcklig.

    Jag skulle garanterat känna mig tryggare ensam och klarar av att vara ensammen även om det skulle vara oerhört tråkigt att leva resterande år helt ensammen. Jag älskar honom tror och vill bara ha tillbaka mitt liv som togs ifrån mig och vill inte mina barn ska växa upp med varannan vecka boende. Men visst ibland eller ofta har jag tänkt tanken på att bara dra och leva mitt eget liv med mina barn, stora problemet är väl att jag inte vill leva ensammen resten av livet, har ingen familj kvar och nästan inga vänner då mina närmaste vänner var killar och dom har sambon skrämt iväg då man inte kunde ha vänner av motsatt kön enligt sambon.


    Tror jag förstår vad det är ni har gemensamt; ingen av er tar fullt ansvar för era liv. Han tar inte ansvar för vad han gjort, o vågar inte vara ensam utan ett förhållande. O du tar på dig offerkoftan som vill ha tillbaka livet han tog från dig, o vem utom du kan göra nåt åt det? Trots allt du vet om honom så stannar du kvar o tar inte ansvar för din egen lycka utan hänger upp det på honom. För du vågar inte heller vara ensam.

    Sen finns det ju inget som säger att du kommer vara ensam resten av livet, varför skulle inte du kunna träffa nån ny precis som många andra?

    Tror faktiskt inte du älskar honom (?), utan tryggheten i att ha nån att leva med.
  • Anonym (Värdelös.)
    Anonym (Inget att ha) skrev 2015-10-13 18:01:03 följande:

    Tror jag förstår vad det är ni har gemensamt; ingen av er tar fullt ansvar för era liv. Han tar inte ansvar för vad han gjort, o vågar inte vara ensam utan ett förhållande. O du tar på dig offerkoftan som vill ha tillbaka livet han tog från dig, o vem utom du kan göra nåt åt det? Trots allt du vet om honom så stannar du kvar o tar inte ansvar för din egen lycka utan hänger upp det på honom. För du vågar inte heller vara ensam.

    Sen finns det ju inget som säger att du kommer vara ensam resten av livet, varför skulle inte du kunna träffa nån ny precis som många andra?

    Tror faktiskt inte du älskar honom (?), utan tryggheten i att ha nån att leva med.


    Tror mycket av det du skriver stämmer in men inte allt. Jag vet att han inte vågar vara ensam, då han har fungerat på samma sätt varje gång alltid på börjat nytt förhållande innan han lämnat det gamla. Jag är inte rädd för att vara ensam och trygghet med honom är det sista jag har. Bara tanken på barnen ska åka runt mellan oss varannan vecka och kanske inte få trygghet i ett hem skrämmer mig. Har sett så många bra föräldrar som blir rena skitföräldern så fort dom träffar en ny och barnen blir svikna gång på gång.

    Håller dock med om att det är fel att hålla honom ansvarig över min lycka, men det beror inte på att jag inte klarar av att vara ensammen. ensam är stark, enligt mig och jag har levt efter det hela mitt liv. Jag har aldrig tidigare släppt någon in i mitt liv och hjärta till 100 % och när jag insåg att jag verkligen älskade honom drog jag och lämnade honom, men insåg efter ett tag när han kämpat med att vinna min tillit att han var värd en chans. Jag är övertygad om till 100% att jag fortfarande är med honom för att jag älskar honom på rikigt och inte för att jag är rädd för att leva själv. Skulle han lämna mig så skulle jag acceptera det och inte böna och be på mina baran knän att han skulle stanna hos mig, men ska han stanna så kräver jag att det är för att han älskar mig med allt vad det innebär.

    Jag är fullt medveten om att man kan träffa någon ny, har nog inga större problem med det utifrån all uppmärksamhet och kärleksförklaringar jag får från andra. Problemet är att jag inte vill blanda in någon bonuspappa eller liknande i mina barns liv, har levt med en heldrös och tagit skada av alla bonuspappor som kommit och gått under åren. Skulle det ta slut så vill jag inte ha något seriöst förhållande utan mer bara träffa någon på min barnlediga tid varannan vecka om ens det.
  • Anonym (Värdelös.)
    Anonym (g) skrev 2015-10-13 16:10:38 följande:

    Nej jag tror inte att jag ensam kan avgöra hur det blir mellan oss i framtiden för båda måste vilja, han har själv sagt att det bästa som kan hända är att han kommer tillbaka till mej och vår familj men jag styr inte honom.

    Jo han har valt denna nya kvinna nu men har sagt att han inte är kär i henne (detta sa han spontant) Och jag inbillar mej inte om den nya kvinnan för det hon gjort är såpass mycket hemskheter så det är anmält.

    Och jag har sex med honom för att jag vill och han tvingar mej inte till det + jag har levt med honom så länge så jag känner honom utan o innan.

    Och jag har hjälp, har ett helt nätverk omkring mej.

    Jag tänker inte låta mej tryckas ner av vad du skrivit.


    Låter lite som min sambo förutom att han aldrig skulle strula mellan oss om han hade fått chansen att vara med henne. Blir bara så störd när jag tänker på hur han klagat på andra killar som blivit så till sig och förtrollad av någon som dom inte kan få men ändå gör allt för och lite till.. Hon som min sambo blev kär i är en typiskt sån som går i gång på att få uppmärksamhet från andra killar och har ett behov att få känna sig bättre än andra tjejer och gör allt för att få andras killar att falla för henne. Tyvärr så lyckades hon med min sambo och det är naturligtvis bara hans fel och inte hennes att han är så svag när någon ger han uppmärksamhet och enbart säger sånt han vill höra och bara håller med om allt han säger, pratade aldrig om sitt eget liv och sin sambo utan full fokus på min sambo. Tydligen den dagen min sambo drog sig tillbaka och slutade prata mer än småprat så började hon prata om sitt och sin sambo. Hon försökte även få han att lämna mig och bestämma vad som är ok att göra och inte göra i mitt och min sambos förhållande som sambon självklart tyckte lät superbra trots han tjatat in motsatsen för mig under 10 år.

    Tror du tjänar på att sätta ner foten och visa att han inte kan äta kakan och ha den kvar, om du gör det så kanske han dumpar sin nya och kommer tillbaka och ni kan starta om på riktigt utan den nya.
  • Anonym (g)

    Har allt satt ner foten så jag nöjer mej inte med att få några smulor så om han vill ha mej tillbaka så kommer han att få visa det, även våra barn har satt ner foten (dom är så vuxna så dom har listat ut och kollat upp på egen hand och fått höra en massa lögner från hans sida så dom vill inte se honom nu).
    Undrar ibland på hur han kan må när inte barnen, hans föräldrar och andra inte vill umgås eller vistas där han är. 

  • Anonym (g)

    Det svåra i detta är att jag fortfarande älskar honom. Min magkänsla säger mej att vi inte är klara med varandra.
    Och rädd för att vara ensam är jag inte, det har jag varit länge (pga hans jobb) så för mej är det inte ensamheten som är jobbig.

Svar på tråden Hur går man vidare?