• MammaMusan

    alla dessa julklappar

    Jag har tidigare år läst typ " våra barn får max en julklapp för 80 kr". Vad 17 köper ni då? Ett spel till PS kostar ju 600kr. Och en jäkla Barbiedocka lika mycket. Calle me crazy men själv skulle jag bli besviken när jag var barn för 1 paket. Och tro mig, jag växte inte upp i överflöd på nått sätt, tvärtom. Jag skulle gissa på att vi lägger ca 10 000 på julklappar. Då är ca 3000 till familjen vi firar med och 7000 till våra 2 barn. Så har det varit de senaste åren. Nej de får inte vad de vill.

    Så,vad köper ni?

  • Svar på tråden alla dessa julklappar
  • Mrs Green

    Jag tror de som köper så lite julklappar till sina barn har en stor släkt och tycker att det blir ett överflöd av paket ändå. Vi har bara mormor som köper julklappar utöver oss föräldrar så vi brukar köpa för runt 5000 kr åt dotter (som är 10 år och ofta köper vi upplevelser som vi kan göra tillsammans, hon brukar inte önska sig så mycket saker längre)

  • blomman 2

    Jag köper lite allt möjligt. Allt från lite kläder ( nattlinne,pyjamas,mössa,vantar,öronmuffar...)till pysselsaker ( dit hör även garn då min dotter är jätteintresserad av virkning/stickning..) till väska, örhängen,halsband...Små saker som hon har tittat ut och önskat under längre tid. Jag skriver upp små anteckningar vad/var sakerna finns så det blir lätt att "plocka" upp sakerna när det är dags. Till julklappar ingår även skridskor och pulka om snön/isen inte har kommit ännu. Känns som att ju yngre barnen är desto billigare är julklapparna och de blir glada av allt! Så jag slår in allt från önskningar till nyttosaker!

  • Natulcien

    Vi köper inte "en julklapp för 80 kr". Men vi har hittills begränsat det till en julklapp. Kostnaden är inte det viktiga. Kan bli för 200 kr eller 1000 kr. Vi vill bara inte ha så himla många julklappar. Sonen (5 år) får ju från släktingar också, så totalt kanske han får 10 klappar, vilket jag tycker är mer än nog. I synnerhet i dessa tider när man kan använda sina pengar till vettigare saker än att vältra sig i julklappar.

  • nernu

    Jag är inte så petig med vad barnens grejer kostar. Lägger mer fokus på vad det är och hur mycket barnet vill ha det. Kan bli dyrt ett år och mindre dyrt ett annat.

  • sextiotalist

    Vi har aldrig spenderat stora pengar på julklappar, mycket pga pengarna inte har funnits, men ändå hittat bra och uppskattade julklappar.
    Att köpa en Ipad eller dator för 9000 finns inte i vår värld, finns inte en chans att det kan vara värt de pengarna.

    När vi köper sådana saker, så passar vi på när det är reor eller utförsäljning. I år blir det en avancerad mus till datorn, några klädesplagg, necessär och plånbok som det ser ut nu till grabben.

  • MadHatter

    Jag brukar passa på att köpa saker som barnet vill ha på jul/födelsedag. Barn behöver jubtrots allt en och annan pryl och om man väljer att ge dem utspritt lite då och så eller två ggr/år ör väl en smaksak. Dvs mitt barn skulle få lika mycket saker oavsett om vi firade jul eller ej.

    Det som blir extra är att jag gillar paketkalender och julpynt - det hade vi ju inte haft om vi inte firade jul. Men då hade man väl gjort något annat roligt för familjen med pengarna iatället.

    Har inte bestämt vad det blir i år men förra året blev det en sak till barnets hobby för 800 samt en prenumeration på ytterligare en sak till hobbyn för 170kr/månad. Det blir ju rätt mycket pengar men bra saker som hon har stor glädje av dels nu och förmodligen även i framtiden.

  • Rani

    Läser i tråden och är mest förvånad över att så många redan köpt.årets julklappar!

    Vi har en treåring (och en bebis) och hittills har hon mest fått småsaker av oss. Mest för att hon tycker det är roligt att öppna paket. Spelar ingen roll för henne om det är rn dyr eller billig klapp. Av släktingar så har hon fått saker hon behövt hittills. Men i år blir dey nog mer leksaker.

  • Fiiee

    [quote=76013600][quote-nick]mammalovis skrev 2015-11-17 12:27:29 följande:[/quote-nick]ts och ni andra som köper för flera tusen, vad räknas in i julklapparna egentligen?

    Är det ny slalomutrustning, mobil, surfplatta, märkeskläder utöver legosatser och DS-spel? Allt beror kanske också på vad de får under resten av året och så klart ålder, en tonåring har ju dyrare önskemål än en 5-åring tänker jag. Jag läste i en annan tråd att de fick kommande års kläder och då förstår jag att det drar iväg.

    Ser man till totalsumman barnen får julklappar för så landar det nog på 2200 till 4000 kr per barn ändå och då är inte skidor, pulkor och julkläderna inräknade, så det går ingen nöd på barnen, anser jag..[/

    Vi handlar kläder, mobiler, hästutrustning osv när dom behöver det.

    Kläder mm ska dom inte behöva få i julklapp.

  • sextiotalist
    Rani skrev 2015-11-18 08:29:25 följande:

    Läser i tråden och är mest förvånad över att så många redan köpt.årets julklappar!

    Vi har en treåring (och en bebis) och hittills har hon mest fått småsaker av oss. Mest för att hon tycker det är roligt att öppna paket. Spelar ingen roll för henne om det är rn dyr eller billig klapp. Av släktingar så har hon fått saker hon behövt hittills. Men i år blir dey nog mer leksaker.



    Jag har inte köpt en enda, men funderar för fullt
  • sextiotalist
    Fiiee skrev 2015-11-18 09:04:41 följande:

    [quote=76013600][quote-nick]mammalovis skrev 2015-11-17 12:27:29 följande:[/quote-nick]ts och ni andra som köper för flera tusen, vad räknas in i julklapparna egentligen?

    Är det ny slalomutrustning, mobil, surfplatta, märkeskläder utöver legosatser och DS-spel? Allt beror kanske också på vad de får under resten av året och så klart ålder, en tonåring har ju dyrare önskemål än en 5-åring tänker jag. Jag läste i en annan tråd att de fick kommande års kläder och då förstår jag att det drar iväg.

    Ser man till totalsumman barnen får julklappar för så landar det nog på 2200 till 4000 kr per barn ändå och då är inte skidor, pulkor och julkläderna inräknade, så det går ingen nöd på barnen, anser jag..[/

    Vi handlar kläder, mobiler, hästutrustning osv när dom behöver det.

    Kläder mm ska dom inte behöva få i julklapp.



    Min tonåring har alltid gillat att få kläder i julklapp (även om han är kille), så varför ska han inte få det då?
    Nu är det då ett enstaka plagg som han själv inte skulle ha köpt
  • Velmaja

    Undrar också. Brukar handla till sonen för ca 6 tusen och då får han inte överdrivet mycket men bara tex lego kostar 800-1000 kronor minst. I år får han en dator så då drar det iväg ännu mer.

  • Vestra

    Vi kör all-in vid jul. Julen ska vara magisk och i överflöd! Så gör vi, och det funkar fint. Mina barn är inte bortskämda för det. 


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Vestra
    sextiotalist skrev 2015-11-18 09:10:12 följande:

    Min tonåring har alltid gillat att få kläder i julklapp (även om han är kille), så varför ska han inte få det då?
    Nu är det då ett enstaka plagg som han själv inte skulle ha köpt
    Så var jag också. Älskade att få kläder. Och då lite lyxigare än strumpor. Den typen av kläder som åt upp studiebidraget genom att bara köpa en tröja. Mjuka paket var det bästa jag visste.
    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • mama

    Min familj la mellan 12-16.000 kr på julklappar när jag och syskonen växte upp. 25, 22, 16, 12 är vi nu så det blir inte julklappar för de summorna längre.

  • mammalovis
    sextiotalist skrev 2015-11-18 09:10:12 följande:

    Min tonåring har alltid gillat att få kläder i julklapp (även om han är kille), så varför ska han inte få det då?
    Nu är det då ett enstaka plagg som han själv inte skulle ha köpt
    Nu tror jag visserligen att det var nedre delen av citatet du svarade på, som inte var skrivet av mig, men självklart får du ge kläder till ditt barn, det lägger jag inga värderingar i. Jag tycker det är mer intressant hur människor tänker. Kanske ger man på ett annat sätt till ett äldre barn som får köpa kläder för barnbidraget själv, tänker jag.

    Det är bara det att man kan känna sig snål som inte handlar för tusenlappar, men jag tror inte mina barn hade varit lyckligare av det. De har ju ändå det som jag kallar basleksaker som duplo, lego, träjärnväg, böcker, pärlor, målargrejer, dockor med kläder, vagn och säng, utklädningskläder mm. Skulle dottern få bestämma hade hon velat ha varenda Frostpryl som finns, men jag tror inte det hade gjort henne särskilt tacksam, nu får hon ett axplock med kläder, smycken, docka av oss och släkten, vilket hon kommer gilla.
Svar på tråden alla dessa julklappar