• schober

En tråd för alla som påbörjar/påbörjat Pergotime-kur vintern 2015/2016

Lindaas skrev 2016-02-14 19:14:08 följande:
    Okej, jag är 25 och min sambo fyller 27 i år :) vi åker med ving denna gången, snorklingen och dykningen är fantastisk där! Det tycker jag ni ska unna er :)

Jag läste att gul grapefrukt är bra att dricka för att öka fertiliteten, många som har skrivit det men vet inte om det stämmer. Äter ni några speciella vitaminer? Jag äter aco kvinna och d vitamin.
    Hur länge har ni varit tillsammans?
    Ja vi ska kolla på resor dit, är så dyrt bara haha!

Gul grapefukt... jag har hört röd. Röd grapefruktjuice är det många som dricker. Jag testade men var inte strikt nog för att hålla på länge nog =P

Jag har testat lite allt möjligt på pillerfronten, men folsyra i nån form har jag ätit i 1.5 år minst (i "kvinno-tabletter" typ ACO). Karl har tidigare ätit zink och folsyra han med, men jag har missat att komma mer, ska dock göra det i veckan tänkte jag =)
    Babydreamer skrev 2016-02-14 19:39:16 följande:
    Fick ingen mensvärk men har bara haft mensvärk enstaka gånger efter att sonen föddes för 3,5 år sedan. Annars var det som vilken mens som helst.
    Bra att veta. Min temp gick ner idag till vad den brukar ligga på vid mensstart, så med lite tur så kommer den idag eller imorn *håller tummarna*
  • schober
    Lindaas skrev 2016-02-15 17:46:37 följande:
    Vi har vart tillsammans i 5 år :) ni då?

Aha röd kanske det är, hur länge måste man hålla på då? Okej, då äter vi ju samma då :)
    Vi med, vi firar fem år i april :) 

Oj ingen aning, men antagligen nån månad så att man ser resultat kanske? Ingen pejling alls haha
  • schober

6 dagar efter Provera stopp och ingen antydan till blödning... har lite molvärk och känningar nu men det skulle lika gärna kunna vara vad som helst. 
    Tempen gick upp igen efter en liten dipp häromdagen och ligger igen på samma nivå som efter ÄL... vilket stör mig då jag har läst att tempen ska gå ner som vanligt när mensen ska komma även om man gått på Provera.
    Är sååååå frustrerad och otålig! 
    Ska dock ta ett graviditetestest strax "bara för att" - eftersom man vet ju aldrig. Tog dock ett helt blankt test för kanske 1-2 veckor sen så förhoppningarna är så gott som noll. Suck.

Sorry för gnäll =P

• schober
    Lindaas skrev 2016-02-17 17:16:32 följande:
    Fortfarande inte? Men de kommer säkert, håller tummarna! Ta test för säkerhetsskull, vad visade det?

Jag har typ glömt bort att man faktiskt kan bli gravid nu innan jag ska börja med tabletterna.. Känns som huvudet är inställt på att det inte kommer gå utan dem..

Det visade Inte Gravid - såklart... har ju inte haft ägglossning sen i december så är inte förvånad, men tänkte att det var lika bra att dubbelkolla just in case. 

Är så otroligt opepp och negativ just nu för att allt tar sån tid =/ tack för dina ord iaf! =D

• schober
    Lindaas skrev 2016-02-17 20:00:41 följande:
    Okej, ja jag förstår. Mensen kommer säkert vilken dag som helst. Men klart det är jobbigt. Tur vi är fler i samma situation <3 vi får va starka tillsammans.

Tack <3

Har ni börjat planera namn och så?

Vi började för lääääänge sen, en bra bit innan vi ens började försöka haha

• schober
    palomablanca skrev 2016-02-18 08:03:09 följande:

E det nån som haft typ illamående o aptitlöshet som biverkning av pergo efter avslutad kur?

Mår illa vad jag än äter o e inte hungrig eller sugen på nåt. Hade det varit lite senare i cykeln hade jag gissat på gravidsymptom men vet ju att det inte är det m tanke på att det suttit i sen före äl.

Hur gör ni andra m test. Väntar ni t 14 dagar efter äl eller går ni på bim beräknad från sista mens? Tänker att jag fick utslag på äl-test dag 18-19 så att testa på bim beräknat enligt sista mens e kanske lite tidigt. Kommer dessutom bli sjukt besviken av ett negativt test. Har liksom en känsla av att det kommer gå vägen denna månaden.

Jag säger alltid att jag ska vänta med att testa,men det brukar gå åt skogen haha. Dock har det använts bra mycket färre test efter att jag började tempa vilket är skönt för plånboken. När väl Pergokuren är igång och BIM närmar sig så lär det bli något test för att säkerställa positivt eller negativt oavsett vad tempen säger.
    -----

In other news (intim info): i natt kom ääääntligen lite blodblandade rosaaktiga flytningar så jag väntar ivrigt på att mensen kommer under dagen. Är idag en vecka efter sista Proveratabletten. Var rädd att det skulle ta minst en vecka till!
    Om allt går "enligt planerna" och vi plussar nu så är jag beräknad i slutet av november.. men om det tar sig nästa månad blir det BF 22 december - DEN är kanske inte det roligaste haha
  • schober
    Lindaas skrev 2016-02-18 12:59:07 följande:
    Åh, hoppas det kommer igång nu! :) hoppas på en november bebis :)

Ja det skulle vara himla mysigt. Än så länge har ingen blödning kommit igång utan det är mest rosarött "inuti", men det är ändå på rätt väg vilket är skönt. Bara hoppas det kickas igång strax så att jag kan börja räkna mensdag 1 till 5 och börja med pergon.

Du hade PCOS eller? hur fick du reda på det?

• schober
    Lindaas skrev 2016-02-18 20:09:39 följande:
    Japp det har jag. När jag slutade med mina p piller fick jag bara mens 1 gång av mig själv, sen så gick det flera månader utan att den kom. Så jag sökte för det och då konstaterade läkaren det. Har ett "pärlband" av äggblåsor på ena äggstocken. :( läkaren sa att det kan bero på att jag ätit p piller i så många år. Blev lagom ledsen för sista året frågade jag varje gång jag hämtade nytt recept på piller om det var säkert att det inte var farligt eller skulle påverka barntillverkandet, men de se de att det inte skulle göra... Suck. Blir nästan gråtfärdig när jag tänker på det såhär.. dudå? Har du också pcos?
    Oj jag hade ingen aning om att det kunde orsakas av p-piller, shit! Aldrig hört något om det alls. Tur att jag inte gick på p-piller eller andra hormoner särskilt länge, usch vad ledsamt =/ Kan förstå din frustration <3

Nej jag har inte PCOS, i alla fall inte av vad två gynekologer kunde se på två VUL. Allt inuti ser ut som det ska, så det är troligen någon annan typ av hormonstörning jag har. Eller om det är PCOS ändå fast utan de där typiska pärlbanden, fast det kanske är ett måste att ha sådana äggstockar för att det ska diagnosticeras som det?... ingen aning i alla fall. Nåt lurt är det.
  • schober
    Lindaas skrev 2016-02-18 21:47:47 följande:
    Ja det är verkligen inte kul. De säger att det är väldigt vanligt men det hjälper ju inte när man känner sig sjukt onormal!

Men hur fungerar det då, allt är som vanligt men du har inte fått varken äl eller mens själv då? Har det vart så länge?

Väldigt vanligt... skumt att man aldrig har hört talas om det förens nu när man försöker bli med barn. Fy för sjukvården! =/

Har alltid haft långa cykler, det senaste 1,5 året har jag räknat och landat mellan 32 till 44 dagar - oftast runt 35-36 dagar, vilket var normalt för mig. Mensen kom alltid även om den var oregelbunden. Började med ältester efter nån månad när vi börjat försöka, och sen tempa och har både fått positiva ältester ca 14 dagar innan mensen och temphöjning som man ska.

Efter det tidiga missfallet i september så har jag bara haft ägglossning och mens två gånger så nånting är helgalet efter det... 

• schober
    Lindaas skrev 2016-02-18 22:11:56 följande:
    Ja jag vill säga att den är kass men hoppas så att vi verkligen får rätt hjälp nu.. Undra vad som hände idag, jag har vart jätte positiv det senaste men idag hamnade jag i en riktig svacka känner jag.. :/

Aha okej, men vad konstigt att det kan bli så då! Har de ingen förklaring till varför det kan bli så då? Vad jobbigt med missfall, kan inte ens föreställa mig hur ledsen man skulle bli...

Ja nångång måste man ju bara träffa rätt läkare och få rätt hjälp! Så här ska det ju inte behöva vara när så många andra bara behöver titta på en bebis så är de gravida...

Jag svajar också mellan att vara positiv och otroligt nedstämd. man vill ju gärna vara positiv ifall om att det är så att "tänk inte på det så händer det" men det är ju lättare sagt än gjort =P

Den första gynekologen sa i april att min kropp helt enkelt verkar vara sån. Att den oregelbunda långa cykleln är normal för mig, och den andra gynekologen nu i februari sa inte så mycket utan gav med Pergo på en gång.... Ska efterfråga ett VUL/blodprov sen när jag börjar ta Pergon för att säkerställa att jag verkligen har ÄL.

Ja missfallet var lagom kul. Det var knappa veckan efter plusset, och händer på jobbet (nattarbetade då) så det var inte det härligaste. Skönt att man inte hann gå så länge, och nu vet vi ju att det GÅR - men oron lär inte försvinna på ett bra tag. Hade känn redan innan vi började att vi skulle bli ett sånt där par som skulle få problem... känns som att det lite är the story of my life....

I vilken del av landet bor ni förresten? Storstad?

Svar på tråden En tråd för alla som påbörjar/påbörjat Pergotime-kur vintern 2015/2016