• bellissimo

    återföring av fryst blastocyst

    hej alla. Jag och min sambo gör just nu en ivf. Vi fick ut 34 ägg,27 befruktade och 13 frysta 5 dagars blastocyster. ett gott resultat har jag förstått...är 40 år. Jag fick vänta en menscykel för de vara rädda för över stimulering på mig. Nu är det strax dax för återförande....nån med erfarenhet...Hur optimerar man kroppen så det ska fästa..tack för svar :)

  • Svar på tråden återföring av fryst blastocyst
  • bellissimo
    Zoe A skrev 2016-01-18 11:37:30 följande:

    Oj, vilket bra resultat, grattis. Vi fick 7 till frys och inväntar insättning men fick hoppa över första omgången då det inföll på en helg och det ser ut som att det gör det denna gången också. otroligt frustrerande att de inte jobbar på helger. Ska man behöva vänta och sen stimuleras för att styra ägglossningen för att ens kropp inte har koll på om det är vardag eller helg.

    önskar dig all lycka till!


    åh va jobbigt för er att behövs anpassa efter öppetider..hoppas verkligen att ni får komma vid nästa ägglossning :) Lycka till
  • loops

    Hoppar in här. Igår gjordes äggutplocket på mig. Idag fick vi svar. 50 äggblåsor, 48 ägg. 22 st har befruktas och ska odlas några dagar till. Har inte fattat att jag är överstimulerad förrän jag läser runt. Nu blir det vila några dagar och hoppas att så många som möjligt överlever till frys på lördag. Känns jobbigt att inte få sätta in något nu. Hur får man/ni tiden att gå?

  • lilsis
    loops skrev 2016-01-19 10:40:22 följande:

    Hoppar in här. Igår gjordes äggutplocket på mig. Idag fick vi svar. 50 äggblåsor, 48 ägg. 22 st har befruktas och ska odlas några dagar till. Har inte fattat att jag är överstimulerad förrän jag läser runt. Nu blir det vila några dagar och hoppas att så många som möjligt överlever till frys på lördag. Känns jobbigt att inte få sätta in något nu. Hur får man/ni tiden att gå?


    Man fortsätter med livet. Det fungerar inte att gå runt och bara vänta hela tiden.

    Jag har precis betalat in handpenning på en efterlängtad resa. Skulle dagens återföring ta sig kan vi inte åka ( för nära BF ) men jag kan inte planera utefter att det kanske fungerar den här gången.
  • Amie77
    Regnbågsdröm skrev 2016-01-19 08:24:11 följande:
    Okej, aldrig hört att man fryser tvådagars. Men tydligen men bra att du får använda det andra.

    Stort lycka till!
    Tack!

    Verkar vara så självklart på CvL i alla fall att de inte förklarar det närmare: "En av de metoder som prövas för att välja bäst embryo att återföra, innebär förlängd odling i värmeskåp i fem dagar i stället för två."
  • hoppas 2014

    Hej. Hoppar in här om jag får. Har haft ett dygn av hopp o förtvivlan med misslyckat försök där vul visar bara 2 stora Folliklar o ca 20 mindre så ingen idé att göra äggplock som tänkt i veckan till att bli erbjuden att göra FET (fick två 6 dagars o en 5 dagars i frysen då de blev totalfrys pga överstimulering förra försöket).. sen ringde de upp igen o frågade om vi ville sätta in 1st el 2st..

    Saken är den att jag är 41 o min tid rinner ut o vi vill eg ha några i frysen som "backup" gör framtida syskonförsök men vi borde kanske bara tänka på att åtminstone få 1 barn..

    Har ni fått erbjudande om att sätta in 2? Hur göra?

  • bellissimo
    hoppas 2014 skrev 2016-01-19 20:26:11 följande:

    Hej. Hoppar in här om jag får. Har haft ett dygn av hopp o förtvivlan med misslyckat försök där vul visar bara 2 stora Folliklar o ca 20 mindre så ingen idé att göra äggplock som tänkt i veckan till att bli erbjuden att göra FET (fick två 6 dagars o en 5 dagars i frysen då de blev totalfrys pga överstimulering förra försöket).. sen ringde de upp igen o frågade om vi ville sätta in 1st el 2st..

    Saken är den att jag är 41 o min tid rinner ut o vi vill eg ha några i frysen som "backup" gör framtida syskonförsök men vi borde kanske bara tänka på att åtminstone få 1 barn..

    Har ni fått erbjudande om att sätta in 2? Hur göra?


    aj då...förstår ditt dilemma...vi blev aldrig erbjudna 2. men så är det vårt första försök med FET förra veckan. även om tvillinggrav är en riskgrav så försåt jag om man överväger det pga chans till fler barn <3 Nej man blir ej yngre..jag är 40 men har 2 tonåringar sen förut....
  • Amie77

    Jag tänker så här: Om ni väljer att sätta i två och bara ett "tar" så skulle nog det embryot aldrig ha utvecklats till ett syskon om två år heller. Jag har ingen forskning som stödjer det, men så skulle jag tänka i alla fall.

    I ditt läge skulle jag utan tvekan sätta in två embryon, Och detta från någon som inte alls vill få en tvillinggraviditet, men med tanke på åldern så skulle jag göra det. Risken för tvillinggraviditet är ju naturligtvis förhöjd, men chansen att faktiskt få ETT barn ökar ju också.

  • Amie77

    "skulle nog det andra embryot aldrig ha utvecklats" ska det stå ovan. Att man inte kan få redigera sina inlägg!!

  • hoppas 2014

    Hej. Tack för era råd tidigare. Vi satte in 2st 6 dagars blastocyster o idag va td. Blev tydligt plus :) ja är gravid!! För första ggn nånsin. Så rädd att nått ska hända men ska försöka vara glad utan att tänka "tänk om".

  • lilsis

    Jag plussade på RD7 men i fredags på RD 17 blev det missfall istället.

    Ska ringa kliniken imorgon, antar att jag får invänta nästa mens innan nytt försök.

  • Amie77

    Usch, vad trist!

    Så blev det för mig också första gången jag plussade. Tyvärr är det ju jättevanligt, men har man behövt kämpa för ens ett plus är det ju extra tungt.

  • lilsis
    Amie77 skrev 2016-02-07 18:23:14 följande:

    Usch, vad trist!

    Så blev det för mig också första gången jag plussade. Tyvärr är det ju jättevanligt, men har man behövt kämpa för ens ett plus är det ju extra tungt.


    Det är mitt andra missfall i ungefär samma tid och det är lite olustigt.
  • malre
    lilsis skrev 2016-02-08 04:07:07 följande:
    Det är mitt andra missfall i ungefär samma tid och det är lite olustigt.
    Beklagar verkligen. Har ni flera i frysen?
  • lilsis
    malre skrev 2016-02-08 08:36:30 följande:

    Beklagar verkligen. Har ni flera i frysen?


    Ett kvar.
Svar på tråden återföring av fryst blastocyst