• Anonym (Hej!)

    Feminister!

    Vad tycker ni om att väldigt många män har en så negativ inställning till feminismen?

  • Svar på tråden Feminister!
  • Anonym (Anna)

    Jag blir ledsen över att de inte tycker att mina rättigheter är värda att kämpa för.

  • Anonym (Hej!)

    Om de har argumentet att det kan finnas områden där män också diskrimineras då?

  • Anonym (F)
    Anonym (Hej!) skrev 2016-02-02 03:57:03 följande:

    Om de har argumentet att det kan finnas områden där män också diskrimineras då?


    Finns ju ingen anledning att vara emot feminism bara därför. Feminism är ju inget som är emot män. Tvärtom! Feminismen gagnar ju män också. Man kan vara feminist och ändå jobba för mäns rättigheter i de frågor det gäller. Så det handlar om okunskap hos de som tänker så helt enkelt. De vet inte vad feminism är.
  • nordanvinden

    Jag tycker det är märkligt och förutsätter att det handlar om ett missförstånd gällande vad feminism är. Troligen samanblandar många det med manshat o dylika företeelser vilket ju är synd.

  • CFly

    Tror det är så att feminism har blivit lite för splittrat. Det finns så många olika typer av feminism och till och med feministgrenar som tycker tvärtemot varandra i hur saker ska göras. 

    Börjar bli lika mycket tyckande i vägen mot jämställdhet som det finns personer man frågar. Förstår inte heller hur det kan vara konstruktivt när man inuti feminismen motarbetar varandra. 

    Då är det inte så konstigt att det är svårt att säga att man är något som man inte ens kan definiera vad det är.

    Jag tror feminismen har mycket att tjäna på att försöka få ihop en större samlad grupp med en klar definition förankrad i någon slags forskning som visar på vilken väg mot jämställdhet är den bästa och mest korrekta efter dagens bästa kunskap. Sen försöka hålla sig till den och få lite boost i arbetet. 

    Då tror jag i alla fall jag skulle ha lättare att ta ställning till om det är vettigt eller inte. Det är lite för mycket var och en gör som hen tycker lite här och där. 

  • Anonym (Non sequitur)
    Anonym (Anna) skrev 2016-02-02 03:25:41 följande:

    Jag blir ledsen över att de inte tycker att mina rättigheter är värda att kämpa för.


    Det går alldeles utmärkt att vara för jämställdhet och kvinnors rättigheter utan att vara feminist. Man kan till och med tycka att kvinnor som grupp är diskriminerade jämfört med män.

    Men som CFly skriver så är feminismen "märkt" utav avarter och radikala fanatiker som ofta får gå helt oemotsagda pga den stora rädslan för intern kritik inom feminism.
  • Anonym (man)
    Jag tycker det till stor del är befogat. Jag tror problemet ligger i att feminismen idag inte har någon klar identitet, det verkar finnas lika många varianter av feminism som det finns kvinnor och alla versioner är inte så trevliga, vissa kvinnor verkar ha fått för sig att feminism inte handlar om jämlikhet utan om att ge kvinnor mer makt.
    Andra verkar tro att feminism handlar om att samhället ska förse kvinnor med allt, hur det ska bekostas och om män inte borde få samma rättigheter verkar de inte riktigt fundera över, allt handlar om att ställa krav och kräva så mycket som möjligt.

    Jag stödjer orginalversionen av feminism, den som handlar om jämlikhet. Jag tycker det är självklart att min dotter ska ha samma rättigheter och samma chanser i livet som min son. Jag stödjer inte egoistiska bortskämda idioter som tror att feminism bara handlar om att skrika efter mer och ser alla slags motgångar som ett strukturellt förtryck av kvinnor. Tanken på att de inte fick jobbet de önskade kanske var för att de inte var kvalificerade nog finns inte med i deras världsbild, allt är samhällets fel och de bär alltid offekoftan när till hands.
  • S c h n a

    Det beror på vad det negativa är. Haranger som "jag är ekvivaliiiist/jämställdist för det finns avarter inom feminismen" tycker jag är rätt spåniga. Men förutom att jag får ett kliande behov att bli känd ekvivalist-avart, och sen nästa kända ism-avart, och nästa och nästa.. bara för att se folk fly som harar från allt som inte är perfekt, så bryr jag mig inte så länge syftet är detsamma. Whatever.

  • Anonym (Hej!)
    Anonym (F) skrev 2016-02-02 05:42:58 följande:

    Finns ju ingen anledning att vara emot feminism bara därför. Feminism är ju inget som är emot män. Tvärtom! Feminismen gagnar ju män också. Man kan vara feminist och ändå jobba för mäns rättigheter i de frågor det gäller. Så det handlar om okunskap hos de som tänker så helt enkelt. De vet inte vad feminism är.


    Men om man anser att feminismen fokuserar på kvinnofrågor och man själv är man och därför anser det ligga närmare till hands att arbeta med mansfrågor är det alltså OK, såvida man "släpper fram" alla förändringar som också gynnar kvinnor?
  • Anonym (Hej!)
    CFly skrev 2016-02-02 10:34:37 följande:

    Då tror jag i alla fall jag skulle ha lättare att ta ställning till om det är vettigt eller inte.


    Du är alltså inte feminist, no matter what?
Svar på tråden Feminister!