• Anonym (Student 25)

    Jag vill inte jobba heltid

    Jag önskar lite råd och stöd.
    Just nu studerar jag på högskolan till ett yrke där det är hög belastning på personal och stor stress.
    Jag har sedan gymnasiet haft väldigt svårt att komma upp och ta mig hemifrån varje dag, fem dagar i veckan. Just därför har jag studerat gymnasiet på distans och på högskolan går man ju i regel inte varje dag i skolan. Så det har passat mig.

    Men jag fasar för arbetslivet. Jag känner att jag har svårt att klara mig genom en skoldag från 10-15, så HUR ska jag kunna jobba en hel dag? Och varje dag. Det gör mig ledsen, och jag förstår inte hur jag ska kunna komma tillbaka till mitt liv som det var förut när jag gick i skolan varje dag från 8-15, typ.

    Nu får jag huvudvärk, migrän och allmän trötthet efter EN skoldag från 10-15. Mår så dåligt att jag kommer hem och bara kraschar i sängen.

    Finns det något att göra? Har man rätt att bara få en anställning på deltid? Jag tänker om 70% typ. Kan man begära det? Istället för100%? Det måste finnas andra som har det så här? Hur gör ni/dem?

    Det känns så svart när jag blickar framåt. Jag har svårt att se hur jag skulle orka jobba heltid utan att stanna hemma för ofta. Detta gör mig ledsen och bekymrad. Har ni några råd?

  • Svar på tråden Jag vill inte jobba heltid
  • Anonym (Student 25)

    Om det skulle bero på någon vitaminbrist, korrigeras det med tabletter då?

    Kan jag ta upp min oro hos läkaren när jag bokat tid enbart pga migränproblem?

  • Seven Costanza
    Anonym (Student 25) skrev 2016-02-05 05:08:09 följande:

    Om det skulle bero på någon vitaminbrist, korrigeras det med tabletter då?

    Kan jag ta upp min oro hos läkaren när jag bokat tid enbart pga migränproblem?


    Absolut, be dem ta prover på dina vitamindepåer och på ditt järnvärde. Järnbrist orsakar ofta trötthet.
  • Anonym (2barnsmamma)

    Man vänjer sig. Jag trodde också det skulle bli så tungt att jobba efter 5 år på universitetet. Men att studera är faktiskt tyngre än att jobba. På jobbet har vi fikapauser och man behöver inte konstant läsa och lära sig nytt. Men om du inte orkar ändå kan du ju alltid jobba deltid, sedan om du skaffar barn har du ju iaf rätt till det.

  • Bobo

    Jag tycker inte heller att man kan jämför skola med arbete. Man sitter ofta en hel dag i skolan medan man kanske har möjlighet att röra på sig mer på ett arbete (beror givetvis på typen av arbete). Ett arbete har oftast många, varierande, uppgifter som gör att det inte blir lika monotont som att sitta och lyssna på föreläsningar även om föreläsningarna är jätteintresanta! Och framför allt: du har förhoppningsvis utbildat dig till något du brinner för, det kommer ge dig kraft och energi att orka!

    Men med det sagt, givetvis kan man jobba deltid. Mitt bästa halvår var när jag jobbade 50% och studerade 50%. Jag kände att jag hade kontroll över min egen tid. Men det hade ju inte fungerat i längden att jobba så lite, inte med min lön i allafall. Du kan ju kanske börja med att jobba deltid och senare trappa upp om det känns bra. 

  • Anonym (Student 25)

    Tack för era svar!
    Jag har känt (och känner mig) väldigt orolig och som om det är fel på mig, men med era ord känns det hoppfullt att kunna jobba minst 50% och att det faktiskt är okej att jobba mindre om man bara klarar sig på det.
    Jag hoppas att jag lyckas hitta ett bra arbete helt enkelt, där miljön inte är för påfrestande. Men det är en del kvar på utbildningen först.

  • Anonym (Z)

    Sök hjälp är mitt råd. Något stämmer inte. Har du social fobi? Näringsbrist?

  • Anonym (Student 25)
    Anonym (Z) skrev 2016-02-05 09:15:15 följande:

    Sök hjälp är mitt råd. Något stämmer inte. Har du social fobi? Näringsbrist?


    Jag är lite blyg. Inte fobiskt, men jag tar inte för mig så mycket. Detta har jag dock övat på och blivit bättre på.
    Men jag har problem med sömn, dygnsrytm och att jag får migrän efter en relativt kort skoldag. Jag blir liksom trött och får väldig huvudvärk. Dock inte när jag bara är hemma. Utan i skolmiljö.
  • Gladskit

    Frågan är lite tycker jag vad för typ av yrke du valt?
    Jag kanske är naiv och en av få som tänker på det viset men jag har ju valt yrkeskarriär inom ett område som jag tycker är väldigt kul och har en arbetsplats som jag trivs jättebra på med trevliga kollegor osv.
    Det är en stor anledning till att det fungerar, att jag orkar.

    Hade någon sagt till mig att jag from nu skulle utföra en helt annan slags sysslor/uppgifter 40h per vecka som inte intresserade mig överhuvudtaget så skulle jag också få svårt att gå upp på mornarna och motivera mig själv till att ens gå dit.

  • Anonym (e)
    Gladskit skrev 2016-02-05 09:30:23 följande:

    Frågan är lite tycker jag vad för typ av yrke du valt?
    Jag kanske är naiv och en av få som tänker på det viset men jag har ju valt yrkeskarriär inom ett område som jag tycker är väldigt kul och har en arbetsplats som jag trivs jättebra på med trevliga kollegor osv.
    Det är en stor anledning till att det fungerar, att jag orkar.

    Hade någon sagt till mig att jag from nu skulle utföra en helt annan slags sysslor/uppgifter 40h per vecka som inte intresserade mig överhuvudtaget så skulle jag också få svårt att gå upp på mornarna och motivera mig själv till att ens gå dit.


    Naiv vet jag inte, men det är nog många som tyvärr inte KAN välja det område de själva skulle vilja, av olika anledningar... Och vad gör man om det område man helst vill jobba inom inte är möjligt att få jobb inom? Själv pluggar jag till ett yrke som verkar "ok", för att det jag skulle tycka var kul tyvärr är omöjligt att få jobba inom. Tror inte att jag är ensam, tyvärr...
  • Anonym (Student 25)

    Alltså min innerliga passion är inte så lätt att arbeta med. Det är en oerhört tuff konkurrens. Och få förunnat att försörja sig på.

    Så mitt studieval baseras på förnuft och vad jag tror att jag kommer få arbete som i praktiken. Och det är ett brett program, och jag vet inte så mycket om alla olika områden. Men det är ett förnuftigt val.

  • Gladskit

    Missförstå mig rätt, jag har nog inte heller vad som anses vara ett "drömjobb" på det sättet. Men jag har ändå lyckats välja en inriktning utifrån vad jag själv uppfattar att jag har fallenhet för och varit rätt bra på och som också visat sig hyfsat kul och givande på flera sätt. Inom vissa ramar givetvis, jag har också dagar då mina arbetsuppgifter är enformiga och inte jätteskoj alltid. Men det positiva överväger. Fick jag välja precis vad jag ville så låg det nog också utom ramen för vad man i allmänhet kan försörja sig på, så jag håller med dig om att man inte helt bara kan välja själv.

    Sen finns det också vägar att ta som gör att man kan hamna mer rätt i sin yrkesroll på en arbetsplats än på en annan. Jag har en nära anhörig som älskar hundar. Väldigt få kan försörja sig på hundvård, hundterapi osv vilket hon börjar förstå nu. De som arbetar med sånt har skaffat sig uppdrag genom lång erfarenhet inom ämnet och sedan har man fått nya kunder/klienter ryktesvägen.
    Därför har hon nu tänkt om lite, och studerar juridik. Ekonomi är också en del av planen, och sedan får vi se om hon går vidare mot naturvetenskap och miljö-och hälsa med djurskydd som ämne? Eller om det blir ekonom? Eller jurist?
    Därefter blir ju målet att hamna så nära hundintresset som möjligt och det är där arbetsplatsen spelar roll. För istället för att arbeta med ekonomi på en kommun så kanske du istället tänker att bli ekonom på ett försäkringsbolag som arbetar med djurförsäkringar? Eller du kan vara djurskyddsinspektör? Eller du kan bli säljare på ett företag som har butiker för djurägare eller så?
    Så att man på ett eller annat sätt lyckas väva in ett intresse i en helt annan befattning/roll.

    Sen kan det bli så ändå till slut att hon hamnar i ett läge där hon helt kan jobba med hundar men vägen dit får vi se hur den kommer att te sig

  • Tow2Mater
    Anonym (Student 25) skrev 2016-02-05 09:29:55 följande:
    ,,,jag får migrän efter en relativt kort skoldag. Jag blir liksom trött och får väldig huvudvärk. Dock inte när jag bara är hemma. Utan i skolmiljö.
    Vill bara ge ett tips kanske värt att prova; ett tag fick jag alltid huvudvärk just efter jobbet, varje dag jag satte mig i bilen och åkte (inte körde) hem, när jag i princip "varvade ner" efter arbetsdagen. Den försvann helt den dag jag började cykla hem istället.
  • Fru Ve

    Jag jobbar inte heltid. Nu är det främst p.g.a. mina barn och att jag vill ha mer tid med dem. Men det är inte lag på heltid. Det går väl hur bra som helst att söka anställning på deltid bara man klarar sig ekonomiskt på lönen. Det beror ju också på vilka utgifter man har hur mycket pengar man måste ha in. 

    Jag jobbar också skift vilket jag tycker är mycket lättare än dagtid enbart. Jag behöver inte upp tidigt alla dagar och skiften är lugnare om jag jobbar kväll/natt vilket är bra. 

    Var ärlig med att det är deltid du söker då du går på intervjuer. I alla fall i mitt jobb (sjuksköterska) är det väldigt vanligt att man går deltid av olika skäl.

Svar på tråden Jag vill inte jobba heltid