• Anonym (Fb)

    Tänker inte berätta om mitt barn på sociala medier

    Det verkar som att det blivit standard att annonsera graviditet och senare bilder på barnet på sociala medier, tex Facebook, Instagram etc.

    Har själv bestämt att inte göra detta nu när jag själv är gravid utan kommer meddela de jag har kontakt med "IRL" så att säga.

    Råkade nämna detta på en fest och fick chockade reaktioner tillbaka. Jag tycker att det är upp till mitt barn vad han vill lägga upp när han är gammal nog. Är det verkligen så konstigt? Tycker inte att det är någon rättighet andra har, att få veta detta om mitt liv. Känner att om man är så intresserad så går det fint att pratas vid också.

  • Svar på tråden Tänker inte berätta om mitt barn på sociala medier
  • Anonym (Hehe)
    Påven Johanna skrev 2016-02-08 09:35:47 följande:

    Jag har aldrig lagt ut bilder på mina ungar någonstans alls. Ingen har visat sig chockad över mitt beslut. Själv är barnen flitiga användare av sociala media och de lägger gärna ut bilder på sig själva, men - som sagt - vare sig jag eller deras pappa har gjort det. 


    Blir de inte lite stötta av att mamma o pappa inte vill visa andra om deras fina barn?
  • Påven Johanna
    Anonym (Hehe) skrev 2016-02-08 09:48:35 följande:
    Blir de inte lite stötta av att mamma o pappa inte vill visa andra om deras fina barn?
    Nej, de verkar klara av att hålla tillbaka varje känsloyttring över detta. De slipper få julkort med bilder av ungarna också, så vem vet - de kanske rent av tycker att jag är väldigt hänsynsfull.
  • Anonym (tyra)

    Låter vettigt ts. Har fbvänner som både bloggar och har öppen instagram där de hashtaggar så totala främlingar får inblick. Nu tror jag inte de berättar allt men känns rentav farligt att blogga om sin dödssjuka dotter och allt som händer, lägga upp bilder på sina nakna barn, skriva om sina relationsproblem osv. Lägga upp nån bild ibland, visst, men tror inte folk fattar att det inte bara finns snälla på Internet. Att utsätta sina barn för något de inte kan säga till om är hemskt. Om ett barn är åtta nu så är det bara fem sex sju år till den börjar använda sociala medier själv och hur kul blir det att hitta sin mammas blogg där hon skriver ut de mest privata saker om en?

    Kan man inte hålla det på en låg och privat nivå ska man varken ha internet eller barn, för då har man dåligt omdöme.

  • Anonym (ingen)

    Jag har varken facebook eller instagram, har aldrig lagt ut någonting om varken min graviditet eller bilder på dottern. Helt underbart att slippa allt, har även sagt till familj och vänner att inte lägga upp bilder på mitt barn på deras sidor heller. Och mitt beslut har varit det bästa jag gjort!

    Lycka till. starkt av dig ! :)

  • Anonym (E)

    Tycker att du har tagit ett bra beslut! Jag annonserade visserligen ut graviditeten på facebook med en bild på en body och budskapet om att det skulle bli förändringar i familjen. Är dock helt emot att dela bilder på min tjej på facebook. Har en privatblogg med lösenord för de vänner och familj som bor utomlands men som ändå vill följa tjejen på håll. Tillåter ingen att dela bilder på henne på vare sig instagram eller facebook. Dock har jag inga som helst åsikter om hur alla andra delar bilder på sina barn, varje förälder får ta sitt eget beslut! Bra att du står på dig om ditt beslut TS och ni andra!

  • Muppelmamma

    Vi utannonserade födelsen, med porträttbild. Men i övrigt är de aldrig nämnda vid namn eller med foto. Graviditeten skrev jag lite om eftersom den gjorde mig sjuk. Det var ett bra sätt att få välbehövda sympatier.

    Jag skriver ibland att jag gjort något med "barnen" eller "äldsta dottern" tex. Men aldrig något privat eller presumtivt pinsamt om barnen. Utelämnar namn så att det inte ska kunna sökas.

    En kompis la en gång upp en bild på min dotter. Jag sa inget men hon har nog noterat hur vi gör och har inte gjort om det. Nära släktingar resonerar lika som vi så där är det inte heller några bekymmer.

    Jag kan tycka att bilder och texter som jag hade tyckt var ok om de trycktes i lokalblaskan egentligen vore ok på Facebook etc också. "Putte och Lotta inviger nya lekplatsen" etc.

  • Muppelmamma
    Anonym (P) skrev 2016-02-08 08:50:54 följande:

    Att meddela på Facebook när man fått barn är väl ungefär dagens motsvarighet till att sätta in en födelseannons i lokala tidningen vilket var mycket mer populärt för 10-15 år sedan.


    Där jag bor är det fortfarande mkt vanligt. På fredagar går tre tidningssidor åt till det. Mysig bebisläsning för oss bebislovers!
  • riboflavin

    Facebook har ju en så fiffig funktion att man kan välja vilka som ska ha tillgång till vilket material. Delar jag en debattartikel så kan den vara offentlig, vill jag skänka/sälja något så kan det ju vara lämpligt att vänner och deras vänner ser, bilder på hus och hem kanske är reserverade för nära vänner och ev. barnbilder kan hållas inom närmsta familjen. Allt behöver ju inte vara svartvitt, man kan ju kompromissa lite.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (Jaja)

    Dom blev nog mer chockade över att du trodde det gjorde någon skillnad. För någon i hela världen

    Själv lägger jag ut bilder då och då på barnen på Insta eller FB. Men jag frågar om lov först. Och jag lägger aldrig ut nakna, fula eller pinsamma bilder.

    Bebisbilder hade jag inte tvekat alls att lägga ut, bebisar ändrar ju utseende hela tiden så ingen kommer känna igen dom senare i livet ändå. Fast samma sak med bebisbilder. Inga fula, pinsamma eller nakna bilder.

  • Anonym (Chockartat)

    Ha, ha, ha. Chockade. Jo tjena. Har säkert inte hämtat sig från chocken ännu :)

  • Lilje

    Lycka till. Lär inte bli mycket du kan lägga ut dom första åren när allt kretsar kring ungen, men det upptäcker du ju snabbt. Är kanske lika bra.

  • MsFry
    Lilje skrev 2016-02-08 19:15:35 följande:

    Lycka till. Lär inte bli mycket du kan lägga ut dom första åren när allt kretsar kring ungen, men det upptäcker du ju snabbt. Är kanske lika bra.


    Det beror ju på hur ens liv ser ut utöver barnet. Min man och jag har kommit överens om att inte lägga upp bilder på vårt barn alls, inte heller skriver vi statusuppdateeingar som rör specifikt barnet men vi har ändå saker att skriva om och foton att lägga upp. Vi är ju liksom inte BARA föräldrar utan har andra saker för oss också.
  • Lilje
    MsFry skrev 2016-02-08 19:30:40 följande:
    Det beror ju på hur ens liv ser ut utöver barnet. Min man och jag har kommit överens om att inte lägga upp bilder på vårt barn alls, inte heller skriver vi statusuppdateeingar som rör specifikt barnet men vi har ändå saker att skriva om och foton att lägga upp. Vi är ju liksom inte BARA föräldrar utan har andra saker för oss också.
    Men så kör på det. Tror knappast någon kommer bry sig, så speciellt är det ju inte med andras barn.
  • nernu

    Äh. Du skriver ju ett inlägg här så du vill bevisligen ha uppmärksamhet i alla fall.

  • Anonym (Goo)

    Jahapp.

    Varför skulle folk ens bry sig om du inte lägger upp bilder på ditt barn där? Norm? Det är väl vad man gör det till. Ingen har någonsin gjort någon poäng av att jag inte lägger upp bilder på mitt barn där, än mindre att jag inte ens har FB och Instagram.

    Happ happ.

  • Anonym (Fb)

    Lite småsura kommentarer här ;)

    Är faktiskt väldigt nöjd med hur mitt liv ser ut annars så tror säkert jag kommer finna saker att lägga ut om det skulle vara så.

    Tänker på det där att be om lov, nu har jag kanske fel men har en känsla av att yngre barn kanske gärna vill få sina bilder upplagda av mamma eller pappa men så slår tonåren till och helt plötsligt blir föräldrarna dö-pinsamma! Sån var jag iaf...

    Det räcker att jag läser mina egna inlägg för 10 år sedan för att skämskudden ska åka fram :D

  • Anonym (Fb)

    Men många bra svar också. Läser från mobilen och missade lite, hemskt ledsen!

    Tror mycket på integritet, särskilt för barn, och gillar att läsa att andra tar det på allvar också. Tumme upp!

Svar på tråden Tänker inte berätta om mitt barn på sociala medier