• Anonym (Obegripligt)

    Hur kan man gilla USA?

    Ingenting där verkar ju vara bra.

  • Svar på tråden Hur kan man gilla USA?
  • Sarakechi
    Author7 skrev 2016-02-08 02:16:19 följande:

    Har inte varit där men bilden jag fått är att folket där är mera lättsamma och öppna än i Sverige. Jag har varit i England och där var det en stor skillnad på människorna om man jämför med Sverige . I Sverige är vi rätt så inåtvända och blyga medan i England är de mer öppna och hjälpsamma. USA och England är nog ganska så lika varandra efter vad jag läst och hört från andra men USA ät lite mer avslappnat.

    Skulle gärna vilja åka till USA för se Los Angels , San Francisco och New york. :)


    Jag har besökt NY, underbart var det!
    Folk är så vänliga, skulle man råka bumpa ihop med någon i folkmassan, ber de om ursäkt innan man hunnit öppna käften :P
  • Onodigtrad

    Jag bor har och skulle aldrig flytta tillbaka till Sverige. Vadret ar super (30 grader igar), trevliga manniskor etc. Ingen som tvingar dig att aka hit.

  • Anonym (neg)

    När jag var yngre var jag mycket positiv tlll USA. Men jag jobbade på ett företag med en amerikanska ägare, det infördes en enorm byråkrati och man kände sig som anställd hla tiden misstänkt. De man läser om att många inte tror på evolutionen, är emot aborter och ok att aga barn gör att jag ogillar landet ännu mer.
    Men självklart finns det en dle positivt med USA.

  • Anonym (Mfjs)

    Utöver det som redan nämnts med trevliga och mer hjälpsamma människor (iaf om man jämför Stockholm):

    - 3-4 ggr högre lön inom det jag jobbar med.

    - Lägre skatt.

    - Billigare och mer lättillgängligt att äta ute.

    - Stort land där du kan spendera mycket tid på att resa inrikes och se mängder med roliga städer och fin natur.

  • flygrl
    Sarakechi skrev 2016-02-09 15:21:49 följande:
    Jag har besökt NY, underbart var det!
    Folk är så vänliga, skulle man råka bumpa ihop med någon i folkmassan, ber de om ursäkt innan man hunnit öppna käften :P
    Också mitt intryck av NYC. Vänliga, artiga, hjälpsamma människor och en stad att känna sig säker i trots det e ett av världens största storstadsområden. Storslagna byggnader och så mycket och uppleva. Längtar tillbaka dit! <3
  • Anonym (i)
    Anonym (Obegripligt) skrev 2016-02-08 02:33:54 följande:
    Aldrig att jag besöker USA! Alla ultrakonservativa politiker och kristna fanatiker skrämmer mig.
    Jaha, men du gillar svenska politiker och pastorn i Knutby då? ;)
  • Nenne666
    Mrs Moneybags skrev 2016-02-08 10:36:09 följande:

    Eeeh...jag gissar att du inte har varit i USA. Det bor ju över 300 miljoner människor där, så gissningsvis finns det några som du klickar med.
    Det är ett enormt land med olika klimat, kulturer och sevärdheter.
    Man behöver inte älska USA:s politik (eller något annat land heller), men man kan älska landet för det...


  • Primmeling
    Nenne666 skrev 2016-02-09 17:07:32 följande:
    Håller med där!
    Det är ju ett jättestort land. Skittrevligt dessutom med fantastisk och omväxlande natur!
  • TigerLilySwe

    Du ska dock betänka att USA är ofantligt stort och man kan därför uppleva landet så oerhört olika beroende på var man är och vilken livsstil eller klimat de har där man är. Man kan inte generalisera. Det är precis som att Europa skiljer sig beroende på om man är i Frankrike eller Finland tex.

  • Sarakechi
    flygrl skrev 2016-02-09 16:58:09 följande:
    Också mitt intryck av NYC. Vänliga, artiga, hjälpsamma människor och en stad att känna sig säker i trots det e ett av världens största storstadsområden. Storslagna byggnader och så mycket och uppleva. Längtar tillbaka dit! <3
    Jag kan bara hålla med dig! <3
    Åker gärna dit igen, men flygresan var jävligt jobbig ;)
  • Anonym (LA)

    Älskar USA på många sätt :) har själv bott i Los Angeles under 1 år, och besökt andra ställen. Finns mycket att se/göra, jag älskade klimatet i södra Kalifornien. Vården är bra, människorna är både trevliga och hjälpsamma.

  • Anonym (Me)
    Sarakechi skrev 2016-02-09 15:21:49 följande:

    Jag har besökt NY, underbart var det!

    Folk är så vänliga, skulle man råka bumpa ihop med någon i folkmassan, ber de om ursäkt innan man hunnit öppna käften :P


    Det beror nog på i vilken "hood" man befinner sig i, vilket kan göra skillnad på liv och död.

    Men amerikanarna är nästan lite överdrivet artiga. Här säger dom "excuse me" även om dom bara går förbi en i livsmedelsaffären när man står och väljer i cornflakeshyllan. Tycker inte att man ska behöva be om ursäkt bara för att man går i en affär, men eftersom jag har vett nog att ta seden dit jag kommer så gör jag likadant. Vill inte framstå som en oförskämd jävla invandrare, haha.
  • Tow2Mater
    Anonym (Me) skrev 2016-02-10 04:20:57 följande:
     Här säger dom "excuse me" även om dom bara går förbi en i livsmedelsaffären när man står och väljer i cornflakeshyllan.
    Klart man ska! Nån som går emellan när man står och väljer från hyllan ska absolut be om ursäkt. Eller menar du de ber om ursäkt när de går förbi bakom dig?
  • Anonym (korridor)
    Anonym (Obegripligt) skrev 2016-02-08 01:52:03 följande:

    Ingenting där verkar ju vara bra.


    Hur kan man inte älska ett land där presidentposten kan komma att handla om en tävlan mellan Donald Trump och Bernie Sanders. Ett land så långt från den svenska åsiktskorridoren det går komma.
  • Anonym (herregud...)

    Intressant tråd. De som är pro USA kommer med sakliga argument. De som är anti skriker bara DÅLIGT! utan att tala om varför.
    Exakt vad är det som gör att allihop är dårar? Alltså inte bara rubrikskapande politiker som mitt i en valkampanj gör uttalande för att skapa uppmärksamhet.

    Berätta nu.... vi  andra  är idel öra. 

Svar på tråden Hur kan man gilla USA?