Inlägg från: Anonym (undrande) |Visa alla inlägg
  • Anonym (undrande)

    sekretess

    Får en myndighet lämna över sekretessmarkerade allmänna handlingar till en annan myndighet? Om ja, under vilka omständigheter? Och vilken lagparagraf reglerar detta?

    Tacksam för svar.

  • Svar på tråden sekretess
  • Anonym (undrande)

    Socialtjänsten, försörjningsstöd.

  • Anonym (undrande)
    Snövits skrev 2016-02-08 15:37:41 följande:

    Från soc, försörjningsstöd till vilken myndighet?


    Till socialtjänsten i en annan kommun. Skvaller.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (socsekr) skrev 2016-02-08 18:23:27 följande:

    Ja, soc får ge pågående och gamla utredningar om dom efterfrågar detta. Soc får även kontakta nya kommunen för att delge info att en utredning ska genomföras.


    Men borde socialtjänsten inte frågat mig först? Eller åtminstone meddelat mig innan istället för att gå bakom ryggen på mig? Om de skulle pratat med mig först skulle de fått veta att skaffat mig en inkomst och inte längre var i behov av försörjningsstöd i den nya kommunen. Känner mig överkörd. Dessutom är det en liten kommun där jag själv jobbar för kommunen och tycker att det är obehagligt att mina uppgifter om att jag tidigare gått på försörjningsstöd följt med mig.

    Enligt vilken paragraf får man lämna ut sekretessbelagda uppgifter till en annan myndighet? Verkar ju jätteskumt.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (socsekr) skrev 2016-02-08 19:26:53 följande:

    Nej, soc har ingen skyldighet att fråga först.


    Menar du moraliskt eller juridiskt? Har du någon paragraf som stödjer ditt påstående?

    Förstår inte. Vad är syftet med att vidarebefodra sekretessbelagda uppgifter i ett fall som mitt?
  • Anonym (undrande)
    sportpappa skrev 2016-02-08 19:48:31 följande:

    Varför har de lämnat ut uppgifterna?


    Det undrar jag faktiskt också över.
  • Anonym (undrande)
    Annie123 skrev 2016-02-08 19:52:51 följande:

    Enligt socialtjänstlagen 12:7 ska socialnämden på begäran av annan myndighet lämna uppgifter till denna om utbetalad ekonomisk hjälp om syftet är att undvika felaktiga utbetalningar från det allmänna eller en felaktig beskattning.

    Kan det vara aktuellt?

    Svårt när du inte skriver exakt vad som hänt...


    Men jag har aldrig sökt försörjningsstöd i min nya kommun. Aldrig ens varit i kontakt med dem. Så de kan omöjligt ha begärt några uppgifter om mig.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (socsekr) skrev 2016-02-08 20:04:48 följande:

    1. Vad har dom lämnat ut för info?

    2. Hur vet du att detta har skett?


    1. Det vet jag inte exakt. "Uppgifter om mitt ärende" enligt personens egna ord. Blev för paff för att komma på att fråga vad hen menade med det.

    2. Den personen som lämnat över info om mig berättade det själv för mig.
  • Anonym (undrande)

    Frågan kvarstår. Är det lagligt för en myndighet att lämna över sekretessbelagda allmänna handlingar till en annan myndighet och särskilt om den andra myndigheten inte ens begärt dessa handlingar?

  • Anonym (undrande)
    Anonym (socsekr) skrev 2016-02-08 20:30:40 följande:

    Ja, det är lagligt.

    Om jag har en klient som jag har viktig info om, och jag vet att denna person flyttar till ny kommun så har jag skyldighet att ringa nya kommunen för att delge denna info. Det har du redan fått svar på.


    Nu har jag läst socialtjänstlagen och hittar ingen paragraf som skulle gett socialtjänsten rätt att lämna över info på mig.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (blubb) skrev 2016-02-08 20:33:58 följande:

    Vet inte om jag misstolkar det du skrivit men det är väl ingen annan myndighet utan en annan kommun? Det låter som att information har lämnats utan att du haft kontakt med soc i nya kommunen och det låter ju underligt, om man flyttar till en annan kommun och inte är i behov av stöd längre så verkar det ju udda om dom helt by the way och utan förfrågan från nya kommunen lämnar ut information?


    Tycker också att det är superudda.

    Socialtjänsten är ju en myndighet men sekretessen mellan dess olika enheter gäller på samma sätt som mellan vitt skilda myndigheter.
  • Anonym (undrande)
    Anonym (socsekr) skrev 2016-02-08 21:14:26 följande:

    Nej, vi har ingen sekretess mellan olika enheter. varför tror du det??


    För att lagen säger så..
  • Anonym (undrande)
    Kjell2 skrev 2016-02-09 21:37:42 följande:

    Har några handlingar lämnat över och i så fall vad?

    Om det sen har blivit fel kan du vända dig både till JO och domstol. Men innan du vet om något har lämnats ut och vad blir allt väldigt spekulativt.

    Eller är det bara en tråd där du vill rättfärdiga din känsla av att blivit kränkt?


    Det är inte handlingen i sig som är viktig utan informationen i den.

    Tack för informationen men kände redan till det. Jag vet redan att sekretessbelagda uppgifter om mig läckt ut till obehöriga eftersom läckan själv berättade det för mig. Inte ett dugg spekulativt för mig.

    Ja det är klart jag känner mig kränkt över det som hänt. Och tycker det är obehagligt. Tycker själv inte att det är konstigt om man känner sig kränkt när man blivit utsatt för ett övergrepp på den personliga integriteten.
  • Anonym (undrande)
    Kjell2 skrev 2016-02-10 10:15:55 följande:

    Jo, men gör något då! Vänd dig till JO eller personens cheft ex. Om en myndighet

    eller handläggare gör fel ska det upp i ljuset. Annars lär de sig aldrig!


    Ska ringa till personens chef.
  • Anonym (undrande)
    Kjell2 skrev 2016-02-09 21:37:42 följande:

    Har några handlingar lämnat över och i så fall vad?

    Om det sen har blivit fel kan du vända dig både till JO och domstol. Men innan du vet om något har lämnats ut och vad blir allt väldigt spekulativt.

    Eller är det bara en tråd där du vill rättfärdiga din känsla av att blivit kränkt?


    Vad är det för fel på att vilja rättfärdiga sin känsla av att ha blivit kränkt?
  • Anonym (undrande)
    Kjell2 skrev 2016-02-10 13:22:26 följande:

    Det leder ingen vart.


    Säger du samma sak till andra brottsoffer som exempelvis våldtäktsoffer?
Svar på tråden sekretess