Inlägg från: My Sigma |Visa alla inlägg
  • My Sigma

    Matematikfråga

    Eller 4*3*2*1=24 om får en exakt mängd färg till varje "blandning".

  • My Sigma

    Eller 4*4*4*4=4^4=256.

    Respektive 120 eller 5^5=3125.

    Eller oändligt många, som Kjell säger. Beror på hur man definierar uppgiften.

  • My Sigma
    sportpappa skrev 2016-02-09 11:01:42 följande:

    Det är kombinatorik. Ordningen man blandar färgerna är ointressant. Det är endast vilja färger man väljer som är intressant.

    www.matteboken.se/lektioner/matte-5/kombinatorik/kombinationer

    På hur många sätt kan man välja ut k element från n element: C(n,k) = n!/((n-k)!k!)

    k går från k =1 till k = 4

    Det ger:

    k = 1 => C(4,1) = 4

    k = 2 => C(4,2) = 6

    k = 3 => C(4,3) = 4

    k = 4 => C(4,4) = 1

    Totalt: 15 färger

    Om det är 5 färger så gör du samma uträkning, men ändrar n = 5 och att k går upp till 5.


    Såklart! Vad dum jag känner mig nu, har läst matte på högskolan och allt ????.

    Dock att problemet inte är fullständigt beskrivet. Jag kan få svaret till 53 också, ifall man låter olika andelar av färgerna bli till nya färger, men man tillåter max 4 "färgburkar" totalt.
  • My Sigma
    sportpappa skrev 2016-02-09 11:33:33 följande:

    Borde inte svaret gå mot oändligheten om man låter olika andelar av färger användas precis som Kjell2 skriver? Hur stora andelar räknar du med?


    Jag föreställde mig fyra "platser" och du måste fylla varje plats en färg, dvs alla andelar är multiplar av 1/4. Fattar inte vad jag fick 53 ifrån för när jag räknar igen så får jag 35. Poängen var iaf att andelen av en färg spelar roll och att det blir ett ändligt antal om den måste vara en multipel av 1/4 och det hela ska summera till 1. Hur spm helst, beror på hur man definierar problemet.
Svar på tråden Matematikfråga