Inlägg från: Hemmaföräldern |Visa alla inlägg
  • Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska ettåringar lära sig byta blöja på sig själva?
  • Hemmaföräldern

    ?Ju intelligentare ett djur är desto mer omogen, outvecklad, är hjärnan när ungen föds. Orsaken till detta är att födelsekanalen sätter gränser för huvudets storlek. Evolutionen ?har löst detta problem? genom att tillåta ungar föds med väldigt omogna hjärnor; utveckligen sker efter födseln under skydd och omsorg av modern?-


    Människobarnet skulle egentligen födas vid ca ett års ålder. I ett- och tvåårsåldern utvecklas barnets hjärna snabbare än någonsin senare i livet.


    Sett i det perspektivet kan man fråga sig om prio ett när barnet är ett år handlar om att lära barnet att byta blöja på sig själv, hämta mat från en buffé och självständigt gå och lägga sig och sova i ett mörkt rum.


    medicinskaccess.se/wordpress/2015/11/23/armiljoner-har-evolutionen-skapat-tva-varianter-av-daggdjurshjarnan/

  • Hemmaföräldern
    IsDimma skrev 2016-02-09 18:05:59 följande:

    Att ta sitt eget täcke och sin kudde är inte detsamma som att dom lämnas ensamma för att sova. Det sitter med allra största sannolikhet med minst en pedagog på vilan. Tills alla somnat iaf.

    Och att dom byter sina blöjor själva är inte detsamma som att dom byter bajsblöjor själva. Det kan jag lova dig att dom inte gör utan det handlar om kissblöjpr vilket barnen med lätthet kan göra när dom börjat förskolan om dom får träna på det.

    Och dessutom går inga bebisar på förskola. Ettåringar är inte längre några bebisar.

    Jag jobbar själv på förskola och har haft ett och tvååringar i många år och dom klarar av mycket själva bara dom får chansen.


    Med största sannolikhet? Hela artikeln handlar om att "höja ribban" www.dn.se/arkiv/dn-stockholm/hoj-ribban-for-ettaringar/ Barnen ska klara en massa saker själva. Helt galet att ställa sådana krav på en 1-åring. Det är en liten bebis och det  egentligen vid 1 års ålder som barnet skulle födas fram. 
  • Hemmaföräldern
    Lucius Vorenus skrev 2016-02-09 17:56:04 följande:

    Intressant! Jag blir nyfiken på deras arbetssätt.


     Jag undrar när barnet som lär sig byta blöja själv ska förstå NÄR det ska byta blöja. Ska det dresseras att lära sig vänta på instruktioner "byt blöja nu" eller förväntas barnet agera på egen hand. Om barnet själv ska ta över det omsorgsbehov som den vuxne borde stå för, kommer andra saker att få stå tillbaka. Ja ett väldigt experimenterande med barn är det i alla fall.
Svar på tråden Ska ettåringar lära sig byta blöja på sig själva?