Inlägg från: Anonym (Vilsa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Vilsa)

    Mår dåligt av p-piller, köra avbrutet?

    Har haft problem med mitt mående till och från så länge jag kan minnas med ångest, oro, tårar och olycklighet. Det senaste året har det blivit så olidligt att jag gått hos både kurator och psykolog för att få ordning på det men det har inte hjälpt jag har känt att de inte förstått hur det egentligen är med mig och har därför inte kunnat hjälpa mig.

    Det har varit frågor om när jag känner som jag känner, hur jag känner mig och massa formulär, men ingen har ännu frågat om p-piller och jag har inte kommit ihåg att ta upp det när jag är där, men har nu börjat fundera över om det skulle kunna vara en idé att sluta med p-pillren för att se om jag mår bättre.

    Nu till problemet och funderingarna: att sluta med p-pillren för att testa ett tag känns bökigt, att man inte bara kan börja igen när som helst utan måste vänta in mensen och framför allt vad jag ska skaffa för skydd istället för p-piller.. Jag tycker inte kondom känns lika bra, sexet blir bökigare och det känns mindre och detta var jag så glad att slippa med p-pillren.

    Jag vet att det kanske inte är det bästa sättet men hur är det egentligen med avbrutet sex? Det känns som att det skulle vara det bästa alternativet just nu, och skulle inte förändra sexet med min sambo avsevärt.. men är det idiotiskt att bara bortse från risken med försats och köra avbrutet?

    Någon annan som känner igen sig i situationen? Någon som mår dåligt av p-piller och inte gillar kondom, hur har ni löst det?

  • Svar på tråden Mår dåligt av p-piller, köra avbrutet?
  • Anonym (Vilsa)

    Tack för svar!
    Jag ska väl ta mig iväg och prata med en barnmorska om detta, känner bara en viss oro för att denne kommer predika kondom hur illa jag än tycker om det..
    Sedan känns det så krångligt att testa sig fram till en bra p-piller sort.. borde det inte uppstå samma problem med p-stav och alla dessa andra hormonella grejerna?

  • Anonym (Vilsa)

    Okej, så avbrutet verkar verkligen inte rekommenderas om man är vid en punkt i livet då barn inte står på agendan Glad

    Jag funderar på är Natural Cycles eller liknande något man kan få hjälp eller råd kring hos en barnmorska eller är detta något hokuspukus för dem?

  • Anonym (Vilsa)
    Anonym (H) skrev 2016-02-10 14:25:59 följande:
    Jag har dåliga erfarenheter och hört många andra som instämmer att barnmorskor viftar bort och kör skrämselsnack om alternativa metoder såsom NC och liknande. Möjligtvis att de nämner metoder såsom ex Pearly p-dator som fungerar precis lika dant som NC, fast har genomgått fler kliniska tester. Men de brukar ofta avråda en tråkigt nog och försöker få en att välja hormonella alternativ.. Googla runt och läs på om olika naturliga metoder istället! Jag är väldigt påläst om just NC och har använt det länge så har du frågor svarar jag gärna på det :)
    Okej, ja barnmorskor verkar inte ha det bästa av rykten inom detta, men p-dator är det som NC fast utan app? Eller finns det något sådant? För just nu har jag ingen telefon jag kan skaffa appar på men "tekniken" borde la gå att komma åt på annat sätt om du förstår vad jag menar?
    Anonym (Kombinera) skrev 2016-02-10 14:13:32 följande:

    Man kan ju kombinera med säkra perioder. Då borde säkerheten öka avsevärt.



    Det låter faktiskt väldigt vettigt :) och inte allt för krångligt!
  • Anonym (Vilsa)
    Anonym (Man) skrev 2016-02-10 14:28:44 följande:
    Min erfarenhet är att problemet inte så ofta är vi män utan ni kvinnor. Att bli riden när man har oskyddat sex t.ex är inte så smart. Det är inte alla tjejer som vill sluta rida när man säger att man är på väg att komma, en del tycker istället att det blir mer upphetsande då...

    Ja, det skulle ju kunna bli ett knepigt problem men med min sambo känner jag att kommunikationen är god och de gemensamma planerna på barn först om några år hjälper att förhindra dessa "olyckor" Glad
  • Anonym (Vilsa)
    Anonym (H) skrev 2016-02-10 15:50:08 följande:
    Ja, Pearly är ett exempel på en p-dator. Du får en liten dos med inbyggd termometer i som efter mätnning räknar ut om du är fertil eller inte, alltså samma princip som NC fast istället är då termometern "vid sidan av" inmatningssystemet :) Pearly är dock ganska dyr, har för mig att de går för några tusen. Du kan använda NC utan app. Har du tillgång till en dator kan du mata in din temp genom hemsidan och din inloggning istället. Vad du hade för temp när du vaknade på morgonen visas de första sekunderna nästa gång du startar termometern, alltså kan du mata in det i efterhand.
    Okej, bra att veta! Glad
    Jag har googlat runt lite efter p-dator och priset är saftigt men det kanske det är värt.. eller så får jag prova NC på datorn. Men en fundering; är det så att tempen ska tas vid så exakt samma tid som möjligt varje dag på morgonen? För där har jag just nu lite problem med att jag under lediga dagar kan sova till 10-11 på morgonen medans om jag har en tid att passa kan jag behöva gå upp mellan 6-8 på morgonen, kan jag behöva få ordning på det och sätta en klocka varje dag för att det ska fungera med p-dator eller NC?
  • Anonym (Vilsa)
    bridget skrev 2016-02-10 18:53:47 följande:

    Två -tre månader utan piller borde ju visa om ditt mående beror på dem, så länge kanske ni kan använda kondom? Om det inte gör någon skillnad kan du ha piller, om det är skillnad kan ni fundera på pessar, olika spiraler och annat. Oskyddat verkar dumt, eftersom du inte mår bra så är det knappast läge för barn och en abort med gravidhormoner I kroppen lär inte få dej att må bättre, tvärtom.


    Ja det ska testas ett par månader och ses.. hade ju varit bekvämt ur preventinmedelsynpunkt att veta om det inte är pillren som orsakar mitt mående medans det hade vart bekvämt ur måendesynpunkt att lösa det och få må bättre genom att bara plocka bort pillren...
    Anonym (Niro) skrev 2016-02-10 19:44:54 följande:

    INTE avbrutet i alla fall!

    Sitter här gravid just nu på grund av avbrutet samlag som preventivmedel. Hann ha typ 1 ägglossning innan jag blev gravid.

    Så vill du inte bli gravid, skydda dig!!


    Bra att höra från båda sidor! För vissa verkar det funka utmärkt med avbrutet och för andra absolut inte, undrar vad denna skillnad beror på?

    If you don't mind me asking, vad var det som gjorde att det inta funkade för er?
    Var det svårare än planerat att avbryta eller är graviditeten som en oväntad blixt från klar himmel?

  • Anonym (Vilsa)
    Anonym (Z) skrev 2016-02-10 23:46:23 följande:

    Kondom??


    Hade varit en superbra lösning om det inte vore för att både han och jag känner mindre med kondom på samt att bökigheten att få på den kan döda stämningen rätt fort..
  • Anonym (Vilsa)
    Flisan79 skrev 2016-02-11 00:00:24 följande:
    Ska besvara en av dina frågor här.

    Anledningen till att avbrutet fungerar för vissa men inte andra är så enkel som att vissa mäns (ca 40% om jag inte minns fel) försats innehåller spermier medan andras inte gör det. Läste en forskningsrapport om det.

    Problemet är ju att man inte vet vilken kategori just din man tillhör
    Jaha! ja det förklarar ju ett och annat Glad
    Det finns inget sätt man kan testa om mannens försats innehåller sperma? Förutom att köra avbrutet ett tag för att sedan inse att man blivit gravid Tungan ute
    40% "bara" då är ju oddsen på min sida haha
  • Anonym (Vilsa)
    Anonym (Pearly) skrev 2016-02-11 20:54:05 följande:

    Pearly p-dator är toppen. Älskar den verkligen. Helt klart värt priset. Man lär känna sin kropp o nu vet jag att så fort tempen stiger har jag haft ägglossning. Supersmidigt. Skulle aldrig ta hormoner igen.


    Känner mig fasen lite såld på denna p-dator, hoppas bara jag har tålamod för den att "lära sig mig" du vet, komma förbi alla röda dagar jag hört kommer i början Glad

    Ni som använder er av p-dator; hur lång tid tog det för er att få gott om gröna dagar?
  • Anonym (Vilsa)
    Anonym (Avbrutet!) skrev 2016-02-11 21:08:19 följande:

    Mådde dåligt av alla hormoner så la ner det för längesen. Körde avbrutet plus undvek de dagarna jag enligt en normal menscykel hade ägglossning i 4 år. Bestämde sedan att försöka få barn och första gången vi inte avbröt och körde då jag trodde ägglossning var så blev jag med barn. Efter det barnet körde vi avbrutet i 3 år och när vi då ville ha syskon tog det sig andra månaden han inte drog ut den :)

    Enda risken med metoden är väl om killen inte är så bra på att dra ut i tid eller om han brukar ha försats men det vet man väl med sig som man isf...?


    Känner bara wow!
    Grattis till er och alla andra som avbrutet verkligen funkar för!! SkrattandeSkål
    Måste vara hur skönt som helst Glad

    Tänker att det kanske är svårt för en man att veta om där finns spermier i försatsen, det enda sättet att testa kanske är att köra på och se om man inte blir gravid, men visar "testet" att där fanns spermier ja, då har man ju redan satt sig lite i klistret Flört 
    Det skulle finnas något "kliniskt test" för att ta reda på hur det ligger till med mannens försats!
  • Anonym (Vilsa)
    Anonym (H) skrev 2016-02-11 20:46:20 följande:
    Ju mindre tidsskillnad du har mellan dina mätningar desto bättre :) jag tror de har ett spann på 3 timmar. Skulle du sova längre än så kan du bara inaktivera den dagens temp. Det kan dock innebära att du får fler röda dagar/det tar längre tid för NC att se i vilken fas din kropp befinner sig i. Jag har tempat mig i 1,5 år och nu vet appen så mycket om mig redan så en dag här o där utan mätning gör ingen skillnad :) ställ klockan annars, tempa, somna om och mata in tempen i efterhand! :)
    Anonym (H) skrev 2016-02-12 08:47:11 följande:
    För mig tog det 3 månader innan de gröna dagarna började öka varje månad :) Börjar du köra på NC så rekomenderar jag stark att du köper med ett gäng ÄL-test vilket kan ge fler gröna dagar snabbare. Skulle du mot förmodan inte trivas med NC kan du bara avbryta prenumerationen :)
    Tack för alla bra tipsen!

    Hade verkligen varit skönt att leva livet utan att proppa sig full med p-piller, sedan hade det ju vart en sjysst bonus om det visar sig att pillren var orsaken till mitt instabila mående och jag får må bättre när jag slipper dem Glad

    Någon som hamnat hos en kurator eller psykolog innan den mentala instabiliteten kunnat spåras till p-pillren? Hur har ni då bemötts av vården? Har de misstänkt p-piller? Har de haft teorier om andra anledningar eller har man inte kunnat förstå vad som vart fel?

  • Anonym (Vilsa)
    Anonym (Cervixpessar) skrev 2016-02-12 23:16:24 följande:

    Cervixpessar? :)


    Ett alternativ värt att fundera över! Glad
    Men är inte det bökigt liknande kondom att man måste få den på plats innan man kan sätta igång?

    Har förresten läst på lite mer på hormonfri.nu om preventivmedel/metoder och fann en artikel om att NC numera inte får kallas preventivmedel Obestämd men det är kanske fortfarande ett bättre alternativ än avbrutet haha!
  • Anonym (Vilsa)
    Anonym (H) skrev 2016-02-13 08:15:45 följande:
    Jag gick till kurator vid 2 tillfällen under alla de år jag tog p-piller. Jag mådde inge bra men kopplade det till andra saker då. Det roliga var att när de frågade om medicinering och man nämnde p-piller så sa de alltid något i stil med "jaja.. men det räknas ju lixom inte. Det var inte den typ av medicinering jag undrade om".. Heldumt! :/
    Himla trist att det får blir så! Man blir ju rädd att de inte ska ta en på allvar när man söker hjälp för depression/nedstämdhet och misstänker att p-piller kan ha något med det att göra Rynkar på näsan Känns nästan lättare att testa "lycko-piller" för att på något sätt släta över det negativa som p-pillren (kanske..) orsakar
    Thotis90 skrev 2016-02-13 09:34:47 följande:
    Nej, absolut inte. Jag kan inte ta kombinerade p-piller då jag mår väldigt dåligt av dem (har provat 4 sorter), men minipiller går bra. Jag tar idag ett märke som heter Gestrina och jag har aldrig mått bättre - fysiskt som psykiskt!
    Okej, tack för infon! Glad har läst in mig lite mer på skillnaden nu mellan p-piller och hormon-grejerna utan östrogen, känner att det kanske är dags att prata med en barnmorska om allt detta, för trots att jag redan käkat östrogen-piller i snart två år känner man sig lite orolig för framtiden när man kollar på olika p-medel, hur kommer det förändra kroppen i framtiden? Kommer det ta jättelång tid efter att man slutar med hormonerna innan kroppen kommer igång igen när man faktiskt vill skaffa barn?

  • Anonym (Vilsa)
    Sockerdockan skrev 2016-02-13 16:09:09 följande:

    Tipsar om att be hälsocentralen kolla upp din sköldkörtel också. Har man fel på den kan man också bli deprimerad. Pga obalans med hormonerna tror jag.


    Tack! Kanske borde göra det, det finns i familjen nämligen.
    Är det bara att gå till vårdcentral, beskriva symptom och få det testat? Glad
  • Anonym (Vilsa)
    Sockerdockan skrev 2016-02-15 09:17:26 följande:

    Det skulle jag tro. Berätta att du gått i samtalsterapi också men utan att de kunnat "lösa" det den vägen, samt att du har det i familjen. Envisas om det behövs!


    Okej tack, det ska jag göra! blir att höra av sig till vårdcentralen innan barnmorskan tror jag, hade på något sätt varit himla bekvämt om det inte var p-pillren det var fel på Glad
  • Anonym (Vilsa)

    Hej igen!
    Inga fel på ämnesomsättningen, så inget sköldkörtelrelaterat.. Nu föreslår fysioterapeuten basal kroppskännedom, får se om jag ger mig in på det
    och så kanske det får bli möte med barnmorska någon gång.

Svar på tråden Mår dåligt av p-piller, köra avbrutet?