• Anonym (Anna-Karin)

    Tips få 10-åring komma iväg i tid på morgonen?

    Min dotter som är 10 år har otroligt svårt att komma iväg på morgonen. Vi går upp 6.30 och så börjar hon 8.20 i skolan. oftast är hon 10 min sen till skolan. Hon börjar med att sitta på toaletten ca 10 min på morgonen. Frukost tar 30-40 minuter. Oftast måste hon gå på toaletten efteråt osv. Ibland är jag hemma på morgonen, ibland inte. När jag inte är hemma brukar vi sätta hennes mobil på alarm 8.10. När jag är hemma (hon har ett småsyskon ockå). så brukar jag påminna och säga att hon måste skynda sig så att hon kommer i tid till skolan. Hon är en drömmare, tänker mycket på hundar och säger själv att hon inte blir stressad( vilket såklart är bra på ett sätt). men det är ju bra att kunna passa tider också på sikt. I skolan funkar det bra och hon gör det som förväntas. Ge mig tips på hur jag kan hjälpa henne med att fördela tiden på morgonen. Idag gick hon hemifrån 8.30 ( hon började 8.20).  

  • Svar på tråden Tips få 10-åring komma iväg i tid på morgonen?
  • Stårschan

    Om du är hemma så kan jag för mitt liv inte begripa hur det går till att du inte får ut henne genom dörren i tid. När måste hon gå hemifrån för att hinna? Vi har en likadan drömmare hemma, och det är bara att tjata, tjata och tjata och banka på toalettdörren (mobilförbud inne på toaletten!). Frukost i 30-40 minuter finns inte på världskartan om man riskerar att bli försenad! Man kommer i tid till skolan. Det är liksom inte förhandlingsbart. Det är däremot lallande och drömmande.

    Och jag vet ju att hon KAN om hon måste. De få gånger som jag som vuxen har försovit mig och väcker henne genom att säga att vi tyvärr har försovit oss och att vi har fem minuter på oss att bli klara så är det faktiskt inget tjafs, utan då fixar hon det. Men så länge hon vet att hon bara har "normalbråttom" så släpar hon benen efter sig.

  • Carambolan

    Gör i ordning eller ställ fram frukost kvällen innan. Färdigbredda mackor, eller musli och skålar som redan står på bordet - bara att ta fram yoghurt. Då är det bara att äta och stoppa i diskmaskinen, så går det på 15-20 att äta.

    Att ställa hennes klocka på 8:10 om hon ska vara på plats 8:20 känns optimistiskt, om det är sista varningen att hon måste ta på skorna och gå? Eller bor ni precis intill skolan?

  • nnnnnnnn

    Ladda hem "timstock" till mobilen.
    Den räknar ner minut för minut, så får ni komma överens om grunderna före.

    Vi kör med detta till 8-åringen och vi har bestämt att vi sätter på den när det är 20 minuter kvar tills att han ska klä på sig ytterkläderna. Så när den ringer tar han på ytterkläderna och går iväg.
    Han blir superfokuserad och gör allt som han ska hinna på denna tid, vilket brukar vara: Äta klart, Duka av, Borsta tänderna (vi gör detta fortfarande), Ta på kläderna, Packa skolväskan med frukt och ev. gympakläder.
    Före timstocken så var det ca 30-40 minuters kaos och kamp, efter timstocken så är det 20 minuters lugn och ro, då han jobbar på med sitt.

    Hade jag kunnat ana att det skulle fungera över huvud taget, så hade vi skaffat det för 1-2 år sedan, när han började skolan.
    Känns överdrivet att en så liten grej kan vända hela morgonkampen...

    VÄL värt 10 kr att ladda ner!
    Lätt att använda, tänk på att ställa om/stänga av skärmsläckaren så att man hela tiden har koll på nedräkningen.

    Vi har den på paddan, men det beror på att vårt barn inte har en mobil.

  • lövet2

    6.30-6.40 Toaletten
    6.40-7.20 Frukost
    7.20-7.30 Toaletten
    7.30-7.50 Klä sig och borsta håret

    Sedan är hon klar att gå till skolan. Jag kan inte se hur hon ska kunna komma för sent?

  • Curlingmorsan

    Min dotter på 11år va likadan. Var alltid sen på morgonen, vilket resulterade i tjat, bråk och förstörd morgon för alla. Nu har vi gjort så att vi har ställt larm på hennes mobil för ALLT hon ska göra på morgonen, från det att hon ska vakna tills hon ska ta på sig ytterkläderna. Det funkar kanon! Frukostmackan och juiceglaset står klart i kylen, bara att hämta. Hon har koll på när hon ska göra vad och är numera alltid klar i tid. :)

  • Jeltzin

    Jösses hur ska det bli senare i livet om det är så redan nu?

    Upp med ungen tidigare så hon blir klar i tid isf hur svårt ska det vara?

  • nnnnnnnn

    Innan tråden urartar så vill jag bara säga att många har likadant hemma...

    Ta till hjälpmedel som larm/timstock och även kanske ett konkret schema med bilder på vad som ska göras.

    Man kan sätta larmet/timstocken för varje aktivitet på schemat tex toa 20 minuter, äta 40 minuter, toa och kläder 20 minuter, tandborstning+ hårborstning 10 minuter, packa väskan + ytterkläder 10 minuter.
    Så era 2 timmar borde räcka.

    Om vi får extra tid över, så sitter våra gärna och läser serier i hallen, innan de går iväg. Men om det är OK att de kommer tidigare till skolan, så kan de ju passa på att hänga med kompisarna före skolstarten.

    I vår familj så räcker det inte att gå upp tidigare som några föreslagit, detta innebär bara att de är ännu långsammare och fastnar i det som de brukar fastna i tex läsa en serietidning, sitta och titta på kläderna istället för att klä sig osv.

    Det som har underlättat för oss är att vi slipper påminna och tjata.
    Han bara tittar på minuterna som tickar iväg och jobbar på med sitt.

  • Stårschan
    nnnnnnnn skrev 2016-02-12 09:51:50 följande:

    Innan tråden urartar så vill jag bara säga att många har likadant hemma...

    Ta till hjälpmedel som larm/timstock och även kanske ett konkret schema med bilder på vad som ska göras.

    Man kan sätta larmet/timstocken för varje aktivitet på schemat tex toa 20 minuter, äta 40 minuter, toa och kläder 20 minuter, tandborstning+ hårborstning 10 minuter, packa väskan + ytterkläder 10 minuter.
    Så era 2 timmar borde räcka.

    Om vi får extra tid över, så sitter våra gärna och läser serier i hallen, innan de går iväg. Men om det är OK att de kommer tidigare till skolan, så kan de ju passa på att hänga med kompisarna före skolstarten.

    I vår familj så räcker det inte att gå upp tidigare som några föreslagit, detta innebär bara att de är ännu långsammare och fastnar i det som de brukar fastna i tex läsa en serietidning, sitta och titta på kläderna istället för att klä sig osv.

    Det som har underlättat för oss är att vi slipper påminna och tjata.
    Han bara tittar på minuterna som tickar iväg och jobbar på med sitt.


    Jag ser faktiskt inte någon som föreslagit att hon ska gå upp tidigare.

    Timstock verkar ju vara en riktigt bra app, faktiskt.
  • nnnnnnnn
    Jeltzin skrev 2016-02-12 09:30:55 följande:

    Jösses hur ska det bli senare i livet om det är så redan nu?

    Upp med ungen tidigare så hon blir klar i tid isf hur svårt ska det vara?


    Stårschan skrev 2016-02-12 10:06:41 följande:
    Jag ser faktiskt inte någon som föreslagit att hon ska gå upp tidigare.

    Timstock verkar ju vara en riktigt bra app, faktiskt.


  • Anonym (Penny Lane)

    Min dotter är också en drömmare ibland, pysslar man massa annat och glömmer tiden. Håller med ovanstående, mobil/Ipad förbud på toaletten och färdigbredd smörgås i kylen, även lägga fram kläder på kvällen innan. drar påklädning o toabesök ut på tiden får min dotter äta smörgåsen på vägen t skolan.

    När jag inte är hemma ger jag henne frukost på säng samt ställer larm för på klädning av ytterkläder i god tid.

Svar på tråden Tips få 10-åring komma iväg i tid på morgonen?