Inlägg från: Fröken W |Visa alla inlägg
  • Fröken W

    Septemberbebisar 16'

    Kary skrev 2016-10-13 14:45:45 följande:

    Förstår att du känner dig rädd inför nästa förlossning, det var ju verkligen några saker i din berättelse som låter lite jobbigt.

    Jag har inte riktigt smält min förlossning ännu känner jag. det var nog väldigt annorlunda än jag trott, mycket mer intensivt och brutalt på något sätt, rent fysiskt. jag trodde väl på något sätt att man kunde påverka det hela med andning och att man skulle få tid att tänka efter och vänja sig, men allt gick väldigt fort för oss.

    jag ville ha eda ha eda när jag kom in då värkarna gjorde så ont och kom så tätt men var tvungen att vänta i några timmar då jag tar blodförtunnande och det måste gå ur kroppen först. och när jag till sist fick eda så var det underbart, men det tog lite snett då ena benet kunde jag inte riktigt styra och det blev därför inte så mkt aktivt arbetande med förlossningen. överlag kände jag mig ganska borta men det värkstimulerande droppet var inte behagligt och smärtan ökade därifrån.

    krystningen tog 45 min men kände mig ganska borta även där. hade bara ont och sen mellan krystvärkarna så försökte de hitta hennes puls med ctgn och det gjorde väldigt ont det också då de fick leta och böka ganska mycket så jag kände att jag aldrig fick någon paus i det onda och att de bara "plågade" mig med ctgn trots att jag bad dem om lite andrum. jag förstår såklart nu att de måste ha koll på bebisens puls...men i stunden kändes det bara som att någon annan tillfogade mig ganska konstant smärta och sen på slutet så meddelade de att de var tvungna att klippa så att hon skulle komma ut. det hade jag inte alls förberett mig på eller ens tagit in riktigt. eller ja, hon frågade om jag ville det men kände att jag inte riktigt var i skick att fatta något sorts beslut. i efterhand har jag googlat på klipp och det verkar mest stå negativt om det och hur det kommer att läka och möjligheten att ha sex osv efteråt. samt att jag läste någonstans att det kanske blir större skador nästa gång om man klippt innan. så överlag känner jag nog...att jag inte riktigt vet om min kropp kommer att må så bra efter detta, eller om vi skulle få ett till barn. men vi får väl se hur det blir när det läkt antar jag. siffrorna verkar dock vara att 9 v 10 känner obehag och smärta vid sex efter klipp under en längre tid. 


    Nej, jag blir väldigt känslosam när jag tänker tillbaka på förlossningen. I vanliga fall är jag inte blödig överhuvudtaget så jag vet att förlossningen tagit hårt på mig psykiskt, även om det säkert är en del hormoner inblandade också.

    Låter som att du också hade en tuff förlossning. Jag har ingen kunskap om klipp men tänker spontant att det borde vara bättre än att spricka men av det du skriver så blir jag tveksam. Dock borde de ju inte klippa ifall det är "bättre" att spricka av sig själv.

    Var det här ditt första barn? Hur känner du inför eventuella kommande förlossningar?
  • Fröken W
    Kary skrev 2016-10-13 19:46:26 följande:

    Jo men jag förstår vad du menar om att det känns jobbigt att tänka på. de försökte fråga mig alldeles efteråt om jag tyckte att förlossningen gått bra men jag visste inte vad jag skulle svara. Barnmorskan som frågade pressade vidare och frågade om jag skulle kalla den för traumatisk om jag bortsåg från smärtan. Nu är traumatisk iof ett starkt ord men det var nog smärtan i sig...att de liksom jagade på den genom värkstimulerande och krånglande med ctg:n som jag tyckte vad jobbigt. då kände jag verkligen att jag inte hade någon kontroll och att någon annan, som ville att jag skulle ha ont (för att barnet skulle komma snabbt), styrde det hela. 

    Sen var kanske klipp det bästa alternativet i det läget som uppstod, jag vet för lite om det för att kunna bedöma det. Men jag är lite rädd för vad konsekvenserna kommer att bli på längre sikt, särskilt vid en ev andra förlossning. 

    Det här var mitt första barn och jag gick på ganska många samtal för att prata om förlossningsrädsla innan förlossningen. De samtalen gick bra och jag vågade prova...men jag vet inte om jag skulle vilja göra det igen. Problemet är bara att jag har ganska dålig fertilitet så om vi alls ska ha chans att få något mer barn så måste jag bli gravid ganska snart. 

    Hur tänker du om fler barn nu efter förlossningen? att du behöver tid förstår jag. skulle snitt vara ett alternativ för dig nästa gång tror du? 


    Fick också värkstimulerande dropp..."det kommer inte göra mer ont, värkarna kommer bara bli mer effektiva". Jo visst...det gjorde visst mer ont och det lär väl höra ihop med att värkarna blev mer effektiva.

    Jobbigt att du redan innan var orolig inför förlossningen och att den då blev så pass jobbig som den blev. Men modigt av dig att prova! Även om jag tänker tillbaka på min förlossning i nuläget och tänker "aldrig att jag gör det där igen" så vill jag inte ha det ogjort. Nu har jag provat och vet hur det känns så det är jag glad över.

    Ang. framtiden så vet jag inte. Jag vill ha ett barn till men om jag kommer våga föda vaginalt igen känns väldigt tveksamt just nu. Men vem vet, om några månader kanske den tanken ändras.

    Hur tänker du inför en till vaginal förlossning? Jobbigt att du känner press pga fertilitet...
  • Fröken W

    Hur mår ni andra psykiskt så här en tid efter förlossningen?

    Jag tycker inte att jag känner igen mig själv riktigt... Blir ledsen från ingenstans, blir ibland så trött på bebisen och orkar inte mata henne (men gör det ändå såklart) osv. Jag är ingen känslosam person i vanliga fall och gråter i princip aldrig, men nu kan jag som sagt börja gråta helt utan förvarning för att jag är trött, känner mig ensam, oduglig, lat you name it. Jag tycker absolut om min dotter

    men känner inte den där villkorslösa kärleken som jag hade förväntat mig. Var mer kär i vår hund när hon var valp för 4 år sedan.

    Har för mig att jag läste någonstans att man en tid efter förlossningen får svara på några frågor om hur man mår. Är det något som ni känner till?

  • Fröken W
    Kpax skrev 2016-10-18 21:00:45 följande:

    Jag känner verkligen igen mig. Vårat första barn hade kolik, och jag har aldrig mått så jävla dåligt varken före eller efter den tiden. Men de behöver inte ha kolik för att man ska känna sådär.

    Nya bebisen har också ont i magen, men inte alls på samma sätt, men jag känner inte den där himlastormande kärleken till honom heller. Den här gången är jag inte orolig, jag vet att det kommer!

    Det som hjälpte mig otroligt mycket första gången var att jag hade flera vänner som var helt öppna med att de inte automatiskt älskade sina barn från dag ett, och ett par som drabbades av förlossningsdepressioner men fick hjälp.

    Man får svara på frågor typ 8v efter förlossningen. Anledningen till att det är så långt efter är tydligen att annars skulle alla svara på ett sätt som klassar dem som deprimerade. Det är alltså jättemånga som har det kämpigt första tiden. Men känner du att du vill ha hjälp tidigare så behöver du bara säga till på BVC!


    Åh vad skönt att höra! Det är så jobbigt att känna sig så trött, frustrerad och ledsen. Jag förstår ju på något vis varför jag mår som jag gör men när den där känslan infinner sig så känns allt så hopplöst!

    Tur att man kan ventilera och få stöd här.
  • Fröken W
    varmlanning skrev 2016-10-18 21:11:50 följande:

    Inatt efter 3 timmar med konstant skrik från bebis så skrek jag att jag ångrar att jag skaffade barn. Fyhelvete vad jobbigt det är med skriken som inte går över när man själv är trött. Men man gör ju det man måste ändå. Sjunga. Gå omkring med. Bärsjal. Mata. Byta blöja. Mysa.

    När dagen börjar om och jag ligger bredvid världens vackraste sovande varelse så förstår jag alltid precis varför vi satte honom till världen.


    Precis så är det! Blev också så trött på skrikandet igår så jag skrek att jag inte klarar det här. Samtidigt som jag skrek det ångrade jag mig och kände mig dum och då kom såklart tårarna igen. Från att vara väldigt stadig i humöret i vanliga fall till att nu gå från att vara lyckligast i världen till att vilja dö och sen tillbaka till att vara lyckorusig igen, allt inom en timme eller mindre, det är verkligen omvälvande!
  • Fröken W
    8295 skrev 2016-10-19 13:59:48 följande:

    Fröken W,

    Känner verkligen igen det där med matning. Frustationen och önskan att min sambo kan amma honom istället haha.... de första dygnen ammade jag konstant kändes det som (aj), men nu de senaste dagarna äter han ungefär var tredje timme under dagen, varannan kvällstid och var fjärde under natten/morgonen.

    Ibland ligger han bara och attackerar bröstet, nyper, sparkar och blir förbannad. Antingen för att det kommer för mycket mjölk eller för att han inte får rätt tag omedelbart. Det tar längre tid för han att faktiskt börja äta än vad själva måltiden tar, och inför nästa amning blir jag då nervös och spänd vilket leder till en ond cirkel.

    Tar mycket stöd från min hund faktiskt, en ettårig kille som älskar sin nya lillebror. När han märker att sonen är ledsen/arg kommer han alltid och sätter sig bredvid mig och bara sänder ut totalt lugn.


    Ja men precis! Då känner jag verkligen att "nej, jag skiter i att amma vi ger henne ersättning istället". Och särskilt på kvällarna när sambon kommit hem och man faktiskt kan lämna ifrån sig bebisen en tag och han säger "jag tror hon är hungrig". Då vill jag bara grina och be både honom och bebisen att gå hemifrån och vara borta några timmar. Man blir ju verkligen bunden av att ha någon som är så beroende av en.
  • Fröken W
    Kpax skrev 2016-10-20 09:55:08 följande:

    Jag vill bara inflika att det är okej att INTE känna att man är lycklig när man vaknar bredvid sin bebis. Det finns grader av trötthet (och depression), och för mig var det till stor hjälp att två av mina vänner var öppna med att de fått ta hjälp efter sina förlossningar.

    Jag tycker att första månaderna är mer skit än bra faktiskt, men jag gör mitt bästa för att bita ihop och se till att vi alla tar oss igenom det så bra vi kan. Med första barnet var det absolut värre (kolik), men även nu är det tufft.

    Med första barnet helammade jag, hon tog inte flaska och inte napp på 6 månader. Plus kolik (panikskrek 4-8h varje kväll/natt under en period). Fy fan säger jag... Den här gången gav jag flaska tidigt, både med ersättning och med utpumpad mjölk, jag vill känna att jag KAN komma iväg ett par timmar. Bara att veta att det går gör mig lugn. :)


    Viktigt och skönt att höra. Man hör så mycket "jag myser i bebisbubblan" men uppenbarligen så är det inte bara rosaskimrande dagarna i ända.

    Vad bra att du hittat något som funkar för dig och bebis gällande amning och flaskmatning. Fortsätter jag känna så här så kanske jag också provar flaska, just för att slippa känslan av att vara behövd i princip dygnet runt.
  • Fröken W
    8295 skrev 2016-10-20 10:40:33 följande:

    Både jag och sambon är hemma hela dagarna så jag behöver inte vara ensam i frustration över amning, bajs och trötthet. Men mellan amningar och en redan mammig bebis kan min sambo inte göra mycket mer än att byta blöja, ta hand om hunden eller fixa käk åt mig. Vilket är jobbigt för honom också, han vill bara hålla sin son och mysa men då blir det oftast gnäll :/

    Sonen tar inte flaska heller... har pumpat och försökt få honom äta men icket. Någon som funkar väldigt bra med att ta hand om honom är min mamma haha, hon och jag är väldigt lika och låter nästan likadant. Så där kan sonen ligga och filosofera även om han är hungrig, han tror maten är nära


    Jobbigt att bebisen är så mammig. Förstår att det blir påfrestande för både dig och sambon. Jag är också lite "orolig" över att dottern bara ska nöja sig med mig. Hur gammal är er son?
  • Fröken W
    8295 skrev 2016-10-20 20:41:23 följande:

    Ja :/ dom första dagarna var han helnöjd med att vara hos sin pappa så länge han inte var hungrig. Jag vet inte om det har å göra med att jag nu ammar nästan hela tiden (känns de som), att det är min lukt och mina ljud han vill vara nära? Kanske hade varit annorlunda om han tagit flaska så sambon kunnat mata

    Han blir 2 veckor imorgon, hur gammal är er dotter?


    Ja men det är säkert lätt att de blir mammiga av just den anledningen som du skriver, att det är mamman som har maten och då är det där de vill vara.

    Jag försöker få min sambo att vara med vår dotter så mycket som möjligt när hon är mätt och belåten. Och då menar jag att han behöver umgås med henne, inte bara lägga henne på bröstet och låta henne somna där även om det såklart är något bra också, men jag önskar att han pratade mer med henne och liksom skulle "gulla" mer. Men det kommer kanske. Vår dotter blev tre veckor i onsdags.
  • Fröken W

    Hej på er! Hur går det för er alla? Hur mår ni och era små?

    En fundering...nu när det börjar bli kallare ute, vad bäddar ni vagnen med och hur klär ni bebisen om ni går på promenad?

    Självklar är bebisar olika, precis som vi, några är frusna medan andra är varma men vore intressant att höra hur ni gör med era älsklingar då jag tycker att det är svårt att veta hur mycket kläder och filtar som behövs. Det här är mitt första barn så jag känner mig rätt osäker ibland, särskilt som min mamma ofta säger "oj vilka kalla fötter" "nu får ni nog lägga något mer i vagnen" och ofta lindar in henne i en filt eller två när hon håller henne. Jag ser min mamma som en väldigt sund och förnuftig person (men så kanske alla tycker om sina föräldrar) så då får jag ibland dåligt samvete och tänker att jag klär mitt barn för kallt. Man hör ju ofta att det är lättare att klä bebisar för varmt än för kallt, och att risken för plötslig spädbarnsdöd ökar om bebisen blir för varm.

    Så som sagt, hur gör ni?

Svar på tråden Septemberbebisar 16'