Palestrina skrev 2016-11-02 16:44:08 följande:
Det är en bra fråga, som inte är tvärenkel att svara på. Det är ju inte så att barnen egentligen går att dela upp i två grupper - normala barn och diagnosbarn. I verkligheten är det snarare som en skala mellan barn som har lätt att klara skolan och barn som har svårigheter. Ju sämre och stökigare miljö det är i skolan, desto fler kommer att uppleva svårigheter. I mindre undervisningsgrupper tror jag dels att färre kommer att behöva diagnoser, dels att det kommer att bli lättare att urskilja vilka som har så svåra problem att det inte räcker med en extra resurs i klassrummet.
Det borde dock inte finnas en gräns för hur mycket resurser som ska satsas, utan det som är nödvändigt ska göras. Satsar man inte tillräckligt med resurser drabbas ju alla, såväl diagnosbarn som resten av klassen, som inte får rätt eller tillräcklig hjälp.
Tack för dina åsikter.
Frågan om gräns för resurser ska jag kanske förtydliga...
Ska man satsa hur mycket resurser som helst för att alla barn med diagnos ska kunna gå i en vanlig klass eller vanlig skola, eller ska man sätta en gräns där svårare fall istället får gå i en särskild klass eller skola?
Kan man ha hur svåra fall som helst och hantera det med extra resurser på ett sätt som är bra för alla i en vanlig skola eller klass?