Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Bättre skola - hur?

    Vad beror detta på?
    Borde föräldrar ta ett större ansvar?


    Frånvaron ökar i svenska grundskolor


    Allt fler elever skolkar. Skolan kan inte ensam komma till rätta med problemet. Det är därför av största vikt att flera funktioner i samhället går samman. Det slår Skolinspektionen fast i en ny rapport.


    www.svt.se/nyheter/inrikes/franvaron-okar-i-svenska-skolor

  • Tom Araya
    Uppdrag granskning om betygsinflationen:

    www.svt.se/ug/ministern-skolan-ska-handla-om-kunskap-inte-marknadsforing

    www.svt.se/ug/ug-referens/nationella-proven

    www.svt.se/ug/rektorer-pressar-larare-att-satta-oskaligt-hoga-betyg

    www.svt.se/ug/belastning-pa-larare-nar-elever-underkanns

    www.svt.se/ug/rektorn-tyckte-att-david-satt-for-laga-betyg-fick-andra

    www.svt.se/ug/facket-regelvidrigt-nar-betygen-styr-lararens-lon

    www.svt.se/ug/rektor-hojde-betyg-bakom-lararens-rygg
  • Tom Araya
    Elev slog lärare 17 gånger
    Göteborg En elev slog sin lärare med 17 slag i magen och i ansiktet. En annan elev hotade en lärare med att gå hem och hämta en pistol för att skjuta den. Bara i år har 50 olika tillbud rapporteras in. Nu sätts akuta åtgärder in på Bjurslättsskolan.

    www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/elev-slog-l%C3%A4rare-17-g%C3%A5nger-1.3908166
  • Tom Araya
    Palestrina skrev 2016-11-02 16:16:23 följande:
    Före 1962 hade vi ett skolsystem som var differentierat utifrån klass och kön. Jag tror inte att det är ett samhälle som särskilt många av oss önskar tillbaka. Det är fjantigt att påstå att haveriet började 1962, eftersom dagens skolsystem inte har en längre historia än så. Utan tvekan hade läroverkslärarna det bättre förspänt, som bara behövde undervisa överklassens söner, och jag förstår om många blev chockade av att plötsligt behöva undervisa mer heterogena grupper - och kanske också saknade strategier för det.

    Jag tror att det skulle vara förhållandevis enkelt att skapa en bättre skola. Ge lärare bättre betalt och bättre arbetsvillkor, så att deras yrke blir mer attraktivt och lockar fler (och bättre studenter) att bli lärare. Bättre arbetsvillkor = mindre administrativt arbete, mer tid att fokusera på undervisningens innehåll och genomförande, samt mindre undervisningsgrupper. Det kommer att kosta, men det borde det vara värt. Det är ju en investering för framtiden.
    Bra synpunkter.
  • Tom Araya

    En aspekt som är något kontroversiellt att diskutera är sk diagnosbarn.
    Hur långt ska man driva filosofin att den vanliga ska klara att ge god undervisning i klasser där diagnoser blandas med varandra och även barn utan diagnoser?
    Hur mycket resurser ska satsas och hur mycket får det kosta?
    Ska man sätta en gräns för hur svåra diagnoserna får vara för den vanliga skolan eller vanliga klasser och ha ett mellanting mellan vanlig skola/klass och dagens särskola?

  • Tom Araya
    Palestrina skrev 2016-11-02 16:44:08 följande:
    Det är en bra fråga, som inte är tvärenkel att svara på. Det är ju inte så att barnen egentligen går att dela upp i två grupper - normala barn och diagnosbarn. I verkligheten är det snarare som en skala mellan barn som har lätt att klara skolan och barn som har svårigheter. Ju sämre och stökigare miljö det är i skolan, desto fler kommer att uppleva svårigheter. I mindre undervisningsgrupper tror jag dels att färre kommer att behöva diagnoser, dels att det kommer att bli lättare att urskilja vilka som har så svåra problem att det inte räcker med en extra resurs i klassrummet.

    Det borde dock inte finnas en gräns för hur mycket resurser som ska satsas, utan det som är nödvändigt ska göras. Satsar man inte tillräckligt med resurser drabbas ju alla, såväl diagnosbarn som resten av klassen, som inte får rätt eller tillräcklig hjälp.
    Tack för dina åsikter.

    Frågan om gräns för resurser ska jag kanske förtydliga...
    Ska man satsa hur mycket resurser som helst för att alla barn med diagnos ska kunna gå i en vanlig klass eller vanlig skola, eller ska man sätta en gräns där svårare fall istället får gå i en särskild klass eller skola?
    Kan man ha hur svåra fall som helst och hantera det med extra resurser på ett sätt som är bra för alla i en vanlig skola eller klass?
Svar på tråden Bättre skola - hur?