Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Bättre skola - hur?

    Föräldrar vittnar om hot och våld ? på lågstadieskola

    NYHETERi går 15:00
    Fysisk och verbal misshandel är vardagsmat på lågstadieskolan deras barn går på i Eskilstuna.
    Nu har föräldrarna mobiliserat sig via Facebook för att få ett slut på misären och kräver att skolledningen agerar.
    ? Ska de ha det så här på sin skola så kan man ju undra vad de blir för vuxna människor, säger mamman Hanna Hautakoski.
    ...

    www.aftonbladet.se/a/e1P3JM
     
  • Tom Araya
    jenbeli skrev 2018-01-27 17:42:51 följande:
    Tycker du verkligen att tex slöjd är livsviktigt för en elev att ha i grundskolan? Tänker du att utan ett slöjdbetyg så kommer denna elev aldrig att klara gymnasiet eller livet i stort? Jag tror att vi måste börja tänka om helt och inte bara följa efter så som man alltid gjort... Skolan måste uppdateras.

    Slöjd, musik, bild borde vara frivilligt eller åtminstone inte betygsättas. 
    Krasst sett är inget i skolan livsviktigt. Men jag tycker att även slöjd är viktigt.
    Jag kan dock hålla med om att betyget i just slöjd, musik och bild inte är så viktigt, annat än för dem som faktiskt siktar på en relaterad karriär. Kanske skulle man få välja bort de betygen när man söker vidare.

    Idrott vet man ju är viktigt för hälsan, all form av koncentration och inlärning samt för att prestation, även teoretisk och akademisk sådan.

    Om detta syftade till av min frågeställning till lokaler, inredning och materiel.
    jenbeli skrev 2018-01-27 17:42:51 följande:
    Inför en typ av SAT-prov, dvs som högskoleprov men obligatoriskt för alla elever från tex 12 år och uppåt, oavsett om de är hemskolade eller ej. Dessa prov ska vara basic och centralt rättade, som högskoleproven. De ger då en fingervisning om hur eleven ligger till - i de viktiga ämnena svenska, matte och engelska. Hur eleven ligger till i slöjd, musik eller bild är faktiskt helt irrelevant för framtida studier. Visst kan man ha dessa ämnen, men betygsätt inte, det förstör den kreativa ådran.

    Centralt rättade basicprov (som högskoleprovet) skulle kunna anordnas även i NO, SO och moderna språk. Det kan varvas med slumpvis frågor från en centralt styrd internet-provbank så att elever får slumpmässiga frågor, alltså alla elever får olika frågor tagna ur en provbank med tusentals likvärdiga frågor, som även de rättas centralt, likt uttagningsproven till språkolympiaderna. I och med att alla elever får olika, men likvärdiga frågor, gör det det nästan omöjligt att fuska. Detta ska inte betygsättas men ger en fingervisning till om de SAT-liknande proven är korrekta eller inte. Dvs har man fuskat på SAT/högskoletypprov så framkommer det om man får ett uselt resultat på de slumpade frågorna.
    Det kan vara något. Om inte för hemskolning, så för kunskapstest över skol- och kommungränser, vilket är viktigt idag med friskolor.

  • Tom Araya

    Någon mer än jag som tror att detta inte är rätt väg att gå?


    Ministern vill ha snällare betygsättning
    NYHETERi dag 06:12

    Betygssättningen i grund- och gymnasieskolan ska bli snällare genom att elevernas svaga insatser inte ska få större betydelse än flera bra.


    ? Väldigt mycket pekar på att man fokuserar på den sämsta prestationen, vilket gör att eleverna tappar sugen, säger gymnasieminister Anna Ekström (S).
    ...

    www.aftonbladet.se/nyheter/a/xRwGLj/ministern-vill-ha-snallare-betygsattning

  • Tom Araya
    Aniiee skrev 2018-03-22 17:38:39 följande:
    Jag har inte läst artikeln, men av det du skrivit så resonerar jag som så att självklart ska alla betyg "väga lika mycket", 

    Om du får 100% på den första matteprovdelen och 0% på den andra så ska betyget på hela matteprover bli 50%, inte 25%. Om du förstår vad jag menar.
    Som jag förstod det tyckte Anna Ekström att enstaka dåliga resultat inte skulle påverka betygen negativt.
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2018-03-22 17:33:59 följande:

    Varför inte? Jag menar, det kan vara en början i alla fall. Jag tyckte från början att det var orealistisk att elever ska uppnå samma nivå på alla kunskapskrav. Många har inte ens med ämnet att göra, utan återspeglar allmän mognad. Jag skulle rösta för att eleverna bör få det betyget om de uppfyller mer än hälften av kriterierna, och resten på den näst lägre nivån. DET skulle vara realistiskt.

    Ämnesbetyg i gymnasiet.... nåja.... där vet jag inte om det är så bra.


    Så alla som uppfyller hälften av kriterierna eller mer ska få samma betyg, utan skillnad?
  • Tom Araya

    Jag har sett detta med personal med dåliga svenskkunskaper på förskolan, men det är tydligen även ett problem på vissa grundskolor.

    Ständigt dessa snabbspår för att sysselsätta invandrade, men vilka är konsekvenserna i andra änden?


    Kaos i skolan när lärare inte kan prata svenska
    Lärare: Snabbspåret slår hårt mot oss som jobbar i utsatta områden

    DEBATTi dag 04:00

    DEBATT. Jag arbetar som lärare i ett område som polisen definierar som ett av Sveriges 15 särskilt utsatta områden. En del av Sverige som har svårt att rekrytera behöriga lärare.
    ...

    www.aftonbladet.se/debatt/a/6nK8OQ/kaos-i-skolan-nar-larare-inte-kan-prata-svenska


     
  • Tom Araya

    Nya former testas - med bristande framgång.
    Varför låter man ubildningsverksamhet för våra barn vara en experimentlaberatorium?


    Elever i Åseda: "Kaos på lektionerna och vi lär oss inte svenska"

    På Uppvidinge Gymnasieskola är eleverna på introduktionsprogrammet kritiska till svenskundervisningen. Flera som vi pratat med ifrågasätter införandet av Ung Företagsamhet som ett nytt sätt att lära sig språket.
    ...

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6563573
  • Tom Araya

    Finsk skola är ett föredöme...


    Finska skolsystemet hyllas i Moores nya film - men hur sann är bilden?
  • Tom Araya
    Konservativ skrev 2019-03-16 21:24:11 följande:
    Kunde inte sagt det bättre själv.....
    Kanske för att du sa det själv...
  • Tom Araya
    Palestrina skrev 2018-03-23 11:12:50 följande:
    Ja, oj, jag inser att jag inte läste hela artikeln.

    Betygskriterierna, dvs kunskapskraven, måste helt klart ses över. Det är väl känt att de är enormt högt ställda, och numera dessutom vetenskapligt belagt i den där studien från Linné som hänvisas till i slutet av artikeln, där professorer har bedömt kunskapskraven i grundskolan som högre än kunskapskrav på universitetet. Jag följer några lärargrupper på facebook och i betygstider är det ständiga diskussioner om hur kunskapskraven ska tolkas, och om en elev verkligen kan få ens betyget E ifall hen har missat på ett kunskapskrav men presterar på toppnivå på alla andra. Alltså osäkerheten om hur kraven ska tolkas och vilket frirum man som lärare har utan att begå direkta tjänstefel, är enorm. Och slår väldigt hårt mot eleverna.
    Dock är det många lärare på gymnasium och högskola som vittnar om att kunskaperna från tidigare skolgång är för låg hos eleverna.
  • Tom Araya

    Utöver ansvaret som finns hos skolan, lärare, rektorer, kommuner, skolverket och politiker, har även elever och deras föräldrar ett ansvar att bidra till en bra skola, skolmiljö och utbildning.

    Ibland tar de inte sin del av ansvaret.


    Föräldrar anmäler lärare som avvisade pojke från klassrum
    0:24 min

    En lärare anmäls för ofredande efter att ha avvisat en pojke från klassrummet, detta efter att pojken i sin tur ska ha förolämpat en annan lärare.


    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=7172860

    www.expressen.se/kvallsposten/lararvikarien-anettes-larm-om-stokiga-skolan/
  • Tom Araya
    Oschlaka skrev 2019-03-18 20:20:24 följande:
    Anmälningsplikt har varje individ. Man ska kunna anmäla alla! Alla!
    Sedan vad man gör av en sådan anmälan är en helt annan sak.
     
    Man har såklart inte en plikt att anmäla något som uppenbart inte bryter mot en lag eller regel.
  • Tom Araya
    amia01 skrev 2019-03-21 16:27:03 följande:
    Är det inte skolans brister som diskuteras i den här tråden?
    TS:
    "Skolan i Sverige påstås bli allt sämre och resultaten sjunker.
    Vad bör man göra åt det? 
    Hur ska skolan lyckas förbättra sig och vad är egentligen bra respektive dåligt? 
    Vilket ansvar har föräldrar och elever i utvecklingen?"

    Hur har du tänk dig organisera en socialförvaltning som ska hantera hundratusentals stökiga barn?
    Hur tror du vårt land kommer att se ut om 20 år om alla dessa barn utestängs från utbildning - som jag förstått är ditt alternativ?
    Vad är ditt argument mot att rusta upp skolans kompetens och resurser så att man klarar av att hantera dessa elever på ett bra sätt?
    Tror du det blir billigare eller bättre för barnen om man lägger ansvaret på socialtjänsten?

    Och till sist, ja jag tror definitivt att det är lärarnas (och i förlängningen rektorernas! och tjänstemännens! och politikernas!) fel att skolor behöver stängas. Min egen erfarenhet från skolans värld är att det är ytterst få lärare i dag som har tillräckligt med resurser och är kompetenta nog för att hantera elever som på något sätt avviker från "normen", oavsett om det är hemförhållanden, utveckling, funktionshinder eller annat som ligger bakom problemen.
    Jag varken kan eller vill skuldbelägga barnen, eftersom de inte haft en chans med de förutsättningar de fått.
     

    Förr så gav man de olydiga en hurring, så var problemet löst en tid framöver (de som gick i skolan på 40-, 50-, och 60-talet).
    Sedan så tvingade man inte kvar barn som hade det svårt, utan de uppmuntrades att börja jobba eller skaffa sig en yrkesutbildning så snart det var möjligt i förhållande till lagar om skolplikt och jobb i förhållande till ålder. För detta skapade man yrkesskola och tog fram lärlingssystemet.
    Nu är det inte så att jag förespråkar detta, utan det är mer för att ge perspektiv.

    När jag gick i skolan på 80-talet så saknades mycket av kunskaperna och metoderna för att hantera barn med svårigheter i skolan. ADHD/ADD och autism visste man knappt vad det var, om det inte var väldigt grav autism.
    Men man förstod i alla fall så långt att barn med sådan problematik finns och att man på något sätt måste hantera dem, efter bästa förmåga... och att ge dem stryk var ju nu förlegat och förbjudet (med all rätt).

    När jag gick på lågstadiet hade vi två klasser och nära på tre heltidslärartjänster för dessa. Den tredje läraren plockade ut elever som hade svårt att hänga med och körde undervisning i små grupper och lugn miljö, med gott resultat.

    När jag gick på mellanstadiet fanns extralärare som gick runt på klasserna och hjälpte till. Ibland genom att plocka ut elever med svårigheter till undrvisning i små grupper.
    För de elever detta inte räckte för, hade man en särskild, mindre klass, med två lärare på skolan. En sådan klass fanns sedan även på högstadieskolan.

    För de som dessa insatser inte heller räckte för, oftast för att de helt enkelt var för bråkiga och svårhanterliga (sannolikt med både diagnoser och sociala problem hemma), så fanns en särskild skola som samlade alla dessa barn från mellan- och högstadiet. Klasserna var små, med hög personaltäthet och fasta regler och rutiner. Skolan låg avskiljt från andra skolor och den centrala orten och barnen hämtades hemma, vilket minskade skolk och missbruk.

    Idag är det så att man har enormt mycket mer av kunskap att hantera problemen, men man använder den inte fullt ut menar jag,
    Istället försöker man att hantera det inom ramen för den vanliga klassen och i bästa fall med extra personalresurser. Inte sällan saknar man även de extra resurserna. Man är så skitnödiga över att särskilja barnen och ge dem vad de faktiskt behöver, som att det vore nedlåtande och kränkande.
    Detta går ut över både barnen med svårigheter och andra barn samt lärare.

    Man strävar idag också efter att alla ska gå gymnasiet och gymnasiet i sig är mer teoretiskt och högskoleinriktat, även på de yrkesinriktade programen,vilket inte alls passar alla elever.

    Så i förhållande till kunskapen, så hanterade man dessa problem bättre på 80-talet än idag.
    Om man istället la ihop dåtidens vilja och ansträngning, med dagens kunskap, så borde resultaten kunna vara så mycket bättre.

    Därtill måste föräldrar ta tillbaka sin föräldraroll och fostra sina barn, engagera sig i deras skolgång och studieresultat samt att man på skolan har möjligheten att säga ifrån och vidta åtgärder mot elever som inte sköter sig.
    Föräldrar måste se sitt ansvar och inte lägga skuld på skolan när deras barn inte gjort sina läxor, pluggat till proven eller orsakat ordningsproblem i klasrummet.

  • Tom Araya
    Oschlaka skrev 2019-03-22 11:54:39 följande:
    Håller med dig!
    En av de stora eller största problemen är att många föräldrar inte är vuxna!
    Vad gör vi där?
    Främst måste föräldrar ändra sin inställning till fostran och deras eget ansvar i hur deras barn beter sig, bemöter motgångar och hanterar utmaningar.

    Men eftersom samhället till stor del bekräftar dessa föräldrar så måste hela samhället förändras.

    Idag är det fult att ställa krav, att väcka lusten för tävlan och att sträva efter framgång hos barn, allt ska vara så jävla kravlöst.
    Jag tror det är skadligt.
    Sedan ska man såklart inte gå till överdrift och framförallt får barn inte slås ut under utvecklingsprocessen, utan det måste finnas ett väl avvägt stöd kombinerat med utmaningar, utifrån ett brett spektrum av grundläggande förmågor.
  • Tom Araya
    Oschlaka skrev 2019-03-22 22:52:14 följande:
    helt rätt!
    Men det lät roligt om samhället grejen som du nämner :)
    Vem är samhälle då om samhälle ska förändras  :)
    Samhället är ju vi alla, befolkningen, myndigheter o.s.v.

    Hur ett helt samhälle kan ändras handlar om att informera, föra fram fakta och påverka attityden från myndighets och vetenskapliga håll.
    Det borde inte vara konstigare eller svårare än att vi övregripande ändrat våran inställning till så mycket annat, som exempelvis kosten, aga eller kvinnors rättigheter.
Svar på tråden Bättre skola - hur?