amia01 skrev 2019-03-21 16:27:03 följande:
Är det inte skolans brister som diskuteras i den här tråden?
TS:
"Skolan i Sverige påstås bli allt sämre och resultaten sjunker.
Vad bör man göra åt det?
Hur ska skolan lyckas förbättra sig och vad är egentligen bra respektive dåligt?
Vilket ansvar har föräldrar och elever i utvecklingen?"
Hur har du tänk dig organisera en socialförvaltning som ska hantera hundratusentals stökiga barn?
Hur tror du vårt land kommer att se ut om 20 år om alla dessa barn utestängs från utbildning - som jag förstått är ditt alternativ?
Vad är ditt argument mot att rusta upp skolans kompetens och resurser så att man klarar av att hantera dessa elever på ett bra sätt?
Tror du det blir billigare eller bättre för barnen om man lägger ansvaret på socialtjänsten?
Och till sist, ja jag tror definitivt att det är lärarnas (och i förlängningen rektorernas! och tjänstemännens! och politikernas!) fel att skolor behöver stängas. Min egen erfarenhet från skolans värld är att det är ytterst få lärare i dag som har tillräckligt med resurser och är kompetenta nog för att hantera elever som på något sätt avviker från "normen", oavsett om det är hemförhållanden, utveckling, funktionshinder eller annat som ligger bakom problemen.
Jag varken kan eller vill skuldbelägga barnen, eftersom de inte haft en chans med de förutsättningar de fått.
Förr så gav man de olydiga en hurring, så var problemet löst en tid framöver (de som gick i skolan på 40-, 50-, och 60-talet).
Sedan så tvingade man inte kvar barn som hade det svårt, utan de uppmuntrades att börja jobba eller skaffa sig en yrkesutbildning så snart det var möjligt i förhållande till lagar om skolplikt och jobb i förhållande till ålder. För detta skapade man yrkesskola och tog fram lärlingssystemet.
Nu är det inte så att jag förespråkar detta, utan det är mer för att ge perspektiv.
När jag gick i skolan på 80-talet så saknades mycket av kunskaperna och metoderna för att hantera barn med svårigheter i skolan. ADHD/ADD och autism visste man knappt vad det var, om det inte var väldigt grav autism.
Men man förstod i alla fall så långt att barn med sådan problematik finns och att man på något sätt måste hantera dem, efter bästa förmåga... och att ge dem stryk var ju nu förlegat och förbjudet (med all rätt).
När jag gick på lågstadiet hade vi två klasser och nära på tre heltidslärartjänster för dessa. Den tredje läraren plockade ut elever som hade svårt att hänga med och körde undervisning i små grupper och lugn miljö, med gott resultat.
När jag gick på mellanstadiet fanns extralärare som gick runt på klasserna och hjälpte till. Ibland genom att plocka ut elever med svårigheter till undrvisning i små grupper.
För de elever detta inte räckte för, hade man en särskild, mindre klass, med två lärare på skolan. En sådan klass fanns sedan även på högstadieskolan.
För de som dessa insatser inte heller räckte för, oftast för att de helt enkelt var för bråkiga och svårhanterliga (sannolikt med både diagnoser och sociala problem hemma), så fanns en särskild skola som samlade alla dessa barn från mellan- och högstadiet. Klasserna var små, med hög personaltäthet och fasta regler och rutiner. Skolan låg avskiljt från andra skolor och den centrala orten och barnen hämtades hemma, vilket minskade skolk och missbruk.
Idag är det så att man har enormt mycket mer av kunskap att hantera problemen, men man använder den inte fullt ut menar jag,
Istället försöker man att hantera det inom ramen för den vanliga klassen och i bästa fall med extra personalresurser. Inte sällan saknar man även de extra resurserna. Man är så skitnödiga över att särskilja barnen och ge dem vad de faktiskt behöver, som att det vore nedlåtande och kränkande.
Detta går ut över både barnen med svårigheter och andra barn samt lärare.
Man strävar idag också efter att alla ska gå gymnasiet och gymnasiet i sig är mer teoretiskt och högskoleinriktat, även på de yrkesinriktade programen,vilket inte alls passar alla elever.
Så i förhållande till kunskapen, så hanterade man dessa problem bättre på 80-talet än idag.
Om man istället la ihop dåtidens vilja och ansträngning, med dagens kunskap, så borde resultaten kunna vara så mycket bättre.
Därtill måste föräldrar ta tillbaka sin föräldraroll och fostra sina barn, engagera sig i deras skolgång och studieresultat samt att man på skolan har möjligheten att säga ifrån och vidta åtgärder mot elever som inte sköter sig.
Föräldrar måste se sitt ansvar och inte lägga skuld på skolan när deras barn inte gjort sina läxor, pluggat till proven eller orsakat ordningsproblem i klasrummet.