Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

    Bättre skola - hur?

    Skolan i Sverige påstås bli allt sämre och resultaten sjunker.
    Vad bör man göra åt det?
    Hur ska skolan lyckas förbättra sig och vad är egentligen bra respektive dåligt?
    Vilket ansvar har föräldrar och elever i utvecklingen?

    www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19175087.ab

    www.dn.se/valet-2014/reinfeldt-lagger-skulden-for-svaga-skolresultat-pa-s/

    www.skolverket.se/skolutveckling/forskning/ledarskap-organisation/strukturella-faktorer/strukturella-orsaker-till-sjunkande-skolresultat-1.189964

    www.aftonbladet.se/nyheter/article17949767.ab

    www.metro.se/nyheter/invandring-paverkar-skolresultat/Hdzpcn!yPZXlSzzFgM78tXwR3Bw/

    www.metro.se/nyheter/invandring-paverkar-skolresultat/Hdzpcn!yPZXlSzzFgM78tXwR3Bw/

    www.dn.se/stories/sveriges-fallande-skolresultat/

  • Svar på tråden Bättre skola - hur?
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2016-03-16 19:43:50 följande:

    Tillåt hemskolning for de som vill och kan; hemskolade barn har generellt mycket bättre resultat.


    Jag ser flera problem här...

    1. Hur ska lämplighet för hemskolning avgöras och kontrolleras eller ska man skita i det och låta vem som helst hemskola?

    2. Ska och kan den som ansvarar eller får uppgiften för hemskolning även hålla med lämplig lokal, inredning och redskap för idrott, hemkunskap, slöjd, musik, biologi, fysik, kemi, bild och liknande ämnen i samma omfattning som skolan (på en skala i förhållande till antalet elever då)?

    3. Vem sätter betyg och utefter vilka kriterier?

    4. I projekt i undervisningen som skall lösas i grupp, hur löser man det vid hemskolning?
  • Tom Araya
    FIame skrev 2016-03-17 05:41:53 följande:
    Halva jobbet att undervisa barnet? Nej. Det stämmer inte med verkligheten att föräldrar ska undervisa sina barn gratis.
    sportpappa skrev 2016-03-16 09:51:10 följande:
    En del av problemet är att det ställt för låga krav på eleverna och betygsinflationen döljer problemet. Skolor tjänar på att ge elever högre betyg än de förtjänar.

    Jag vill se fler nationella prov med central rättning och att de nationella proven är grunden i det betyg som sätts. Det ska gå att justera betygen något snäpp uppåt och nedåt lokalt men det ska motiveras väl. Det ska dock inte gå att godkänna en elev som fått underkänt på ett nationellt prov och tvärtom. Det kommer kräva en större central organisation, men om det samtidigt kan minska pressen lokalt så borde det gå på ett ut.

    Grundläggande fostran, studieuppmuntran, harmonisk hemmiljö, läxhjälp...jo, det är halva jobbet och det är föräldrarnas ansvar.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2016-03-17 17:23:26 följande:
    Det funkar fint i de flesta andra länder, jag föreslår en benchmarkinguppgift. Det finns forskning att tillgå.
    Men hur funkar det? Finns det inga riktlinjer, metoder och resultatanalys så är ju inte uppvisade resultat trovärdiga.
  • Tom Araya
    sextiotalist skrev 2016-03-20 06:57:18 följande:
    Nja. Håller inte med dig. Min erfarenhet (och även andras) så var det de som var hårdast uppfostrad som varit stökigast i skolan.
    Min erfarenhet är att barn som sköter sig bra hemma inte alltid gör det i andra miljöer och även tvärt om.

    Ouppfostrade barn blir förvånade när vuxna säger ifrån och att det finns regler, det är väl den stora skillnaden. Vissa kommer ändå att kunna att ta det, medan andra inte.

  • Tom Araya
    nattuv skrev 2016-04-11 00:22:45 följande:
    Den lösningen är jag inte så förtjust i eftersom risken finns att intaget då kommer att påverkas av hur de som gör testet sovit natten före. Men man skulle förstås kunna tänka sig att intygsproven fick göras tre gånger och att man räknade det bästa provet samt ett medelvärde. Det borde ge en rättvisare bild av den sökande.
    Göra samma prov tre gånger....vilka kunskaper gynnas i det?
  • Tom Araya
    Johan75 skrev 2016-04-20 07:39:10 följande:
    Sen måste vi se vad skolan faktiskt resulterar i. Jobb och företag. I Sverige verkar det onekligen startas en del företag av unga. Inte minst inom IT-sektorn. Har Finland samma utveckling? Om inte - vad spelar det för roll ifall skolan skapar höga betyg och bra internationella resultat ifall den inte skapar kreativitet och innovationslusta? 
    Innan du kommer med sådana analyser måste du veta av vilka orsaker företag startas eller inte startas, det kan ju vara helt andra förutsättningar än vad som har med skolan att göra.
Svar på tråden Bättre skola - hur?