• Febl

    Ensam och gravid

    Hej,
    jag är ingen van läsare av FL, men har förstått att man här kan fråga och diskutera det mesta.
    Jag är, efter tragiska och olyckliga omständigheter, ensam i min graviditet. Jag har ingen stor familj och inte heller någon stor bekantskapskrets längre. De vänner jag har är inte i samma livssituation som mig. Känner mig alltså ensam. Och ledsen. Förstå mig rätt - jag är inte ledsen över att vara gravid, inte alls. Men ledsen och orolig kring mitt numera bristande nätverk. Jag är 37 år och bor i en stad i nordvästra Skåne. Finns det fler som mig? Och ännu bättre  - finns det fler som mig i närheten? Tänk så härligt om vi som lever ensamma och förstår varandra kunde ses/ha mammagrupp ihop osv.
    Kram på er.

  • Svar på tråden Ensam och gravid
  • Febl

    Åååh så härligt att få svar! Så glad jag blev :)

    Tack ni som svarat.

    Jag är i vecka 16 och har bf 8 sept.

    Detta är mitt andra barn, dock är min son tyvärr ett änglabarn... :(

    Hur ser det ut för er?

  • Febl

    Skickade ett meddelande till dig emmaslemma precis innan jag såg ditt svar :)

  • Febl
    Efraim Barkbit skrev 2016-03-21 20:23:06 följande:

    FL när det är som bäst! Härligt att se tonen i denna tråden. Till dig TS kan jag bara säga att det säkert ordnar sig bättre än du anar.


    Ja eller hur, det gör mig jätteglad att få fina svar! Har dragit mig för att skriva eftersom jag noterat att man ibland kan se de som får ganska okänsliga svar... Och tack för peppning!
  • Febl
    Mammatilljesperochkevin06 skrev 2016-03-21 12:05:44 följande:

    Du är aldrig ensam när du har fl :) här finns vi för dej din bebis finns där för dej även om den inte är född än:) har du någon nära vän så finns ju den för dig jag bor i södra Skåne om du vill prata på:)


    Tack så snällt av dig! Hur gamla är dina barn? Kram på dig
  • Febl
    Efraim Barkbit skrev 2016-03-21 21:54:43 följande:

    Så bra att du ändå tog mod till dig och startade denna tråden.

    Ensam pappa med dotter på mellanstadiet.


    Tack! :)

    Och självklart vill jag såklart också prata med ensamma pappor! Tänkte nog först bara utifrån min omedelbara situation när jag skrev min tråd... :)

    Bor du också i Skåne?
  • Febl

    Min sambo lämnade mig strax efter vår sons död...

    Därför har jag också varit i Danmark :)

    Hur många försök behövdes för dig?

    Mammatilljesperochkevin06: håller tummarna för dina planer!

  • Febl

    Tack för frågan Efraim Barkbit, nyss hemkommen från en lång jobbdag! Jobb är ett "bra" sätt att skingra tankarna och inte hinna känna efter antar jag.

    Vet inte var i Skåne du bor, men har googlat på grupper med aktiviteter för ensamstående föräldrar redan nu, men verkar ganska tunt i min stad tyvärr... Hur ser det ut där du bor? Eller har du många i din närhet som har barn i samma ålder som din dotter?

  • Febl

    Tack för input Efraim Barkbit. Du har rätt, det är nog lite stigmatiserat att söka kontakt så här... Känns såklart lite konstigt och utlämnande men har bestämt mig för att göra saker jag tror är positivt för mig, testa nya saker och ha lite perspektiv till det.

    Jag har alltid tidigare haft gott om vänner, så det knepigaste för mig i detta är att jag känner mig otränad i hur man etablerar kontakt med nya människor :)

    Så roligt - hittills har 3 som varit i dk (1a försöket även här!), en ensamstående pappa och en blivande gravid-med-trean fått kontakt i denna tråd :)

  • Febl

    Ahaa, spännande! Tyckte det verkade för krångligt att beställa så jag åkte till dk :) Var på Vitanova och dom var alldeles underbara!

    Bor du i en mindre/större stad? Att känna varandra från barnsben känner jag igen. Jag bor också i en annan stad än där jag växte upp. Även här känner folk varandra sedan länge, men det har aldrig varit problem innan. Men nu märker man ju att man inte har det där "gamla" kontaktnätet att falla tillbaka på.

  • Febl

    Aha... Tyvärr tror jag att oavsett vad vi säger eller inte säger kommer folk ha åsikter och fördomar. Vi får välja att dela med oss med det vi känner oss bekväma med och vi tycker folk har att göra med. Jag kommer nog vara ganska ärlig för att det inte ska bli förvirrande för barnet i framtiden. Och jag vill inte att barnet ska behöva känna att vårt sätt är ett sätt som är "fel" och ska hållas hemligt. Men finns ju såklart många förhållningssätt att ha i detta!

    Runt mig har folk skaffat barn 30+ och har därför ganska små barn. Men av de få vänner jag har kvar lever alla med sina män, nyköpta hus och "det perfekta familjelivet" (jag vet såklart att de säkert har sina problem bakom ytan). Jag levde liknande innan. Men känner inte mig längre välkommen eller för den delen bekväm (blir så ledsen att jag inte har detta!) i deras perfekta liv som ensam blivande mamma. Lägg då till ett bagage av stor sorg för min avlidna son och min man... Lite som att de är rädda att det ska smitta... :/

    Ha en härlig långhelg och påsk! Kram

Svar på tråden Ensam och gravid