• Kuben

    Andningsuppehåll, vad anses ok? Erfarenheter?!

    Hej.
    Vår dotter har andningsuppehåll på nätterna enligt mätning på sömnlabb.
    Hon är uppe på 8.7 gånger per timme om jag förstod mätningarna rätt.

    Vi har trott att det främst beror på hennes reflux, men det är tydligen även centrala nervsystemet som stänger av...

    Som lägst går hon ned till 82% syresättning.

    Läkarna kunde inte säga om detta var "ok". Vi fick inte veta om det brukar växa bort, om det kan vara skadligt, eller om det finns något vi kan göra för att hjälpa henne. Inte heller om det finns andningslarm eller liknande. Vi är nu släppta vind för våg...

    Har någon av er erfarenheter kring sömnapnéer? Vad anses "ok"? Finns det något vi bör göra?

    Vi går på knäna av trötthet då vi är vakna varje timme... och lillskruttan är trött även hon.

    Stort tack!!

  • Svar på tråden Andningsuppehåll, vad anses ok? Erfarenheter?!
  • Kuben

    Ja, jag fattar inte varför jag gav mig... jag frågade och frågade och fick samma svar om och om igen.
    Kan tilläggas att jag är förbi av trötthet och knappt står upp då hon är vaken så ofta.

    Lillan är ju 1 1/2 år så jag gissar att cpap inte skulle funka då hon sliter bort allt. Det var INTE roligt att få på alla elektroderna för observation på sjukhuset.

    Vad är Bipap?

    Hos vem kan jag hyra/få ett andningslarm? Finns det även sådana som kollar hur låg saturationen blir - eller det kanske är kört förresten då hon sliter bort allt...

    Tack för era svar!!


     

  • Kuben

    Hej och stort tack för alla svar!!

    Hur vet jag var hennes 02-nivåer ligger?

    Hon har inga stora mandlar eller polyper.
    Jag var tillbaka till barnläkaren på Bumm idag som hävdade att man inte kan få andningsuppehåll om man inte är väldig prematur, minst v 30... han hade inte läst resultaten från sömnlabbet. Sedan hävdade han att det bara var saturationsbrist - och när han sedan läste vidare i resultaten och såg att det var 4 uppehåll per timme så sa han att det ABSOLUT INTE kunde bero på refluxen. SUCK!


    Jag har tjatat kring saturationsmätare och andningslarm, men inte fått något. Idag började han emellertid göra research kring ett ev saturationsmätare. Men han visste inte om det gick att få en sådan på en 2:åring.

    Mamma 76, var kan man låna en pulsoxymeter ?

    Nu har det gått 6 månader sedan sömnlabbet och hon sover fortfarande lika illa. I natt var jag uppe med henne 14 gånger!! Hon somnar om lätt, men blir så klart väldigt trött... och jag är helt förbi av trötthet. Jag har varit sjukskriven i 6 månader av utmattning pga sömnbrist de senast 2 åren, men det verkar som om jag blir utförsäkrad nästa månad. KUL!! Not.

  • Kuben

    Så här stod det i brevet från FK idag:
    "Du får det här brevet därför att vi vill informera att du troligen inte kommer att kunna få sjukpenning efter 24 september. Det beror på att du fått sjukpenning i 180 dagar...." Jag ska se om det går att förtydliga läkarintyget så att det framgår än tydligare att jag inte klarar av mer än 25% oavsett var jag skulle jobba.

    Jag har fått vårdbidragspapper från barnläkaren för att vårda skrutten mer i hemmet då hon inte orkar så mycket på dagis. Det har inte beviljats än, och jag gissar att det i slutänden kommer att göra situationen än mer komplex i förhållande till min egna sjukskrivning!

  • Kuben

    Vi upptäckte det I och med att hon vaknade massor, massor, massor varje natt och lät som om hon hade världens adrenalinpåslag.

    Sedan fick vi efter mycket tjat och när jag brakade samman och skulle själv lägga in pga sömnbris, så fick hon sova på ett sömnlabb där man såg hennes värden.

  • Kuben

    Hej Mamma 76


    Nä, ja tjatar och tjatar. Men inget hander. Jag ser nu att jag fått ett svar från 1177, men kan inte logga in från jobbet så jag får kolla när jag kommer hem.

Svar på tråden Andningsuppehåll, vad anses ok? Erfarenheter?!