• Anonym (Linn)

    Någon som lyckats "tämja" en med narcissistiska drag?

    Jag vet ju att man inte kan ändra andra, att den enda man bör försöka ändra på är sig själv och allt det där. MEN, jag undrar ändå: Finns det någon därute, som lever med en partner som har narcissistiska drag/narcissistisk personlighetsstörning, som har lyckats få ett bra liv med denne?

    Jag förstår att det är stor skillnad på att ha "drag" av en störning och att faktiskt ha den. Jag är inte helt säker på att min man skulle få högsta score när det gäller störning, men han har helt klart "höga poäng" och många, många drag åt det hållet. Jag har ganska nyligen kommit underfund med detta, hittat ett ord på röran.

    Faktiskt i samband med att jag uppsökte psykolog för att ta itu med mina egna problem och mitt eget mående. Jag har länge länge funderat på vad det är som är fel på mig. Min psykolog har försäkrat mig om att jag, liksom alla, har mina egna problem och beteenden, men de kommer inte i närheten av att vara kopplade till någon personlighetsstörning. Hon säger att jag har ett medberoende i och med min mans störda förhållningssätt till saker och ting.

    Jag tvivlar såklart på detta då och då. Jag vill inte "friskrivas" från ansvar i problematiken som jag och min man har, inte alls. Visst är det fel på mig också, jag har en stor del i allt och så vidare. Men OJ, vad mycket jag har lärt mig av de få gånger jag varit hos psykologen. Jag har börjat läsa mycket på nätet om ämnet och visst stämmer mycket. Det mesta faktiskt.

    Det läskiga är att jag har dragits till såna här personligheter ända sen jag var liten, och varje gång jag träffar någon ny tycker jag det är så skönt att "den här nya personen minsann är snäll och problemfri till skillnad mot de andra", men ta mig tusan, sen visar det sig ALLTID att den nya personen även den drar åt det narcissistiska hållet. (Känns skönt att kunna sätta ord på det.)

    Jag har förstått att det i princip kommer bli omöjligt att få mannen att se det här hos sig själv. Han har väldigt lätt för att hitta fel hos mig och kommer sannerligen att göra det igen om jag tar upp det här. Vilket jag har full förståelse för. Det är ju inget light samtalsämne.

    Hur som helst, jag älskar min man och jag får för mig att det finns hopp. Jag har börjat ta hand om MIG mer, börjat vara mer eftertänksam i vad jag själv säger och gör, tar ansvar för det JAG gör. Men jag är  väldigt osäker på att mannen skulle kunna göra det samma.

    Finns det fler där ute i samma sits? Bolla lite?

  • Svar på tråden Någon som lyckats "tämja" en med narcissistiska drag?
  • Anonym (Linn)
    Anonym (C) skrev 2016-04-10 09:43:01 följande:

    Nja. Han blev bättre, men inte tillräckligt bra för att jag skulle kunna leva med honom.


    Jag förstår. Men, var det så att han själv förstod vad han led av?
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Anki) skrev 2016-04-10 14:36:05 följande:

    Du verkar klar över att du vill stanna hos honom. Är det värt det?


    Det är ju just det jag inte vet. :-/ Alltså, om det är värt det. OM det är så att han har störningen så GÅR det ju inte i det långa loppet, men tänkte att det kanske går om det inte är så fullt ut.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Ttt) skrev 2016-04-10 18:05:21 följande:

    Du vet redan att man inte kan förändra någon annan. Och jag hoppas verkligen att du förstår att din man (i sina egna ögon) är helt perfekt i alla avseenden och därför inte behöver förändra något i sitt beteende.

    Frågan är alltså om du vill fortsätta leva med honom sån som han är idag?


    Precis, det är frågan. Han är underbar och fasansfullt jobbig om vartannat. Mest underbar, men det jobbiga tär ordentligt mycket nu. På honom också, det ser jag ju.

    Vi har två barn också. Och ett härligt boende. Rent praktiskt skulle det vara ett helvete att försöka sära på oss. Känslomässigt ännu värre.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (??) skrev 2016-04-22 08:21:28 följande:

    Narcissistiska drag är ett väldigt vitt begrepp. Du skriver inte mycket om hur han är, vad din psykolog grundar sina uttalanden på. Kan det vara så att din man har ett dolt beroende? Min man har narcissistiska drag men det är kopplat till hans beroendepersonlighet. I takt med att han börjar bli fri från det så är han mindre och mindre narcissistiskt lagd. 


    Ja, abslout, det är ett vitt begrepp. Psykologen grundar det på våra många långa samtal om hur vårt liv är. Jag tror inte att han skulle få diagnosen narcissist, men han har helt klart tydliga drag ditåt.

    Exempelvis har han extremt svårt för att se när han själv har gjort fel, svårt att be om ursäkt när det verkligen gäller. Han ser sina egna sidor i andra och tillrättavisar dem gärna, totalt omedveten (?) om att det är HAn som är så. T ex kan han klaga på hur slarviga alla andra är medan han själv slarvar massor. Påpekar man det blir han extremt sur och förnärmad och har ALLTID ursäkter till allt, smått som stort.

    Han använder sig ofta av silent treatment, drar iväg och lämnar mig i sticket. Han vill ofta visa hur illa jag har behandlat honom genom att demonstrera i tysthet, vägra att svara normalt på mina tilltal tills han själv känner att jag har sonat för mitt brott.
    Han har helt klart en beroendepersonlighet, både dolda beroenden och öppna. Berätta gärna mer om det om du har tid och ork, det lät intressant. Har aldrig tänk på de sakerna i ett sammanhang.

    Vidare är han väldigt pompös, egocentrisk och besserwisser. Han tycker sig vara förmer än andra och tycker att han själv är smartare än alla. Han kan dra till med så jäkla elaka ord utan att visa ånger, samtidigt som han KAN be om ursäkt för skitsaker som liksom inte spelar roll. Komplex person, helt klart.
  • Anonym (Linn)

    Tack alla här i tråden. Jag skulle vilja svara var och en av er, men gör så här istället. Ett kollektivt tack för all er input.


    Självklart finns det olika grader av allt. Min man är ingen fullblodsnarcissist, men har helt klart narcissistiska drag. Vi har pratat och pratat och pratat MASSOR och han om en del av det själv. Men den där sista biten sitter långt inne liksom. Han har jättesvårt för kritik men tycker att det är alla andra som har det, inte han.

    Jag har varit i ordentligt dysfunktionella och destruktiva förhållanden tidigare och har kommit underfund med mycket om mig själv, vad som har format mig och varför. Till en viss del såklart. Jag trodde inte att det här förhållandet skulle komma att bli "ett av de där andra" liksom. Och jag vet inte om det ens är så. Min  psykolog har helt klart förvillat mig lite.

    Jag älskar min man och våra barn. Vi har en jättefin sammanhållning i familjen och har det mestadels både fint och "normalt". (Vad nu det är.)

    Men: Jag har oerhört svårt för att tassa på tå för att inte "kränka" honom. Säger jag att jag blir ledsen för nåt han har sagt så är det obefogat och jag som missuppfattat. Blir han ledsen/arg på mig så är det alltid befogat tycker han.

    Det allra svåraste är svårt att beskriva med ord för det blir så snurrigt och komplext men det handlar om att han alltid förekommer mig eller hur man ska säga. Han vänder alltid på alla resonemang som jag har så att de pekar MOT mig. Svårt att förklara, men det är oerhört frustrerande.

    Häromdagen blev jag jätteledsen för hur han gick på mig (med ord) men han blev så irriterad över att jag blev ledsen. Han sa att om han skulle visa varje gång han blev ledsen för allt som jag gör mot honom så skulle han gå och gråta hela tiden. (?!)


    När HAN blir ledsen däremot, då läxar han upp mig i att jag måste be om ursäkt. (Även om det inte är mitt fel, för "ser man att mottagaren blir ledsen så ber man om ursäkt.". Det gäller alltså bara åt ena hållet.)


    Jag våndas helt klart. Våndas för att jag inte förstår riktigt. Våndas för att jag förstår, men inte vill förstå. Våndas för att jag älskar honom så mycket. Våndas för att jag hatar hans beteende när han sätter igång och blir "så där". Jag våndas över att inte kunna se klart. Jag vill vara med honom, men jag önskar att det går att få honom att se. Jag misstänker starkt att det inte kommer att gå. Och det våndas jag över också.

    Vånda, vånda, vånda.

  • Anonym (Linn)
    Anonym (man) skrev 2016-05-24 10:12:52 följande:
    Fast snälla TS, du säger att du förstår och "misstänker" att du måste lämna... vadå misstänker.. det är väl solklart att du måste lämna? Vånda vånda vånda... ja tacka fan för det, han är ju ett psykfall, du kanske borde fundera mer på vem som är källan till våndan är och varför du väljer att självmant utsätta dig för det istället för att du älskar honom... det finns bra kärlek och det finns dålig kärlek, det finns kärlek som lyfter dig och gör dig stark och det finns kärlek som sänker dig och bryter ner dig... dessutom finns det barn med i bilden och du borde fundera lite över vad det innebär för ert barn att växa upp med en psykisk störd pappa och en nedbruten mamma.
    Ja, teoretiskt så kanske jag "måste" det, men det är just det jag inte vet. Jag låter säkerligen heldum, jag förstår det. Vi har det jättefint och han är verkligen min soul mate, förutom den här lilla/megastora detaljen. Jag väljer att självmant utsätta mig för det eftersom de positiva aspekterna väger upp. Kärleken lyfter mig också, det är ju det... Barnen älskar honom massor. Vår ena dotter, som är tonåring nu, har klarat sig igenom en jättetuff period p g a honom (Och mig också såklart.) Han lyfter oss OCKSÅ liksom. Han sänker inte bara. Det blir absurt när han känner sig trängd, absolut. Jag vet allt det. Men, på en dålig dag går det 50 bra. Typ. Äh, jag fattar hur jag låter och hur dumt det är. Jag älskar honom ju för den han är utöver det där jobbiga. Barnen har nog aldrig märkt att han är "psykiskt störd" mer än att han har sina sidor precis som vem som helst. Jag är heller ingen som är nedbruten inför barnen. De tycker att jag är världens starkaste liksom, så som barn så ofta tror ;)

    Min största fundering är OM det han "har" ÄR en störning? I såna fall är det ju kört och kan med all säkerhet bli värre. Min fråga är om det är så att det bara är "drag av nåt" han har, så kanske det går att förändra? Alltså om han själv vill det. Men är det en omöjlig ekvation att han nånsin ens ska kunna se sina sidor för vad de är, så är det ju som sagt kört.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Line) skrev 2016-05-25 03:04:51 följande:
    Åh gud så jag känner igen mig i det du skriver. Varje ord. Exakt därför jag också stannar, ofta ÄR det ju bra och på en dålig dag går det många bra/normala dagar. Det är bara att de där dåliga dagarna och de dåliga sidorna är så extremt dåliga och svåra att leva med

    Även detta "ÄR han verkligen narcissist eller har han bara vissa drag, är det en störning eller hans personlighet och om det är en störning är det då kört med någon förändring överhuvudtaget" osv osv.

    Vill bara säga att du inte är ensam. Känner SÅ igen mig i det du skriver. Man är så förvirrad. Kärlek är starkt, det får en att urholka sig själv ibland <3 Kram!

    Åh, så fint att läsa dina rader. Är givetvis ledsen för att du också måste ha "det där dåliga", men det känns skönt med någon i samma sits. Livet är ju inte svartvitt liksom, det finns ju nyanser i allt. Och som du skriver, kärleken är stark.


    Om du orkar får du gärna ge några exempel på hur din man kan bete sig. Är han själv helt omedveten?

    Kram <3

  • Anonym (Linn)
    PadimeP skrev 2016-05-25 04:40:01 följande:

    Det går inte att förändra en narcissist, det kommer vara du som får göra allt jobb med att förändras till att passa in i deras skeva verklighet. Jag förstår att det är svårt att vara lämna ett liv, en familj och en tänkt framtid. Men DU förtjänar ett liv där DU blir hörd, sedd och förstådd.

    Hur är han med barnen?


    Ja, precis så är det ju. Jag bara undrar OM han är narcissist ens.


    Han är jättebra med barnen. Rättvis, kärleksfull, busig och omhuldande. Han har enorm empati för dem.

  • Anonym (Linn)
    Anonym (space) skrev 2016-05-25 07:21:12 följande:
    Du vill att han ska ändra sig. Vill han det själv?
    Ibland verkar han väldigt medveten om att han har brister som han måste jobba med. Men jag tycker det känns som att han inte inser det när det verkligen gäller. Han är "bra" på att be om ursäkt, men inte i de knasigaste fallen liksom.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (space) skrev 2016-05-25 09:11:32 följande:
    Menar du då att du vill göra om honom mot hans egna vilja? Bara för att du vill liksom. Vore det inte fruktansvärt oetiskt och egoistiskt.
    ¨Jag vet som sagt inte riktigt hur mendveten han är, det är ett av problemen. Vet inte om han vet att han är riktigt elak ibland och liksom vill "släta över det" med massa andra ursäkter än att han själv brister eller om han faktiskt inte vet hur elak han kan vara.

    Om han vet om det är väl det egoistiskt/oempatiskt om nåt?

    Det kanske är oetiskt av mig att vilja att min man ska ändra sig i beteenden som gör mig illa, jag vet inte. Det är precis som du han resonerar i de fallen. Han tycker alltid att det är upp till MIG huruviuda jag ska ta åt mig eller ej. Svårt att förklara. Förstår vad du vill åt, men vet inte om jag kan hålla med dig riktigt.


Svar på tråden Någon som lyckats "tämja" en med narcissistiska drag?