• Anonym (Äldre och klokare)

    Det där med myndighetsålder...

    Nu för tiden blir man som bekant myndig vid 18 års ålder vilket jag tycker är för tidigt. En artonåring är inte vuxen och redo att klara allt vad vuxenlivet kräver.

    Förr blev man myndig vid 21 och jag tycker att det vore mycket mer lämpligt.

    Av någon anledning ändrades åldern från 2 till 20 år 1969 och sedan vidare till 18 år 1974.
    I dag går ungdomar nästan alltid i gymnasiet och borde inte vara myndiga innan de ens slutat skolan!

    Här är en länk till en läsvärd text!

    www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article11972264.ab

    Vad anser ni om frågan?

  • Svar på tråden Det där med myndighetsålder...
  • Anonym (Äldre och klokare)
    Kjell2 skrev 2016-05-04 12:47:04 följande:
    Ja, och lösningen är inte att höja myndighetsåldern till 21 år. De blir som att släcka en eld med bensin.
    Jag håller inte med, som du nog förstår.
    Tycker att man inte ska vara myndig innan man slutat gymnasiet. Gärna plus något år till. 21 känns som en bra ålder.
  • Kjell2
    Anonym (Äldre och klokare) skrev 2016-05-06 19:49:26 följande:

    Jag håller inte med, som du nog förstår.

    Tycker att man inte ska vara myndig innan man slutat gymnasiet. Gärna plus något år till. 21 känns som en bra ålder.


    Vad är det du vill hindra att 20 åringar gör själva; skaffar jobb, söker högskola, rösta, hyr bostad, flyttar?
  • Anonym (Äldre och klokare)
    Kjell2 skrev 2016-05-06 20:33:12 följande:
    Vad är det du vill hindra att 20 åringar gör själva; skaffar jobb, söker högskola, rösta, hyr bostad, flyttar?
    Jobba kan man göra fast man ínte är myndig. Det gjorde både jag och min mamma. Inga problem.
    Söka högskola, plugga... fine.
    Rösta, nej det gör man som myndig. Ärligt talat tycker jag det är skrämmande med alla ungdomar som får rösta som inte är insatta ett dugg i politiken. (Vet att inte alla andra är det heller men de är iaf vuxna).
    Hyra bostad är knappast aktuellt med dagens läge på bostadsmarknaden, skulle de ändå lyckas hitta ett boende så får väl föräldrar eller någon annan stå som borgenär. Dvs om de litar på ungdomen.
  • Anonym (alis)
    Anonym (Äldre och klokare) skrev 2016-05-06 21:11:23 följande:

    Jobba kan man göra fast man ínte är myndig. Det gjorde både jag och min mamma. Inga problem.

    Söka högskola, plugga... fine.

    Rösta, nej det gör man som myndig. Ärligt talat tycker jag det är skrämmande med alla ungdomar som får rösta som inte är insatta ett dugg i politiken. (Vet att inte alla andra är det heller men de är iaf vuxna).

    Hyra bostad är knappast aktuellt med dagens läge på bostadsmarknaden, skulle de ändå lyckas hitta ett boende så får väl föräldrar eller någon annan stå som borgenär. Dvs om de litar på ungdomen.


    För barn som inte haft det bra hemma kan det vara en lättnad att bli myndig. Kunna tjäna sina egna pengar och flytta hemifrån och göra som de själva vill.

    Tänk på att makt alltid kan missbrukas. Föräldrar till omyndiga barn kan 'stjäla' deras pengar, neka de flytta, vägra skriva på hyreskontrakt eller utbildningsplats.
  • Anonym (alis)
    Anonym (Äldre och klokare) skrev 2016-05-06 21:11:23 följande:

    Jobba kan man göra fast man ínte är myndig. Det gjorde både jag och min mamma. Inga problem.

    Söka högskola, plugga... fine.

    Rösta, nej det gör man som myndig. Ärligt talat tycker jag det är skrämmande med alla ungdomar som får rösta som inte är insatta ett dugg i politiken. (Vet att inte alla andra är det heller men de är iaf vuxna).

    Hyra bostad är knappast aktuellt med dagens läge på bostadsmarknaden, skulle de ändå lyckas hitta ett boende så får väl föräldrar eller någon annan stå som borgenär. Dvs om de litar på ungdomen.


    Är rösta det enda problemet du ser? Att unga vuxna inte har vett att rösta som vuxna?
  • 8295
    Anonym (Äldre och klokare) skrev 2016-05-06 21:11:23 följande:

    Jobba kan man göra fast man ínte är myndig. Det gjorde både jag och min mamma. Inga problem.

    Söka högskola, plugga... fine.

    Rösta, nej det gör man som myndig. Ärligt talat tycker jag det är skrämmande med alla ungdomar som får rösta som inte är insatta ett dugg i politiken. (Vet att inte alla andra är det heller men de är iaf vuxna).

    Hyra bostad är knappast aktuellt med dagens läge på bostadsmarknaden, skulle de ändå lyckas hitta ett boende så får väl föräldrar eller någon annan stå som borgenär. Dvs om de litar på ungdomen.


    Myndig är man ju dock vid 18. Ingen har väl sagt att typ 13 åringar ska få rösta. Hur du kan anse att det är OK att rösta trots noll politisk kunskap för att man är "vuxen", men inte för att man är "nymyndig" är för mig ett väldigt spännande resonemang.

    För övrigt, föräldrar kan inte bara stå på en lägenhet åt sina barn. Det finns nya spännande regler kring det.
  • Anonym (Äldre och klokare)
    Anonym (alis) skrev 2016-05-06 21:17:50 följande:
    För barn som inte haft det bra hemma kan det vara en lättnad att bli myndig. Kunna tjäna sina egna pengar och flytta hemifrån och göra som de själva vill.

    Tänk på att makt alltid kan missbrukas. Föräldrar till omyndiga barn kan 'stjäla' deras pengar, neka de flytta, vägra skriva på hyreskontrakt eller utbildningsplats.
    Du har en poäng i det du skriver.
    Dock måste ju beslut tas på majoriteten.
    Anonym (alis) skrev 2016-05-06 21:19:07 följande:
    Är rösta det enda problemet du ser? Att unga vuxna inte har vett att rösta som vuxna?

    Nej, om du läser det jag skrivit så ser du att det inte är så.
    8295 skrev 2016-05-06 21:35:11 följande:
    Myndig är man ju dock vid 18. Ingen har väl sagt att typ 13 åringar ska få rösta. Hur du kan anse att det är OK att rösta trots noll politisk kunskap för att man är "vuxen", men inte för att man är "nymyndig" är för mig ett väldigt spännande resonemang.

    För övrigt, föräldrar kan inte bara stå på en lägenhet åt sina barn. Det finns nya spännande regler kring det.
    Jo man är ju det dessvärre.
    Jag har inte sagt att 13-åringar ska få rösta, varför skriver du det?
    Angående resonemanget... du är rätt ung va?

    Jag skrev inte att föräldrarna skulle stå på kontraktet. Jag skrev att de kan vara borgenärer.
    Oavsett vilka "spännande regler" du syftar på så kan man göra så, iallafall där jag bor.
  • Anonym (alis)
    Anonym (Äldre och klokare) skrev 2016-05-06 21:42:49 följande:

    Du har en poäng i det du skriver.

    Dock måste ju beslut tas på majoriteten.Nej, om du läser det jag skrivit så ser du att det inte är så.Jo man är ju det dessvärre.

    Jag har inte sagt att 13-åringar ska få rösta, varför skriver du det?

    Angående resonemanget... du är rätt ung va?

    Jag skrev inte att föräldrarna skulle stå på kontraktet. Jag skrev att de kan vara borgenärer.Oavsett vilka "spännande regler" du syftar på så kan man göra så, iallafall där jag bor.


    När det handlar om risker med maktmissbruk (offentlig eller privat) brukar lagstiftningen utformas för att minimera riskerna.

    Vad skulle vinsterna vara menar du med en höjd myndighetsålder?
  • Anonym (Äldre och klokare)
    Anonym (alis) skrev 2016-05-06 21:57:26 följande:
    När det handlar om risker med maktmissbruk (offentlig eller privat) brukar lagstiftningen utformas för att minimera riskerna.

    Vad skulle vinsterna vara menar du med en höjd myndighetsålder?
    Det har jag redan klargjort.
  • Anonym (alis)
    Anonym (Äldre och klokare) skrev 2016-05-06 21:59:32 följande:

    Det har jag redan klargjort.


    Nej det tycker jag inte att du har gjort. Jag har läst igenom dina inlägg och den enda motiveringen jag hittar är att "en artonåring är inte vuxen och redo att klara allt vad vuxenlivet kräver". Men du har inte utvecklat den tanken någonting. På vilket sätt är artonåringar inte mogna nog att klara av vuxenlivet? Vilka konsekvenser skulle en höjning av myndighetsåldern få tror du?
  • 8295
    Anonym (Äldre och klokare) skrev 2016-05-06 21:42:49 följande:

    Jo man är ju det dessvärre.

    Jag har inte sagt att 13-åringar ska få rösta, varför skriver du det?

    Angående resonemanget... du är rätt ung va?

    Jag skrev inte att föräldrarna skulle stå på kontraktet. Jag skrev att de kan vara borgenärer.Oavsett vilka "spännande regler" du syftar på så kan man göra så, iallafall där jag bor.


    Du skrev att "rösta, det gör man som myndig". Därför skrev jag att myndig är man vid 18, inte vid tex 13.

    Tycker du kan lägga av med ditt tysta nedvärderande om att jag förmodligen är ung. Har inget med den diskussion jag försöker ha med dig.
  • Kjell2
    Anonym (Äldre och klokare) skrev 2016-05-06 21:11:23 följande:

    Jobba kan man göra fast man ínte är myndig. Det gjorde både jag och min mamma. Inga problem.

    Söka högskola, plugga... fine.

    Rösta, nej det gör man som myndig. Ärligt talat tycker jag det är skrämmande med alla ungdomar som får rösta som inte är insatta ett dugg i politiken. (Vet att inte alla andra är det heller men de är iaf vuxna).

    Hyra bostad är knappast aktuellt med dagens läge på bostadsmarknaden, skulle de ändå lyckas hitta ett boende så får väl föräldrar eller någon annan stå som borgenär. Dvs om de litar på ungdomen.


    Så länge föräldrarna säger ok. Som omyndig kan du enbart ta de jobb som föräldrarna godkänner, bara söka utbilningar som föäldrarna säger ok till, enbart flytta om föräldrarna ger sitt samtycke.

    Myndig innebär inte vuxen, det innebär att du får fstta och ta ansvar för ditt eget liv.

    Om man som myndig vill flytta till Lund, söka CSN och plugga till läkare kan du göra det. Även om föräldrarna säger nej och tycker att du ska hjälpa till hemma och jobba i familjeföretag för ingen lön och bo hemma.
  • Anonym (22år)

    Jag mognade tidigt och har haft väldigt speciella familjeförhållanden med stödfamilj, fosterfamilj och opassande föräldrar i baget. Redan som 14-åring såg jag fram emot min 18-årsdag och min självständighet. Jag var helt klart mogen för att bli myndig vid 18år!

    Håller med om att många 18-åringar inte är riktigt mogna men långt över hälften är mogna enligt mig. Det man får göra när man är 18 är att rösta, skaffa körkort, gifta sig och gå ut på krogen. Varför skulle något av detta vara olämpligt för en 18-åring? Det är för mig en självklarhet att 18-åringar ska få yttra sina politiska åsikter och särskilt nu när ungdomsarbetslösheten ser it som den gör. De flesta 18-åringar är mogna bilförare fast med lite erfarenhet. Erfarenheten skulle bara komma ännu senare om man höjde åldersgränsen. Många olämpliga bilförare i 18-årsåldern är olämpliga bilförare i 21-årsåldern också. Det skulle inte göra någon större skillnad. Till att få gifta sig... Få 18-åringar väljer att gifta sig men möjligheten finns. I många kulturer är giftemål ett krav innan samlag och att höja åldern kanske skulle skapa problem för dessa. Gifter man sig ung och ångrar sig är det ju inte svårare än att skiljas. Sen att 18-åringar ska få gå på krogen tycker jag är en självklarhet. Alkohol är en stor del av den svenska kulten (tyvärr) och därför en viktig del i ungdomens liv.

    18-åringar är redo för att bli myndiga utan tvekan i mina ögon! Samtidigt besitter dom inte samma livserfarenhet som en mer "vuxen" men det är det heller ingen som kräver.

Svar på tråden Det där med myndighetsålder...