• Anonym (ledsen)

    min man har blivit en idiot under IVF-behandling

    Ända sedan vi började med vår utredning om barnlöshet har min man blivit ganska dum i huvudet tycker jag. Hade så gärna velat höra hur ni hade tänkt i min situation, har jag rätt att vara ledsen eller är jag överkänslig iom alla mediciner?

    Vår utredning blev klar i dec och den visade på manlig faktor; för få spermier. Varför är det ingen som vet, de utreder det inte så grundligt verkar det som utan det är IVF som gäller. Min man har inte försökt ändra sin livsstil för att få fler spermier utan han har mer resonerat att det är kört. Detta har gjort mig väldigt ledsen eftersom det är jag som måste gå igenom alla steg i IVF-behandlingen. Eftersom jag är 31 och jag gärna vill ha ett barn nu så jag tänkte att vi får väl göra IVF då. 

    Sen började vi med sprutorna och min man har inte visat någon extra ömhet. Jag tycker att vi gör detta pga honom, det är ju honom det beror på och som vägrar ändra sin livsstil, men efter några dagar med sprutor sa han att vi gör detta för min skull - det är ju jag som vill ha barn. Blev helt paff, tänkte att han bara var arg just då, vi har ju varit överens om barn och IVF och försökt i två år.

    I fredags gjorde vi äggplock och det gick bra, fick 10 ägg. Jag delade rum på kliniken med en tjej vars kille kom med en present/blommor, det var så fint. När vi kom hem sa jag till min man att jag hade uppskattat detsamma, och han kontrade med att jag ska vara glad att han var med mig på sjukhuset! Detta resulterade i ett jättebråk, där han välte bordet  jag satt vid, kastade saker och att stack, han lämnade mig ensam hemma hela natten. Jag hade precis gjort äggplock och hade ont och ville att han skulle ta hand om mig, men istället satt jag själv hela kvällen och grät.

    Jag har ringt kliniken och bett dem frysa våra embryon, så ingen återföring idag som det var tänkt. Jag är så himla ledsen, känns som mina drömmar om ett barn gått i kras. Min man har inte sagt något, inget förlåt. 

  • Svar på tråden min man har blivit en idiot under IVF-behandling
  • Anonym (a)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-02 22:45:17 följande:
    Skämtar ni?! Ts man skulle alltså reagera på ts genom att vilja slå henne och ska hedras för att han bara välter bord?!
    Ts har beskrivit hur hon har tagit an infertiliteten som deras gemensamma problem och försökt vars stöttande. Mannen har, kanske pga svårigheten att acceptera sin situation, inte alls klarat av att möta henne. Självklart blir ts besviken och känner sig utlämnad under behandlingen. Att då se andra som stöttar sina fruar triggar naturligtvis den känslan. Ts har försökt kommunicera och sökt samtalshjälp. Även om det är superjobbigt för mannen så måste han försöka mötas någonstans.
    Visst måste han också försöka mötas om de skall ha en framtid tillsammans, men det är trots allt olika svårt för olika personer.
    Har någon en depression hjälper det inte att säga "ryck upp dig". Det hjälper inte heller att diktera hur man "borde" reagera i dessa situationer som TS och hennes man hamnat i.

    TS har rätt att vara ledsen och besviken.
    Hennes man har rätt till sina känslor.

    Nu måste de hitta ett sätt att mötas, såvida de inte vill gå skilda vägar. Bestämmer de sig för det senare tänker jag dock att det bör vara av annan anledning än att någon av dem är för stolt för att be om ursäkt eller ta första steget till försoning. Oavsett vem som reagerat "rätt" eller "fel".
  • Anonym (As)
    EnAnonumius skrev 2016-05-02 22:47:35 följande:

    Ursäkta? Varför tolkar du imitt inlägg så som fan tolkar bibeln?

    Läs om läs rätt och fundera en smula på vad jag verkligen skriver.

    Jag har ALDRIG hävdat att du skulle förtjäna att du skulle få stryk. Så varför lägger du ord och åsikter  i min mun?


    Kan du inte respektera att denna tråd ligger i känsliga, och att ts vill ha råd och stöttning i en jobbig situation?
  • EnAnonumius
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-02 22:45:17 följande:
    Skämtar ni?! Ts man skulle alltså reagera på ts genom att vilja slå henne och ska hedras för att han bara välter bord?!
    Ts har beskrivit hur hon har tagit an infertiliteten som deras gemensamma problem och försökt vars stöttande. Mannen har, kanske pga svårigheten att acceptera sin situation, inte alls klarat av att möta henne. Självklart blir ts besviken och känner sig utlämnad under behandlingen. Att då se andra som stöttar sina fruar triggar naturligtvis den känslan. Ts har försökt kommunicera och sökt samtalshjälp. Även om det är superjobbigt för mannen så måste han försöka mötas någonstans.
    Ingen som har påstått att man skall hedra TS man att han välte lite bord och prylar.. 
    Jag har läst igenom alla inlägg i denna tråden. Har inte hittat ett enda inlägg som säger att man skall hedra TS man för att han välte lite bord.

    Så kan du citera det inlägget, inläggsnummer med,  där någon anser att man skal hedra TS man för att han välte bord? Jag läser och läser och letar efter detta men hittar inte detta.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • dettaliv

    Jag förstår fin besvikelse. Din man beter sig helt oväntat som ett barn. Kanske känner han inte för att skaffa barn längre. Det blev för onaturligt och jobbigt. Han kanske hellre vill fortsätta röka och behålla sin livsstil. Särskilt nu när han inte kan fixa att bli pappa på ett enkelt och "naturligt" sätt kan det vara - han skiter i det. Dessutom får han känslan av att han ska känna nån slags tacksamhet för dig som ställer upp, tar sprutor, ta ut ägg - ett alldeles för stort krav på honom känner han. Frustrerande - men pröva med att låta honom vara på drift ett tag - jaga honom inte. Då borde han rimligen höra av sig till midsommar ? Hoppas han återkommer som en mer mogen och normal man då......

  • Anonym (a)
    Anonym (As) skrev 2016-05-02 22:51:00 följande:
    Kan du inte respektera att denna tråd ligger i känsliga, och att ts vill ha råd och stöttning i en jobbig situation?
    Om du läser det första inlägget från EnAnonumius igen så kanske du ser att det som skrevs var klokt (möjligtvis med undantag för valet av ordet "korkad" på ett ställe). Det är ett inlägg som försöker ge ts råd att se saken från mer än ett håll. Vilket är vad man behöver göra om man är två personer som grälar, men som kanske egentligen helst vill vara sams.
  • Anonym (Märkligt)
    Anonym (a) skrev 2016-05-02 22:49:58 följande:

    Visst måste han också försöka mötas om de skall ha en framtid tillsammans, men det är trots allt olika svårt för olika personer.

    Har någon en depression hjälper det inte att säga "ryck upp dig". Det hjälper inte heller att diktera hur man "borde" reagera i dessa situationer som TS och hennes man hamnat i.

    TS har rätt att vara ledsen och besviken.

    Hennes man har rätt till sina känslor.

    Nu måste de hitta ett sätt att mötas, såvida de inte vill gå skilda vägar. Bestämmer de sig för det senare tänker jag dock att det bör vara av annan anledning än att någon av dem är för stolt för att be om ursäkt eller ta första steget till försoning. Oavsett vem som reagerat "rätt" eller "fel".


    Visst stämmer det att man inte kan möta en någon som är deprimerad med ett "ryck upp dig" men alla i tråden har ju på något sätt lagt skulden på ts. Det är säkert inte otroligt att han är nedstämd men han har ändå ett ansvar över hur han beter sig. Jag ser inte riktigt varför ts ska be om ursäkt. Att däremot öppna upp för ett samtal där båda beskriver hur de mår och hur de vill gå vidare skulle säkert vara bra.
  • Anonym (ledsen)
    dettaliv skrev 2016-05-02 22:54:37 följande:

    Jag förstår fin besvikelse. Din man beter sig helt oväntat som ett barn. Kanske känner han inte för att skaffa barn längre. Det blev för onaturligt och jobbigt. Han kanske hellre vill fortsätta röka och behålla sin livsstil. Särskilt nu när han inte kan fixa att bli pappa på ett enkelt och "naturligt" sätt kan det vara - han skiter i det. Dessutom får han känslan av att han ska känna nån slags tacksamhet för dig som ställer upp, tar sprutor, ta ut ägg - ett alldeles för stort krav på honom känner han. Frustrerande - men pröva med att låta honom vara på drift ett tag - jaga honom inte. Då borde han rimligen höra av sig till midsommar ? Hoppas han återkommer som en mer mogen och normal man då......


    Tack för dina ord! 
    Möjligt att han inte vill ha barn längre, han indikerade ju det med att det var för min skull vi ska göra IVF, men utöver det så har jag inte fått den känslan innan vi började med sprutorna iallafall. 
    Ja i nuläget kanske han återkommer till midsommar, eller jul, vad vet jag.. 
  • EnAnonumius
    Anonym (a) skrev 2016-05-02 22:49:58 följande:
    Visst måste han också försöka mötas om de skall ha en framtid tillsammans, men det är trots allt olika svårt för olika personer.
    Har någon en depression hjälper det inte att säga "ryck upp dig". Det hjälper inte heller att diktera hur man "borde" reagera i dessa situationer som TS och hennes man hamnat i.

    TS har rätt att vara ledsen och besviken.
    Hennes man har rätt till sina känslor.

    Nu måste de hitta ett sätt att mötas, såvida de inte vill gå skilda vägar. Bestämmer de sig för det senare tänker jag dock att det bör vara av annan anledning än att någon av dem är för stolt för att be om ursäkt eller ta första steget till försoning. Oavsett vem som reagerat "rätt" eller "fel".
    Håller med till fullo.
    Det går ju inte att sitta och diktera hur man skall reagera liksom i olika känslosamma situationer.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (a)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-02 22:56:09 följande:
    Visst stämmer det att man inte kan möta en någon som är deprimerad med ett "ryck upp dig" men alla i tråden har ju på något sätt lagt skulden på ts. Det är säkert inte otroligt att han är nedstämd men han har ändå ett ansvar över hur han beter sig. Jag ser inte riktigt varför ts ska be om ursäkt. Att däremot öppna upp för ett samtal där båda beskriver hur de mår och hur de vill gå vidare skulle säkert vara bra.
    Jag ser inte att alla lägger skulden på TS. Däremot har även hon ett ansvar för att lösa situationen (oavsett vem som gjort mest fel) om hon vill att det skall bli bra igen.

    Hade det varit TS man som skrivit här skulle det säkert låta ungefär likadant - att han bör be TS om ursäkt. Nu är det inte han som skriver, så istället kan man försöka hjälpa TS med konstruktiva råd, där hon givetvis väljer vad hon vill ta till sig.

    Man kan såklart säga till TS: "din man är en idiot, och han borde ha gett dig presenter, stöttat dig, talat med dig om sina känslor, bett om ursäkt för sin reaktion mm".
    Hade det hjälpt TS?
    Hjälper det deras relation?

    TS har dessutom efterhand kompletterat med mer uppgifter som de första som svarade inte hade tillgång till.
  • Anonym (ledsen)
    Anonym (Märkligt) skrev 2016-05-02 22:56:09 följande:
    Visst stämmer det att man inte kan möta en någon som är deprimerad med ett "ryck upp dig" men alla i tråden har ju på något sätt lagt skulden på ts. Det är säkert inte otroligt att han är nedstämd men han har ändå ett ansvar över hur han beter sig. Jag ser inte riktigt varför ts ska be om ursäkt. Att däremot öppna upp för ett samtal där båda beskriver hur de mår och hur de vill gå vidare skulle säkert vara bra.
    Tack för att du verkar hålla med mig. Jag bryr mig inte riktigt om vissa negativa kommentarer (det får man ju nästan förvänta sig på FL), det är svårt att bli mer ledsen än jag är ändå. Jag har ändå fått med mig att jag ska tänka på hans känslor mer ur mångas svar, och det kan jag kanske inte ha gjort alltid. Det verkar vara hans känslor som är viktiga här så det är skönt att någon säger att jag får känna som jag gör. 
Svar på tråden min man har blivit en idiot under IVF-behandling