Inlägg från: Cyanea |Visa alla inlägg
  • Cyanea

    Bedömning Igångsättning v 39

    Jag har inte mycket erfarenhet alls, mer än att jag blev igångsatt. 

    Enda förberedelsen är väl att ha dina argument klara för dig inför mötet. Vill du vara så säker som möjligt på att bli igångsatt är det viktigt att du kan förmedla dina anledningar till läkaren. Det kan även vara bra att veta var du står i frågan om "när". Om de skulle säga att de gör det på en gång, hur skulle det kännas? För tidigt? Lagom? Om de skulle säga om två veckor, hur skulle det kännas? För sent? Lagom? 

    Väskan kan du ju ha med dig i bilen för säkerhets skull. 

    I mitt fall satt vi ner med en läkare som frågade vad jag ville ha hjälp med. Jag grät och berättade om hur dåligt jag mådde. Av någon anledning blev jag jätteledsen veckan kring BF och det satt i, så jag gjorde inget annat än grät och var olycklig (MVC remitterade mig när jag bara grät hos dem). Jag var då ungefär en vecka efter BF. Efter undersökning där fler faktorer spelade in (bl.a. UL) sa läkaren att igångsättning kändes aktuellt. Hon frågade hur jag kände inför det och såg till att jag var ordentligt informerad om igångsättningen. När jag svarat att jag ville bli igångsatt gav hon alternativet att påbörja den på en gång (förmodligen för att de råkade ha tid på förlossningen snarare än för min skull) eller kvällen efter. Jag var oförberedd så jag valde att åka in dagen efter. 

    Hoppas det var svar på dina funderingar, i annat fall är det bara att fråga på ;) 

    Lycka till!

Svar på tråden Bedömning Igångsättning v 39