• Anonym (Sextiotalist)

    Tänk er för om ni vill gå miste om lyxen och komforten för att få barn.

    Jag läste en insändare i en landortstidning. Jag tyckte att den var bra. Vilken är din spontana reaktion? Jag ändrade så man kan svara anonymt. Här är insändaren:

    Det har blivit en riskfaktor att ha barn, speciellt de som själv väljer att ha flera barn löper någon form av risk att bli utmattande.

    Tänk att vi har: tvättmaskin, diskmaskin, ny bil, fint och bra boende jobb och fred och säkerhet och vips när man haft lyckan att få ett barn, då börjar bekymren. Om inte dagis kan ta hand om det så brakar oftast mammorna ihop av utmattning. Fast de gör de ändå, brakar i hop alltså. De skaffar ett till barn och gör allt för att få lämna de äldre syskonen mer än de lagstadgade 15 timmarna.

    Jag undrar bara var det gick fel, för detta är ett nytt fenomen, eller en välfärdsutveckling som visat sig de senaste 15 åren.

    Att mammor och pappor älskar sina barn det märks ju så klart, och det tvivlar jag inte på. Dock älskar de sina lediga stunder och sin egentid ännu mer.

    Jag tycker synd om alla barn som inte får känna att de fötts till en familj som gör allt för att få vara med dem.

    Och mer märkligt i sammanhanget är att de trötta och utmattande föräldrarna orkar allt annat än att ta hand om sina barn och eventuellt jobba.

    Det är ett rejält dagsverk att ta hand om barn, men det man får tillbaka är mer än mödan värd.

    Så till alla blivande föräldrar: tänk er för innan ni funderar på att skaffa barn, det är ett långt åtagande och ansvar och ansvaret är ditt/ert, inte dagis eller någon annans. Om ni inte är beredd att sätta er själva i andra hand de närmaste 18-20 åren, skaffa en hamster, hund eller katt eller varför inte en guldfisk. De kan vara hemma själva när ni handlar, idrottar, eller bara dricker kaffe på kafé och förverkligar er själva.

    En mamma/samhällsmedborgare och pedagog

  • Svar på tråden Tänk er för om ni vill gå miste om lyxen och komforten för att få barn.
  • Anonym (:))

    Hahaha, vad det lät negativt ;) Det blir vad man gör det till. Tyvärr är ju detta samhälle uppumpat med att allt ska vara så perfekt. Du ska ha heltids jobb, träna och dessutom ha det perfekta förhållandet. Tyvärr. Vill du jobba mindre som mamma, är det en kvinnofälla osv osv... Och den egna tiden ska vi inte prata om... Den är ju så viktigt att man tar tid från sina barn och parnher... Själv har jag egen tid när jag går på toa ;)...

  • Anonym (Hm)

    Sjuk insändare!!

    Om vi ser tillbaka på förr eller ja varför inte andra kulturer så hjälptes man åt i familjen/släkten med alla barnen!

    Numera ska man klara Allt Allt Allt själv! Klart det är utmattande?! :O
    Jag har själv 4 barn och Aldrig någon som helst avlastning! (Ja någon gång per år händer det!) min man jobbar långa dagar..
    Och ja jag är föräldrar"ledig" och äldsta går i skolan och de två mellanbarnen går på fsk. Min näst äldsta har aldrig gillat fsk men min 3åring Äääälskar fsk! Vill aldrig gå hem o vill alltid gå dit! Älskar sina kompisar o fröknar! :)
    De går 15h/v.
    Och nej jag sitter inte o dricker latte de tre 2,5h jag har "ledigt" tre dagar i veckan.
    Jag tar hand om min bebis, tvättar, städar, ibland om jag hinner så sover jag en stund!

    Min äldsta börjar 08 och slutar 12.00, de andra två börjar 09 o slutar 14.00
    Tycker det är apjobbigt!!! Gör inget annat än och lämnar och hämtar! :/

  • Anonym (Bella)

    Jag är mest förundrad över hur föräldrar som endast har sina barn på halvtid pga separation ändå låter mormor el liknande hämta minst en dag/vecka föräldern bar sitt barn för att annat är viktigare än barnet. Har ett exempel från min arbetsplats och fattar det inte alls. Om man bara träffar sitt barn varannan vecka hur kan man då inte vilja spendera så mycket tid man bara får med sitt barn? Jag tror att dagens föräldrar ofta är lite äldre och bortskämda med egentid vilket vi som fick barn tidigt inte var.

  • sextiotalist

    Jag tror det största problemet är att föräldrarna inte inser att låta barnen komma i första hand kan ge problem. I en sund familj finns inte orden andrahand, förstahand. Där är alla lika viktiga. Hade jag och sambon inte prioriterat varandra och vårt förhållande hade vi troligen inte levt tillsammans idag. Hade vi alltid prioriterat vår son så hade vi nog haft en odräglig tonåring idag.

    Nej, man kommer inte i andra hand för att man får barn. Det finns en tragisk tråd skriven av en kvinna som levt enligt detta.

  • Anonym (äh)

    Föräldrar har väl aldrig tillbringat så mycket tid med sina barn som nu?

    När jag var liten i slutet av sjuttiotalet och början av åttiotalet gick jag på dagis 9-10 timmar om dagen, och det var jag absolut inte ensam om.

    När min  mamma var liten i slutet av femtiotalet var mormor förvisso hemma ett tag, men inte hade hon barnen runt fötterna - mamma och hennes syskon var ute och röjde. Och när yngsta barnet började skolan började mormor jobba igen, barnen fick klara sig själva efter skolan.

    Och jag har mitt barn varannan vecka, och min mamma hämtar på fritis en dag den veckan (mitt ex föräldrar hämtar en dag den veckan). Det är inte för att jag vill ha egentid, jag vill vara med mitt barn så mycket som möjligt, utan för att mitt barn och min mamma älskar varandra och vill vara med varandra. Mamma hämtar tidigt, de har eftermiddagen ihop, och sedan kommer jag hem till mamma efter jobbet och sätter mig vid dukat bord innan jag och barnet åker hem till oss.

  • MaryM
    Anonym (Bella) skrev 2016-05-06 00:37:54 följande:

    Jag är mest förundrad över hur föräldrar som endast har sina barn på halvtid pga separation ändå låter mormor el liknande hämta minst en dag/vecka föräldern bar sitt barn för att annat är viktigare än barnet. Har ett exempel från min arbetsplats och fattar det inte alls. Om man bara träffar sitt barn varannan vecka hur kan man då inte vilja spendera så mycket tid man bara får med sitt barn? Jag tror att dagens föräldrar ofta är lite äldre och bortskämda med egentid vilket vi som fick barn tidigt inte var.


    Som ensamstående är jag väldigt tacksam mot mina föräldrar som hämtar nån gång i veckan så att jag hinner jobba heltid för att få ihop ekonomin.
    She knows she's more than just a little misunderstood. She has trouble acting normal when she's nervous.
  • Anonym (veti)

    Sanningen är att vetenskapen har kommit fram till att ett barn kan göra att föräldrar känner mer mening med livet, men att ha fler barn inte gör föräldrar lyckligare. 

  • Anonym (Sextiotalist)
    Anonym (Hm) skrev 2016-05-06 00:32:32 följande:

    Sjuk insändare!!

    Om vi ser tillbaka på förr eller ja varför inte andra kulturer så hjälptes man åt i familjen/släkten med alla barnen!

    Numera ska man klara Allt Allt Allt själv! Klart det är utmattande?! :O

    Jag har själv 4 barn och Aldrig någon som helst avlastning! (Ja någon gång per år händer det!) min man jobbar långa dagar..

    Och ja jag är föräldrar"ledig" och äldsta går i skolan och de två mellanbarnen går på fsk. Min näst äldsta har aldrig gillat fsk men min 3åring Äääälskar fsk! Vill aldrig gå hem o vill alltid gå dit! Älskar sina kompisar o fröknar! :)

    De går 15h/v.

    Och nej jag sitter inte o dricker latte de tre 2,5h jag har "ledigt" tre dagar i veckan.

    Jag tar hand om min bebis, tvättar, städar, ibland om jag hinner så sover jag en stund!

    Min äldsta börjar 08 och slutar 12.00, de andra två börjar 09 o slutar 14.00

    Tycker det är apjobbigt!!! Gör inget annat än och lämnar och hämtar! :/


    Jag känner inte alls igen att man hjälptes åt. Vi såg till att en av oss började arbeta tidigt och den andra sent för att barnen inte skulle ha 50-timmarsveckor på dagis, som dessutom hade kostat en förmögenhet.

    När man kom hem fick man laga mat, tvtta, städa, läsa läxor och natta barnen med sagor efter kvällsbadet. På helgerna var det utflykter till skidbackar, skridskoskola, man byggde kojor och var i skogen eller cyklade och badade när det var soliga dagar. Alltid lunch med som man hade förberett hemma.

    Vi klarade allt själva utan att anse oss bli utmattade och ha behov av sjukskrivning. Livet var hårt men villkoren för att ha det bra är att man kämpar för det. Annars blir man utan.
  • sextiotalist
    Anonym (Sextiotalist) skrev 2016-05-06 09:40:36 följande:

    Jag känner inte alls igen att man hjälptes åt. Vi såg till att en av oss började arbeta tidigt och den andra sent för att barnen inte skulle ha 50-timmarsveckor på dagis, som dessutom hade kostat en förmögenhet.

    När man kom hem fick man laga mat, tvtta, städa, läsa läxor och natta barnen med sagor efter kvällsbadet. På helgerna var det utflykter till skidbackar, skridskoskola, man byggde kojor och var i skogen eller cyklade och badade när det var soliga dagar. Alltid lunch med som man hade förberett hemma.

    Vi klarade allt själva utan att anse oss bli utmattade och ha behov av sjukskrivning. Livet var hårt men villkoren för att ha det bra är att man kämpar för det. Annars blir man utan.


    Nu är jag jämngammal med dig, men skaffade barn senare. Men sambons barn bör vara i dina barns ålder och sambon ser ingen större skillnad mellan de dryga 10 åren som gick mellan syskonen och när jag pratar med brorsan som har barn som är drygt 10 år yngre än vad kusinerna är så är den stora skillnaden att man är mindre avslappnad idag. Det är mycket mer fixerat kring barnen, allt ska organiseras. Nu planerar man in lekträffar (eller playdate). Barnen ska sysselsättas hela tiden. Då blir det jobbigt.att ha barn.

    Att bara ta det lugnt, strosa runt på stan eller i skogen verkar många glömt av hur man gör.

    Men så mycket hårdare var inte livet för 30 år sedan, snarare tvärtom. Det är större hets idag
  • Vinterankan
    Anonym (Bella) skrev 2016-05-06 00:37:54 följande:

    Jag är mest förundrad över hur föräldrar som endast har sina barn på halvtid pga separation ändå låter mormor el liknande hämta minst en dag/vecka föräldern bar sitt barn för att annat är viktigare än barnet. Har ett exempel från min arbetsplats och fattar det inte alls. Om man bara träffar sitt barn varannan vecka hur kan man då inte vilja spendera så mycket tid man bara får med sitt barn? Jag tror att dagens föräldrar ofta är lite äldre och bortskämda med egentid vilket vi som fick barn tidigt inte var.


    Mor- och farföräldrarna vill väl träffa sina barnbarn och barnbarnen träffa dem. Många gånger när vi får hjälp med hämtning är det för barnens skull, de älskar att hämtas av mormor och farmor och inte för att vi själva inte har tid.
  • Vinterankan
    Anonym (Sextiotalist) skrev 2016-05-06 09:40:36 följande:

    Jag känner inte alls igen att man hjälptes åt. Vi såg till att en av oss började arbeta tidigt och den andra sent för att barnen inte skulle ha 50-timmarsveckor på dagis, som dessutom hade kostat en förmögenhet.

    När man kom hem fick man laga mat, tvtta, städa, läsa läxor och natta barnen med sagor efter kvällsbadet. På helgerna var det utflykter till skidbackar, skridskoskola, man byggde kojor och var i skogen eller cyklade och badade när det var soliga dagar. Alltid lunch med som man hade förberett hemma.

    Vi klarade allt själva utan att anse oss bli utmattade och ha behov av sjukskrivning. Livet var hårt men villkoren för att ha det bra är att man kämpar för det. Annars blir man utan.


    Med att hänvisa till förr i tiden så syftas det nog till när våra föräldrar var små. När mormor började jobba var det självklart att de skaffade städhjälp (de var inte höginkomsttagare).

    Min mamma pratar ofta om hur vi barn på 80-talet gick långa dagar och hur kämpigt det var att hinna med allt.
Svar på tråden Tänk er för om ni vill gå miste om lyxen och komforten för att få barn.