• amandajavisst

    Måste gå ner i vikt för att få behandling

    Hej på er!

    Jag är 20 år gammal och försöker att få barn med min sambo (24 år). Jag fick diagnosen PCO i februari däremot är alla värden superbra, det är alltså bara äggstockarna som det är "fel" på.

    Nu till det jobbigaste... Jag är överviktig, och vet mycket väl om det. Saken är den att jag har lärt mig att älska min kropp och jag är stolt över mig själv. Jag har inga sjukdomar förutom PCO, jag rör på mig varje dag minst 30-60 minuter rask promenad. Jag har uteslutit sötsaker, kaffe, läsk och har ätit enligt 5:2 dieten. Ingenting har hänt sedan februari då jag började med det.

    Jag har ätit en Pergotimekur nu och var igår på VUL för att kolla på äggblåsorna. Då fick jag väga och mäta mig och läkaren blev helt galen!

    Hon stonkade med armarna och var högljudd och uttryckte "Oj vad högt, du måste gå ner i vikt". Hon var helt galen helt enkelt.

    Hon frågade ingenting om kost och hälsa, om jag åt mediciner, hur jag mådde eller någonting.

    Däremot tog hon fram BMI måtten och kollade och påpekade högt och tydligt att jag måste gå ner 10 kilo för att få fortsatt hjälp.

    Jag blev så jäkla kränkt, känner mig ful och dålig som människa.

    Men jag har försökt mitt bästa att gå ner i vikt länge!

    Igår började jag med LCHF och hoppas att det ska ge resultat, fick även metformin utskrivet.

    Nu behöver jag höra hur det är för er! Vad äter ni? Hur äter ni? LCHF, som vanligt? Tränar ni, på gym eller hemma?

    Vore tacksam för lite stöd och höra hur det gått för er. Det kan väl inte vara helt kört för mig?


  • Svar på tråden Måste gå ner i vikt för att få behandling
  • amandajavisst
    Cyborg skrev 2016-05-14 20:44:18 följande:

    Du måste givetvis inte äta en massa smör, men om du periodvis ska göra det , så är det sannolikt mer hälsosamt om du tillagar det från grunden själv så att du vet bättre exakt vad du får i dig, du du själv kan välja ut vilka råvaror som skall användas. Det finns massor av kokböcker med såser, dressingar, örtsmör och dylikt som relativt enkelt kan modifieras till LCHF. 

    Här är ett exempel på vad du skulle kunna laga till grillade kött- eller fiskrätter i sådana fall:


    beurre maitre d'hotel
    80 g smör
    5 kvistar bladpersilja
    saften av 1/4-1/2 citron
    1/4-1/2 tsk cayennepeppar
    1/2 tsk salt
    Gör så här:
    Ta fram smöret ur kylskåpet ett par timmar innan örtsmöret ska göras, så att det får rumstemperatur.
    Skölj bladpersiljan.

    Plocka av och finhacka bladen.

    Rör ner den finhackade bladpersiljan, citronsaften, cayennepepparn och saltet i smöret och blanda väl.
    Smöret är färdigt att serveras.
    I det klassiska, franska köket serveras det här oftast i runda skivor.

    Smöret packas in i folie och rullas sedan ut som en korv och läggs kallt.

    Eventuellt kan man fylla smöret i en spritspåse och klicka ut det eller servera det direkt ur skålen med en sked.
    Aioli är en sås du snabbt kan vispa ihop, den serveras ofta till hårdkokta ägg, sniglar och kalla kött-och fiskrätter. 
    Du kan göra den så här (ett gott men mer komplicerat sätt, finns betydligt enklare sätt, bara söka fram receptet på nätet):
    1 hel vitlök
    2 råa äggulor (rumstempererade)
    1/2 tsk salt
    1/2 tsk vitpeppar från kvarn

    3/4 dl Rapsolja/olivolja (rumstempererat)
    (Valfritt: 0,25-0,5 msk dijonsenap (rumstempererat) )
    0,25-0,5 tsk vitvinsvinäger(rumstempererat)
    Dela vitlöken i klyftor och bred ut dem på en bakplåt utan att ta av skalet.

    Stek klyftorna i 200° i cirka 20 minuter, tills de är möra.
    Tryck ut vitlöksköttet ur skalet och lägg det i en skål, låt svalna. 

    Lägg i äggulorna tillsammans med salt,peppar(och senap) Blanda väl.
    Tillsätt sedan oljan i en tunn stråle under ständig omrörning.
    När tre fjärdedelar av oljan tillsatts och aiolin börjar tjockna tillsätts vinägern i en tunn stråle under fortsatt omrörning.

    Vinägern kommer att göra aiolin tunnare i konsistensen.
    Tillsätt resten av oljan, lite i taget, så att aiolin tjocknar igen.

    Fortsätt vispa tills den får rätt konsistens.
     
    Här har du basen till hollandaise som går att variera i det oändliga för att den skall passa olika rätter.
    250 g smör
    3 äggulor
    3 msk vatten
    2-3 tsk citronjuice
    salt och kajennpeppar
    Ta en stor och två små kastruller.

    Koka upp ett vattenbad i den stora kastrullen, smält smör i en av de små och häll äggulorna och 3 msk vatten i den andra.

    Sätt kastrullen med äggulorna i vattenbadet.

    Vispa med elvisp samman äggulor och vatten till en jämn smet. Häll därefter långsamt i det smälta smöret under kraftig vispning.

    Smaka av med salt, peppar och citronsaft.
     Med vänliga hälsningar 
    Tack så mycket för dina tips. Ska definitivt testa!
  • Ztella

    Vill bara säga att jag har pco, samma som du med att äggstockarna är påverkade och att allt annat ser bra ut. Fick en som -13 efter ivf men har på något underligt sätt blivit gravid spontant 2 ggr, fått missfall båda gångerna men ändå. Är säker på att det har haft med lchf kosten att göra att jag ägglossat, ska tillägga att jag har stopp i ena äggledaren också.
    In och läs på kostdoktorn.se, och lycka till!

  • Cyborg
    amandajavisst skrev 2016-05-14 22:26:40 följande:
    Tack så mycket för dina tips. Ska definitivt testa!
    Vad kul att att jag kan vara till hjälp, jag tror att det kan vara en fördel om du inskaffar minst 1 kokbok inom LCHF, det finns ett och annat att välja på. 
    Matkärlek . laga gott och naturligt med LCHF (Anne Aobadia)
    Ät fet mat! - bli frisk och smal med LCHF-KOKBOKEN (Lars-Erik Litsfeldt)
    Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-Kokbok(Annika Dahlqvist, Maria Höglund)
    Mera matkärlek : naturlig LCHF utan gluten och socker(Anne Aobadia)
    Doktor Dahlqvists LCHF : guide och kokbok(Annika Dahlqvist)

    Med vänliga hälsningar
  • Cyborg
    Den här såsen passar perfekt till kokt sparris. En grönsak som konsumeras av vissa människor som äter LCHF.
    Mousselinesås
    2 äggulor
    125 g smält smör
    1/2 tsk salt
    1 krm cayennepeppar
    saften av 1/4-1/2 citron
    2 1/2 dl vispgrädde
    Gör så här:
    Den här såsen ska göras i vattenbad. Fyll botten på en stor kastrull med vatten och ställ den på svag värme. 
    Sätt ner en mindre kastrull i vattenbadet.
    Häll i äggulorna och vispa kraftigt tills de blir luftiga och nästan vita. 
    Häll försiktigt ner det smälta smöret under fortsatt vispning. 
    Tillsätt salt, cayennepeppar och citronsaft. 
    Fortsätt vispa. Se till att temperaturen på blandningen inte överstiger 55° så att den inte skär sig.
    Häll blandningen genom en fin sil ner i en rostfri skål för att avlägsna eventuella klumpar.
     Placera skålen i vattenbadet eller häll tillbaks den silade blandningen i kastrullen.
    Vispa grädden och vänd försiktigt ner den i blandningen. 

    Med vänliga hälsningar 
  • amandajavisst
    Cyborg skrev 2016-05-15 06:15:54 följande:

    Vad kul att att jag kan vara till hjälp, jag tror att det kan vara en fördel om du inskaffar minst 1 kokbok inom LCHF, det finns ett och annat att välja på. 


    Matkärlek . laga gott och naturligt med LCHF (Anne Aobadia)
    Ät fet mat! - bli frisk och smal med LCHF-KOKBOKEN (Lars-Erik Litsfeldt)
    Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-Kokbok(Annika Dahlqvist, Maria Höglund)
    Mera matkärlek : naturlig LCHF utan gluten och socker(Anne Aobadia)
    Doktor Dahlqvists LCHF : guide och kokbok(Annika Dahlqvist)

    Med vänliga hälsningar
    Det ska jag definitivt kolla upp!

    Tack för så många tips kära du!
  • tobbe01

    Jag har bantat typ två gånger i mitt liv och jag är 50+. Ingen expert således MEN jag har hittat det perfekta knepet. Jag räknar kalorier och ser till att jag inte får i mig fler än jag förbrukar och dessutom ett litet underskott. Fungerar jättebra. Det senaste året har jag gått ner mer än tio kilo. När man räknar kalorier skriver man upp allt man äter och innehållet av kcal i detsamma. Man kan fuska och pula in en cupcake medan man blundar(!) men så gör inte jag och det ger fina resultat. Jag löptränar också och går långa promenader i skogen. 100% garanti till viktnedgång. Även om man lider av ngn mystisk sjukdom så går man ner i vikt om man intar färre kcal än man förbrukar så det är vinst varje gång.

  • amandajavisst
    Ztella skrev 2016-05-15 06:11:28 följande:

    Vill bara säga att jag har pco, samma som du med att äggstockarna är påverkade och att allt annat ser bra ut. Fick en som -13 efter ivf men har på något underligt sätt blivit gravid spontant 2 ggr, fått missfall båda gångerna men ändå. Är säker på att det har haft med lchf kosten att göra att jag ägglossat, ska tillägga att jag har stopp i ena äggledaren också.

    In och läs på kostdoktorn.se, och lycka till!


    Okej! Tråkigt med missfallen :(

    Men nu vet jag att det ska funka med LCHF, så det är bra!

    Tack!
  • tobbe01
    Cyborg skrev 2016-05-15 06:15:54 följande:
    Vad kul att att jag kan vara till hjälp, jag tror att det kan vara en fördel om du inskaffar minst 1 kokbok inom LCHF, det finns ett och annat att välja på. 
    Matkärlek . laga gott och naturligt med LCHF (Anne Aobadia)
    Ät fet mat! - bli frisk och smal med LCHF-KOKBOKEN (Lars-Erik Litsfeldt)
    Doktor Dahlqvists och Airams LCHF-Kokbok(Annika Dahlqvist, Maria Höglund)
    Mera matkärlek : naturlig LCHF utan gluten och socker(Anne Aobadia)
    Doktor Dahlqvists LCHF : guide och kokbok(Annika Dahlqvist)

    Med vänliga hälsningar
    Kanske är det så enkelt som så att man ska äta MAT! Inget annat än MAT? Handen på hjärtat så består mkt av det man intar/dag av snacks, godis och varjehanda som inte är mat!?
  • tobbe01
    tobbe01 skrev 2016-05-15 08:46:42 följande:
    Kanske är det så enkelt som så att man ska äta MAT! Inget annat än MAT? Handen på hjärtat så består mkt av det man intar/dag av snacks, godis och varjehanda som inte är mat!?
    * läste någonstans att vi i Sverige har de modernaste och finaste köken i Europa men vi är de som lagar minst mat i dem............
Svar på tråden Måste gå ner i vikt för att få behandling