Inlägg från: Anonym (testa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (testa)

    2 åring med feber, svårt att få i henne alvedon

    Jag ger alltid flytande Ipren. Jag tycker det hjälper bättre mot febern, och dessutom smakar det gott. Vi ger i 5-ml spruta och det tar dottern i handen och trycker själv in i munnen.

  • Anonym (testa)

    Det finns ju munsönderfallande Alvedon också. Kanske hon gillar det?

  • Anonym (testa)
    Anonym (Feber) skrev 2016-05-26 01:18:50 följande:
    Jag ger när jag tycker det är nödvändigt. Så med denna tråd ville jag tips om hur andra gör för att lättast ge barn alvedon, om de har några speciella knep osv. För att jag tycker det är nödvändigt att ge. Jag ger henne endast när hon är mycket varm, har frossa och är dåsig. Från måndag - onsdagkväll hade jag gett henne 3 gånger. När jag har feber vill jag ha febernedsättande, därför ger jag min flicka det också. Tycker inte hon ska behöva lida om det finns alvedon att tillgå. Gör du som du vill med ditt/dina barn så gör jag som jag vill med mitt.

    Finns det någon speciell anledning till att du inte ger ipren? Det smakar väldigt mycket godare.

    Annars är det ju antal milligram som är viktigt att titta på - så kan du ge Alvedon i vilken form som helst, även om det är en del av en vuxentablett. Väger hon tex 15 kg så kan hon få mellan 150-225 mg 4-6 gånger per dygn.
    Tar du då en 500 mg paracetamol så kan du ju ge lite mindre än halva (lite mer än 1/4) tablett... krossa den och blanda med valfritt gott, tex en sked sylt eller så.
  • Anonym (testa)
    Anonym (lina) skrev 2016-05-26 07:44:34 följande:
    Feber är ingen sjukdom utan ett (av många) symptom på sjukdom. Feber är i sig inte farligt (med vissa undantag). Det kan till och med vara bra med feber eftersom febern aktiverar kroppens egna immunförsvar. Dessutom blir man naturligt trött och hängig av febern vilket automatiskt gör en person mindre aktiv vid feber vilket bara är bra eftersom det är bra att vila när man är sjuk och har feber.
    Alvedon, ipren och sånt fungerar febernedsänkande. De medicinerna botar aldrig en sjukdom eller feber utan fungerar bara symptomlindrande. Det vill säga de tar tillfälligt ner febern. De fungerar även smärtlindrande så eventuella smärtor och värk lindras också tillfälligt.
    Att du bedömer att en medicinering nödvändig och att en läkare gör det är ofta två vitt skilda saker. I ditt barns fall botar alvedonet inte ditt barns sjukdom utan lindrar bara symptomen. En läkare skulle bedöma att en behandling med alvedon är nödvändig endast i undantagsfall (exempelvis vid extremt hög potentiellt farlig feber samt vid allvarliga smärtor).
    Du gör såklart som du vill med ditt barn. Men försök hitta en läkemedelsform som du kan lirka i ditt barn så du slipper tvinga henne och utsätta henne för övergrepp.
    Är du läkare?

    Jag ger mitt barn Ipren som febernedsättande/symptomlindrande. Jag är fullt medveten om att ipren eller Alvedon inte botar någon sjukdom. Det är inte mitt syfte med att ge medicinen. Jag vill helt enkelt åt den symptomlindrande effekten, precis som jag själv tar ipren eller Alvedon när jag har feber eller värk.

    Kan du visa att det är någon större skillnad på hur snabbt man blir frisk om man tar febernedsättande, mår bättre och är något mer aktiv gentemot om man ligger helt stilla och vilar under tiden, samtidigt som man mår sämre? Själv skulle jag välja att vara sjuk någon dag extra, men må bättre under tiden.

    Förresten - det är inte alls så att läkare generellt bedömer att barn inte skall ha febernedsättande läkemedel. Tvärtom ges det ofta på barnakuten, och man rekommenderar ofta att barnen får det i hemmet, så att de blir lite piggare, kan få i sig bättre med vätska och mat, samt vila bättre (ja - de sover oftast bättre med febernedsättande, dvs vilan som kommer av att man har hög feber är inte lika lugn och skön).
  • Anonym (testa)
    Anonym (hemskt) skrev 2016-05-26 17:00:28 följande:
    Jag ger sällan Ipren då det kan vara farligt vid vissa sjukdomar (ex vattkoppor) och jag dessutom själv inte kan ta det då jag har astma. Ena barnet har haft förkylningsastma och visar tendenser att utveckla. Enda gången jag ger Ipren är om Alvedon inte räcker för att ta ner febern, då växlar jag.
    Det är visserligen väldigt sällsynt att få biverkning av ipren i samband med vattkoppor, men jag skulle också undvika det. De flesta astmatiker tål dock ipren (ca 10% får astmabesvär av ipren), men jag antar att du testat så att du vet att du är en av dem som bör undvika det. Om det är så att barnet tålt ipren när du gett det tidigare så borde inte astman spela någon roll i framtiden heller.
Svar på tråden 2 åring med feber, svårt att få i henne alvedon