• Anonym (Orolig)

    Tvångstankar under graviditet. Hjälp!

    Hej.

    Jag behöver verkligen komma i kontakt med någon som har eller har haft liknande problem.

    Jag har lidit av tvångstankar sedan min första graviditet och har sedan medicinerat med sertralin, så det var många år under kontroll. Nu är jag gravid igen och tvången bara eskalerar hela tiden. Vet inte vad jag ska göra snart. Slutade med medicinen för graviditeten. Min relation till pappan är relativt ny, 1,5 år cirka och det känns som att vår relation inte håller för detta. Han kan inte stötta mig utan det blir hela tiden bråk och därmed mer ångest och mer tvång. Vilket han inte förstår alls. Jag går hos psykolog, men det räcker inte. Klarar inte stå emot tvången heller nu för jag mår så dåligt då och jag blir orolig för bebben med all oro och ångest så därför gör jag ofta som tvången säger. Vi har bråkat om detta i månader nu och igår gick vi långt över gränsen. Jag kände mig så provocerad så jag slog till honom. Jag har adhd och detta har hänt ett par ggr innan. Jag vet att det inte är okej och det är något jag jobbar med. Men igår slog han till mig tillbaka en gång. Det har aldrig hänt innan och jag är chockad att detta hände nu när jag är gravid. Kan vår relation överleva detta eller ska man avsluta? Jag vet varken ut eller in och behöver prata med någon och få alla råd jag kan. Jag hoppas innerligt att det finns någon här inne som kan stötta lite för detta tar sönder mig:(

  • Svar på tråden Tvångstankar under graviditet. Hjälp!
  • Anonym (Orolig)

    Ingen som har något att säga? :(

  • Anonym (:S)

    Okej, du säger att du går hos psykolog, men att det inte räcker. Hur ofta ses du och psykologen? Kan ni utöka kontakten? Är din psykolog bra? Eller är det där skon klämmer, att du inte får bra hjälp? Du har alltid rätt att byta psykolog. 

    Hur ser din kontakt ut med din barnmorska? Kan ni prata om detta? 

    Sen angående medicinering, det finns mediciner du kan du som gravid. Har inte koll på alla namn nu, men det finns sorters som använts i många år (och vara väl beprävade), som inte ska ge fosterskador. Prata med en läkare angående detta.

    Familjerådgivning? Både du och din man behöver lära er att kommunicera.

    Våld är aldrig okej, ni måste lösa den här situationen nu. Tala ut med din psykolog, och var ärlig. Hen måste förstå allvaret i det hela.

    Har du testat KBT?  

  • Anonym (Q)

    Om medicinen hjälpte dig tycker jag absolut att du ska börja igen. Du riskerar ju hela ditt liv genom detta. Klarar du inte stt stå emot tvången spelar det ingen till hur bra psykologen är, det är när du är hemma det gäller att visa att du verkligen vill. Du bestämmer själv hur du vill att din framtid ska bli. Du kan ta medicon och verkligen försöka stå emot tvången, eller kan du fortsätta och sitta där själv sen. Det hänger på dig. Det är inte synd om dig för att din sambo behandlar dig som du behandlar honom även om du är gravid.

  • Anonym (Hjälp)

    Hej! Sertralin kan man ta under graviditet. Om du söker dig till öppenvårdspsykiatrin är du prioriterad och kommer förhoppningsvis få tid innan de 28 dagar då de "måste" ge dig en tid. Man prioriterar patienter som är gravida eller har minderåriga barn. Jag vet inte var du bor, man kan söka psykiatrin på olika sätt på olika ställen. I övrigt brukar "rent" tvång (dvs utan flera andra diagnoser) svara bra på KBT. Det kan man få via vårdcentral. Det kan även finnas kbt-baserad internetpsykiatri som kan hjälpa, men det är svårt att säga när jag inte vet så mycket.

    Sök hjälp! Det finns! Kan försöka hjälpa till med att navigera om du vill.

  • Anonym (Hjälp)

    Ps. Jag vet inte hur man hittar sin in-box, annars hade du gärna fått in-boxa mig. Jag kan mer om psykiatri än om familjeliv..

  • Anonym (Orolig)

    Tack så mycket för era svar.

    Jag har gått i KBT länge i två omgångar och även medicinerat som sagt. Problemet är väl inte riktigt nu att jag inte klarar stå emot tvången egentligen utan att jag mår så himla dåligt om jag gör det och det är inte bra för bebisen med så mycket ångest varje dag. Så därför vågar jag inte. Har börjat gå hos psykolog på mvc också och denne håller med om detta.

    Jag ska nu ändå gå ett par gånger hos min kbt psykolog igen för att fräscha upp och kanske få lite hjälp med tänket.

    Det är väldigt många psykologer inblandade nu och det är väl inte det bästa egentligen kanske.

    Ska träffa en läkare också för att diskutera medicin eventuellt. Jag vill egentligen inte ta det när jag är gravid men börjar faktiskt bli rädd för vart detta slutar annars.

    Men vår relation har tagit så mycket skada och jag vet inte om man kan hitta tillbaka till varandra? Eller om man kan komma över och förlåta att man känner sig så sviken i bristen på stöd från sambon. Och att han som sagt slog till mig när jag har hans barn i magen? Går det ens?

  • Anonym (?)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-05-30 20:03:53 följande:

    Tack så mycket för era svar.

    Jag har gått i KBT länge i två omgångar och även medicinerat som sagt. Problemet är väl inte riktigt nu att jag inte klarar stå emot tvången egentligen utan att jag mår så himla dåligt om jag gör det och det är inte bra för bebisen med så mycket ångest varje dag. Så därför vågar jag inte. Har börjat gå hos psykolog på mvc också och denne håller med om detta.

    Jag ska nu ändå gå ett par gånger hos min kbt psykolog igen för att fräscha upp och kanske få lite hjälp med tänket.

    Det är väldigt många psykologer inblandade nu och det är väl inte det bästa egentligen kanske.

    Ska träffa en läkare också för att diskutera medicin eventuellt. Jag vill egentligen inte ta det när jag är gravid men börjar faktiskt bli rädd för vart detta slutar annars.

    Men vår relation har tagit så mycket skada och jag vet inte om man kan hitta tillbaka till varandra? Eller om man kan komma över och förlåta att man känner sig så sviken i bristen på stöd från sambon. Och att han som sagt slog till mig när jag har hans barn i magen? Går det ens?


    Ang att han slog dig, blev det inte som en reflex för att du slog honom? Och hade du inte slagit honom flera gånger? Lika illa att du slåss som att han gör det. Tycker inte det är något förmildrande att man är kvinna...
  • Anonym (Orolig)

    Nä det var inte en reflex. Har som sagt aldrig hänt att han gjort det innan heller. Och det är inte lika illa, jag har en historia med dålig impulskontroll som jag dock jobbar med som jag sagt. Han har inte samma problematik och man slår INTE på någon som är gravid. Det är inte jämförbart. Säger därmed inte att det jag gjort är rätt för det.

  • Meriall

    Men slog och slog, det är ju skillnad. Hur slog han dig? Öppen/knuten hand? Var? Hur och var slog du honom? Hur hårt slog ni?

    Slag i magen/så man ramlar etc är ju självklart förkastligt på en gravid men om du slog honom på axeln och han slog dig på axeln (inte så du kunde ramla) och det var motsvarade hårt så tycker jag inte det är någon skillnad.

  • Anonym (?)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-06-03 10:56:53 följande:

    Nä det var inte en reflex. Har som sagt aldrig hänt att han gjort det innan heller. Och det är inte lika illa, jag har en historia med dålig impulskontroll som jag dock jobbar med som jag sagt. Han har inte samma problematik och man slår INTE på någon som är gravid. Det är inte jämförbart. Säger därmed inte att det jag gjort är rätt för det.


    Även någon med bra kontroll över sig själv kan till slut nå en punkt där det kokar över. Hur många gånger har du slagit honom? Hur ofta? Hur hårt? Att gömma sig bakom graviditet för att försvara sitt handlande tycker inte jag håller. Oavsett så behöver ni ju lösa det här och kanske borde ni göra slut ifall ni ska fortsätta slå varandra...
Svar på tråden Tvångstankar under graviditet. Hjälp!