• Anonym (?)

    När ska jag få ha egentid?

    Hej

    Vår dotter är 9 månader och sambon jobbar jämt. Då han är egen företagare så förstår jag att det är mycket jobb. När han inte jobbar går han på fotboll och hänger med kompisar lite grann. Han får också vara själv i ca en vecka i månaden då jag och dottern åker iväg och hälsar på min familj som inte bor här. Sambon har även varit iväg på semester när dottern var väldigt liten. Jag ville inte åka med dottern då jag var osäker på resandet med så liten men jag var snäll och sa att sambon fick åka utan oss.

    Det var lite av sambons liv och om vi kollar på mitt liv så gör jag aldrig något själv. Jag har bara varit ifrån dottern en helg och kanske 2 andra kvällar under 9 månader för att jag ville att sambon skulle umgås mer med dottern. Men annars har jag henne typ dygnet runt och hela dagar fram till sena kvällen. Jag älskar min dotter men jag börjar bli så trött! Jag känner att jag nästan börjar bli deprimerad pga att jag aldrig får vara själv och slappna av. Jag sa till sambon senast igår att idag vill jag vara själv under kvällen när han kommer hem från jobbet för att jag håller på blir tokig. Jag måste få slappna av och bara vara. Ja absolut sa han men nu för bara en stund sen var han tvungen att åka iväg på ett akutjobb. Inte nog med det så fick jag reda på häromdagen att han alltid åker tidigare hemifrån varje morgon för att hämta upp folk för att köra till kontoret där dom böjar arbetsdagen. Så om dottern vaknar (vi har sagt att han ska ta henne på morgonen och ge mat och byta blöja när han ändå ska gå upp sen sköter jag henne plus hemmet resten av dagen) men nu känns det jobbigt att veta att sambon måste iväg tidigare på morgonen om hon skulle ha vaknat när han egentligen ska gå upp bara för att han ska hämta folk som inte har bil eller körkort.

    Om ja påpekar det för honom att han är alldeles för snäll och får dessutom inget tillbaka så blir han typ arg och säger typ att han inte orkar diskutera och att jag inte har med det att göra. Men det går ju ut över dottern! Så ibland får jag ta henne på morgnarna också. Plus på natten när hon vaknar och sen hela dagen och ibland kommer sambon hem när hon har somnat för kvällen.

    Jag är så jävla trött på det här! Vi har inga andra som kan vara barnvakt heller och det är inte det jag begär utan jag vill att sambon ska vara med henne för han känner knappt henne än känns det som. Jag har min familj och vänner och släkt typ 30 mil härifrån och ibland funderar jag seriöst på att flytta hem för där får jag i alla fall hjälp med dottern ibland.

    Och nu kanske några av er säger att jag ska vara glad att han drar in pengar till familjen men man behöver inte jobba så mycket som han gör för att få en lön. Men kan jag säga ifrån till honom? Jag kan ju inte tvinga honom att inte jobba men samtidigt blir jag bara mer och mer irriterad och trött så att jag ibland till och med har höjt rösten till dottern trots att det är sambon jag var arg på. Känner mig så dum och ledsen. Vad ska jag göra? Det där med att han ska hämta folk och så skulle jag vilja tvinga honom att sluta med i alla fall och ta hand om dottern istället men det kan jag ju inte heller... Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden När ska jag få ha egentid?
  • Anonym (?)

    Ska också tillägga att jag sköter hela hemmet. Han kanske städar en gång i månaden ibland varannan månad och då fixar han till köket bara. Ibland funderar jag på seriöst om inte jag och dottern skulle bli lyckligare om vi flyttade hem till min familj och släkt och vänner. Vi har ändå inget socialt liv idag inte sambo heller. Han lovade så stort och allt kändes så bra innan dottern kom men nu är det bara jobb och egna intressen som gäller. Och då ska nämnas att företaget inte är nytt utan det har funnits i 5 år nu.

  • Anonym (?)

    Tack för era svar men det hjälper inte om jag bokar in saker. Om jag har bokat in något (för det har jag gjort förr) så slutar det med att sambon och jag blir osams för att han blir så stressad som dels måste pussla ihop allt på jobbet och samtidigt ha dottern.

  • Anonym (?)
    Mantissans skrev 2016-05-30 16:56:29 följande:

    Ah klassikern! Man är snäll mot sin make och låter honom ha egentid och så tror man att man ska få något tillbak för det men istället blir man tagen för givet.

    Dags att sätta ner foten TS och säga stop. Kräv lila mycket fritid som hn får och kräv att ni delar upp hushållet. Om det inte funkar så får han köpa in städhjälp en gång i veckan.

    Om ni ska klara er som familj måste ni bli mer jämlika.


    Ja det är precis så det är att han tar mig för givet. Han brukar också alltid skylla på "ja men du känner ju dottern bättre så kan inte du göra det" när det handlar om henne.

    Jag orkar snart inte kämpa längre. Jag har gjort det i 9 månader nu utan resultat. Vi bestämde med alla på hans företag att han skulle vara ledig varje helg i alla fall men han var ledig en lördag sen jobbade han varje dag igen.
  • Anonym (?)
    Carambolan skrev 2016-05-30 17:34:03 följande:

    Låter som att det är dags för honom att ta sin halva av föräldraledigheten snart?


    Ja han ska va pappaledig om jag kommer in på en utbildning i höst. Annars kan han inte va ledig om inte jag jobbar. Jag har bara haft vikariat och har inget att komma tillbaka till. Och han får väl inte vara hemma så länge jag också är hemma?
  • Anonym (?)

    Tack för info hörni!

    Måste bara komma med en uppdatering om läget:

    Nu när sambon kom hem först kl 19 och igår lovade han att komma hem 16, så sa jag att jag måste få ha egen tid ibland och att jag var besviken att jag inte får det. Jag sa även så att han ska börja förstå att jag ska söka en massa utbildningar som finns i min hemstad  (finns inte många alls där vi bor nu) och sa att jag måste börja tänka på mig själv och min framtid för vår dotters skull. Jag sa då att om jag kommer in så kommer jag bo där bland mina vänner och familj så du kan ägna dig helt åt ditt jobb  och vänner och fotboll som går först. Han blev typ arg och sparade en leksak i golvet och sen blev han jättearg direkt efter det att jag inte hade diskat och städat i köket. Och att jag inte hade plockat upp alla grejer på golvet. Han blev även jättearg för att jag hade hängt några av mina kläder på hans sida av sängen där han bara ska ha sina kläder.

    Jag försökte förklara att jag inte har haft tid att ta disken och då var det samma visa "du är ju ledig hela dagarna". Jag frågade dessutom honom igår om vi kunde hjälpas åt att städa köket men då sa han nej det behöver vi inte göra nu. Och nu fick jag skit för det idag.

    Jag har problem  med ryggen också sen 2 år tillbaka så jag har inte orkat städat idag men det hann jag aldrig säga för jag bara klampade rätt ut och tog bilen och åkte iväg.

    Alltså vad ska jag säga göra?? Jag menar jag tvättar åt honom åt oss alla men han kan inte ta reda på disken för att jag har använt den?

  • Anonym (?)
    nnnnnnnn skrev 2016-05-30 19:41:56 följande:

    dags för honom att ta "ledigt" och sköta allt hemma.

    Sök komvux eller liknande och plugga i sommar! Plugga på plats på skolan, även om du har schema tex 9 -12, så stanna till 16 och plugga klart. Sen kan du gå och träna mm och komma hem 19 och skrika på att han inte polerat besticken eller vad du vill...


    Det är ett jättebra förslag och jag har tänkt på det men eftersom det här är dotterns första sommar så skulle jag vilja vara ledig med henne. Men om jag kommer in på utbildning i höst så kommer sambon vara hemma då.
  • Anonym (?)
    Seven Costanza skrev 2016-05-30 19:46:43 följande:

    Åkte du iväg? Det var bra gjort, då kanske han inser allvaret. Han tar dig definitivt för given. Många separerar ju under småbarnsåren och verkar göra det pga ungefär samma situation som er.


    Ja jag bara drog och då hann han säga att det var barnsligt av mig att bara dra iväg. Ja det är många som separerar när barnen är små och det är inte alls långt ifrån här heller. Hade jag haft pengar så hade jag dragit för längesen men jag lever ju på hans lön också och mammapenning är för lite för att klara sig på.
  • Anonym (?)
    Seven Costanza skrev 2016-05-30 20:19:47 följande:

    Typiskt att han såklart ska försöka vända det mot dig när du sätter ner foten. Lika barnsligt av honom att bli arg och sparka en leksak i golvet och istället klaga på din städning när du ville prata om att han behöver ta föräldraansvar... Om du börjar studera får du ju csn och kan få tilläggslån för att du har barn så då klarar du dig nog men det lär bli snålt.


    Tack det visste jag inte att jag kunde ta. Jag precis han vänder saker mot mig.
  • Anonym (?)
    Anonym (Lämna) skrev 2016-05-30 20:41:05 följande:

    Lämna honom innan han trycker ner dig helt. Det där är inte ett sunt beteende utan snarare ett beteende som ofta finns hos män som misshandlar kvinnor.


    Oj det har jag inte tänkt på! Vilket beteende menar du? Att han sparkade på leksaker eller att han blev arg för att jag inte hade diskat och för att han ska behöva diska min disk?
  • Anonym (?)
    Anonym (Lämna) skrev 2016-05-30 21:09:15 följande:

    Jag tänker på det mesta du skriver. Det är ett beteende där han försöker kontrollera dig genom att tala om vad du ska och inte ska göra. Han verkar ha svårt att hantera ilska och visar varken förståelse och eller intresse för dig och din situation. Det låter hårt men jag träffar regelbundet kvinnor som blir misshandlade psykiskt och fysiskt och jag känner igen mycket av det du skriver. Var vaksam bara, det är mitt råd. Alla förtjänar en respektfull relation.


    Okej men när kan det eskalera efter hur lång tid? Vi har varit tillsammans i 4 år. Borde han inte ha gjort något innan det då?
  • Anonym (?)
    Kirenaj68 skrev 2016-05-31 02:25:55 följande:

    Redan den tredje meningen i din ts gav mig onda aningar och resten av ts bekräftade de aningarna. Att hans företag tar mycket av hans tid kan jag köpa, men att han prioriterar fotboll och kompisar före sin sambo och egna dottern på sin lediga tid är INTE OK!!!! Han verkar inte vara mogen för papparollen. Nästa gång du åker hem till familjen ska du ge honom ett klart ultimatum innan du åker: Antingen blir du karl, sambo och pappa på riktigt eller så kommer jag inte tillbaka. Det lär väl skaka om honom lite, men jag tror att han behöver det. Det handlar inte enbart om din egentid utan även om ert förhållande. Det kommer inte att hålla i längden om det fortsätter som nu. Lycka till


    Tack för tips ska definitivt ha det i åtanke :)
  • Anonym (?)
    Kirenaj68 skrev 2016-05-31 02:46:56 följande:

    Förlåt mig så mycket. Jag missade detta inlägget. Ibland är man för snabb i svängarna Då ska jag be om att få omfrasera mig: Dumpa fanskapet omgående.  Han tror tydligen att allt handlar om honom och ingen annan i ert förhållande. Du har familj, släkt och vänner i hemorten som är villiga att hjälpa dig och flickan. Inte så mycket att fundera över. Åk hem och utbilda dig. Du får kanske några hundår ekonomiskt, men det tror jag att du överlever. Det är det värt i slutändan. Den där nollan du är ihop har du ingen framtid med, om han inte förändras radikalt. Man ska väl aldrig säga aldrig, men.........


    Tack ska ha detta i åtanke också :) vi har pratat ut lite nu men så här har det varit ett tag nu att han säger förlåt och sen är det samma visa om en vecka igen. Jag ska definitivt söka utbildningar där jag kommer ifrån i alla fall.
  • Anonym (?)
    nevermind skrev 2016-05-31 06:02:07 följande:

    Enkelt. Han tar barnet varannan morgon, varannan kväll och varannan helg.


    Tack det va ett bra inlägg. Ska prata med honom om det.
  • Anonym (?)
    nevermind skrev 2016-05-31 06:03:55 följande:

    Och ge fan i att göra allt hemma!! Är så trött på att läsa om alla fruntimmer som gör så! Man gör 50/50!


    Önskar att var lätt att bara strunta i att göra saker hemma om jag gör det så får jag höra det sen att jag är hemma hela dagarna och kan inte städa. Han tror att mammaledighet är lika med semester nämligen.
  • Anonym (?)
    Anonym (??) skrev 2016-05-31 06:42:15 följande:

    Det är så det är när man får barn. Det finns inget som heter egen tid. Du är barnets förälder och barn behöver vara med sina föräldrar. När ditt barn flyttar hemifrån kan du ha egen tid. Om något är sambon på tok för lite med barnet. Jag har jättesvårt för det här fenomenet. Man skaffar barn men vill inte vara med dem. Varför är det så??


    Men herrgud det är ju klart man måste ha egentid som förälder också. Man gör ju barnet en otjänst om man är med barnet hela tiden. På sikt så leder det till typ att barnet blir rädd för andra människor och extremt blyg och att det bara är föräldrarna som duger. Inte så nyttigt. Men sen ska man ju såklart inte vara ifrån barnet mer än nödvändigt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Mamma) skrev 2016-05-31 08:56:48 följande:

    Men hon har väl aldrig sagt att hon inte vill vara med sitt barn? Ibland behöver man en paus för att orka. Jag är hemma med 3 ungar själv halva veckorna då sambon jobbar borta, ibland vill man bara sätta sig ner och gråta när dom bara bråkar, vill inte äta, inte bada, inte sova och sen vaknar flera gånger varje natt. Varför skulle man då inte få vara några timmar för sig själv när pappa är hemma och tar hand om sina barn? Få duscha ifred, bajsa ifred eller bara ta en promenad i skogen och lyssna på naturen. Jag älskar mina barn, men ibland vill man bara umgås med sig själv.

    Nu har jag en sambo som ser sig som lika mycket förälder som jag, som saknar sina barn när han är borta så vi har inte samma problem som TS. Men jag förstår henne.


    Tack! Jag förstår dig med! Klart man behöver stanna upp och andas ibland.
  • Anonym (?)
    Anonym (Bara undrar) skrev 2016-05-31 09:24:09 följande:

    Ts, har du fler trådar på gång? En där du berättar om hur utnyttjad din snälla sambo blir av sin "elaka" tvillingbror, och en annan där du är irriterad över din sambos brinnande fotbollsintresse? Likheterna är väldigt stora för att vara en slump. Har jag fel, ber jag om ursäkt.


    Oj nej det är inte min tråd. Min sambo har inga syskon men det där med fotboll känner jag igen. Finns nog många som har det problemet med sina karlar.
  • Anonym (?)
    Anonym (förtusan) skrev 2016-05-31 09:43:19 följande:

    Men snäääällla TS...inte en till tråd.

    Först stör du dig på att han jobbar mycket och har fotbollsintresse. Sen stör du dig på den elaka brodern. Nu stör du dig på att han måste hämta folk på morgonen.

    Vet du vad? Rätt åt dig när du är så himla dum och stannar kvar. Du fick SÅ många bra tips i dom andra trådarna men du bara väljer att stanna kvar och vara bitter. SÅ fortsätt men sluta då gnäll eller så LÄMNAR DU. Hur jäkla svårt ska det vara...


    Jag har ingen aning om vad du pratar om faktiskt. Tror att du har skrivit i fel tråd?
Svar på tråden När ska jag få ha egentid?