Inlägg från: Anonym (Andreas) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Andreas)

    Det här med tjänstebil

    Hej!

    Om du ska använda bilen privat är det billigast för dig att ta en förmånsbil.
    Jag vet inte helt hur det är gällande vad din arbetsgivare står för vs dig. 
    "Det normala" är att de står för däck samt byten, servicekostnader bilvård m.m 
    Min arbetsgivare står även för trängselskatt, spolarvätska enstaka tillbehör till bilen (t.ex. en bagageluck-matta.)

    När det kommer till val av bil så bör du kolla lite på skatteverkets hemsida där de har 99% av alla bilar och tar fram förmånsvärdet på just den bil du vill ha. Det man gör när man har en förmånsbil är att man skattar för X antal kronor varje månad, som exempel du tjänar 25 000kr innan skatt men förmånsvärdet är 3 500kr, då skattar du för 28 500kr. Så detta anser även vissa företag som en "förmån" och din löneutveckling kanske inte blir lika kraftig.
    Dock slipper man tänka på värdeminskning osv på bilen och du tar ut en ny bil vart 3:e år. 

    Sen är ett tips att t.ex skita i vinterdäcken och göra ett utlägg privat och få tillbaka pengarna från ditt företag då de ej kan dra hela momsen och du får lite mer "lull lull".

    Jag har själv en V60 som jag prutade ner till strax över 7,5 basbelopp (som är någon magisk gräns, tror den är ca 334 000), för denna skattar jag 4 500kr i månaden för, dvs den kostar mig ca 2 200-2 700kr i månaden för en helt ny bil.

    Bränslet som du förbrukar i tjänst gör du utlägg för (det mesta som rör bilen gör man utlägg för, om inte ditt företag har speciella policys etc.) och så får man tillbaka det månaden efter.
    Sen kan det vara så att din arbetsgivare ger dig ett "bensinkort" och då är det andra regler. Men man måste skilja på privata och tjänstemilen.

    Det som är det negativa med Tjänstebil är att du max får köra x:antal mil per år, tror det är 150 mil utan massa skatte påslag. Men då slipper man utlägg m.m. 

    Om vi räknar lite lätt på en XC90, D5 AWD för 595 000kr med 60 000kr i extra utrustning  och att du kör mindre än 3000 mil per år i tjänst så skattar du ca 9 300kr extra per månad, så om du tjänar 25 000kr skattar du för 34 300kr(lätt räknat).

    Hoppas detta gav dig någon klarhet.

  • Anonym (Andreas)
    Lalinandanenon skrev 2016-06-01 15:39:48 följande:
    wow! Mycket att tänka på. jag har kollat upp nu och värdet på bilen får inte överstiga 333 000 kr. he he, en Volvo XC90 kostar nog det dubbla!
    Man får nog behålla sin gamla skitbil :(

    Om din arbetsgivare inte "bryr sig om inköpspriset" så kan du alltid ta en elbil alt el/bensin bil, då får du ner förmånsvärdet rejält men de är ofta dyrare i inköp :)
    T.ex en Mitsubishi Outlander PHEV "miljöbil" med 50 000kr extra utrustning skattar du 2 300kr för, i mina ögon gratis för en helt ny bil, dock dyrare i inköp än 7,5 basbelopp men det "drabbar" inte dig.

    Annars kan du kolla på andra märken som t.ex Volkswagen (tjänste/förmånsbils kungen) Peugeot, Skoda.

    Då jag ska ta ut en ny bil nästa år så blir det en rejält bantad V90 efter hårda förhandlingar mellan Bilia och Brabil alt Volkswagen Passat eller Skoda då vi får tillökning i familjen.

    Det som är sköt att ha i bakhuvudet är att även om man tar en "mindre kvalitetsbil" i vissa ögon som t.ex. Skoda så har man skiten i max 3 år, sen tar man ut en ny och då har det hänt lite nyheter på marknaden :)

Svar på tråden Det här med tjänstebil