• Anonym (Mamman)

    Måste min nyfödda träffa sin far? När?

    Jag är gravid med ett ex till mig som jag verkligen inte vill ha någon kontakt med. Jag blev gravid av misstag och är emot abort om någon undrar varför jag behöll det.

    Jag är nu i valet och kvalet att skriva på faderskapspapper om att han är far. Helst vill jag uppge honom som far för bebisens skull men jag vill inte själv behöva ha någon kontakt med honom eftersom han betett sig vidrigt mot mig och sårat mig oerhört. Tänker att när bebisen är större kan han få umgänge men när hen är liten behöver väl jag vara med om de ska träffas? Det vill jag inte. I alla fall inte så fort efter förlossningen när jag är känslig utan senare i Så fall, när hen blivit trygg med någon annan som kan vara Med när de lär känna varandra. Kan han begära att få träffa bebisen direkt om han Står på papper som far? Typ direkt efter hen föds? Eller hur snart efter? Jag hoppas han inte kan begära att få träffa hen direkt och att en socialtant överlämnar eller nåt om jag vägrar träffa honom? Jag är ju hens trygghet när hen är nyfödd. Vilka är reglerna? Måste jag sätta fader okänd för att slippa träffa honom på något år i allafall?

  • Svar på tråden Måste min nyfödda träffa sin far? När?
  • molly50
    Anonym (.....) skrev 2016-06-28 12:16:43 följande:
    Hej, dig kan jag ta mig tid och svara, de andra verkar ha lite issues som jag inte orkar tjafsa med. (Du som säger mina barn skulle klara sig bättre utan mig som mamma. Jag är en jävligt bra mamma! Jag skulle gå igenom eld för mina tre barn. Charmigt och jäkligt omoget med personangrepp. Väx upp!)

    Hon skrev att han hade betett sig vidrigt mot henne och sårat henne, då i mitt första inlägg och också mitt andra så frågade jag TS på vilket sätt han betett sig vidrigt. Om han misshandlat henne eller liknande.

    Nu läste jag TS svar och det hade han ju inte och hon trodde inte han skulle vara dålig för barnet. Så då ska ju han självklart få stå som pappa. Kan man läsa (som tydligen vissa personer absolut inte kan) så frågade jag Ts det de första jag gjorde. 

    Nu var det ju TS själv som haft en dålig relation med honom och mådde dåligt i sig själv. Detta har ju inget med barnet att göra. Han kan ju faktiskt vara en superpappa. Fast min resonemang står kvar. Jag skulle aldrig låta en man som misshandlat mig få ha kontakt med sina barn om jag kunde hindra det. Sen att ljuga för myndigheter skiter jag blankt i. Jag skulle göra allt för att skydda mina barn.

    Jag älskar min sambo och han är inte ens i närheten av den skitstövel som min pappa fortfarande är. En sån person som han finns det inte många av. Så har du en sån som han så håll i honom hårt!

    Så klart det finns olämpliga mammor, finns säkert tusentals. 

    Jag har också läst alla hundratals inlägg här där "pappan" kräver abort för han vill inte ha barn, trots att flickvännen vill behålla. På flashback finns till och med frågor hur dom kan framkalla abort hos sin flickvän då hon tänkt behålla, fast han inte vill.

    Jag håller också stenhårt fast vid att det finns fler män som aldrig borde haft kontakt med sina barn. Det mördas flera barn varje år i Sverige, av just sina pappor. Det är väldigt sällan en mamma dödar sitt eget barn.

    Skulle nu mamman ha haft ett destruktivt förhållande, där mannen misshandlat henne, kontrollerat henne, psykiskt misshandlat henne, hotat hennes anhöriga. Då tycker jag man som mamma borde veta bättre än att ange honom som pappa om han ändå inte vet om barnet ännu. Sen om det innebär ljuga för myndigheter bryr jag mig inte det minsta om. Sen när barnet är tillräckligt stort så får man förklara varför man gjorde som man gjorde.
    Som jag skrev så håller jag med dig om att det kan vara ok att inte ange pappan om han på något sätt skulle vara farlig för barnet.
    T ex om han misshandlar och våldtagit osv.
    Men jag har inte lika stor förståelse för om man inte anger pappan enbart för att man blivit sårad.
    Jag förstår om man inte vill träffa pappan,men då kan det kanske vara läge för att ta hjälp av någon annan. En närstående t ex.
    Ja,det här med att försöka tvinga en tjej till abort för att man själv inte vill ha barn,det tycker jag också är fel.
    Det är så´nt man ska tänka på innan.
    Och killar har ju bara,just innan,att ta det ansvaret.
    Jadå,jag ska hålla hårt i min man. Det kan du vara säker på.
    Jag har själv levt i en destruktiv relation och den situationen försätter jag mig aldrig i igen.
    Tack och lov så fick vi aldrig några barn.
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Anonym (.....) skrev 2016-06-28 12:16:43 följande:
    Hej, dig kan jag ta mig tid och svara, de andra verkar ha lite issues som jag inte orkar tjafsa med. (Du som säger mina barn skulle klara sig bättre utan mig som mamma. Jag är en jävligt bra mamma! Jag skulle gå igenom eld för mina tre barn. Charmigt och jäkligt omoget med personangrepp. Väx upp!)

    Hon skrev att han hade betett sig vidrigt mot henne och sårat henne, då i mitt första inlägg och också mitt andra så frågade jag TS på vilket sätt han betett sig vidrigt. Om han misshandlat henne eller liknande.

    Nu läste jag TS svar och det hade han ju inte och hon trodde inte han skulle vara dålig för barnet. Så då ska ju han självklart få stå som pappa. Kan man läsa (som tydligen vissa personer absolut inte kan) så frågade jag Ts det de första jag gjorde. 

    Nu var det ju TS själv som haft en dålig relation med honom och mådde dåligt i sig själv. Detta har ju inget med barnet att göra. Han kan ju faktiskt vara en superpappa. Fast min resonemang står kvar. Jag skulle aldrig låta en man som misshandlat mig få ha kontakt med sina barn om jag kunde hindra det. Sen att ljuga för myndigheter skiter jag blankt i. Jag skulle göra allt för att skydda mina barn.

    Jag älskar min sambo och han är inte ens i närheten av den skitstövel som min pappa fortfarande är. En sån person som han finns det inte många av. Så har du en sån som han så håll i honom hårt!

    Så klart det finns olämpliga mammor, finns säkert tusentals. 

    Jag har också läst alla hundratals inlägg här där "pappan" kräver abort för han vill inte ha barn, trots att flickvännen vill behålla. På flashback finns till och med frågor hur dom kan framkalla abort hos sin flickvän då hon tänkt behålla, fast han inte vill.

    Jag håller också stenhårt fast vid att det finns fler män som aldrig borde haft kontakt med sina barn. Det mördas flera barn varje år i Sverige, av just sina pappor. Det är väldigt sällan en mamma dödar sitt eget barn.

    Skulle nu mamman ha haft ett destruktivt förhållande, där mannen misshandlat henne, kontrollerat henne, psykiskt misshandlat henne, hotat hennes anhöriga. Då tycker jag man som mamma borde veta bättre än att ange honom som pappa om han ändå inte vet om barnet ännu. Sen om det innebär ljuga för myndigheter bryr jag mig inte det minsta om. Sen när barnet är tillräckligt stort så får man förklara varför man gjorde som man gjorde.
    Jag glömde svara på en sak.
    Jag hoppas att det inte är mig du menar när du skriver "Du som säger mina barn skulle klara sig bättre utan mig som mamma".
    För det har jag verkligen aldrig skrivit. Och skulle heller aldrig göra till någon jag inte ens känner.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (.....)
    molly50 skrev 2016-06-28 12:49:41 följande:
    Jag glömde svara på en sak.
    Jag hoppas att det inte är mig du menar när du skriver "Du som säger mina barn skulle klara sig bättre utan mig som mamma".
    För det har jag verkligen aldrig skrivit. Och skulle heller aldrig göra till någon jag inte ens känner.
    Nej, det var verkligen inte du. Det var innan du kommenterade. Du var den enda som var vettig att prata med :) 
  • Anonym (M)
    Aumeå skrev 2016-06-27 13:33:33 följande:

    Visst har man rätt till umgängesrätt,men den är starkt begränsad första 3 åren, handlar om timme till timmar, täta umgängesträffar ifall man vill att det ska fungera, inget man har rätt o bara ta barnet och dra iväg en heldag, det kan man som mamma begränsa,känner mamman att pappan är besvärande under umgänget kan hon begära att någon annan träffar barnet med pappan, men som sagt det gäller bara per timme första åren.

    Umgängessabotage finns inte i Sverige, finns bara ett få tal fall, men inga fall dömda under småbarns åldern, utan dom "få" som råkat ut för umgängessabotage är med lite äldrebarn. och var mamman gjort allt för att försvåra umgänget, men finns som sagt mycket få fall.Ser man att sitt barn far illa av umgänget så har man rätt och begränsa umgänget, inget umgängessabotage i det. utan en skyldighet att göra något åt det.

    Vårdnad är bara ett namn på ett papper! ger rätt till att få vara med o välja skola, sjukvård,rätt o se sjukjournal, konto bank,söka pass, vissa fall flytt, men det stannar nästan vid det,har inget och göra med umgängesrätt vara sig du har vårdnad eller inte. utan det är boendeförälder som gäller, den andra blir umgängesförälder.


    Jag kanske var otydlig men jag vet att umgängesrätten ej är kopplad till vårdnad.

    Du kanske har rätt men det låter konstigt om en förälder utan problem skulle kunna neka barnet att träffa sin andra förälder annat än vid mycket korta tillfällen de första tre åren. Gäller det även pappan i så fall? Jag tror (och hoppas) att det påverkar negativt vid en vårdnadstvist om den ena föräldern utan relvant anledning underhåller barnet sin andra förälder.

    Att umgänge ska ske under ordnade former tsr jag för självklart och ber om ursäkt om det framstod som att uf kan bete sig hur som helst pga rätt till umgänge.

    Ja att nån annan håller i överlämningen föreslog öven jag, set framstår ju som en bra lösning om man inte kommer överens. Jag tycker även att ts ska söka annan hjälp (som kurator) och söka stöd hos vänner/familj. Förstår att det är en tuff sits och då kan man behöva all tillgänglig hjälp.

    Jag anser att vårdnad är mer än bara ett namn på ett papper.

    När faderskapet är fastställt borde ju barnet ha samma rätt till båda sina föräldrar. Dvs pappan borde lika väl kunna vara boendeförälder.
  • molly50
    Anonym (.....) skrev 2016-06-28 15:52:06 följande:
    Nej, det var verkligen inte du. Det var innan du kommenterade. Du var den enda som var vettig att prata med :) 
    Tack!
    Mattias och Hannah.
  • Ego Lovers
    Anonym (fader ej okänd) skrev 2016-06-27 12:47:39 följande:

    Anledningen till att ts inte vill att hennes ex ska stå som pappa till barnet, är för att han sårat henne, och att HON därför inte vill träffa honom. Allt handlar om henne och hennes känslor. Inte om barnet!

    Hon nämner ingenting om att mannen skulle vara våldsam, och att hon därför skulle oroa sig för barnets säkerhet. Om så varit fallet hade hon med all säkerhet berättat det i sin trådstart.


    Han har säkert knullat runt! Nu ska hon hämnas men det är barnet som får straffet!
  • Anonym (Mamman)

    Jag måste nog förklara lite för att ni ska förstå bättre. Han har aldrig misshandlat mig fysiskt eller våldtagit mig. Han har inte visat några fysiskt aggressiva tendenser, aldrig kastat saker när han varit arg. Han har (vad jag vet) aldrig varit otrogen. Däremot har han misshandlat mig psykiskt och brutit ner mig helt under många år. Det är svårt att beskriva hur det har varit. I början så tyckte jag han var underbar. Han var känslig och lyhörd mot mig och väldigt romantisk. Jag var ung när vi träffades - 17 och han var äldre. Efter ett tag började han bli kontrollerande. I början var det bara små antydningar om att måste jag träffa min mamma den här veckan, vi sågs ju så ofta. När jag planerat in att träffa någon kompis så 'glömde' han bort det och fixade en romantisk överraskning till mig och ringde och frågade var jag var. Om jag inte kom hem fick jag sitta där med dåligt samvete och när jag kom hem stod det förstörd middag med utbrunna ljus på bordet. Han blev väldigt svartsjuk och började kontrollera allt jag gjorde. Ringde jobbväxeln för att kolla om jag var där när jag fick sommarjobb. Smög omkring utanför och kollade upp mig. Höll mig i handen hela tiden då vi träffade andra och om jag tog bort den så grät han hela kvällen. Jag visste att han blivit sviken av sitt ex så jag hade förståelse till en början men det gick mer och mer överstyr. Han intalade mig att jag var onormal och opålitlig. Han gjorde illa sig själv och skyllde på mig. När jag hälsade på min farfar på sjukhus så skickade han bilder av sig själv som grät för att jag hade åkt dit. Jag skämdes över hans beteende men samtidigt så trodde jag att det var mitt fel. Vi var på en fest ihop och jag bytte några ord med en annan kille. Han tyckte jag flirtade och rusade därifrån och tog bilen hem. Den kvällen slutade med att jag blev antastad och såklart var det mitt fel. Det ältade han länge länge och jag trodde på honom. Var helt förstörd och övertygad om att jag var världens ondaste som inte var nöjd med bara honom utan ville ha nån vän utanför förhållandet också. Det är svårt att förstå när man inte varit inne i det, hur man kan låta det hända. Även nu när jag har gått i terapi och förstått att det inte är mitt fel så faller jag tillbaka det om jag ser honom. Det ligger så djupt ner. Han är uppvuxen i en religiös sekt eller vad man ska kalla det så det har säkert orsaker. En dag så ringde en kompis som jag inte pratat med på länge mig och berättade att hennes kille gjort slut och hon var jätteledsen. Hon skulle träffa en terapeut men vågade inte gå ensam. Ingen annan kunde följa. Jag ställde upp... men det visade sig handla om mig. Jag fick stöd att bryta kontakten med honom och hans familj. Jag har inte pratat med honom sedan dess (några mån sen). Han vet inte att jag är gravid. Han vet inte var jag bor för jag bor inneboende hos min kompis. Jag vet att jag måste bli stark nog för att kunna hantera honom men det kommer ta tid. Det går inte en dag utan att jag betvivlar att jag gjorde rätt, att jag svek honom. Så... jag är jätteorolig över att behöva träffa honom. Men han har inte brytit nån lag eller skadat mig. Jag vet inte vilken slags pappa han skulle vara. Kanske skulle han mogna in i den rollen, jag vet inte. Jag vet inte hur det har påverkat honom att jag lämnade för vi har inte hörts av. Jag vill inte hämnas, jag önskar att han skulle få hjälp. Jag vill att han ska få träffa sitt barn... men jag vill inte träffa honom och vill inte att han ska få veta var jag bor eller kunna kontakta mig.

  • Furienna

    Hm, det var ett svårt fall. Jag kan förstå att du inte vill träffa honom, men du har också rätt i att vi inte vet hur han skulle vara som pappa. Och på ett sätt är det fel att förhindra kontakt mellan honom och barnet. Men jag förstår åter igen att det är svårt för dig. Jag tror att det är bäst att du börjar undersöka hur det kan lösas.

  • Anonym (A)

    Det han utsatte dig för var psykisk misshandel, och jag förstår att du inte vill ha någon kontakt med honom.

    Problemet med ett litet barn är att han får möjlighet att fortsätta sin psykiska misshandel av dig. Han kan kräva delad vårdnad, göra diverse anmälningar etc. och dyka upp regelbundet och säga att han vill ha umgänge med sitt barn.

    Det blir också svårt att dölja var du bor.

    Om du inte vill bo i den stad där han bor borde du flytta snart. När han väl har ett regelbundet umgänge kan han vägra dig att flytta med barnet, och kan därmed fortsätta att kontrollera dig.

    Om han dessutom växt upp i en sekt är det knappast lämpligt att hans föräldrar har någon större kontakt med barnet.

    Han kanske kan bli en bra pappa, men mår du dåligt p.g.a. att pappan fortsätter sin psykiska misshandel av dig kan du få svårt att bli en bra mamma åt barnet.

    Kontakta eventuellt en kvinnojour för att få råd och tips.

  • Ego Lovers
    Anonym (Mamman) skrev 2016-07-04 14:44:07 följande:

    Jag måste nog förklara lite för att ni ska förstå bättre. Han har aldrig misshandlat mig fysiskt eller våldtagit mig. Han har inte visat några fysiskt aggressiva tendenser, aldrig kastat saker när han varit arg. Han har (vad jag vet) aldrig varit otrogen. Däremot har han misshandlat mig psykiskt och brutit ner mig helt under många år. Det är svårt att beskriva hur det har varit. I början så tyckte jag han var underbar. Han var känslig och lyhörd mot mig och väldigt romantisk. Jag var ung när vi träffades - 17 och han var äldre. Efter ett tag började han bli kontrollerande. I början var det bara små antydningar om att måste jag träffa min mamma den här veckan, vi sågs ju så ofta. När jag planerat in att träffa någon kompis så 'glömde' han bort det och fixade en romantisk överraskning till mig och ringde och frågade var jag var. Om jag inte kom hem fick jag sitta där med dåligt samvete och när jag kom hem stod det förstörd middag med utbrunna ljus på bordet. Han blev väldigt svartsjuk och började kontrollera allt jag gjorde. Ringde jobbväxeln för att kolla om jag var där när jag fick sommarjobb. Smög omkring utanför och kollade upp mig. Höll mig i handen hela tiden då vi träffade andra och om jag tog bort den så grät han hela kvällen. Jag visste att han blivit sviken av sitt ex så jag hade förståelse till en början men det gick mer och mer överstyr. Han intalade mig att jag var onormal och opålitlig. Han gjorde illa sig själv och skyllde på mig. När jag hälsade på min farfar på sjukhus så skickade han bilder av sig själv som grät för att jag hade åkt dit. Jag skämdes över hans beteende men samtidigt så trodde jag att det var mitt fel. Vi var på en fest ihop och jag bytte några ord med en annan kille. Han tyckte jag flirtade och rusade därifrån och tog bilen hem. Den kvällen slutade med att jag blev antastad och såklart var det mitt fel. Det ältade han länge länge och jag trodde på honom. Var helt förstörd och övertygad om att jag var världens ondaste som inte var nöjd med bara honom utan ville ha nån vän utanför förhållandet också. Det är svårt att förstå när man inte varit inne i det, hur man kan låta det hända. Även nu när jag har gått i terapi och förstått att det inte är mitt fel så faller jag tillbaka det om jag ser honom. Det ligger så djupt ner. Han är uppvuxen i en religiös sekt eller vad man ska kalla det så det har säkert orsaker. En dag så ringde en kompis som jag inte pratat med på länge mig och berättade att hennes kille gjort slut och hon var jätteledsen. Hon skulle träffa en terapeut men vågade inte gå ensam. Ingen annan kunde följa. Jag ställde upp... men det visade sig handla om mig. Jag fick stöd att bryta kontakten med honom och hans familj. Jag har inte pratat med honom sedan dess (några mån sen). Han vet inte att jag är gravid. Han vet inte var jag bor för jag bor inneboende hos min kompis. Jag vet att jag måste bli stark nog för att kunna hantera honom men det kommer ta tid. Det går inte en dag utan att jag betvivlar att jag gjorde rätt, att jag svek honom. Så... jag är jätteorolig över att behöva träffa honom. Men han har inte brytit nån lag eller skadat mig. Jag vet inte vilken slags pappa han skulle vara. Kanske skulle han mogna in i den rollen, jag vet inte. Jag vet inte hur det har påverkat honom att jag lämnade för vi har inte hörts av. Jag vill inte hämnas, jag önskar att han skulle få hjälp. Jag vill att han ska få träffa sitt barn... men jag vill inte träffa honom och vill inte att han ska få veta var jag bor eller kunna kontakta mig.


    Föder du hans barn kommer han ha den psykiska makten över dig tyvärr även om barnet kommer bli hans ögonsten och blir behandlat väl kommer han alltid kunna kontrollera dig. Vill du det? Är det inte bättre att bli helt fri från honom och starta familj med en man som respekterar dig och slippa ha en psykopat efter dig i resten av ditt liv som du har band till via ett barn? Det är inte för att vara elak utan realistisk som jag skriver detta.
Svar på tråden Måste min nyfödda träffa sin far? När?