Inlägg från: Anonym (hjälp!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hjälp!)

    Hur ordna med maten på semestern?

    Jag behöver hjälp med ett problem som stressar mig just nu.

    Bakgrund: Jag är i början av en rätt stor viktminskning. Att gå ner i vikt är inget som går lätt för mig utan jag har verkligen fått slita för varje hekto jag gått ner. Jag motionerar nästan varje dag och mäter och väger allt jag äter. Det här är inget jag pratar om utan jag försöker att hålla det för mig själv. Det är hur som helst otroligt nödvändigt att jag går ner i vikt.
    För att det här ska fungera för mig äter jag riktig/varm mat till lunch och middag och jag har oftast en matlåda till mellanmål också.

    Nu till semestern. Vi ska tillbringa delar av den (runt tio dagar) med släktingar som har helt andra matvanor än vad vi har. Där äter de smörgåsar till frukost, mellanmål och "middag". Tidigare år har vi vissa kvällar handlat och lagat middag till hela sällskapet. Alla äter med förtjusning, men orkar själva inte laga något. Så om vi inte lagar middag så blir det ingen middag utan smörgås.I bästa fall med räksallad till.

    I sommar är det superviktigt för mig att jag fortsätter att hålla min kost, för jag har inte "råd" att i stort sett få hela vårens viktnedgång utraderad eller halverad. Jag inser att om vi ska äta middag på kvällen så kommer vi så fall vi att få handla mat till hela sällskapet och laga middag till alla, varje kväll. Inte direkt semester för min del och jag vet inte om jag har lust att betala 10 middagar till 10 personer, bara för att jag ska få mat. Vi har försökt organisera att varje  par lagar mat en kväll var, men det orkar ingen. Eller jo, svärmor brukar bjuda på hot dogs och pulvermos med inlagd gurka när hon ska festa till det lite.

    Jag har funderat på att göra matlådor, enbart till mig, och ställa i kylen. Men - det känns väldigt oartigt om jag sitter och äter mat när alla andra äter mackor. Och om jag gör det så kommer hela sällskapet få reda på att jag bantar och då kommer det att bli en jättegrej (bantning är ett av den släktens favoritämne) och jag kommer att få svara på en massa frågor som jag inte alls är bekväm med.

    Tyvärr är den delen av släkten inte särskilt lätt att umgås med. Om jag hade sagt till mina föräldrar att jag ska göra egna matlådor hade de bara sagt "gör det, det låter bra!" och släppt det, men den här delen av släkten kommer förmodligen sitta och dreggla över min mat och kommentera hur gott det ser ut, fråga hur det smakar, sitta och stirra på mig när jag äter.


    Vi har varit med om det förut. Förra sommaren var vi och packade ner en släktings lägenhet och missade lunchen hemma mitt på dagen, vi valde att köra tills vi var klara istället. När klockan var halv fyra var vi vrålhungriga och åkte förbi en pizzeria på väg hem och tog med oss pizzor. Vi förklarade att vi inte hunnit äta lunch utan åt den nu men det blev jättekonstig stämning när vi åt mat, men inte de. Svärmor satt och stirrade på min pizza och kommenterade "den ser verkligen god ut" och så fort jag var klar så kastade hon sig över resterna, trots att de både ätit lunch och just fikat på bullar när vi kom dit.


    Privata matlådor, endast till mig, lär inte passera obemärkta.

    Hur löser jag det här, gärna kreativa förslag? Finns det någon allergi eller åkomma jag kan skylla på?


     

  • Svar på tråden Hur ordna med maten på semestern?
  • Anonym (hjälp!)

    En sak till: plocka-själv-salladsbuffén på Ica hade ju varit en smidig lösning men den är tyvärr stängd på sommaren.

  • Anonym (hjälp!)
    Lowika skrev 2016-06-28 10:02:10 följande:

    Är ditt viktnedgångsprojekt på något sätt en hemlighet? Ser inte problemet.... "just nu fokuserar jag på mig. Jag äter det här och sköter mig själv. Ni får sköta er mat. " vilket kan bli en lättnad för dem att slippa anpassa sig efter din diet om de nu skulle anstränga sig att göra mat. Och du sköter i vad de äter.

    Lchf antar jag.... det är en krånglig diet...


    Nej, det är ingen hemlighet, men heller inget som jag har något intresse av att prata om. Min familj vet förstås om att jag lever sundare och vill gå ner i vikt, även de på jobbet, men ingen bryr sig.

    Bantning är däremot något som engagerar min mans familj oerhört mycket. Hela familjen är överviktig och har nog provat varenda diet som finns och deras vikt och misslyckade bantningsförsök eller kommande superdieter är ett favoritämne. Jag orkar sällan engagera mig utan lyssnar och nickar lite.

    Men om de får korn på att jag bantar så kommer jag att bli sommarens samtalsämne, likaså min vikt, vad jag äter, hur jag tränar, vad jag gått ner, hur mycket jag ska gå ner. Jag orkar inte och jag tycker också att min vikt, min kost och min hälsa är rätt privata saker som jag inte är bekväm med att sitta och prata om med släktingar jag inte känner särskilt väl.

    Jag kör inte LCHF, utan räknar kalorier och försöker få en bra balans mellan kolhydrater, protein och fett. Jag har dock helt tappat greppet om vad en normal portionsstorlek är och väljer att väga och mäta det jag äter än så länge.
  • Anonym (hjälp!)
    Duckan skrev 2016-06-28 10:09:33 följande:

    Inget svar på din fråga, men om det är ett sådant problem så hade inte jag åkt iväg på en 10-dagars med dessa människor. Aldrig att jag skulle leva på smörgåsar.

    Hur kan människor som lever på smörgåsar vara intresserade av bantningsmetoder? Det går ju inte ihop alls.

    Kör på och säg att du ändrat livsstil för din kropp mår bra av detta.


    Nej, jag vet och jag börjar tycka att det här känns jobbigt. Jag har anpassat mig tidigare år och ätit mackor ibland, lagat och bjudit på middag ibland och försökt att komplettera med nyttiga snacks, mestadels nötter, vilket det är för mycket kalorier i för mig just nu. Jag kan inte kompensera en smörgås"middag" med en påse cashewnötter för då spricker min kaloribudget totalt.

    De har sjukt ohälsosamma vanor, smörgås med majonnässallad och en öl är normal "middag" för dem och som ett resultat är de rejält överviktiga också. Som de ska banta bort med någon specialmetod som de tröttnar på efter ett par månader och går upp allt igen. Spotta, skölj, upprepa.


     

  • Anonym (hjälp!)

    Kan man skylla på att man har problem med magen och måste äta ordentlig mat på regelbundna tider? Magkatarr eller magsår brukar ju kräva specialkost, väl?

  • Anonym (hjälp!)
    Myling skrev 2016-06-28 10:19:04 följande:

    Ät en symbolisk macka till kvällsmat ca 2x3 cm, sen gömmer du din mat på rummet. Ta med micron gömd i en väska (om ni åker bil). Och kanske ett minikylskåp på samma sätt!


    Bra idé, men ett kylskåp på rummet skulle de definitivt upptäcka och undra vad vi håller på med. Om vi bott i gäststuga hade det nog funkat.
  • Anonym (hjälp!)
    Påven Johanna skrev 2016-06-28 10:21:33 följande:
    Hur blev du själv överviktig då, om jag får fråga? Ja, med tanke på hur du ser på deras vanor, menar jag. 

    Det kan väl knappast vara ett stort problem att leva på mackor några dagar. Du behöver väl inte äta majonäs på dina och dricka öl till? Du kan ju i stället välja kalkonpålägg och salladsblad. Skyll på gallbesvär eller IBS om du nu inte vill berätta sanningen. Ta med lite soppor och värm till, en påse cashewnötter verkar onödigt att äta till en vanlig måltid. Äta lagad mat till mellanmål tycker jag också är totalt onödigt. Koka ett ägg eller ät en tomat eller en frukt.

    Först sjukdom som gjorde att jag inte hade ork att laga ordentlig mat, än mindre motionera, medicin som jag gick upp i vikt av och sedan ett par år med en sjukt stressig livssituation där jag inte hade tid att prioritera mig utan kost och motion fick bli som det blev, mycket hämtmat också. Nu har jag tid och ork att laga mat och motionera igen och återgå till en mer normal livsstil, tyvärr med övervikt som jag måste bli av med.

    Leva på mackor funkar inte alls för mig, jag känner mig aldrig mätt på det, särskilt inte om jag äter det varje kväll i en vecka.

    Färdiga soppor är en bra idé, ska kolla om det finns några nyttiga varianter i matbutiken som man bara kan värma upp.

  • Anonym (hjälp!)
    Lowika skrev 2016-06-28 10:29:59 följande:

    Ok. Finns ju massor "viktväktarna " färdigrätter du kan köra på ist för salladsbuffén som var stängd både fryst och konserverat (soppor)

    Och är det inte lchf så dör du ju inte av en macka heller. Gör den med kalla köttbullar eller nåt matigt. Och; EN macka.

    Jag gick ner 22kg utan att räkna. Jag fick en aha-upplevelse när jag deltog i en studie om motivation till viktnedgång. När jag fick livsmedelsverkets broschyr framför mig och skulle beskriva vad jag åt en dag. T.ex. hur mycket potatis lägger jag upp? Det var 6 bilder. Från typ en halv potatis till 6 potatisar. Jag låg i ruta 5 typ på allt. Förmodligen på tok för mycket för en normalaktiv kvinna. Nu ligger jag på ruta 3 stabilt. Låg på 2-3 när jag höll på att gå ner. Det var verkligen en ögonöppnare!


    Är det någon av rätterna som är särskilt god? Jag har aldrig testat deras rätter.

    Heja dig som gått ner 22 kilo!


    Jag har alltid varit ganska nätt i maten, men under några år, när vi bara försökte få tillvaron att fungera, blev det hämtmat alldeles för ofta här. Dels brukar ju den vara energirik i sig och dels var det ganska stora portioner. Jag gillar inte att kasta mat utan tyvärr resonerade jag "resterna räcker ändå inte till en matlåda så jag äter upp det nu" eller var så jäkla hungrig pga glömt att äta mellanmål att jag vräkte i mig en jätteportion när vi väl åt. Jag vill aldrig tillbaka dit men märker att jag just nu har lite dålig koll på vad en normal portion är.

  • Anonym (hjälp!)
    Påven Johanna skrev 2016-06-28 10:34:00 följande:
    De har kanske liknande ursäkter, försvar och förklaringar. I alla fall kan jag tänka mig att de har det. 

    Viktväktarna har i alla fall konserverade soppor, har jag sett. Och de räknar väl kalorierna åt dig? Eller om de har en egen skala för sådant kanske, det vet jag inte. Hur som helst så lär du väl näppeligen lägga på dig om du äter sådana soppor och knaprar i dig paprika och en smörgås till det. Gröt kan du väl också mycket lätt göra, det står du dig kanske bättre på och jag tvivlar på att svärmor står över axeln på dig och låter tandvattnet droppa medan du slevar i dig osötad havregrynsgröt med vatten till. 
    Jag ska kolla på deras soppor, borde absolut fungera med dem och någon nyttig macka till!
  • Anonym (hjälp!)
    Miss Piggy skrev 2016-06-28 10:34:27 följande:

    Om du räknar kalorier så skulle du kunna

    1. Köp två-tre veckors förbrukning av pulverdiet (inte gott, men nöden har ingen lag?). Ät kanske en macka till middag med de övriga som Myling skrev, sen fyller du upp resten av kalorierna med pulverdiet.

    2. Handla keso, ägg, grönsaker m.m. Ät en brödbit med kokta ägg och sallad. Gör ev en sallad som alla kan ta lite av? De kanske inte gillar keso och sådant och istället väljer sin majonnäs? 

    3. Säg att du har problem med magen och testar att utesluta gluten och för mycket fett, då kan du inte äta vanliga mackor med majonnäs. Sen äter du istället dina ägg och annat.

    4. Testa någon typ av periodisk fasta under den tiden. Då äter du istället enbart ex lunch + middag eller bara middag. Blir nog ingen höjdare dock på mackor.. Eller skippa lunchen ex.


    Nummer 2 låter som det som skulle fungera bäst. Bröd + kokt ägg + keso + lite bönor på tetra och färdigskuren sallad på påse blir ju en helt okej rätt och jag tror inte att släkten är vrålsugen på svarta bönor på sin macka. Jag skriver upp det som ett alternativ!
  • Anonym (hjälp!)
    Anonym (Siv) skrev 2016-06-28 10:38:39 följande:

    Det skulle ju vara en annan sak om dom hjälpte till med maten.men att servera alla skulle jag aldrig göra. Låter som en hel latmaskar. Smörgås är ingen mat. Jag skulle nog inte kunna hålla mun.

    Det handlar om att ge å ta. Inte bara ta.

    Bättre man äter största målet på dagen och lättare på kvällen.

    Jag skulle nog ta upp detta med dom?

    Eller strunta i att åka?

    Eller ta med gasol kök och åka iväg å laga mat vid nån sjö?


    Lite konstigt tycker jag att det är. De har tydligen aldrig lagat middag hemma utan barnen i familjen, även min man då, har ätit skollunch bara och sedan smörgåsar resten av dagen.
    Jag är uppväxt med att man äter lagad middag varje kväll och det är inget konstigt med det, men det är det i deras värld. Eller, de verkar gärna äta middag men skulle aldrig få för sig att laga själva. Om det inte är något särskilt, till exempel "sommarens grillkväll" vilket de gör en jättegrej av.


    Jag ska försöka få ihop lite vettiga alternativ för mig, har fått bra förslag här. Någon dag kan jag nog slänga ihop en matlåda till mig och en eller ett par kvällar skulle nog min man och jag kunna smita iväg på egen hand och då kunde vi försöka äta något nyttigt på någon restaurang. Även pizzerior brukar ju servera sallader och det kan ju funka, om man hoppar feta dressingen eller ber om lite hummus till istället.

  • Anonym (hjälp!)
    Duckan skrev 2016-06-28 10:46:12 följande:

    VV´s soppor är helt okej. I alla fall nudelsoppan och linssoppan. I nudelsoppan behövar jag slänga i lite extra kyckling för mättnad dock.
    Havregrynsgröt mättar bra och är enkelt att ha med sig.


    Låter jättebra, jag ska testa dem och man kan ju komplettera med kokt ägg, bönor på tetra och eventuellt grillat kycklingbröst från Ica om man vill.
  • Anonym (hjälp!)
    Lowika skrev 2016-06-28 10:48:53 följande:
    Aldrig testat dem faktiskt. Med två barn hemma som (åtminstone den stora) kickade med maten kände jag inte att någon konstig diet där jag åt något annat än resten av familjen skulle fungera.

    Det jag gjorde var

    *mindre portioner.

    *aldrig ta om (jobbigt.... jag tycker jag gör alldeles för god mat haha)

    *byta ut snabba kolhydrater mot långsamma i möjligaste mån. T.ex rotsaker ist för potatis. Mer grönsaker, mindre pasta.

    *gick och gick och gick.......

    Resultat -22kg på 6-7 månader
    Det låter fantastiskt och vilket fint resultat på så kort tid!

    Jag har alltid haft lätt för att gå ner i vikt men den här gången har kilona banne mig suttit fast. Riktigt frustrerande. Jag har fått balansera dieten noga och har inte råd med några felsteg om jag ska gå ner och samtidigt hålla mig mätt och ha energi under dagen. Senaste månaden har jag hittat en bra balans i alla fall och jag ska försöka hålla den även under semestern.
  • Anonym (hjälp!)
    Påven Johanna skrev 2016-06-28 10:54:32 följande:

    Jag gillar Shiratakinudlar. De har nog inga kalorier alls, tror jag. Jag gillar att värma dem i buljong och äta dem till en massa grönsaker med någon vinägerbaserad sås att doppa grönsakerna i, men man kan äta dem som de är också - alltså låta bli att värma dem.

    Förresten ljög jag om kaloriinnehållet, nu när jag tittade på förpackningen så ser jag att de innehåller 10 kcal per 100 gram. 


    Är det LCHF-nudlarna? De är helt okej och borde funka en kväll, med lite extra i.
  • Anonym (hjälp!)
    Lowika skrev 2016-06-28 10:48:53 följande:
    Aldrig testat dem faktiskt. Med två barn hemma som (åtminstone den stora) kickade med maten kände jag inte att någon konstig diet där jag åt något annat än resten av familjen skulle fungera.

    Det jag gjorde var

    *mindre portioner.

    *aldrig ta om (jobbigt.... jag tycker jag gör alldeles för god mat haha)

    *byta ut snabba kolhydrater mot långsamma i möjligaste mån. T.ex rotsaker ist för potatis. Mer grönsaker, mindre pasta.

    *gick och gick och gick.......

    Resultat -22kg på 6-7 månader
    Hur mycket gick du förresten?

    Jag har stillasittande jobb och promenerar just nu 30-45 minuter om dagen i rask takt, vilket är jätteskönt. Ska börja lyfta vikter till hösten är planen men just nu har jag koncentrerat mig på att få in nya basic vanor med nyttig mat på fasta tider och promenader.
  • Anonym (hjälp!)
    Påven Johanna skrev 2016-06-28 11:04:21 följande:
    Det är koreanska nudlar. Jag vet ingenting om LCHF (mer än att det under en period verkade ta sig sektliknande tendenser) och har aldrig bantat eller behövt banta. Det slog mig bara att de kanske passar dig också, eftersom du ju inte behöver tillaga dem ens.
    Jag kollade nu och jo, det är de som har väldigt få kolhydrater som LCHF-ätare brukar använda. Jag har provsmakat dem och de var helt okej, ska köpa och ta med på semestern.
  • Anonym (hjälp!)
    Utflykt i verkligheten skrev 2016-06-28 14:27:37 följande:
    Soppor är ju dessutom smidigt på så vis att du kan dricka den ur en mugg, vilket gör att det inte blir så iögonfallande. Då slipper du att bli dreglad över när du äter din goda mat istället deras mackor. Det hade jag för övrigt blivit galen över! Hatar att bli iakttagen när jag äter!

    Bra jobbat för övrigt!
    Det var en riktigt bra idé! Jag har alltid med en egen termokopp som jag har i bilen, den funkar jättebra att dricka soppa ur.

    Tack!
  • Anonym (hjälp!)

    Stort tack för alla svar, uppskattar alla, även om jag inte svarar på alla!

    Min man har inte alls sett det här som ett problem, eller fattat hur jobbig hans släkt är med maten eller deras vana att sitta och dreggla över andras mat. Men jag visade honom den här tråden och han har läst den och verkar äntligen fatta vad jag menar.

    Vi har bestämt att vi lagar mat till alla ett par kvällar när vi är där, så har vi så att säga ryggen fri och kan äta vad vi vill sedan. Om vi sedan gör matlådor så kan vi ju säga "vi har lagat mat till alla två kvällar, så nu kanske det är er tur och tills dess gör vi egna matlådor".
    Vi kommer också att äta ute ett par kvällar, någon kväll kommer jag att äta mackor men göra dem så nyttiga det går och resten av tiden kommer jag att göra matlådor med gott samvete och hänvisa till att jag redan har lagat mat två gånger. 
    Dags att sätta lite hårt mot hårt här.


    Det verkar i alla fall som att situationen kommer att lösa sig, stort tack för all input! När jag skrev den här trådstarten hade jag minst sagt panik över hur jag skulle lösa situationen.

    Och vad gäller nyttiga juicer... jag har haft problem med hälsan och för ett par år sedan blev jag rekommenderad att dricka färskpressad juice varje dag. Jag släpade med min juicepress och alla verkade förvänta sig att de skulle få färskpressad juice varje frukost. Jag kände mig lite tvingad att fråga om någon ville ha första dagen vi var där och jodå, det ville alla ha, så gott! Det går åt jävligt mycket spenat och mango när man ska juica till tio personer kan jag meddela. Det slutade med att jag fick smygjuica på eftermiddagen eftersom jag inte riktigt orkade eller tyckte att jag behövde hålla hela släkten med juice och ingen annan orkade göra.

  • Anonym (hjälp!)
    Jennie med ie skrev 2016-06-30 20:49:48 följande:

    Skönt att du har fått din man att förstå! Det är mycket värt.

    Kan du hantera mackor ett par dagar? Alltså, du blir inte triggad av brödet i sig och har svårt att käka rätt resten av tiden? I så fall är det ju skönt. Men är kolhydraterna i mackorna en trigger så försök låta bli helt, det låter trist men din hälsa är viktigast. 


    Ja, verkligen, skönt att ha honom på min sida.

    Det funkar att äta bröd för mig. Jag tycker bara inte att det är särskilt gott med smörgåsar och håller mig inte heller särskilt mätt på bröd.För mig är bröd mest tillbehör till vissa rätter, som soppa.


    Det funkar dock med grovt surdegsbröd, sådant som är nästan svart och ligger färdigskivat i påsen, vilket jag brukar äta som smörrebröd ibland. Jag kommer att köpa sådant bröd och sedan ösa på med ägg och grönsaker eller sill, ägg och kall potatis så ordnar det sig nog. Jag har inga problem att äta en matig macka med rätt sorts bröd till middag då och då, men helst inte tio dagar i sträck.

  • Anonym (hjälp!)
    Jennie med ie skrev 2016-06-30 21:12:53 följande:
    Fixar man bröd men vill hålla nere kolhydraterna för att få rätt balans kan man tänka på brödet som just bara nåt för pålägget att ligga på. En tunn skiva gott bröd, och så rikligt med pålägg. Inte sämre än pizza liksom  
    Precis och när det serveras så tycker jag att bröd är jättegott! En driva med gravad lax, äggröra med klippt gräslök eller pannbiff, gräddfil och saltgurka... gott!

    Jag är mindre förtjust i bröd med bara två ostskivor på och tycker att de där jättebaguetterna eller ciabattas som ofta serveras ute är vedervärdiga. Bara massor med segt bröd som är svårt att tugga på. Lite otur att just jag blev ihop med en man som älskar bröd över allt annat och vars släkt verkar leva på det. :)
Svar på tråden Hur ordna med maten på semestern?