• emsan89

    3 IVF - Ingen befruktning!

    Hej!

    Vi har gjort tre IVF-försök men det har inte skett någon befruktning på någon av försöken. Vi har testat IVF, ICSI och två olika mediciner. Inget har fungerat. Nu ska vi gå över till äggdonation utifrån klinikens bedömning.

    De har dock aldrig sett något fel på varken spermier eller ägg, allt ser jättebra ut!

    Är det någon som varit med om något liknande?

  • Svar på tråden 3 IVF - Ingen befruktning!
  • emsan89

    Är det samma som för oss att de inte vet vad det beror på att ingen befruktning sker? Har ni påbörjat behandling med ÄD?

  • emsan89
    God i need a miracle skrev 2017-02-02 23:33:58 följande:

    Oh ja,gjorde ivf med gonal f och fick ut 19 ägg. 10 vid standard ivf och 9 vid icsi men ingen av de blev befruktad! De hade ingen svar. Nu ska jag börja med menopur vid nästa cycle och ser hur det blir.


    Kul att det blivit liv i tråden igen! Jag undrar fortfarande varför ingen befruktning skedde under våra tre IVF. Blev ju rekommenderade ÄD av läkaren och gjorde ÄD-behandling i Danmark i höstas. Då blev ingen av donatorns ägg befruktade. Precis samma resultat som när mina ägg användes. Vi var i kontakt med Sahlgrenska som sa att de ofta misstänker äggen när de inte funnit fel på varken ägg eller spermier. Ägg verkar mer komplexa. Men att de i ett fåtal av dessa fall blir fel, man rekommenderas ÄD trots att man egentligen bör donera spermier.

    Därefter har vi nu bytt och gör inseminationer med hjälp med spermadonator istället. Vi är dock på insemination 3 just nu, så jag verkar inte heller superfertil. Kommer gå över till IVF snart. Jag tror att vårt fall är väldigt speciellt, så jag hoppas att ni slipper samma resa "God I need a miracle". För många fungerar menopur, det testade vi också under IVF nr 3, hörde en med liknande resultat som oss som lyckats då.

    Vi har frågat läkare om anledningen till att spermierna inte fungerat beror på någon kromosomavvikelse, men fått till svar att man på ser om det skulle vara så under en IVF, men minns inte exakt vad hon sa.

    I vårt fall har de inte funnit fel på varken spermier, ägg, mina ägglossningar eller annat. Mycket märkligt!
  • emsan89
    Wilja87 skrev 2017-03-13 15:35:09 följande:

    Hej, 

    Jag sitter i samma situation som dig.

    Jag och min sambo har gjort två IVF och har vår sista försök snart. Innan det har vi gjort x-antal inseminationer både med gonal-F, Menopur och tabletterna Provera. När vi gjort IVF så har vi fått ut 15 ägg första gången varav 10 blev befruktade och andra gången fick vi ut 10 ägg och alla blev befruktade. Dock så slutade celldelningen vid dag 3. Läkaren sa att det är oförklarligt, att våra chanser att få barn tillsammans inte verkar så stora.

    Jag kan inte tänka mig att göra ägg donation då jag vill vara genetisk mamma och min sambo känner det samma, så spermie donation är inte heller ett alternativ... Vi har sagt att vi ska göra det tredje IVF försöket trots extremt dåliga odds. Läkaren rekommonderade äggdonation, då han inte kan se att behandligen kommer ge oss annat reslutat då vi testat allt. Ägg och spermier ser bra ut.

    Hopplöst. Döläge. Stress. Ångest. Vad gör man?

    Fortsätter man som par när man vet att man antagligen kan få barn men inte tillsammans? Känns som barnfrågan kommer komma kapp en förr eller senare och då är förhållandet döds dömt. För vill man ha barn så det väldigt starkt. Vad tänker/känner ni?


    Jättetråkigt att höra! Troligtvis kan ni inte välja mellan äggdonation eller spermiedonation. Det är ju antingen äggen eller spermierna det är fel på... Vi processade tanken om äggdonation och spermiedonation ganska länge, nu är det genetiska helt oviktigt, faktiskt. Vi vill bara ha barn! Men det som är bra med äggdonation är att båda i paret blir involverade. Barnet växer i din mage och vilka gener som aktiveras beror på dig genom något som kallas epigenetik. Miljön man sen växer upp i är också det som påverkar en, rörelsemönster, ordval, beteende mm, så barnet kommer av andra som inte vet upplevas som likt. Och vad är det som säger att barnet skulle vara utseendemässigt likt dig bara för att du fört generna vidare? Vissa barn är ju otroligt lika sina föräldrar, men i många fall är de inte alls särskilt lika. Det är en enorm process hela denna resa, just för att man är så styrd av normen och biologin, men ville bara försöka ge ett nytt sätt att tänka som hjälpt oss.

    Vill du vara med i en sluten och icke synlig IVF fb-grupp? Den är otroligt hjälpsam och fin!
  • emsan89
    Anonym (G) skrev 2017-03-15 21:22:48 följande:

    Hej alla kämpar! Vill flika in med lite hopp, för tio år sedan började vår resa till att bli föräldrar, undersökningar, behandlingar, IVF, ja ni har alla gått igenom det! :( Här var det spermierna som inte dög och vi beslutade att använda donator. Resultatet är väldens finaste flicka, som vi båda känner koppling till då dna inte har någon betydelse, hon är här och hon är vår och vi är hennes föräldrar, idag är hon snart 1 år och vårt mirakel. Jag hoppas att ni alla snart, på ett eller annat sätt blir föräldrar!


    Åh, stort grattis!! ? Hoppas på samma lycka snart! Nej DNA har ingen betydelse, det är nog bara nån biologisk spärr man måste komma över. Valet att använda donator känns helt rätt för oss med! Även om vi nu också börjat kika på adoption, vilket också känns helt rätt. Får se hur vi får vårt barn till slut. ?
  • emsan89
    UndrandeSökare skrev 2017-03-24 00:09:13 följande:

    emsan och ni andra som misstänker att spermierna kan vara problemet.

    Ta kontakt med någon klinik utomlands som gör Sperm Dna Fragmentation test. Man gör det inte i Sverige. 

    Även spermier som ser normala ut kan nämligen ha dna skador och det får man inte veta om man inte gör det testet !

    Jag vet att AvaRiga och Serum i Aten gör det testet.

    Hos AvaRiga kostar det 85euro, dvs ca 850kr och man får svaret dagen efter.

    Vi gjorde det och upptäckte då att spermierna var för dåliga(för hög fragmentering) så det skulle aldrig kunna bli levande barn, trots att vi lätt blir gravida naturligt men missfall varje gång (5 missfall nu). Så vi kommer göra dubbeldonation hos AvaRiga nu nästa gång.

    Lycka till alla som kämpar !


    Jag har som sagt frågat kliniken om detta, men oavsett kommer vårt tillvägagångssätt bli samma. Vi vet ju att spermierna inte fungerar då vi även testat äggdonation (det blev exakt samma resultat som med mina ägg, dvs ingen befruktning). Så även om vi vet vad felet på spermierna är så kommer det ändå sluta med spermiedonation. Så bara onödiga pengar och tid att lägga ut för vår del. Det skulle vi redan ha gjort innan vi gjorde äggdonationen i så fall. Men tack för info! ????
Svar på tråden 3 IVF - Ingen befruktning!