Inlägg från: Anonym (Beenthere) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Beenthere)

    Hur trycker man ner en narcissist..?

    ella84ella skrev 2016-07-16 15:08:40 följande:

    De hatar när deras försök att provocera inte biter/bli ignorerade, allt annat är bara vatten på deras kvarn. De kan vända allt till sin fördel. Men när de möts utav tystnad eller vända andra kinden till, de blir mer och mer frustrerade och kämpar mer för att locka fram reaktion = till slut har de skämt ut sig själva/satt sig själv i skiten. ..

    Det svåraste är att inte falla för frestelsen att svara, men otroligt intressant och givande att observera narcissistens patetiska försök ... ;)


    Exakt så, den vanligaste fällan och misstaget man går på, när man har att göra med en person med narcissistiska drag eller fullt utvecklad np-störning, är att tro att om man bara inte ger sig och försöker trötta ut, så kommer man att knäcka eller övervinna dem. Det är helt meningslöst.

    Det är väldigt svårt för en av oss "normala" att ta in att det finns människor som inte kan se någon annan utväg än att de står som ensam segrare. Kompromisslöst. De går över lik för att vinna.

    Det bästa och enda förhållningssättet gentemot en narcissist är "noll-kontakt". Det har likhet med dess egen effektiva härskarteknik "silent-treatment". Effekten på en normalt funtad person brukar bli att den vill försonas och krypa till korset, reda upp saker=narcissisten vinner. 

    Använder du "silent treatment" mot en narcissist, kommer du förmodligen att uppleva precis som ella84ella säger. En ignorerad narcissist får ett litet barns frustrerade beteende för att nå uppmärksamhet och om det går, även straffa dig hårt på dina känsliga punkter.

    Effektivast i det avseendet (för narcissisten) är om ni har barn tillsammans. Då använder narcissisten dem som "verktyg" för att nå dit han vill.

    Det är väldigt svårt att förstå hur en pappa kan reagera så. Men- man får aldrig glömma att i deras värld finns inget annat än att tillfredsställa jaget, att upprätthålla grandiositet och hålla dem fria från allt vad skuld och skam heter. Detta projiceras på omgivningen istället. 

    Så, kontentan på svaret hur man kommer åt en narcissist är att inte reagera på deras attacker alls, hur vidriga de än är. Målet för dem är alltid: din reaktion, din bekräftelse på dem, din underlägsenhet i konflikten.

    Betrakta dem som små barn, det kommer man längst på.

    PS. Ett viktigt tips, om du tror dig ha kommit dem in på skinnet och de verkar sårbara, gå absolut inte på det. Det är ett spel. Aldrig något annat.
    Reaktionen är bara en kuliss för att de kan vinna något på det, just då. 
    (Nästa dag kan det vara något annat sattyg de hittat på).
  • Anonym (Beenthere)
    Anonym (Lea) skrev 2016-07-17 11:37:56 följande:
    Super bra skrivit! Jag försökte många år att komma in honom på skinnet, övertyga honom, lära honom för att han skulle göra rätt för vårt barn. Ingenting gick in men han har aldrig blivit så frustrerad som när jag sluta svara.
    Tack, jag har (tyvärr) många års erfarenhet av en relation med en med denna störning eller drag av den (har du lämnat din man, eller är du på väg att göra det?)
  • Anonym (Beenthere)
    Anonym (T) skrev 2016-07-16 14:11:07 följande:

    Vill också gärna veta! Kan de ens känna skam? Jag menar, allt är ju alla andras fel osv.


    De undviker skam i allra möjligaste mån, så mycket det bara går. Har något gått snett för narcissisten i en situation, så är det viktigt att finna ett förhållningssätt där någon annan i sammanhanget bär skulden. Det kan röra sig om allt från vardagssmåsaker till dödsolyckor. Ingen urskiljning på vad som hänt eller vem som drabbas, gammal eller barn, sjuk eller frisk.

    För att "frigivas" kan han leverera ett absurt påstående med ingen verklighetsförankring alls, det spelar absolut ingen roll.

    Narcissisten tar ställning och hävdar denna lögn in i absurdum så att du nästan tror på den till slut.

    Mål: Du har skuld, han är fri.
  • Anonym (Beenthere)
    Anonym (Peter) skrev 2018-03-05 05:58:39 följande:
    Gammalt inlägg, men tack! Jag ska prova denna metod. Jag har en narcissist i min närhet och så sent som igår provocerade han mig till en reaktion, men nästa gång kommer jag att ignorera honom och se vad som händer...
    Ja gör det, det är också intressant att betrakta hur de kan skifta från totalt iskalla till schyssta killen som ställer upp i alla väder (om de kan vinna något på det beteendet). Det kan vara som i mitt fall just nu, att exet har en ny relation och han tycks tycka det är viktigt att visa upp att han har en top-funktionell relation med sin exfru(?). Jag gissar att det ska vara ett av många kvitton till den nya på hur bra han han hanterar allt kring sig(?). Om hon bara visste att det tog typ en dag att ställa om till "den mannen" från något betydligt mindre trevligt. 
  • Anonym (Beenthere)
    Anonym (Carin) skrev 2018-03-05 11:21:35 följande:

    Mitt ex åkte dit för sexualbrott mot barn, han har väldigt svårt att fatta att han har gjort något fel trots fällande dom och många år i fängelse. Att barnen vänt honom ryggen kan han inte förstå, för nu har han ju avtjänat sitt straff och då är allt som vanligt igen.

    Vi andra hoppas han ruttnar i helvetet...


    Så jäkla typiskt för dem alltså, min familj förlåter aldrig mitt ex för det skit han ställde till för några år sedan. Nu trallar han omkring som inget hänt och är supertrevlig, o istället för att han har ångest för att möta dem, så är det jag som har rädsla för att de ska stöta ihop och vad som ska hända då. Så klockrent typiskt....
  • Anonym (Beenthere)
    Anonym (Kan var hen) skrev 2018-03-05 18:57:25 följande:

    Hur kommer det sig att ni namnger "narcissisten" till en "han" ?
    Kan iallafall säga att min "mamma" var riktig narcissist ! Länge sen jag hörde orden "krypa till korset", hon brukade använda det ofta om andra ! 


    Det är ju fel, jag vet att de kan vara både kvinnor o män. Verkligen...
  • Anonym (Beenthere)
    klyban skrev 2018-03-05 18:26:14 följande:

    En sak kan vara att inte gå på narcissismen.
    Men svårt och greppa om man inte stått framför dom själva, och vet vad som tickar innanför pannbenet.


    Ja, tyvärr...Det är ju svårt även för oss som levt i det. Jag påminner mig regelbundet om deras beteendemönster och fallgropar för oss "vanliga", eftersom mitt ex är så fruktansvärt manipulativ och helt samvetslös. Helt utan skam och ånger, livsfarlig på det psykologiska sättet. Jag läser på, o slutar aldrig...
  • Anonym (Beenthere)
    Anonym (man) skrev 2018-03-05 11:04:07 följande:

    Genom att inte låta personen få som den vill. Men då får man räkna med att ta en konflikt för narcissister hatar att "förlora". Det bästa är att klippa alla band och totalignorera personen. Varför lägga ner tid och energi på psykfall när man kan göra trevligare saker istället?


    Det kan vara att man har barn ihop t ex ...
  • Anonym (Beenthere)
    Anonym (Peter) skrev 2018-03-05 21:57:17 följande:

    Jag kan säga att den narcissisten jag har i min närhet är expert på att manipulera sin omgivning. Hon vet exakt hur hon ska göra mig förbannad och hon vet exakt vilka knappar hon ska trycka på för att få mig ur balans. Och i.o.m. den kunskapen så gör hon alltid det när någon annan är i närheten just för att sänka förtroendet för mig. Det är jävligt irriterande och sjukt vidrigt beteende, men å andra sidan så har ju jag låtit mig provoceras istället för att ignorera.

    Nästa gång hon kör med den här metoden ska jag ignorera henne totalt. Jag hoppas och tror att det kommer funka!


    Ja, samma här. "Min" narcissist har som specialitet att skapa situationer när jag "måste" fråga honom = ny kontakt/bryta min noll-kontakt. Det gäller uteslutande barnen, tex ett märkligt inplanerat husläkarbesök utan någon förklaring etc etc. Jag brukar hålla mig i det längsta, men det känns så sjukt att inte undersöka det.
    En annan ä att slå på "trevliga schyssta hjälpsamma" mot mig/barn, gärna så hans nya får ett kvitto på att hon valt rätt man och inte något knäpphuve´ som struntar i allt när det passar (mer likt sanningen...). Han är så jäkla perfekt i övrigt så ingen kan ana något. Säg en grej du vill fråga om honom (varför någon nu skulle vilja det;) - och jag kommer förmodligen att svara "perfekt"
  • Anonym (Beenthere)
    Anonym (tips tack) skrev 2016-07-16 13:52:15 följande:

    Behöver tips på hur man tar sig in under huden på en narcissist. Hur man rubbar dennes självsäkra attityd och världsbild, får denne att känna sig lika nedtryckt och värdelös som hen själv får andra att känna sig?


    Alltså, det går inte på normal väg. Och om du skulle göra det på något outgrundligt vis, så är det bara att springa. De vinner eftersom de inte drar sig för att "gå över lik" för att vinna.
  • Anonym (Beenthere)
    Anonym (Peter) skrev 2018-03-06 22:14:25 följande:
    Ja, de är verkligen experter på detta. Men för att förstå varför så tror jag att man måste lämna sina moraliska ramar och titta på ett beteende få människor skulle känna var rätt: lev på att andra är sämre än dig.

    Normalt är att man helst vill upphöja sig själv genom egna prestationer. Men för en narcissist räcker inte det. Det räcker inte med att du är chef och har högst lön av alla i din bekantskapskrets. Du ska också se till att INGEN kan konkurrera med dig, och det gör du bäst genom att se till att alla som på något sätt konkurrerar med dig blir tillinitetgjorda. Det är väl lite det som menas med att man lever på andras känslor antar jag.

    Vad "din" narcissist gör liksom min är att de försöker få reaktioner från oss för att göra så att vi framstår som sämre än dem när vi reagerar mänskligt på provokationer. Genom att trycka på dina ömma punkter så vet han att din upprördhet kommer ses som märklig för andra då de inte vet att det narcissisten gör är att just trycka på den ömma punkten.

    Kolla på den här korta videon:

    Den videon kan ju vara ett svar till TS också (två år försenat).
    Ja men precis så, när han var "klar" med mig i slutet av förhållandet så var jag den "labila" och oberäkneliga. Långt från min grundpersonlighet. Jag har aldrig varit så nednött psykiskt i hela mitt liv. "Din" narcissist är det en exfru?
  • Anonym (Beenthere)
    Anonym (Peter) skrev 2018-03-07 18:03:02 följande:
    Ja det är helt sjukt vilka energitjuvar de är.

    Nej min narcissist är en kollega. En helt omöjlig människa som är totalt omöjlig att samarbeta med. Hon ljuger, bedrar, tar åt sig äran för andras arbete, skapar drama, slickar röv för cheferna, etc... Många säger säkert att jag borde byta jobb men det här är mitt drömjobb som jag studerat och arbetat mig upp till så jag vägrar verkligen sluta från jobbet tack vare henne.
    Då måste du hitta ett sätt att hantera detta. Några viktiga regler när man tvingas vara nära en narcissist:

    1. Aldrig lämna ut något personligt om dig själv, inte något (det vänds emot dig vid första bästa tillfälle. Allt personligt är "godis" för en narce.

    2. Svara artigt, sakligt och vänligt, men aldrig mer än nödvändigt.

    3. Om de blir odrägliga, slå på rollen som "säljare versus otrevlig kund", låt dem hålla på, din roll är att vara saklig och professionell och kunden har ju alltid rätt ...
    (gå aldrig någonsin in i en konflikt, konflikten är TILL för att du ska golvas på ett eller annat sätt, hur lång tid det än må ta att få igenom det ...

    Ha ett energirikt liv fullt av gott och härligt vid sidan om skiten ...
  • Anonym (Beenthere)
    Anonym (Peter) skrev 2018-03-07 19:16:40 följande:
    Bra tips! Det roliga i sammanhanget är att jag faktiskt arbetat som försäljare i många år och vet exakt hur det är att ha en jobbig kund framför sig så jag ska försöka axla den rollen nästa gång.
    Toppen (också säljare...;)
  • Anonym (Beenthere)
    Anonym (Frustrerad pappa) skrev 2019-09-03 15:14:40 följande:

    Hej, är det nån som har separerat från en narcissist och har barn ihop? Jag misstänker att min ex fru är narcissist. Hon har alltid vetat vilka knappar hon skall trycka på. Skiljde mig för 5 år sen men har först det senaste året lyckats hitta ett sätt att inte låta mig påverkas.

    Vi bor tyvärr en bit ifrån varann (västkusten; hon utanför stan på landsbygden och jag i stan, ca 2 tim distans med bil i rusning) och barnen har skolan där hon bor så VV är tyvärr en omöjlighet, jag har kämpat förgäves i 4 år för att få till en annan lösning men var tvungen att släppa det för att inte gå under helt. 

    Men nu har hon börjat använda barnen och distansen mellan var vi bosatt oss som ett nytt sätt att komma åt knapparna.

    Har någon nåt tips för hur man kan hantera detta?


     


    Jag har gjort det och kommit en bit på väg (skilde mig 2013 och har två barn). Tyvärr så är min erfarenhet att hela tiden arbeta med att ha så minimalt att göra med honom som möjligt, och även om jag lyckats relativt bra nu så kan det ändå komma en rejäl "backstabber" när jag minst anar det. Då handlar det ofta om att han mår dåligt och ska "sätta dit någon", jag ligger då nära till hands för t ex en beskyllning el liknande. Det är lika jobbigt varje gång. Min livlinor har varit kunskap (jag läser på hela tiden för att inte glömma bort vad jag har att göra med), att leva som han inte fanns på alla plan, ekonomiskt etc och att ha en vän som varit med om samma sak. Det är en man som jag träffade av en händelse och vi har varandra som "ventil" och träffas bara i detta syfte, att det är skönt att prata med någon som man inte behöver förklara alla konstiga beteenden hos exet för. Man bara förstår varann och det är en styrka i sig. Jag skulle råda dig till att försöka betrakta henne som ett barn som inte kan bättre och att försöka ha så lite kontakt det bara går. Att försöka se dem som jämlikar och resonera med dem leder ingen vart bara till att du töms på energi. 
Svar på tråden Hur trycker man ner en narcissist..?