Inlägg från: EnAnonumius |Visa alla inlägg
  • EnAnonumius

    Ordet Hen

    Vampiremamii skrev 2016-07-20 14:54:23 följande:
    Är det bara jag som tycker ordet hen är ett oerhört äckligt och kränkande ord. Mins när en socialantropologi kallade min ofödda bebis för henne höll på att slå till henne.
    Hen är ett samlings ord för kön.. det är farligt att inte ha ett kön.
    jag är kvinna och stolt över det jag är inte en hen.
    Så ni som använder ordet hen tänk en extra gång finns så mycket andra ord man kan använda som om man pratar om tex en bebis säg då bebisen och inte hen. Tänk på att vissa uppfattar det kränkande!
    Okey.. Jag säger rent ut så här. Jag anser att vi i Sverige behöver ett könslöst personligt pronomen. Men valet att ta "hen"  tycker jag LÅTER som något kvinnligt och dessutom så betyder det det även "brynsten".
    Så med det sagt.

    Vad vad det för fel att kalla ditt barn före "henne"?
    "Henne" är ju ett kvinnligt pronomen i tredje person.  Det borde du ju veta själv som är en s.k "stolt kvinna".

    henne (personliga pronomen)


    personligt pronomen som syftar på den omtalade i objektsform om den omtalade har feminint genus; personligt pronomen i tredje person singular ackusativ och dativ femininum

    Jag har pluggat på syftet med känslolöst pronomen. Syftet med att ha ett könlöst pronomen är flera skäl.  Jag listar dem utan inbördes rangordning.

    *) När man inte vet könet.
    *) När könet är irrelevant för ett sammanhang, ja det finns sammanhang där kön är helt irrelevant.

    Så jag säger rent ut. Att det var direkt löjligt att du reagerade så du NÄSTAN tog till våld bara för att hon sa "hen" om din OFÖDDA bebis.
    Vad skulle hon säga i stället anser du?

    Och är du säker på att det var en socialantropologi, eller skriver du från surfplattan och/eller mobilen och den är inställd på autokorrekt, och du inte korrekturläste själv innan  postning, så det är ordet socionom du menar egentligen?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    PixieP skrev 2016-07-21 13:37:54 följande:

    Men VARFÖR? Det finns ju bara snopp och snippa liksom. Har man det ena är man han, det andra är man hon.
    Själv är jag kvinna identifierar mig som en kvinna, och föredrar att bli kallad för hon/henne.
    Men det jag INTE vill bli bemött som av andra är förställningar på "hur en kvinna måste vara och bete sig för att man är kvinna".  För jag lever sällan upp till dessa förställningar om "hur man skall vara och bete sig som kvinna" då jag har saknar "egen värde" av att leva upp till någon s.k "könsnorm" baserat på mitt fysiska kön. Jag gör som Calamity Jane, jag diktera mina egna villkor, sedan får radikala feminister och manschauvinister säga vad fan de vill om det.
    (Notera att jag skrev RADIKALA feminister så snälla vanliga feminister bespara mig era plattityder om feminismen i "största allmänhet")
    Med det sagt så..

    Så allting handlar om vad man har mellan benen, det fysiska könsorganet?
    Varför är det så viktigt att stirra sig blint på ett jäkla fysiskt könsorgan för att använda personligt pronomen?  Är verkligen en människa bara sitt könsorgan mellan benen?

    Skulle du anse att du bemöter en Transsexuell person, låt säga för enkelheten skull en F2M (Female to Male) som exempel, om personen ber dig säga han/honom bara för att personen identifierar sig som en man och inte en kvinna, skulle du strunta i det då och enbart stirra dig blint på det fysiska könsorganet och fortsätta konsekvent att kalla honom för hon/henne? (För all den del även virseversa)

    Varför måste allting handla om ett jävla fysiskt könsorgan mellan benen?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Dorian Ertymexx skrev 2016-07-21 23:40:21 följande:
    För att inte tala om det faktum att snopp och snippa faktiskt är exakt samma organ, bara lite annorlunda format - och mellanting i utformningen är inte så ovanligt alls. Men det är klart, det är alltid lättare att idiotförklara meningsmotståndare än att läsa på lite. smile5.gif
    Exakt..
    För att förtydliga det lite enkelt för de andra som läser.

    I begynnelsen var alla foster flickor, ty sedan så fick vissa en aktiverad SRY-gen i vecka 7, ock klittan växte till en snopp, och blygdläpparna utvecklades till en påse för att hålla "nötterna". 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Aikido skrev 2016-07-22 16:03:47 följande:
    Vad innebär detta? Är jag en genmodifierad kärring? :-/
    Japp.. Du kan tacka din Y kromosom att du är genmodifierad kärring.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Furienna skrev 2016-07-24 21:45:41 följande:
    Nej, för "hen" är fortfarande ett påhittat ord.
    Det argumentet håller inte riktigt.

    "Hen" finns som ett svenskt ord redan egentligen och betyder "brynsten".
    http://sok.saol.se/Saol13_Sidor2.pl?ord=hen+&grad=M

    Dock så lånade vi in från finska språket "hän" och bytte ut en vokal i det. Så jag misstänker att "hen"  betydelse av brynsten snart kommer att försvinna. Då Svenska akademin faktiskt har godkänt "hen" som ett könsneutralt pronomen.
    http://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-akademien-tar-bort-n-boll-ur-ordlistan-lagger-till-hen

    Så påhittat? Nej!
    Dock inlånat från finskan en försvenskat stavningen en smula.

    Jag personligen har inga problem med könsneutralt pronomen alls.
    Dock så valet av "hen" tycker jag är lite olyckligt då det är ett ord för brynsten, (eller om man vill skämta till det "höna") och har faktiskt i mina öron en feminin klang över sig.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    PixieP skrev 2016-07-27 14:29:32 följande:
    Hen är förihelvete inget samlingsord. Det är ett AVKÖNANDE ord.
    Ja här har du fler avkönade ord då jag listar några av dem.

    Barn
    Färälder
    Människor
    Personer
    Er
    Du
    Ni
    Patienter
    Gäster
    Kriminella
    Någon

    Vill du ha fler exempel på avkönade ord?

    Kan ju också upplysa dig om att majoriteten av de germanska språken har könlösa pronomen. Och de är gamla ord som existerade långt innan feminismen ens var uppfunnen. Så jag säger rent ut det går skylla på någon feminism om nu någon/några skulle få för sig detta. 

    Här är några av de germanska språken som har könlöst pronomen.
    Engelska:
    Tyska: (Gör nu inte misstaget och förväxla könlösa person pronomen med tyskan genus artikel; "der", "die" "das")
    Nederländska.

    Jag har sagt detta förut och jag säger det igen. Jag anser att ett könsneutralt pronomen behövs och jag personligen har inget emot det. Det jag har emot är valet av just ordet "hen" som är en försvenskning av finskan "hän". De kunde lånat in från någon av de germanska språken i stället. Hade varit lättare rent "språkligt".

    Det som ÄR lustigt att finskan har aldrig haft pronomen "hon/han" i sitt språk någonsin ändå har de aldrig avkönat personer. Du kanske skall fundera en smula på det innan du lägger substanslösa oneliners med svärord. Du kanske skall diskutera med en finne att de har avkönad hela befolkningen för att de saknar "hon/han". 
    Men du var beredd, du kommer nog att möta av en finska vreden och den finska sisun.

    Om nu man INTE vet könet vad skall man skriv i stället? Har du några förslag.
    För det är märkligt du skriver bara substanslösa oneliners med svordomar. Men lägger inga förslag på alternativ.
    Eller skall du bara fortsätta skicka onliners med gnälliga substanslösa tyckanden och svärande?


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Mooomin skrev 2016-07-28 09:21:46 följande:
    Jag pratar fortfarande om det jag tog upp i mitt första inlägg. Du kanske ska läsa allt innan du börjar kommentera/diskutera med någon.
    Jag har råkat ut för det flera ggr.
    Jag har suttit och läst dina inlägg.

    Du hänvisar vad du tog upp i ditt FÖRSTA inlägg. Det ha nummer #12 (i trådens posthistorik).

    Jag citerar inlägg #12:
    Mooomin skrev 2016-07-25 12:57:51 följande:
    Det enda jag har emot ordet hen, är när någon använder det fel. Tex när jag redan talat om att mitt barn är en pojke, och en person fortsätter att säga "hen" om honom. Då är det bara respektlöst. Det är ju ett jättebra ord om man inte vet..
    (slut citat)

    Ditt inlägg #165 är mycket intressant och generaliserande.
    Mooomin skrev 2016-07-27 21:19:53 följande:
    Men om man vänder på det, varför är "hen-förespråkare" emot att använda orden hon och han när det är möjligt eller skulle uppskattas?
    Hoppsan sa. Vilken generaliserande och dömande.
    Du lider ju av samma syndrom som många människor gör man dömer majoriteten efter en minoritet.

    Har du ens läst alla "hen-förespråkare" i tråden?
    Ditt påstående om dem stämmer ju inte för fem öre alls av majoriteten och inte bland tråd-deltagarna heller som förespråkar "hen".

    Dock så har jag sett många "hen"-MOTSTÅNDARE påstå att hen-förespråkare är intresserade av att avköna folket.

    Framför allt en deltagare (nej jag syftar inte på dig såklart) i denna tråden som bara slänger in subjektiva poänglösa oneliners med svordomar är särskild hårdförd på att hävda att man skall avköna folket.



    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    PixieP skrev 2016-07-28 09:55:05 följande:
    Hej jag vet precis vad du menar och jag har sett det i skrift, ett evigt hennande där man VET könet. Man måste vara lite klen intellektuellt sett om man inte begriper hur provocerande det är.
    Klent intellektuellt är också att störa sig på vad andra skriver, då ett klent intellektuellt kan tyda på att man vägra att ta till sig att när folk söker hjälp på forum, (<--- för exempel) så kan det vara helt irrelevant med könet för problemets natur.
    Fast det är ju visat att de med ett riktigt klent intellektuellt har ju svårt att ta till sig detta.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Mooomin skrev 2016-07-28 13:01:04 följande:
    Du har inget val. :)
    Så du menar att  ha "hög nivå" är samma sak som att sitta och diktera villkoren för andra människor vad de skall ha för val, att ligga på högre nivå än andra är samma sak som att ge substanslösa subjektiva tyckande utan förklaring.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Mooomin skrev 2016-07-28 13:00:12 följande:
    Vi finnar har inget han/hon. Och ordet är inte nytt i Finskan. Det används på ett helt annat sätt upplever jag. När ordet kom här i Sverige så var det jättemycket diskussion kring kön osv.
    Nej det är ju knappast något DE har påstått heller att det inte skulle vara nytt i finskan.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Ordet Hen