• Anonym (Semestertider)

    Semesterbudgeten gick i kras!!

    Vi är två vuxna utan barn som räknat ut att vi skulle ha en semesterbudget på 15000 i sommar.

    Nu har vi en vecka kvar tillsammans +att jag har ytterligare en till semestervecka och pengarna är slut!

    Vi har endast varit iväg några nätter på hotell (Sverige),köpt endast några kläder på rea,en del utemat det dock blivit.Vet inte riktigt hur det har gått till,men nu blir det till att stanna hemma resten av de lediga dagarna.

    Hur ser det ut för er andra?Räcker/räckte era semesterpengar?

    Vad har ni hittat på?

    Blev det dyrare/billigare än planerat?

    (Vet att lönen kommer snart men den är öronmärkt till annat,tyvärr)

  • Svar på tråden Semesterbudgeten gick i kras!!
  • Anonym (pappa)

    Semesterbudget har vi bara om vi ska åka någonstans utöver landstället. Årets sommarlov spenderas hemma och på landet, men just nu känns det lite som att det är dags att åka till Antarktis. 

    Jullovet i år har en semesterbudget på lite dryga min årslön.

  • Palestrina

    Tillbringar man "några nätter" på hotell i Sverige går det dock ganska snabbt att spräcka en semesterbudget på 15000!

  • Anonym (Golf)

    Sommarsemestern bestod av en turné och spela olika golfbanor. Budgeten sprack. Det brukar den göra ;) men inte med några jättesummor, säg 3000 kr. Det läcker alltid pengar på semestern för oss... Ser på kontoutdraget och fattar inte vad som hände... Nu sitter vi inte i sjön och kan korrigera på nästa lön.

  • nernu

    Du vet inte hur det har gått till att göra av med 15000?? Skämtar du??

  • Anonym (u)

    För enkelt att bränna pengar. Låg över på spa en dag, enda "riktiga" jag gjort, sen har jag mest festat, köpt kläder för kanske 2000 och sen hyra, mat osv, kom upp i 30 000 denna månaden och jag förstår inte riktigt hur det gick till.


    Och NU börjar min semester...

  • nnnnnnnn

    Semestern är redan slut, tog 3 veckor nu i sommar pga jobbyte mm.

    Vi har tältat en vecka och lagat egen mat, det kostade ca 2500 kr för alla 5.

    VI har åkt till badplatsen och lekplatser, gratis bortsett från bensinen (1-2 mil per tur).

    Vi har tagit cykelturer mm.

    Sen har vi under många år tillbaka passat på att tömma kyl, frys och skafferi under semestern. Vi äter upp det där som man köpte utan en plan, gör äntligen slut på det där som bara tar plats! Så vi kompletteringshandlar bara under 2-3 veckor.
    Samtidigt som vi ser till att få gott om plats i framför allt frysen, vi ser till att inget blir bortglömt och förstört, så tvingas vi att vara lite kreativa i matlagningen och sparar massor med pengar!

    Vi gör samma sak runt jul och nyår, förutom själva julafton och nyårsafton såklart. 

    Så de 2 perioder när många har ont om pengar, så har vi inte särskilt stora utgifter på matkontot.

  • Anonym (RR)

    Har ingen semesterbudget, utan har tagit pengar från vanliga kontot. Har varit iväg på några dagsresor till djurpark, vattenpark, kloss-festival bland annat. När vi är iväg har vi med oss picknickkorg med lunch och fika så då drar inte kostnaden iväg allt för mycket. Sen har vi varit i en släktings stuga och fiskat och badat, varit till olika lekparker, badat, spelat minigolf, gått på bio m.m.. Är ensamstående men med lite planering så har vi kunnat varit iväg på saker ändå. Har en vecka av semestern kvar och då tänker vi vara hemma, umgås med vänner, bada, grilla och äta glass.

  • Anonym (tack!)
    nnnnnnnn skrev 2016-07-25 12:00:04 följande:

    Semestern är redan slut, tog 3 veckor nu i sommar pga jobbyte mm.

    Vi har tältat en vecka och lagat egen mat, det kostade ca 2500 kr för alla 5.

    VI har åkt till badplatsen och lekplatser, gratis bortsett från bensinen (1-2 mil per tur).

    Vi har tagit cykelturer mm.

    Sen har vi under många år tillbaka passat på att tömma kyl, frys och skafferi under semestern. Vi äter upp det där som man köpte utan en plan, gör äntligen slut på det där som bara tar plats! Så vi kompletteringshandlar bara under 2-3 veckor.
    Samtidigt som vi ser till att få gott om plats i framför allt frysen, vi ser till att inget blir bortglömt och förstört, så tvingas vi att vara lite kreativa i matlagningen och sparar massor med pengar!

    Vi gör samma sak runt jul och nyår, förutom själva julafton och nyårsafton såklart. 

    Så de 2 perioder när många har ont om pengar, så har vi inte särskilt stora utgifter på matkontot.


    Det var någon som skrev precis det här för några veckor sedan (kanske var det du?), alltså att de passade på att tömma kyl, frys och skafferi under semestern. Det lät så bra att jag bestämde mig för att köra samma sak här, och det funkar jättebra! Inte minst för att man städar och får plats, och koll på vad man faktiskt har. Nystart inför hösten typ. Så, om det var du som skrev det nyligen får jag tacka dig!
  • Jemp

    Har inte budgeterat något för sommarens semester. Lite dyrare än en vanlig månad har det blivit med mer bilkörning, bensin till båten och aktiviteter vid långväga besök. Inget direkt ansträngande för ekonomin dock, sommaren spenderar vi gärna på hemmaplan. Resa gör jag i höst.

  • nnnnnnnn
    Anonym (tack!) skrev 2016-07-25 23:21:57 följande:
    Det var någon som skrev precis det här för några veckor sedan (kanske var det du?), alltså att de passade på att tömma kyl, frys och skafferi under semestern. Det lät så bra att jag bestämde mig för att köra samma sak här, och det funkar jättebra! Inte minst för att man städar och får plats, och koll på vad man faktiskt har. Nystart inför hösten typ. Så, om det var du som skrev det nyligen får jag tacka dig!
    Varsågod!

    Det är faktiskt en riktigt bra att köra med. Ger bra ekonomi och bra utrymme för sommarens glassfester!
Svar på tråden Semesterbudgeten gick i kras!!