• Anonym (Hur ofta?)

    Hur ofta tycker ni att man bör ha sex?

    Har varit i ett förhållande med min sambo i 8 år nu. Är sällan sugen på sex och skulle faktiskt kunna leva utan sex resten av livet, men försöker få mig lite sugen ibland och ha sex med honom 1-2 ggr i månaden

    Hur ofta bör man egentligen ha sex? Jag tycker vi har ovanligt mycket sex för ett par som varit ihop i 8 ÅR! Vad tycker ni?!

  • Svar på tråden Hur ofta tycker ni att man bör ha sex?
  • Anonym (Anonym1245)

    Om ni båda är nöjda med sexet och förhållandet i allmänhet är det nog så bra. Problemet uppstår egentligen när en av parterna vill mer eller mindre än den andre under en längre period. 

    Själv är jag i ett förhållande sedan 5 år tillbaka och vi har sex 1-3 gånger i veckan.

  • MS

    Minst en gång i veckan, helst 4 ggr/v. Tycker jag. Men vi har inte varit tillsammans 8 år utan 22 år.

  • Celines Essence
    Anonym (Man40) skrev 2016-07-28 07:35:05 följande:

    Det enkla svaret är: om både du och din partner är nöjda så har ni visst sex "tillräckligt" ofta! :)

    Men, du bör nog förvissa dig om att din man verkligen tycker att 1-2 ggr/mån är tillräckligt. Om inte, så har ni ett stort problem att hantera.

    (Själv: vill gärna få till det typ 2 ggr/vecka, men får bara runt 2 ggr/mån. Trist att det ofta verkar bli så efter några år...)


    De har redan ett stort problem, nämligen den att TS har sex fast hon egentligen skulle velat vara utan, samt att hon sällan får orgasm.
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
  • Anonym (Man40)
    Celines Essence skrev 2016-07-28 13:26:35 följande:

    De har redan ett stort problem, nämligen den att TS har sex fast hon egentligen skulle velat vara utan, samt att hon sällan får orgasm.


    Ingen ska ha sex för bara att nån annan vill. Låter helt fruktansvärt ju.

    Sällan får orgasm - ohändig man? Never had that problem! ;)
  • Anonym (JG)
    MS skrev 2016-07-28 13:02:16 följande:

    Minst en gång i veckan, helst 4 ggr/v. Tycker jag. Men vi har inte varit tillsammans 8 år utan 22 år.


    16 år tillsammans och håller helt med dig MS.

    Måste också säga ang ts berättelse att om man sällan eller aldrig får orgasm när man har sex så är det väl rätt självklart att man tappar lusten. Min man ser alltid till att jag får komma minst en gång per ligg men oftast flera gånger så det är ju inte konstigt att jag vill ha sex så ofta det bara går. 
  • Anonym (Kf)
    Anonym (Hur ofta?) skrev 2016-07-26 20:17:49 följande:

    Ja tyvärr är det ju så att män har betydligt högre sexlust än kvinnor, har lättare att få orgasm och lättare att njuta av sex. Något biologiskt som inte går att ändra på


    Nä, så är det absolut inte och det är inget biologiskt. Blir så trött på sådana här uttalanden som om det skulle vara en sanning och fakta när det bara är baserat på tro och antaganden.

    Du bör i stället titta på hur olika mäns och kvinnors sexualitet framställs.Det innebär inte att män har en högre sexlust än kvinnor!
  • vargveum
    Anonym (Hur ofta?) skrev 2016-07-26 20:17:49 följande:

    Ja tyvärr är det ju så att män har betydligt högre sexlust än kvinnor, har lättare att få orgasm och lättare att njuta av sex. Något biologiskt som inte går att ändra på


    Får sälla mig till kören av kritiker av detta uttalande. Detta sagt av en som misstänker sig vara nästan asexuell.

    Min personliga erfarenhet av mäns (jag) och kvinnors (inte så många men hyfsat underlag) orgasmbenägenhet är att kvinnor får orgasm ungefär 5-10 fler gånger än jag själv. Jag pallar inte mer än 1-2 orgasmer, kanske 3 om jag har hela dagen på mig. Medan kvinnorna kommer alltifrån någon/några få gånger upp till 20-30+

    Så jag ställer som sagt inte upp på den verklighetsbeskrivningen. Utifrån egen erfarenhet då.
  • Tom Araya
    Anonym (Hur ofta?) skrev 2016-07-26 19:44:12 följande:

    Har varit i ett förhållande med min sambo i 8 år nu. Är sällan sugen på sex och skulle faktiskt kunna leva utan sex resten av livet, men försöker få mig lite sugen ibland och ha sex med honom 1-2 ggr i månaden

    Hur ofta bör man egentligen ha sex? Jag tycker vi har ovanligt mycket sex för ett par som varit ihop i 8 ÅR! Vad tycker ni?!


    Man bör ha sex så ofta man vill, på ett ungefär.

    Själv har jag svårt att uthärda mer än 2-3 dagar, oftast har jag lust varje eller varannan dag, ibland 2-3 gånger på en dag.
    Som mest har jag varit utan i två veckor i ett förhållande.
    Jag skulle nog säga att 2-3 gånger i veckan är ett minimum med min nuvarande lust.

    Jag hoppas jag aldrig sjunker till den låga frekvens av sex ni har, då är jag hellre singel och runkar eller dejtar nya partners.
  • Tom Araya
    Anonym (asexuell singelkvinna) skrev 2016-07-28 12:13:56 följande:
    Precis och det är det ideala. Borde inte finnas annat men det förekommer säkert en massa "tvångssex" (för att hålla partnern på gott humör). Behöver ju inte vara så illa som det låter................!? En form av att visa kärlek.......typ kanske
    Antagligen vill man det oftare om man njuter mer och där har man ett visst eget ansvar.
  • fluu

    Så ofta/sällan man vill såklart = olika för alla.  Det finns inget "bör" här.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tom Araya

    Det är lite märkligt att ställa den fråga TS ställer med utgångspunkt i sin egen sexuella lust vilket för TS är noll. TS med sin asexuella läggning (självkonstaterad) ska i så fall inte ha sex alls medan vi andra gärna har sex och inte allt för sällan.

    Vad som är "bör" i samanhanget är vad man på individnivå mår bra av. Själv har jag inget problem att tillfredsställa mig själv vid behov, men jag vill för den sakens skull inte dela mitt liv med någon med betydligt lägre lust.

  • Anonym (29 årig kvinna)

    Om jag hade fått välja hade jag helst velat har sex varje dag. Men eftersom mannen inte är så sugen blir det ganska sällan. Vi har varit tillsammans i 8 år och har 2 barn. Han jobba både dag och visa nätter så jag förstår att han är trött :(

  • Underhill

    tycker inte relationens längd i år räknat har något med saken att göra. Frågan är väl varför du och ni är där ni är just nu och om du eller ni vill ha det så eller ändra på det. Låter som du är nöjd som det är just nu medans din partner gissningsvis är mindre nöjd!? Du kanske vet varför du känner som du känner, kanske inte. Jämförelser med hur andra har det eller inte har det tycker jag med är orelevant i sammanhanget då det är Ni som bör finna en medelväg/kompromiss som funkar.


    E vi överens så kör vi
Svar på tråden Hur ofta tycker ni att man bör ha sex?