Inlägg från: Upprepade missfall |Visa alla inlägg
  • Upprepade missfall

    Utredning på gång, stötta varandra?

    Ellencassandra skrev 2018-01-14 09:54:26 följande:

    Tack så mycket! Men va orolig man e nu, hur ska det ha gått för äggen å så.. är rädd att det ska va dålig kvalite osv.. men men. Får försöka va glad iallafall att det blev så många :)

    Hur går det för dig nu??


    Håller alla tummar och tår att det blir lyckat denna gång!

    Ugh här går det verkligen segt. Blir det inget den här månaden heller så har det gått 11 månader sen senaste missfallet. Börjar tro att jag inte kan bli gravid längre ens.. Det trodde jag visserligen innan vi tillslut +a förra gången också så ja får väl bara hoppas de kommer snart och vill stanna denna gång :P
  • Upprepade missfall
    Ellencassandra skrev 2018-01-16 11:53:27 följande:

    Tack så mycket! Hoppas jag med! :) nu e man ruvare igen!

    Oj.. det e ett tag. Förstår att det känns jobbigt.. hoppas ni ska få plus snart! Men du/ni har inte funderat på ivf? Eller det kanske du redan svarat på men minns inte allting xD


    Jag har nämnt tankar kring ivf i den här tråden i somras eller höstas, men det är ju svårt att hålla reda på alla olika personer också :P

    Funderingar kring ivf har såklart kommit upp, men eftersom vårat problem är upprepade missfall och inte att vi inte får till en graviditet (fram till nu ) så hjälper ivf oss antagligen inte ändå. Vi har nog heller inte rätt till ivf via landstinget sålänge vi ändå blir gravida. Får vi inget + igen nu så kan ju ivf däremot bli aktuellt, men då ska det väl gått 1,5-2 år?

    Nu närmar det sig ägglossningstider iaf, så det är bara hålla tummarna för denna månad. Cd 12 idag :-P Och en vecka till testdag för dig, läskigt! Känner du dig annorlunda på något sätt?
  • Upprepade missfall
    Hormonkarusellen skrev 2018-01-22 20:49:16 följande:

    Vad konstigt, jag ska bara ta spruta .... man förstår inte riktigt hur det funkar. Otroligt nervös, jag är spruträdd... men syftet är ju gott så det ska väl gå bra. Verkar vara ganska få som tar spruta utan att de ska göra ivf,


    Wei du fick sprutorna tillslut iaf, hoppas de funkar bättre för er! Vet att du gärna hade sluppit dom. Är också spruträdd så jag förstår dig :-/ Men det är bättre än att stå och stampa på samma ställe, nu håller vi alla tummar och tår att din plåga inte är förgäves ;)
  • Upprepade missfall
    Ellencassandra skrev 2018-01-23 06:06:06 följande:

    Nu när du skriver det så minns jag att det var så du svara mig förra gången haha. Dåligt

    Minne. Men aa många å hålla reda på!

    Jag förstår. Vad jobbigt för er. Ni som får många missfall borde typ få göra pgd eller vad det heter.. där kollar dom väl inuti embryot efter kronosomavvikelser å så. Men antar att det kostar en del nu.

    Finns det inget man kan ta som minskar risken för missfall? Hoppas iallafall att ni blir gravida snart!

    Nä jag känner inget speciellt.. fick ju på fredagen (rd 6) flera små hugg nere vid livmodern åt höger som höll i sig i fem min. Sen höll de på hela natten å nästan hela lördagen. Sen släppte det. Vet inte vad det var. Kändes konstigt. Men hoppas att det typ var embryot som fäste xD skulle vara på fredagen iaf som den skulle göra det typ om det gick vägen :) annars inget.. lite ömma bröst men det har jag alltid innan mens!


    Åh men det låter ju ändå som att det kan vara något isf, hoppas verkligen på det! Vilken rd är du på nu?

    Ja jag hade velat göra pgd och se så det verkligen är friska embryon vi får tillbaka, om det kan vara något sånt som ställt till det innan :/ Men o andra sidan så har ingen utav oss någon ökad risk för kromosomförändringar så då har vi isf haft väldigt mkt otur 4 ggr i rad :P

    Jo det finns lite som man kan testa, beroende på om man vet orsaken eller inte. Högt tsh tex kan ju hjälpas med levaxin. Visar proverna att man har lättare för att blodet koagulerar så man bildar proppar i moderkakan så kan man ju ta trombyl eller nått starkare. I vårat fall vet man inte och då får man experimentera. Ofta får man lutinus. Jag har fått kortisontabletter, prednisolon, för att dämpa immunförsvaret i hopp om att ja har för aggressivt immunförsvar som stöter ut ägget direkt. Annars får man söka sig utomlands typ, då kan man testa me immundämpande dropp o lite sånt. Har inte lyckats bli gravid sen ja fick kortisonet så vet inte än om de skulle funka :P
  • Upprepade missfall
    Ellencassandra skrev 2018-01-23 10:45:41 följande:

    Ja ibland känner jag mig hoppfull å ba jaa det var nog embryot som fäste sen i nästa sekund känner jag mig som en idiot som ens tror det.. typ hur dum får man va som tror att man kan känna embryot fästa.. det går så upp å ner med tankarna.

    Ja verkligen otur för er del! Så jobbigt när man inte vet! Tänk om det vore nåt så enkelt som man kunde åtgärda med bara nån tablett. Den där ovissheten. Måste kännas så jobbigt när man väl blir gravid men måste ha kvar den där oron att det kanske inte går hela vägen.. snacka om att dagarna då måste gå sakta :/

    Hoppas det iallafall löser sig. Man kan ju hoppas att ni bara haft otur å att denna gång ska det gå vägen. Usch vad man ska få gå igenom mycket Medans vissa blir gravida hur lätt som helst. Sen klagar dom å e ledsna för att de inte fick en flicka som de så gärna ville ha. Buhu. Synd om dom :/ not..

    hälsningar bitter tjej haha! :)


    Haha åh jaa det är exaaaakt så jag känner! Min sambos syster gjorde 2 aborter i samband med 2 av mina missfall, sen blev hon gravid igen för tredje gången ca 2 månader efter mitt 4e missfall/hennes andra abort. Då besluta hon sig för att behålla fast hon egentligen inte ens va helt säker på om hon ville, och bara det fick det att krypa i hela kroppen på mig av irritation. Tror du inte hon dessutom går sen hela graviditeten med världens ångest över att det var "fel" kön oxå och alla var tvugna att trösta o stötta o försöka övertala henne om att hennes liv inte alls var över och att det kommer kännas annorlunda när barnet föds...... Ugh, vi stod varandra ganska nära innan dess men vår relation fick ju verkligen skavsår efter dethär. Det kändes så otroligt orättvist att någon som egentligen inte ens var så sugen lyckades bli ovilligt gravid 3 ggr och föda ett barn som snart blir 1 under hela den tiden då vi kämpat på. Och att det sen hon besluta sig för att behålla ständigt har varit surr runt henne och hennes konstanta kraftiga ångest över det..... Det är ju heller inte hennes fel att hon känner allt det här eller att hon kan få barn och inte jag. Så jag önskar jag bara kunde ha empati och stötta henne, men jag kan inte hjälpa att känna sånt agg mot henne!

    Det blev ju inte direkt bättre av att min bästa vän också råkade bli gravid, och att hon sen dess klagat över hur krävande och jobbigt hennes barn är. Jag orkar liksom inte lyssna, hur kan man inte förstå hur okänsligt det är att klaga över nått sånt till någon som skulle göra allt för att få ha det där jobbiga och krävande?? För att krydda de lite så skickar hon varenda gravidnyhet vidare till mig "gissa vem som precis berätta att den är gravid!" Nej tack ja vill inte veta..... Hon vet precis hur dåligt ja mår över det här så jag förstår inte hur hon tänker riktigt..

    Haha men googlar man på det så är det ju faktiskt många som säger att dom kände det fästa så jag tror visst att man kan känna! :P Vilken dag är testdag?
  • Upprepade missfall
    Hormonkarusellen skrev 2018-01-24 21:27:14 följande:

    Nu har jag tagit första sprutan gonal f. Det gick väl inte jättebra kanske, min sambo fick ta den tillslut. Jag började hyperventilera och gråta hysteriskt, höll på att svimma... det gick bara inte. Så han fick göra det. Modiga mannen min, jag hade aldrig satt en spruta i honom när han gråter i panik. Han sa att det var den lilla insatsen det, han tar den imorgon med. Så tacksam. Nu hoppas vi på att denna plågan ger snabba resultat!


    Fy vad hemskt det låter, men jag tror på denna månad för er! Tror du emlasalva kan hjälpa eller skulle det vara samma sak? För mig blir det nästan värre att ta sprutor när jag har på emlasalva, för jag tycker det är ännu obehagligare att inte känna när sprutan går igenom.. För mig är det ju inte smärtan som är det läskiga med sprutor, utan tanken på att något går igenom huden och allt. Är det samma för dig?
  • Upprepade missfall
    prickblomma81 skrev 2018-01-24 19:17:19 följande:

    Hej!

    Fyller 37 år i år och jag och min sambo försöker få vårt första barn. Genomgått utredning som dels visade lågt amh-värde (0,5) men också dåliga spermier hos min sambo och kliniken rekommenderade ivf. Hur har det varit för er andra när ni gjort utredning? Stannar de när de hittar en trolig förklaring till barnlösheten? För jag har ju inte gjort någon spolning av äggstockarna och inte heller kollat progesteronprov för att se om jag ens har någon ägglossning..


    Hos oss hittades inte heller orsak så jag vet inte. Men jag tänker att om dom funnit orsak hos både dig och mannen så bedömmer dom nog era odds så dåliga för att lyckas på egen hand att det är bättre att gå direkt till ivf. Särskillt dåliga spermier är ju svårt att ens göra något åt.
  • Upprepade missfall
    Gylleneprinsessa skrev 2018-01-24 20:02:36 följande:

    Jag känner verkligen igen mig i att det är jobbigt med alla gravida runt en. Min förra kollega hann både bli gravid "väldigt snabbt" enligt henne själv och föda barnet under all den långa tid som jag själv har kämpat och kämpat utan resultat. Jag kan räkna upp hur många som helst i min närhet som blivit gravida under den tid vi försökt. Det känns verkligen jobbigt när alla kollegor pratar om sina barn och man själv inte kan göra annat än att le. Man kan ju inte säga "usch så avundsjuk jag är på dig, jag och min sambo har väldigt svårt att få barn och det gör mig jätteledsen".

    Jag var in på mödravårdscentralen idag för cellprovtagning och såg inte annat än magar. :(  Sedan sade hon som jag träffade en massa läskiga saker om att jag kan ha för svag ägglossning. Varje månad det inte blir något känns lite bortslösad. Det är knappt två månader kvar tills vi ska påbörja vår utredning och det känns som en eeeeeeevighet dit. Jag vill vara färdigutredd och gravid nu!


    Haha jag är faktiskt den typen som kan säga just sådär, eller åtminstone pika något om att vi inte lyckas behålla en graviditet så personen ska förstå att jag inte är så intresserad av att lyssna på deras gnäll :-P I vanliga fall brukar jag undvika gravida/nyblivna föräldrar men just i fallet med min bästa vän och sambons syster så blir det ju svårt. Detsamma gäller ju för dig med kollegor :-/

    Jobbigt att behöva vänta så länge. Vad var orsaken till att hon började prata om svag ägglossning, var det något hon kunde se eller spånade hon bara?
  • Upprepade missfall
    Ellencassandra skrev 2018-01-23 11:53:30 följande:

    Ååhh usch vad hemskt. Förstår exakt dina känslor. Gud vad irriterad man blir när folk klagar speciellt om de vet vad man själv går igenom.. å när hon blir gravid flera ggr utan att vilja ha det så kanske man ska skydda sig lite bättre då.. aa jag vet inte. Man e ju väldigt känslig också. Men det är ju inte konstigt.

    Ang din bästa vän.. åh va jobbigt :( vad tråkigt att hon inte verkar förstå att du tycker det är jobbigt å inte vill höra allt det där. Speciellt när det är ens bästa vän. Min har också två barn men hon är ändå väldigt försiktig med vad hon säger å hon lyssnar mycket å låter mig prata.

    Sen har man andra vänner som tycker man e lite löjlig som oroar sig så mkt "det kommer gå bra. Försök å ta det lite lugnt" å som inte alls förstår när jag blir ledsen om någon annan bekant blivit gravid. Klart jag kan bli glad för deras skull men blir ledsen för min skull.

    Jag har testdag 30/1 men ska nog testa den 28e för vill testa på söndagen å kunna sörja en dag än å ta testet precis innan man ska till jobbet.. kommer inte orka jobba då..


    Ja jag förstår inte alls riktigt hur hon inte kan förstå. Jag tycker dessutom själv att jag uttrycker väldigt tydligt att jag inte uppskattar att höra om alla som blivit gravida, men det verkar inte gå fram. Brukar tex svara "inte jag iaf, jag kommer ju aldrig att bli gravid liksom....." eller "alla förutom jag uppenbarligen" eller "ja de är väl nån pundare som vanligt, för alla pundarna som inte ens kan ta hand om barnen dom redan har kan ju få barn utan problem medan människor som jag bara får missfall..... när hon säger "gissa vem som tydligen är gravid!". För oftast så är svaret på den frågan nån gammal klasskompis till henne eller liknande, som alla vet håller på med droger eller av annan anledning är olämplig som förälder.. Piken går inte riktigt fram haha :-P I övrigt så är hon väldigt stöttande o lyssnar när ja är ledsen o försöker tillsammans med mig hitta saker man kan pröva för att de ska funka osv.

    Åh både läskigt och spännande att göra dedär jäkla testen. Men den här gången måste det vara er tur. Får du lutinus efter insättning eller kör ni utan?
  • Upprepade missfall
    Hormonkarusellen skrev 2018-01-25 11:29:29 följande:

    Precis samma, det gör ju inte jätteont , men det är just grejen att sticka in något i kroppen, och att dra ut nålen och den kanske skrapar mot grejer där inne - fy så hemskt!

    Vi håller tummarna att en omgång sprutor räcker, hörde någon som så hoppfullt sa att det krävdes bara 6omgångar... neeeej....!! fint tänkt, men 6 gånger typ 20 sprutor?! Det är ju orimligt!


    Haha nää usch, man får nog ta det en månad åt gången och inte tänka i förväg att "bara 4x20 sprutor till". Skulle det krävas 6 omgångar så kommer man ju på något sätt ändå kriga sig igenom det, men det blir ju outhärdligt om man ska tänka så långt framåt redan nu!

    Ska du ta sprutorna i 20 dagar eller är det 2 om dagen? När blir vul för att kolla om något växt?
  • Upprepade missfall
    Ellencassandra skrev 2018-01-28 08:46:50 följande:

    Misslyckades med mitt andra ivf försök :( har en i frysen som vi ska använda efter nästa mens.. känns oerhört tungt nu.

    När man tagit först två sprutor om dagen å sen tre sprutor å så blir det inte så bra resultat ändå :(


    Åh nej vad tråkigt att höra, trodde verkligen på den här gången Skickar massor av kramar <3

    Har ni funderat på att testa allternativa mediciner inför kommande försök? Tänker på immundämpande och tex trombyl. Finns ju en privat läkare här i sthlm som är ganska duktig på sånt. Marie heter hon och har en klinik som heter fertilitetsplus. Det finns en tråd här på familjeliv som heter vi som snart är gravida efter utredning i aten och där rekommenderas hon stark. Min sambo träffade henne för remiss till spermieprov eftersom vår utredande läkare vägrade låta honom göra ett sånt prov, och han gillade henne skarpt. Det går ju dock åt en del pengar då, men det kan ju vara värt det om man redan testat allt annat :-/
  • Upprepade missfall
    Hormonkarusellen skrev 2018-01-25 13:15:41 följande:

    Nej man får tänka att det är nu fet gäller, och lära sig ladda om igen, och igen och igen...

    Nej en om dagen tar jag, vul på måndag redan , dag 5. Sen kunde det ta allt från 10dagar till nästan 4 veckor innan man ger upp och börjar om vad jag förstod . Beroende på hur man svarar då givetvis, funkar det bra kanske det blir mycket färre sprutor!


    Det finns väl risk för överstimulering när man tar sprutorna, kanske därför dom gör vul så tidigt? Eller för att se hur du svarar på behandlingen, om dom behöver höja dosen? Håller tummarna för dig imorgon iaf! Tror du att du får ta en spruta för att släppa ägget oxå om du får något att mogna?

    Själv vekar jag också blivit utan ägglossning denna månad, vilket känns sådär eftersom jag tagit letrozole. Brukar få positivt utslag på äl-test i vanliga fall så har antagligen egen ägglossning, men läkaren skrev ut letrozole för att stärka den. Första månaden funka de bra, fick äl som vanligt. Denna månad blev det starkt test en dag, men inte positivt, och dan efter svagare igen Nu vet jag inte om jag vågar ta letrozole nästa månad, eller om de bara va en slump att ja inte fick äl just den här månaden :S Det här betyder ju iaf att vi nu försökt 1 år sen senaste missfallet, nästa månad är det 4,5 år totalt.... Nu måste nått hända snart! :-P
  • Upprepade missfall
    Hormonkarusellen skrev 2018-01-28 21:48:48 följande:

    Ja precis, båda delar tror jag. De vill se att man svarar och att det inte blir fler ägg, då får man sexförbud. När de sett ?vad de vill? skriver de ut nästa spruta, de vill väl i te riskera att man tar den om det blir fler än ett ägg

    Men vad irriterande! Om du brukar ha äl själv verkar det ju konstigt. Letrozol hjälpte ju inte alls på mig, så jag är van att inte få effekt av dem, men konstigt just om du brukar ha. Man säger väl dock att tio äl per år ungefär är normalt? I så fall kan det ju vara helt naturligt att den uteblev nu, likväl tråkigt och irriterande


    Jag förstår, hoppas på gott resultat idag! Du får skriva här efter vul och berätta hur det har gått

    Ja precis man har ju i normala fall inte ägglossning nån månad per år. Därför är det ju lite svårt att veta om det är en slump att det var just den här månaden det inte blev äl, eller om det är letrozolen som gjort att jag inte fick det. Men jag tänker att jag får väl testa en månad till och se vad som händer. Blir de ingen äl nästa månad heller kräver ja vul och ber att dom kollar östrogen/progesteron igen nu när det tagit så lång tid sen senaste +.
  • Upprepade missfall
    Hormonkarusellen skrev 2018-01-29 10:30:41 följande:

    Det tycker jag låter som en bra plan!

    Vul visade tyvärr inget.. det var inte så att det skulle vara ägg redo liksom, men man borde kanske kunnat Se vilket som var på gång, och det var inget alls.. så van vid det svaret. Inget ägg och ingen slemhinna.

    Ny tid om en vecka för att se om något hänt till dess. Annars höjd dos. Suck..

    men jag försöker hålla modet uppe. Det är lite tufft vissa dagar bara


    Nää, fan oxå Att dom inte kunde höja dosen redan nu om dom ser att fet inte händer nått.... Men dom har fortfarande inte gett dig något östrogentillskott eller så fast än dom kommit fram till att du har lite lågt östrogen? Det går ju att köpa själv annars, kanske något att pröva iaf? För östrogenet är ju det som ska få både ägg och hinna att växa på sig så kanske borde du ta det också? Försökte googla lite och hittade en tråd här på fml, men dom hade fått receptbelagt östrogen för deras låga nivåer så fick inget bra tips om tillskott därifrån tyvärr :-/ Vill du ändå läsa så är länken: www.familjeliv.se/forum/thread/29541254-nagon-med-lagt-ostrogen-och-planerar-barn

    Hittade dock ett tillskott på life EAIaIQobChMInv2L6fL82AIVD5SyCh0PAwGtEAQYCCABEgJDQvD_BwE

    Och en lokal vaginalbehandling. Vet inte hur den påverkar östrogennivån i kroppen dock, men den har som biverkning att den kan göra slemhinnan tjockare. Man ska inte ta den om man har endomitrios tex för det kan försvåra besvären. Så den borde ju då iaf påverka slemhinnan och äggstockarna. www.apoteket.se/produkt/estrokad-vagitorium-003-mg-30-styck-strip-257933/

    Tycker du ska prata med din läkare och fråga varför ni inte försöker höja hormonnivån till en mer normal! Om du verkligen inte känner för att testa östrogentillskott så finns ju annars även tabletter på apoteket som ska stabilisera hormonbalansen när man har en hormonell obalans.
  • Upprepade missfall
    Upprepade missfall skrev 2018-01-29 11:33:05 följande:

    Nää, fan oxå Att dom inte kunde höja dosen redan nu om dom ser att fet inte händer nått.... Men dom har fortfarande inte gett dig något östrogentillskott eller så fast än dom kommit fram till att du har lite lågt östrogen? Det går ju att köpa själv annars, kanske något att pröva iaf? För östrogenet är ju det som ska få både ägg och hinna att växa på sig så kanske borde du ta det också? Försökte googla lite och hittade en tråd här på fml, men dom hade fått receptbelagt östrogen för deras låga nivåer så fick inget bra tips om tillskott därifrån tyvärr :-/ Vill du ändå läsa så är länken: www.familjeliv.se/forum/thread/29541254-nagon-med-lagt-ostrogen-och-planerar-barn

    Hittade dock ett tillskott på life EAIaIQobChMInv2L6fL82AIVD5SyCh0PAwGtEAQYCCABEgJDQvD_BwE

    Och en lokal vaginalbehandling. Vet inte hur den påverkar östrogennivån i kroppen dock, men den har som biverkning att den kan göra slemhinnan tjockare. Man ska inte ta den om man har endomitrios tex för det kan försvåra besvären. Så den borde ju då iaf påverka slemhinnan och äggstockarna. www.apoteket.se/produkt/estrokad-vagitorium-003-mg-30-styck-strip-257933/

    Tycker du ska prata med din läkare och fråga varför ni inte försöker höja hormonnivån till en mer normal! Om du verkligen inte känner för att testa östrogentillskott så finns ju annars även tabletter på apoteket som ska stabilisera hormonbalansen när man har en hormonell obalans.


    Lifelänken kom tydligen inte med. Försöker igen: www.lifebutiken.se/produkter/kvinna-man/klimakteriet/fytoostrogen-60-kap
  • Upprepade missfall
    Hormonkarusellen skrev 2018-01-29 12:29:08 följande:

    Jag har tittat på sånt, men jag törs inte testa samtidigt som jag sprutar. Tänker att det kanske stökar till det. Jag tror de vill se om dosen räcker inna man ger upp och höjer. Blir det nytt nästa månad börjar man säkert lite högre. Känns så frustrerande att kroppen inte är med mig i detta, vad fasen liksom?! Jag vill inget hellre, och ändå törs man inte längta och drömma...

    Har du tagit tillskott under era försök?


    Jag förstår :-/ De tjejerna i den tråden har ju liksom fått order om att ta östrogen innan dom påbörjat ägglossningsstimulering så jag tycker det är lite märkligt att dom inte försöker fixa din hormonbalans i första hand.. Tycker du ska fråga din läkare om ditt låga östrogen iaf och varför dom inte tycker det behöver återställas.

    Jag har inte tagit östrogentillskott eftersom jag inte har någon sådan brist. Däremot progesteron efter äl, letrozole innan äl. Sen får jag ju kortisontabletter som jag ska ta också. Egentligen ska jag ta dem dagligen i 3 månader. Men jag har istället valt att ta dem från ca 3 dagar efter äl till mensen kommer. Och så tar jag ju såklart folsyratillskott. Jag har inga vitaminbrister så tar inga andra extra vitaminer eftersom det då inte gör någon skillnad, och att ett överskott av en del vitaminer istället för att göra oss friskare bildar gifter i kroppen.
  • Upprepade missfall
    Ellencassandra skrev 2018-01-29 11:38:15 följande:

    Tack <3 Nää inget sånt än.. är ju vanligt ändå att det tar några försök innan det funkar. Men det blev iaf bättre resultat när jag kombinerade gonal f och menopur. Läst att menopur kan ge bättre kvalite. Men fick nog för hög dos eftersom jag fick ut 20 ägg. Får man så många kan det va lite sämre kvalite också.

    Har köpt D vitamin nu som också ska va bra xD

    Men tack för tipset :) är bra att veta.

    Nu får jag hoppas på eskimån i frysen <3


    Lille eskimån är säkert den som var menad att bli er bebis hela tiden ;)
Svar på tråden Utredning på gång, stötta varandra?