• Decibel84

    Amning

    Jag är i v30, gravid med första barnet och har börjat tänka mycket på amning.
    Så jag har några frågor, kan verka tokiga men va snälla;)

    Om jag pumpar bröstmjölk, hur länge håller det i kylen?


    Kan jag ge bebis kall bröstmjölk från kylen? Eller ska den värmas upp i typ vattenbad?

    Ser många som liggammar samtidigt som dom halvsover, detta är dock längre fram när bebis är några månader..Men jag undrar när brösten ligger framme sådär, får man inte mjölk då i hela sängen?

    Sover ni med bebis i sängen?


    Jag tycker det verkar jätte trångt för oss att ha bebis i sängen med ett nest, jag läser också att små nyfödda ska inte ligga tillsammans med föräldrarna för att täcke kan hamna över ansiktet..blandannat..Hur gör ni?

    Amning är viktigt för mig, får jag mycket stöd på BB eller ska jag skriva i mitt förlossningsbrev att jag vill ha mycket stöd?

    Tack!

  • Svar på tråden Amning
  • Tess1990

    Skriv i brevet att de är viktigt för dig och du vill ha hjälp och stöd att få det att fungera, skriv även om ut brevet och ge dom och säg det/be din partner säga det

    Hur stor säng har ni?

    Jag sov i bara t-shirt och underkläder första tiden för jag var så jävla varm, använde inget täcke alls

    Om de är kallt/man fryser så är pyjamas och tunnare filt bättre än ett tjockt varmt täcke om man vill samsova, ha nestet högt upp i sängen när ni sover och dra ner till brösthöjd vid amning

    Undvik mjuka och många kuddar, hellre fastare och få

    Vill/behöver man inte samsova finns lösningar som att lägga babynestet i spjälsängen eller ha en bedside crib (spjälsäng med en sida borttagen ihopsatt med föräldrasängen)

    Eller bara vanlig spjälsäng nära

    Helt olika vad som fungerar

    Många barn vill ha bröstmjölk i kroppstemperatur, så antingen vattenbad eller micro

    De är även lättast för deras magar att hantera som små, äldre barn kan hantera kyld bättre

    Flaska kan (inte måste! Men kan) orsaka förvirring som sabbar amningen, då barnet börjar föredra flaska och suger annorlunda så amning inte fungerar

    Koppmata är bättre för att undvika förvirring, även medicinspruta eller slang kan fungera, särskilt om de är vid få tillfällen

    Alla släpper inte heller mjölk till pump, de betyder inte att dom inte har mjölk! Utan att bröstet bara blir rätt stimulerat och släpper till barnet själv

    Liggammar man och barnet har rätt tag så spills ingen mjölk i sängen, men barnet kan ju släppa mitt i, ha lite sämre tag, sätter igång de utan att amma och så ^^ särskilt första tiden är de lätt hänt för läckage, brukar bli bättre när dom blir äldre att man läcker mindre och dom har bättre tag och tömmer

  • Decibel84
    Tess1990 skrev 2016-08-15 19:22:06 följande:

    Skriv i brevet att de är viktigt för dig och du vill ha hjälp och stöd att få det att fungera, skriv även om ut brevet och ge dom och säg det/be din partner säga det

    Hur stor säng har ni?

    Jag sov i bara t-shirt och underkläder första tiden för jag var så jävla varm, använde inget täcke alls

    Om de är kallt/man fryser så är pyjamas och tunnare filt bättre än ett tjockt varmt täcke om man vill samsova, ha nestet högt upp i sängen när ni sover och dra ner till brösthöjd vid amning

    Undvik mjuka och många kuddar, hellre fastare och få

    Vill/behöver man inte samsova finns lösningar som att lägga babynestet i spjälsängen eller ha en bedside crib (spjälsäng med en sida borttagen ihopsatt med föräldrasängen)

    Eller bara vanlig spjälsäng nära

    Helt olika vad som fungerar

    Många barn vill ha bröstmjölk i kroppstemperatur, så antingen vattenbad eller micro

    De är även lättast för deras magar att hantera som små, äldre barn kan hantera kyld bättre

    Flaska kan (inte måste! Men kan) orsaka förvirring som sabbar amningen, då barnet börjar föredra flaska och suger annorlunda så amning inte fungerar

    Koppmata är bättre för att undvika förvirring, även medicinspruta eller slang kan fungera, särskilt om de är vid få tillfällen

    Alla släpper inte heller mjölk till pump, de betyder inte att dom inte har mjölk! Utan att bröstet bara blir rätt stimulerat och släpper till barnet själv

    Liggammar man och barnet har rätt tag så spills ingen mjölk i sängen, men barnet kan ju släppa mitt i, ha lite sämre tag, sätter igång de utan att amma och så ^^ särskilt första tiden är de lätt hänt för läckage, brukar bli bättre när dom blir äldre att man läcker mindre och dom har bättre tag och tömmer


    vi har dubbelsäng men jag tycker det är alldelles för trångt för att ha ett nest emellan.

    ah okej så brösten läcker mindre längre fram? för det känns inte mysigt att låta brösten ligga framme och sen en blöt säng.

    jo jag har köpt en massa flaskor men ska inte använda dom förrän amningen känns säker, hur man nu vet det:) Utan kommer använda mig av sån kopp om det behövs.

    När är bröstmjölken överflödig? Finns det nån ålder där man liksom säger"ni kan fortsätta men just mjölken i sig gör ingen nytta längre.."
  • embollen

    Bröstmjölk håller 3 dagar i kylen. Och man ska inte blanda kall mjölk med varm, så om du pumpat på morgonen och även på kvällen (tex) så ska dom inte blandas ihop fören båda är kall. Man ska dessutom inte blanda mjölk från olika dagar. Bröstmjölken ska värmas till 37 grader max!

    Jag har liggammat sonen från dag ett på natten. Han sov hela nätterna med oss fram tills för några dagar sen (han är två månader nu). Läckte en del i sängen i början, men hade ett sånt där plast/frotté-skydd på min sida som stoppade det från att komma ner på dynan. Man fick dock byta lakan rätt ofta.

    Nu sover han i sin babykorg hela nätterna. När han vaknar för matning så lägger vi oss i sängen och sen lägger jag över honom i sin korg igen. Anledningen till att han sov hela nätter med oss förut var att jag helt enkelt inte klarade av att hålla mig vaken medan jag ammade honom. Inget hjälpte... Lampor, mobilen, en bok - somnade ifrån allt! Men nu har jag börjat kunna hålla mig vaken då brösten ställt in sig på rätt mängd mjölk och han äter sig nöjd på drygt 10 min.

  • Parkslide

    Du har fått bra svar på det mesta tycker jag. Men, för att undvika mjölkspill i sängen har jag sovit med amnings-BH och amningsinlägg. Spillet kommer ju annars främst från det bröstet som inte ammar för tillfället.

  • elyse

    Man kan amma med amnings-BH på. Då släpper du bara på den kupa du ska amma på. Sedan kan man ha ett badlakan under sig för läcka kommer man att göra i alla fall i början. Det stabiliseras efter nån månad.

    Babynestet lägger du högst upp mellan er i sängen. Om det känns för trångt kan bebisen sova i nestet i sin säng. Ta av ena långsidan och sätt ihop med er säng. Jag använde spännband för att vara saker att de satt ihop.

    Om du är rädd att somna när du ammar kan jag tipsa om att spela Wordfeud samtidigt. Har man ingen att spela med kan man lägga till någon "random".

  • Tess1990
    Decibel84 skrev 2016-08-15 19:37:29 följande:

    vi har dubbelsäng men jag tycker det är alldelles för trångt för att ha ett nest emellan.

    ah okej så brösten läcker mindre längre fram? för det känns inte mysigt att låta brösten ligga framme och sen en blöt säng.

    jo jag har köpt en massa flaskor men ska inte använda dom förrän amningen känns säker, hur man nu vet det:) Utan kommer använda mig av sån kopp om det behövs.

    När är bröstmjölken överflödig? Finns det nån ålder där man liksom säger"ni kan fortsätta men just mjölken i sig gör ingen nytta längre.."


    140, 160 eller 180?

    Finns ju lite olika stora babynest

    Det är främst i början innan produktionen stabiliserats som de läcker utan stimulation, sen krävs de oftast att barnet aktivt suger för att de ska komma något, men man kan ju ha handduk under medans och sen lägga in bröstet i bhn/linnet tillsammans med bröstskydd som suger upp överflödet

    Men de är väldigt olika hur mycket man läcker och kan variera stort under tiden

    Helamning (enbart bröstmjölk, d-vitamin och medicin) fram till 6 månader är rekommendationen

    Men de beror också på vilken mat introduktion man vill köra med, traditionell med pure man man ge smaksensationer/smakprov av redan från 4-5 månader, men absolut inget måste utan kan vara en fördel att vänta till 6 månader då barnets tarmar fått mogna mer och dom kan ofta sitta stadigare

    Om man vill börja blw så börjar man vid 6-8 månader med mat i stavar (beroende på barnets mognad, förmåga och vilja)

    Finns en hemsida, böcker och grupp på fb med information.

    Bröstmjölk gör nytta så länge barnet får i sig de, mjölken förlorar aldrig näring eller syfte, den förändras däremot med barnets ålder och anpassar sig efter barnets behov, men runt 6 månader börjar barnets behov av järn öka, bröstmjölken räcker fortfarande gott och väl men att lära sig äta mat tar tid och behovet ökar efter tiden

    Så helamning och sen börja lära äta mat vid 6 månader för att äta mer mat vid 10-14 månader och delamma till 1-2år är väl vanligast, beror på så mycket mer än bara bröstmjölken

    Människobarn har förmågan och är biologiskt anpassade att dricka bröstmjölk tills dom börjar tappa mjölktänderna (6-7år alltså, då brukar förmågan att forma munnen rätt försvinna) men de är ovanligt att amma så länge i dagens moderna samhälle, men de finns liksom inga nackdelar med att amma länge, oavsett om de blir mycket eller lite

    För småbarn är bröstmjölken all näring, sen blir de tillskott och fyller ut medans dom lär sig äta annat och sen är det skyddande och immunstärkande för äldre barn

    Och amning är mycket mer än bara mat, de är trygghet, anknytning, tröst, sövande och boost

    Tyvärr kunde inte jag amma så länge pga. Värdelösa råd och knappt nåt stöd :/ men därför har jag nu läst på och satt mig in i det själv och litar inte blind på vad bb/bvc/omgivningen säger

    Ser framemot att få försöka igen i december och amma mycket, mycket längre ^^
  • Decibel84

    tack för fantastiska svar

    kom på en grej till..

    ni som liggammar och eventuellt somnar..eller ja ni andra också..måste man rapa bebisen på axeln efter amning?

    sen har jag läst många historier om barnmorskor som säger att "det räcker inte att amma du måste ge ersättning....och ja kanske vet dom bäst men det verkar vara sån vikthysteri även på bebisar? om bebis mår bra och verkar nöjd borde ju bröstmjölk räcka..? jag känner inte att jag vill ge ersättning.
    men vill ju mitt barns bästa.

    tycker ofta det står i bloggar och annat att man ska ha ett paket ersättning hemma efter förlossningen för man vetinte hur det kommer att gå med amningen.

  • embollen

    Jag rapade inte sonen när jag somnade. Gör det dock så fort jag kan, dvs nu på nätterna rapas han.

    Och det med ersättning hemma, visst det är väl bra. Vi köpte hem ett par färdiga tetror, amningen funkade inte med storebror så ville ha hemma ifall...
    Men sen va min grabb så stor (4.5kg) när han föddes så för att klara av att hålla blodsockret uppe fick han tillägg + amning var tredje timme första dygnen. Dock var jag, precis som, rädd att amningen inte skulle funka. Så när han va ett dygn bad jag om att få amma han först och sen om det behövdes ge tillägg. Vilket inte behövdes utan han höll blodsockret uppe med enbart bröstmjölk.
    Nu är han två månader och vägde idag nästan 7kg! Verkar ha grädde i boobsen, haha!

  • elyse
    Decibel84 skrev 2016-08-15 21:14:52 följande:

    tack för fantastiska svar

    kom på en grej till..

    ni som liggammar och eventuellt somnar..eller ja ni andra också..måste man rapa bebisen på axeln efter amning?

    sen har jag läst många historier om barnmorskor som säger att "det räcker inte att amma du måste ge ersättning....och ja kanske vet dom bäst men det verkar vara sån vikthysteri även på bebisar? om bebis mår bra och verkar nöjd borde ju bröstmjölk räcka..? jag känner inte att jag vill ge ersättning.

    men vill ju mitt barns bästa.

    tycker ofta det står i bloggar och annat att man ska ha ett paket ersättning hemma efter förlossningen för man vetinte hur det kommer att gå med amningen.


    Min dotter rapade inte alla gånger, men jag var noga med magdroppar (Finns på Apoteket. Skitdyra, men så värda!) och magmassage för- och eftermiddag. Men är du vaken kan du ju såklart rapa bebisen mot axeln. Att man håller upp dem är för att undvika att de kräks sant att man får bra teknik när man liksom smeker upp eventuell luft. Du vet, deras magmun är inte fullt utvecklad och ligger de ned är risken rätt stor att mycket kommer upp.

    Jag hade ingen ersättning hemma. Det kan du ju köpa på de flesta butiker alla dagar i veckan. Tänkte faktiskt inte ens tanken...
  • Tess1990
    Decibel84 skrev 2016-08-15 21:14:52 följande:

    tack för fantastiska svar

    kom på en grej till..

    ni som liggammar och eventuellt somnar..eller ja ni andra också..måste man rapa bebisen på axeln efter amning?

    sen har jag läst många historier om barnmorskor som säger att "det räcker inte att amma du måste ge ersättning....och ja kanske vet dom bäst men det verkar vara sån vikthysteri även på bebisar? om bebis mår bra och verkar nöjd borde ju bröstmjölk räcka..? jag känner inte att jag vill ge ersättning.

    men vill ju mitt barns bästa.

    tycker ofta det står i bloggar och annat att man ska ha ett paket ersättning hemma efter förlossningen för man vetinte hur det kommer att gå med amningen.


    Så länge barnet går upp i vikt/står stilla tillfälligt kort period och inte går ner så duger de

    Bvc har sina kurvor och mått, men långt ifrån alla barn kan följa de till punkt och pricka!

    Det beror på gener, sjukdom, utvecklingssprång, ökningsperiod, utveckling av något specifikt just då

    Ofta så växer dom tex. På längden även om vikten tillfälligt saktat ner eller så lär dom sig något otroligt utmanande och blir mer aktiva och saktar ner för att sen hoppa upp på kurvan

    De är typ 1-3% av alla ammande som inte kan tillverka bröstmjölk/tillräkligt, resten kan, men många gör de inte av pga. Råd som att inte låta barnet snutta för mycket (barnet snuttar för att öka och uppehålla produktion, hindrar man de kan produktionen gå ner och inte räcka)

    Eller får höra att barnet måste gå upp 200g/v och om barnet då bara gått upp 150g/v får råd att ge ersättning (vilket gör att barnet ammar mindre = mindre produktion = ännu mindre viktökning = mer ersättning = sabbad amning)

    Många bvc stirrar sig blinda på kurvorna istället för att se hur barnet mår, de är stor skillnad på ett aktivt glatt barn som tillfälligt gått upp dåligt, och ett annat barn som gått upp lika mycket men som är slött och hängigt

    Sen är långt ifrån alla bvc sköterskor experter på amning! Vissa är pinsamt ouppdaterade..

    Så din känsla att fokusera på amningen och få den att fungera och lita på dig själv främst, stämmer ^^
Svar på tråden Amning