• Anonym (pippi)

    kan en läkare sjukskriva mot ens vilja?

    Lång historia kort.

    Min läkare säger att hen vill sjukskriva mig på heltid 100%.

    Jobbar 50%,anställd 50%.

    Jag vill jobba men läkaren är rädd att jag blir sjukare.

    Kan läkaren tvångsskriv sjukskriva mig. Handlar om psykisk ohälsa. Finns inget lpt eller så.

    Jobbar, hög närvaro.

    Rent ekonomiskt katastrof om jag blir sjukskriven.

  • Svar på tråden kan en läkare sjukskriva mot ens vilja?
  • Uttran
    Anonym (pippi) skrev 2016-08-23 07:10:35 följande:

    Nä det kan jag ej. Sen är jag med i en annan a kassa.


    Varför fick du inte pengar från dem nu då du är arbetslös?
  • Anonym (nej)
    Uttran skrev 2016-08-23 19:30:40 följande:

    Varför fick du inte pengar från dem nu då du är arbetslös?


    Man måste uppfylla en massa villkor för att kvala för alfa-kassa med. Typ i stil med jobbat mint 63 dagar senaste halvåret eller fyrtioelva halvdagar senaste året.
  • Uttran
    Anonym (nej) skrev 2016-08-23 19:34:29 följande:

    Man måste uppfylla en massa villkor för att kvala för alfa-kassa med. Typ i stil med jobbat mint 63 dagar senaste halvåret eller fyrtioelva halvdagar senaste året.


    63 dagar på ett halvår är ju ingenting.
  • Anonym (nej)
    Uttran skrev 2016-08-23 20:58:12 följande:

    63 dagar på ett halvår är ju ingenting.


    Det var bara en siffra jag drog till med. Poängen var att folk helt felaktigt tror att vem som helst kan få alfakassa.
  • Aniiee
    Uttran skrev 2016-08-23 20:58:12 följande:
    63 dagar på ett halvår är ju ingenting.
    Anonym (nej) skrev 2016-08-23 21:49:07 följande:
    Det var bara en siffra jag drog till med. Poängen var att folk helt felaktigt tror att vem som helst kan få alfakassa.

    Vet att det är lite OT, men eftersom, och för att reda ut det hela lite:

    För att få ersättning från Alfakasssan måste man:
    Kunna arbeta minst 3 timmar om dagen
    Vara anmäld på arbetsförmedlingen
    Stå till arbetsmarknadens förfogande
    Förvärvsarbetat minst 6 månader under det senaste 12 månaderna, minst 80 timmar i månaden ELLER de senaste 6 sammanhängande månaderna, 480 timmar totalt (50 timmar i månaden)

    Att man kan få ersättning från alfakassan fast man inte arbetat är tydligen en gammal myt, många verkar tro på den fortfarande.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (J)
    Aniiee skrev 2016-08-23 22:18:07 följande:

    Vet att det är lite OT, men eftersom, och för att reda ut det hela lite:

    För att få ersättning från Alfakasssan måste man:

    Kunna arbeta minst 3 timmar om dagen

    Vara anmäld på arbetsförmedlingen

    Stå till arbetsmarknadens förfogande

    Förvärvsarbetat minst 6 månader under det senaste 12 månaderna, minst 80 timmar i månaden ELLER de senaste 6 sammanhängande månaderna, 480 timmar totalt (50 timmar i månaden)

    Att man kan få ersättning från alfakassan fast man inte arbetat är tydligen en gammal myt, många verkar tro på den fortfarande.


    Jag har aldrig jobbat, och bor med min sambo så kan inte få soc. Är det hopplöst för mig att få något tills jag hittat jobb?
  • Aniiee
    Anonym (J) skrev 2016-08-23 22:46:59 följande:
    Jag har aldrig jobbat, och bor med min sambo så kan inte få soc. Är det hopplöst för mig att få något tills jag hittat jobb?
    Om du är inskriven på arbetsförmedlingen och är med i ett arbetspolitiskt program (dvs har en plan på hur mycket jobb du ska söka eller har praktik osv) så får du utveklingsersättning eller aktivitetsstöd.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Anonym (pippi)
    Uttran skrev 2016-08-23 19:30:40 följande:

    Varför fick du inte pengar från dem nu då du är arbetslös?


    Det har jag redan skrivit i tråden.
  • Anonym (pippi)
    Anonym (J) skrev 2016-08-23 22:46:59 följande:

    Jag har aldrig jobbat, och bor med min sambo så kan inte få soc. Är det hopplöst för mig att få något tills jag hittat jobb?


    Är du inskriven på arbetsförmedlingen?

    Kan du få aktivitetsersättning av försäkringskassan?
  • Uttran
    Anonym (nej) skrev 2016-08-23 21:49:07 följande:

    Det var bara en siffra jag drog till med. Poängen var att folk helt felaktigt tror att vem som helst kan få alfakassa.


    Det är jättelätt att få så i princip stämmer det. TS verkar inte ens ha försökt.
    Anonym (pippi) skrev 2016-08-24 02:42:31 följande:

    Det har jag redan skrivit i tråden.


    Nej, du har inte förklarat varför. Du får ursäkta, men det känns som att du bara sitter och gnäller. Du har fullt frivilligt valt att bara jobba halvtid och gör inget alls åt din situation.
  • Anonym (pippi)
    Uttran skrev 2016-08-24 07:08:53 följande:

    Det är jättelätt att få så i princip stämmer det. TS verkar inte ens ha försökt.Nej, du har inte förklarat varför. Du får ursäkta, men det känns som att du bara sitter och gnäller. Du har fullt frivilligt valt att bara jobba halvtid och gör inget alls åt din situation.


    Tänker återigen inte berätta min livshistoria och varför och så här.

    Det var inte min tanke med tråden!!!!
  • Anonym (nej)
    Uttran skrev 2016-08-24 07:08:53 följande:

    Det är jättelätt att få så i princip stämmer det. TS verkar inte ens ha försökt.Nej, du har inte förklarat varför. Du får ursäkta, men det känns som att du bara sitter och gnäller. Du har fullt frivilligt valt att bara jobba halvtid och gör inget alls åt din situation.


    Tycker det är du som gnäller. Varför skulle ts göra någonting åt sin situation? För din skull?
  • Anonym (pippi)
    Anonym (nej) skrev 2016-08-24 09:21:10 följande:

    Tycker det är du som gnäller. Varför skulle ts göra någonting åt sin situation? För din skull?


    Mitt ombud har ju pratat med alfa kassan nej jag har inte jobbat tillräckligt detta har jag redan svarat på i tråden!!!
  • Anonym (pippi)
    Uttran skrev 2016-08-24 07:08:53 följande:

    Det är jättelätt att få så i princip stämmer det. TS verkar inte ens ha försökt.Nej, du har inte förklarat varför. Du får ursäkta, men det känns som att du bara sitter och gnäller. Du har fullt frivilligt valt att bara jobba halvtid och gör inget alls åt din situation.


    Finns ingen sanning i det du skriver!!! Du vet ibget om mig!!!! Valt?? Jag har inte lust att dra min livshistoria här!!

    Vet inte om jag ska skratta eller gråtta av skratt av dina inlägg!
  • Uttran
    Anonym (nej) skrev 2016-08-24 09:21:10 följande:

    Tycker det är du som gnäller. Varför skulle ts göra någonting åt sin situation? För din skull?


    För att slippa hamna på gatan kanske? Hon säger själv att hon inte har råd att vara sjukskriven.
    Anonym (pippi) skrev 2016-08-24 12:28:27 följande:

    Finns ingen sanning i det du skriver!!! Du vet ibget om mig!!!! Valt?? Jag har inte lust att dra min livshistoria här!!

    Vet inte om jag ska skratta eller gråtta av skratt av dina inlägg!


    TS, det här är skrivet i bästa välmening, men har du kollat om du har en lättare utvecklingsstörning? Det finns de som får den diagnosen som vuxna och jag tycker att jag känner igen ditt beteende från de som har den diagnosen i min närhet. Med en utvecklingsstörningar diagnos skulle du få mer hjälp, en Godman exempelvis.
  • Anonym (pippi)
    Uttran skrev 2016-08-25 09:11:25 följande:

    För att slippa hamna på gatan kanske? Hon säger själv att hon inte har råd att vara sjukskriven.TS, det här är skrivet i bästa välmening, men har du kollat om du har en lättare utvecklingsstörning? Det finns de som får den diagnosen som vuxna och jag tycker att jag känner igen ditt beteende från de som har den diagnosen i min närhet. Med en utvecklingsstörningar diagnos skulle du få mer hjälp, en Godman exempelvis.


    Du det hqr du nog själv!

    DU vet inget om mig! Allt du skriver är helt fel!!

    Skrattar så jag gråter. Synd om d7g! Hur orkar du!

    Stackars dig! Sök hjälp akut NU innan det är försent!
  • Anonym (pippi)

    Lägger ner denna tråden!!

    Dra mig ur här ifrån.

    Tack ni som verkligen gav svar på min fråga om sjukskrivning!

Svar på tråden kan en läkare sjukskriva mot ens vilja?