• Anonym (Anton)

    Tjejen kräver möbler

    Jag har hamnat i ett läge där tjejen vill köpa möbler och då typ byta ut allt i stort sett. Hon säger fula ord och att jag ska bidra. Det är jag som har inkomsten och hon är student. Hon skriker på mig och om jag går med på detta så töms mina sparpengar typ. Hon vill ha en ny säng fast vi har en kontinental säng, fast hon vill ha en ljus. Sedan soffa ljusare o massa möbler. Jag sa nej för att jag inte vill slösa min ekonomi. Hon tycker vi har så fult fast vi köpte möblerna i höstas. Vet inte hur jag ska göra o hon är ledsen o arg?

  • Svar på tråden Tjejen kräver möbler
  • Anonym (qq)

    givetvis kan man inte byta inredning var 6:e  månad. Speciellt inte om man är student. Vad hade hon gjort om hon bodde ensam? Bett pappsen om pengar kanske?

    Det enda är väl om hon först kan sälja några möbler ni inte behöver och köpa nya för de pengarna, men man får ju oftast inte in så mkt att sälja begagnat som det krävs för att köpa nytt. 
    Hon låter verkligen bortskämd. Kan du ta det ur henne kommer hon kunna leva lite mer sunt resten av livet än att bli vansinnig för såna här saker. 

  • Anonym (qq)

    hon verkar vara en sann materialist. Vill du verkligen leva med henne? 

  • Anonym (Är)

    Bara slänger ut det. Men kan köphetsen ha med nått annat att göra. Att hon söker förändring i sitt liv eller i er relation? Står hennes liv och stampar nör alla hennes polare gör massa nya grejer?

    Mitt ex shoppa gärnet med mina cash när hon gick igenom depression.

    Om du vill få tyst på henne så säg att du håller med om att det är fullt och att ni gemensamt ska spara till nytt. En liten vit lögn. Köp nya gardiner och lite ljuslyktor. Nu kommer hösten. Då ska det iaf bara vara mysigt. Lovar hon vill ha tillbaka mörka möbler i november.

  • Anonym (B)

    Jag känner också som din tjej ibland över mina möbler. Eftersom att jag är vuxen fattar jag ju dock att det inte hållbart och fullkomligt vansinne att byta ut många stora möbler i sin inredning varje år ;).

    Låter som att hon läst lite för mkt glossiga bloggar som typ house of philia och inte fattar verkligheten...

  • Anonym (Jag hade slängt ut henne)
    Anonym (Anton) skrev 2016-08-23 12:47:56 följande:

    Jag vill ju inte lämna henne bara för det. Men hennes beteende tål jag inte och förstår mig inte på. Inte vill jag slita ut mig själv o plåga mig till jobbet 5 dagar i veckan o sen går allt till nya dyra möbler


    Anonym (Anton) skrev 2016-08-23 11:49:04 följande:

    Hon har bre ekonomi ändå men hon har rika föräldrar och har nog blivit van och få mycket. Men shoppar gör hon varje vecka tycker jag



    Hon får väl betala för det själv då?? 


    Om du inte vill göra slut men inte klarar av hennes beteende så ser jag inte mycket till lycka i din framtid... Ett tips är ju kanske att du ger henne en färgdunk och säger åt henne att måla... eller ljust tyg så kan hon sy nya överdrag i ljusare färg... 


    Duger inte det får du väl säga åt henne att byta sakerna på blocket säng mot säng osv.... 

  • TigerLilySwe

    Stå på dig, fullständigt orimligt. Du behöver redan nu visa vad som gäller beträffande dina pengar, värderingar och vad som är acceptabelt beteende. Du kommer att få dras med detta under lång tid, det här är inte så enkelt åtgärdat. Herre Jösses, du får ta dig en rejäl funderare kring vad som är ok för dig i en relation. Osexigt beteende....

  • Vinterankan

    Att byta ut möbler som inte ens är ett år gamla är helt vansinnigt korkat.

    Men om du ändå vill visa dig lite medgörlig så kan du ju erbjuda henne att hon kan få byta ut möblerna genom att sälja era på blocket och sedan köpa nya begagnade möbler för motsvarande summa.

  • Zombie von Rymmen
    Anonym (Anton) skrev 2016-08-23 12:47:56 följande:

    Jag vill ju inte lämna henne bara för det. Men hennes beteende tål jag inte och förstår mig inte på. Inte vill jag slita ut mig själv o plåga mig till jobbet 5 dagar i veckan o sen går allt till nya dyra möbler


    Haha, det där är inte så bara, det säger en hel del om vad för slags person hon egentligen är och vad hon verkligen värdesätter. Vill du vara hennes sugar daddy?
  • Indianica

    Vill hon verkligen byta ut hela inredningens möblemang eller är det specifikt sängen?

    I ett förhållande måste man kompromissa. Om du nu fallit för en tjej som gillar inredning så finns det flera punkter du kan ta upp:

    1. Hela din lön ska inte bekosta alla nya möbler, det blir orättvist och orimligt då du vill göra annat för pengarna, så du mår dåligt av att bli pressad att bidra med allt. Ska alla möbler köpas nytt får hon skaffa extrajobb på bumsen!

    2. Du kan gå med på EN ny möbel möjligtvis. Kanske då kontinentalssängens sänggavel, om hon nu är missnöjd med den?

    3. I normalfallet byter folk med "normalekonomi" inte ut hela möblemanget årligen, upplys henne om det. Man köper nytt när det gamla blir utslitet eller man ledsnar, men inte allt på en gång. Däremot köper många nya t ex mörkare gardiner eller kanske en mörk matta och mörka handdukar, kuddar och överkast på hösten, dvs inredningsdetaljerna kan förändra hemmet väldigt mycket och kostar mindre än nya möbler. Säg att när hon börjar arbeta kan ni börja byta ut möbler oftare, men inte nu. Nu får ni gå på detaljerna.

  • Fjunkis

    Köp eller sy ett överdrag till sängen. Hur svårt kan det vara? Soffan kan man också sy nya kuddfodral till. Mattor och gardiner från Blocket eller loppis gör stor skillnad.

    Jag blir tokig på inredningshetsen som gäller nu. Har somliga inga tankar alls på vad som håller på att hända med vår planet?

    När jag var student och flyttade hemifrån var samtliga möbler vänners avlagda, fynd från grovsoprum eller loppisar. Det var varken kul eller snyggt men det var vad jag hade pengar till (storstad med dyr hyra och höga resekostnader). Hälsa henne det!

  • Fjunkis
    Indianica skrev 2016-08-25 07:53:31 följande:

    Vill hon verkligen byta ut hela inredningens möblemang eller är det specifikt sängen?

    I ett förhållande måste man kompromissa. Om du nu fallit för en tjej som gillar inredning så finns det flera punkter du kan ta upp:

    1. Hela din lön ska inte bekosta alla nya möbler, det blir orättvist och orimligt då du vill göra annat för pengarna, så du mår dåligt av att bli pressad att bidra med allt. Ska alla möbler köpas nytt får hon skaffa extrajobb på bumsen!

    2. Du kan gå med på EN ny möbel möjligtvis. Kanske då kontinentalssängens sänggavel, om hon nu är missnöjd med den?

    3. I normalfallet byter folk med "normalekonomi" inte ut hela möblemanget årligen, upplys henne om det. Man köper nytt när det gamla blir utslitet eller man ledsnar, men inte allt på en gång. Däremot köper många nya t ex mörkare gardiner eller kanske en mörk matta och mörka handdukar, kuddar och överkast på hösten, dvs inredningsdetaljerna kan förändra hemmet väldigt mycket och kostar mindre än nya möbler. Säg att när hon börjar arbeta kan ni börja byta ut möbler oftare, men inte nu. Nu får ni gå på detaljerna.


    Men folk köper väl ändå inte nya mörka hemtextilier varje höst? Man tar väl fram de från förra året?? Hur kortsiktigt tänker folk?
  • Indianica
    Fjunkis skrev 2016-08-25 08:05:47 följande:
    Men folk köper väl ändå inte nya mörka hemtextilier varje höst? Man tar väl fram de från förra året?? Hur kortsiktigt tänker folk?
    Nu pratade jag i generella termer om folk med ett stort inredningsintresse och är man ung och nyss flyttat ihop har man kanske inte hunnit skaffa alla inredningsdetaljer efter årstid än och då kan man plötsligt vid årstidsbyte tycka att det känns för mörkt eller ljust hemma (själv är jag inte alls mycket för höst- och sommargardiner och sånt, men vissa är ju intresserade av att byta..).
  • Zombie von Rymmen
    Fjunkis skrev 2016-08-25 08:03:46 följande:

    Köp eller sy ett överdrag till sängen. Hur svårt kan det vara? Soffan kan man också sy nya kuddfodral till. Mattor och gardiner från Blocket eller loppis gör stor skillnad.

    Jag blir tokig på inredningshetsen som gäller nu. Har somliga inga tankar alls på vad som håller på att hända med vår planet?

    När jag var student och flyttade hemifrån var samtliga möbler vänners avlagda, fynd från grovsoprum eller loppisar. Det var varken kul eller snyggt men det var vad jag hade pengar till (storstad med dyr hyra och höga resekostnader). Hälsa henne det!


    Nyliberalismen har härjat ett tag och trots haverier fortsätter den regera likt en världsfrånvänd diktator påväg att falla, och tutar i följarna den eviga tillväxtens frälsning

    www.theguardian.com/books/2016/apr/15/neoliberalism-ideology-problem-george-monbiot
  • Ingrediensen

    Det är väl som med barnen när de vill ha någon leksak och jag säger att de får köpa den för sina egna pengar. Då vill de helt plötsligt inte ha saken längre för när man själv ska betala verkar visst pengar ha ett annat värde.

    Så givetvis ska hon själv betala för sin inredningslust, i detta fall får nog budgeten tas från nöjeskontot eftersom ni verkar ha fullt dugliga möbler redan.

Svar på tråden Tjejen kräver möbler