• Anonym (Olycklig flickvän)

    Han hotar mig till abort! 20 år

    OK, det här kommer bli långt men jag måste få hjälp. Jag är en tjej, 20 år gammal som inte för längesen fick reda på att jag är gravid (första). Det var oplanerad...och Gud vet att jag inte är redo för barn än, jag ändå glad att jag var gravid och jag vill behålla det. Något så vackert ska inte go to waste. Min pojkvän vart glad då han fick reda på att jag var gravid, han grät av lycka...pratade namn...pratade i flera timmar om hur framtiden skulle se ut och så. Så glad han var. (Han är nästan 3 år äldre förresten). Men plötsligt i fredags så ville han prata med mig, på något sätt visste jag redan var det var. A-ordet. Han pratade om att han hade pratat med sin mamma, att han tyckte det har varit jobbigt, han tror att han kommer ta all ansvar...det var mycket 'han' i det hela. Han och jag har varit ihop i ett år och det har varit värsta kärlekssagan, jag skulle dö för honom. Jag älskar honom så mycket. Jag vart så sårad då han sa att han ville att jag skulle göra abort, sedan vart det som en pressning för mig. Vi båda grät och jag kan förstå hur han känner, men det är inte bara om honom det gäller. Jag vet inte hur han blev så ego helt plötsligt? Han älskar sig själv för mycket. Och igårkväll ställde han ett ultimatum "behåll barnet och jag kommer inte finnas där eller gör abort och allt kommer bli som vanligt igen.". Låter det som kärlek? Det gör inte det, en vanlig kvinna skulle sagt att han är en mongoidiot och stuckit därifrån. Men jag älskar honom så mycket, jag kan inte lämna honom...det känns som om jag kommer förlora honom oavsett. Men åh jag är så förvirrad och orolig! Vad skulle ni ha gjort?

    Vill också tillägga att min pojkvän fortfarande är som ett barn (det är jag med honom också...) fast jag är inte så feg som han är. Hur ska jag göra? Jag har kommit med fler förslag för honom om hur vi kan lösa det och så...men han tror att allt kommer sluta i pannkaka. Han sa till mig...hade vi det stabilt, en lägenhet och så, då hade jag valt att skapa familj men nu har vi inte det. Tydligen skulle hans mamma ha sagt (och som också är erfaren av abort...) att man ska vara extra hård när det gäller sånt här.

    Det känns som om att dom pressar mig...det är jättejobbigt. Hur ska jag göra? Kommer jag bli olycklig ifall jag behåller mitt barn och han går därifrån...eller att jag tar bort det och han är med mig tillslut?

    Han har sagt "om två år kan vi skaffa barn och sådär...är inte redo nu.".

    jag BLIR SÅ LESS OCH GALEN! :( Min familj tycker att han är en idiot och att jag ska lämna honom och brorsan säger att jag är blind eller typ för kär i honom för att inse att han inte är rätt för mig.

    Någon som varit med om typ samma sak? Någon som kan hjälpa mig? Tror ni att han kan ångra sig en början sen när jag skaffar eget och behåller barnet? Tror ni att han kommer in i bilden då?

  • Svar på tråden Han hotar mig till abort! 20 år
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Olycklig flickvän) skrev 2016-09-01 13:33:46 följande:

    Okej...nu är det såhär att jag känner min pojkväns familj väl. Dom är helt underbara. Anledningen till att mamman pratat om abort för pojkvännen är för att hon har erfarenheten av det själv, hon sa också att det är upp till oss att klara av det här. Nu är det så att jag söker jobb och om ni inte läste det, en bostad med. Jag har gjort mitt val, jag har konstant tänkt på det här i dagar. Jag tänker inte göra abort för barnets skull utan för min skull med. Jag vill inte bära på ett emotionellt ärr som kommer finnas där i åratal, det skulle jag må så dåligt av. Jag har inte berättat något för honom än, men jag tänker göra det idag. Jag får hjälp av både vänner och familj men jag är väl mån om att jag ska göra allt själv, jag kräver ingenting. Jag ser en massa pessimistiska kommentarer här, att jag gör abort och att det kommer gå hur smidigt som helst. För mig är det tyvärr mycket värre än så. Jag har kollat på videor och intervjuer angående abort och det finns inget glatt i det alls. Jag har varit med om så många traumatiska saker i mitt liv och orkar inte vara med om ett till. Jag älskar min pojkvän mer än vad någon annan kvinna kan älska sin, men jag har alltid prioriterat honom före mig. ALLTID. Dags att prioritera mig för en gång skull, stå för det jag säger. Jag förväntar mig inte honom att komma tillbaks och säga "förlåt", inte ens om det gått år. Det han har visat är inte kärlek, hade han verkligen älskat mig och brytt sig om mig så skulle han väl ställa upp för mig. Inte bara det, han har sagt andra grejer också som har skärt i hjärtat. Han har alltid haft svårt att förklara saker och gör det fel ibland vilket kan såra, men han menar inte på det sättet. Men hur som helst, nu har jag bestämt mig att det är såhär jag vill ha det.

    Så, bring it on. Kalla mig omogen och säg att jag inte kommer klara det. Jag bryr mig inte längre om de kränkningarna jag fått höra.

    Jag har redan bestämt mig ändå så. Ser en ljus framtid i mitt val.


    Och googlar du förlossningar hittar du 99% filmer på katastrofer , äckliga kejsarsnitt och saker som går fel.

    Lita inte på allt du ser....
  • Hacete
    Anonym (F) skrev 2016-08-31 09:09:03 följande:

    Din kropp ditt val. Dock låter det ju faktiskt som att ingen av er är redo att sätta ett nytt liv till världen. Det är ingen lek att bli förälder och uppfostra ett barn.

    Jag anser att man bör ha jobbat upp en ok sgi samt ha eget boende innan barn kommer in i bilden.


    Det gör inte jag, inte om barnet redan finns - det är inte ett giltigt abortskäl. Sedan två år senare när man har lägenhet och en OK SGI, då blir det ju inte SAMMA barn. Utan det har man dödat! Det praktiska går alltid att lösa, om man bor i Sverige (i andra länder kan det vara en annan sak). Däremot anser jag att det är väldigt viktigt att ett barn får växa upp med båda sina riktiga föräldrar. Inte nödvändigtvis under samma tak, men i alla fall att det är önskat av båda är intresserade och vill ha del av vårdnad och boende.
  • Anonym (Alice)
    Anonym (Olycklig flickvän) skrev 2016-09-01 13:33:46 följande:

    Okej...nu är det såhär att jag känner min pojkväns familj väl. Dom är helt underbara. Anledningen till att mamman pratat om abort för pojkvännen är för att hon har erfarenheten av det själv, hon sa också att det är upp till oss att klara av det här. Nu är det så att jag söker jobb och om ni inte läste det, en bostad med. Jag har gjort mitt val, jag har konstant tänkt på det här i dagar. Jag tänker inte göra abort för barnets skull utan för min skull med. Jag vill inte bära på ett emotionellt ärr som kommer finnas där i åratal, det skulle jag må så dåligt av. Jag har inte berättat något för honom än, men jag tänker göra det idag. Jag får hjälp av både vänner och familj men jag är väl mån om att jag ska göra allt själv, jag kräver ingenting. Jag ser en massa pessimistiska kommentarer här, att jag gör abort och att det kommer gå hur smidigt som helst. För mig är det tyvärr mycket värre än så. Jag har kollat på videor och intervjuer angående abort och det finns inget glatt i det alls. Jag har varit med om så många traumatiska saker i mitt liv och orkar inte vara med om ett till. Jag älskar min pojkvän mer än vad någon annan kvinna kan älska sin, men jag har alltid prioriterat honom före mig. ALLTID. Dags att prioritera mig för en gång skull, stå för det jag säger. Jag förväntar mig inte honom att komma tillbaks och säga "förlåt", inte ens om det gått år. Det han har visat är inte kärlek, hade han verkligen älskat mig och brytt sig om mig så skulle han väl ställa upp för mig. Inte bara det, han har sagt andra grejer också som har skärt i hjärtat. Han har alltid haft svårt att förklara saker och gör det fel ibland vilket kan såra, men han menar inte på det sättet. Men hur som helst, nu har jag bestämt mig att det är såhär jag vill ha det.

    Så, bring it on. Kalla mig omogen och säg att jag inte kommer klara det. Jag bryr mig inte längre om de kränkningarna jag fått höra.

    Jag har redan bestämt mig ändå så. Ser en ljus framtid i mitt val.


    Kort sagt så har alla andra i samma sits fel och bara du har rätt?

    Du tror inte att bli ensam mamma är en upplevelse och trauma som du verkligen inte behöver?

    Men jaja du som ännu inte har några barn vet uppenbarligen bättre än vi som har... Så tycker alla 20-åringar.

    Nåja, sitt inte här och gnäll sen då när du upptäcker att det var inte så kul det här.

    I rest my case.
  • Fjäril kär
    Anonym (Olycklig flickvän) skrev 2016-09-01 13:40:14 följande:

    -OCH JA, jag har insett konsekvenserna. Men jag tar emot dom än att släcka ett liv. Spelar ingen roll om barnet inte kan tänka än, vill att den ska ha en chans till livet. Och ni kan inte förutspå att min framtid eller barnets framtid kommer att se hemsk ut.

    Isåfall bör ni kunna få yrke inom spådom?

    Tack och hej.

    (Tack för er få som stöttat mig och verkligen gett mig de bästa råden, all kärlek till er.) Resten dock...ptff.


    Det handlar inte om spådom, det kallas livserfarenhet. Vi har alla här gått igenom det du inte tror ska hända dig.

    Var inte så naivt tjurig.
  • Hacete
    Fjäril kär skrev 2016-09-01 14:28:33 följande:
    Det handlar inte om spådom, det kallas livserfarenhet. Vi har alla här gått igenom det du inte tror ska hända dig.

    Var inte så naivt tjurig.
    Och du har ångrat dina barn eller?

    En 20-åring är i sin bästa ålder att orka även som ensam mamma. Och hon verkar ju inte vara ensam heller utan ha ett bra nätverk. Dock är det väldigt synd om pappan inte vill vara med i bilden.
  • Anonym (F)
    Hacete skrev 2016-09-01 14:33:02 följande:

    Och du har ångrat dina barn eller?

    En 20-åring är i sin bästa ålder att orka även som ensam mamma. Och hon verkar ju inte vara ensam heller utan ha ett bra nätverk. Dock är det väldigt synd om pappan inte vill vara med i bilden.


    Man behöver inte ångra sina barn. Däremot kan man ångra tidpunkten då de kom till världen. Jag ångrar att jag inte väntade och ARBETADE UPP EN OK SGI före mitt första barn kom. Det ger hela familjen så mycket bättre förutsättningar och en helt annan trygghet.

    De som svarar i tråden är föräldrar själva, och flera stycken har som jag fått barn tidigt. Vi svarar utifrån livserfarenhet. Något som Ts inte har ännu och som blir än mer tydligt om man läser hennes svar. Hon kallar de goda råd hon får för kränkningar. Bara det säger tillräckligt.

    Ibland är ansvar att faktiskt välja bort. För sitt ofödda barns skull.
  • Anonym (F)

    Förtydligar och säger inte att Ts inte ska behålla om hon är väl insatt i vad ett barn verkligen innebär. Dock låter det inte alls som att hon kan ana hur hennes liv kommer förändras.

    Att avstå abort pga skräckpropaganda på nätet är ingen bra ide. Sök istället fakta och trovärdiga källor i ämnet.

  • Hacete
    Anonym (F) skrev 2016-09-01 15:03:34 följande:
    Man behöver inte ångra sina barn. Däremot kan man ångra tidpunkten då de kom till världen. Jag ångrar att jag inte väntade och ARBETADE UPP EN OK SGI före mitt första barn kom. Det ger hela familjen så mycket bättre förutsättningar och en helt annan trygghet.

    De som svarar i tråden är föräldrar själva, och flera stycken har som jag fått barn tidigt. Vi svarar utifrån livserfarenhet. Något som Ts inte har ännu och som blir än mer tydligt om man läser hennes svar. Hon kallar de goda råd hon får för kränkningar. Bara det säger tillräckligt.

    Ibland är ansvar att faktiskt välja bort. För sitt ofödda barns skull.
    Jag är också mamma. Jag var inte ensamstående, men vi var fattiga när barnen var små. Det gjorde inget! Det finns sådant som är så mycket viktigare än pengar. Visst är det klokt att vänta med att bli gravid tills man har en trygg och okej ekonomi, men nu är ju det här ett barn som redan FINNS.

    Jag tycker att det måste finnas mycket allvarligare skäl än "ingen upparbetad SGI" för att ända ett liv. Typ svåra missbildningar, stor risk att födas med allvarlig ärftlig sjukdom (CF, blödarsjuka, Huntingtons, ärftlig benskörhet...), fara för moderns liv, våldtäkt, incest, gravt missbruk. Och ibland som en nödlösning när pappan kan förväntas bli farlig, eftersom det svenska samhället är alltför generöst med att ge umgängesrätt även till helt olämpliga pappor.
  • Anonym (Elin)
    Anonym (Olycklig flickvän) skrev 2016-09-01 13:33:46 följande:

    Okej...nu är det såhär att jag känner min pojkväns familj väl. Dom är helt underbara. Anledningen till att mamman pratat om abort för pojkvännen är för att hon har erfarenheten av det själv, hon sa också att det är upp till oss att klara av det här. Nu är det så att jag söker jobb och om ni inte läste det, en bostad med. Jag har gjort mitt val, jag har konstant tänkt på det här i dagar. Jag tänker inte göra abort för barnets skull utan för min skull med. Jag vill inte bära på ett emotionellt ärr som kommer finnas där i åratal, det skulle jag må så dåligt av. Jag har inte berättat något för honom än, men jag tänker göra det idag. Jag får hjälp av både vänner och familj men jag är väl mån om att jag ska göra allt själv, jag kräver ingenting. Jag ser en massa pessimistiska kommentarer här, att jag gör abort och att det kommer gå hur smidigt som helst. För mig är det tyvärr mycket värre än så. Jag har kollat på videor och intervjuer angående abort och det finns inget glatt i det alls. Jag har varit med om så många traumatiska saker i mitt liv och orkar inte vara med om ett till. Jag älskar min pojkvän mer än vad någon annan kvinna kan älska sin, men jag har alltid prioriterat honom före mig. ALLTID. Dags att prioritera mig för en gång skull, stå för det jag säger. Jag förväntar mig inte honom att komma tillbaks och säga "förlåt", inte ens om det gått år. Det han har visat är inte kärlek, hade han verkligen älskat mig och brytt sig om mig så skulle han väl ställa upp för mig. Inte bara det, han har sagt andra grejer också som har skärt i hjärtat. Han har alltid haft svårt att förklara saker och gör det fel ibland vilket kan såra, men han menar inte på det sättet. Men hur som helst, nu har jag bestämt mig att det är såhär jag vill ha det.

    Så, bring it on. Kalla mig omogen och säg att jag inte kommer klara det. Jag bryr mig inte längre om de kränkningarna jag fått höra.

    Jag har redan bestämt mig ändå så. Ser en ljus framtid i mitt val.


    Ursäkta, TS, men jag förstod inte riktigt ditt inlägg. Vad är det du ska göra idag? Abort? Dumpa killen? Eller nåt annat?


    Hoppas det lugnar ned sig för dig snart! Bara du bestämmer hur du ska leva ditt liv och du behöver inte rättfärdiga ditt beslut, vad det än är.

  • Anonym (Malou)
    Anonym (F) skrev 2016-09-01 15:03:34 följande:

    Man behöver inte ångra sina barn. Däremot kan man ångra tidpunkten då de kom till världen. Jag ångrar att jag inte väntade och ARBETADE UPP EN OK SGI före mitt första barn kom. Det ger hela familjen så mycket bättre förutsättningar och en helt annan trygghet.

    De som svarar i tråden är föräldrar själva, och flera stycken har som jag fått barn tidigt. Vi svarar utifrån livserfarenhet. Något som Ts inte har ännu och som blir än mer tydligt om man läser hennes svar. Hon kallar de goda råd hon får för kränkningar. Bara det säger tillräckligt.

    Ibland är ansvar att faktiskt välja bort. För sitt ofödda barns skull.


    Jag fick också barn tidigt men jag håller inte med dig för det, du kan defintivt inte tala för alla.
Svar på tråden Han hotar mig till abort! 20 år