Inlägg från: elyse |Visa alla inlägg
  • elyse

    Vad tycker du om TV-serien Vikings?

    Jag tycker att kvaliteten på storyn sjunkit efter de två första säsongerna. Som på de flesta serier. Den har dock fortfarande helt OK underhållningsvärde.

    Om jag är intresserad av autentiska historier ser jag dokumentärer. "Based on" är helt OK för mig.

  • elyse
    Tioitopp skrev 2016-09-09 16:11:11 följande:

    När man är intresserad och läst lite fakta om någonting. Så blir man nog lite kräsen ang. detaljer på olika sätt i t ex Tv-serier. Själv retar jag mig b la något så otroligt att en del saxar i serien Vikings har Conquistador hjälmar. Alltså hjälmar som spanska soldater hade på 1400-1600 talet. Saxarna hade hur som helst definitivt inte sådana hjälmar. Sedan retar det mig lite att svärdet är så vanligt förekommande ibland Ragnars vikingar. Svärd och hjälm var på den tiden något av en lyx pryl som bara furstarna och de som hade det bättre ställt hade råd med. Man har t ex bara funnit en hjälm här uppe i norden. Och det i en stormannagrav liknande en del svärd helt enkelt därför detta då var så mycket mer komplicerade att göra. Nej den långskaftade yxan borde förekomma betydligt mer eftersom det är just yxblad man mest funnit i vikingagravar osv. Men att man är sådan beror väll bara på att man har ett intresse kring det hela.


    Jo, men när man gör underhållning av det hela måste det locka tittare. Och då får man ändra och lägga till saker.
Svar på tråden Vad tycker du om TV-serien Vikings?