• Svar på tråden Vad tycker ni räknas som låg/medel/höginkomsttagare?
  • Anonym (Karin)

    Vi är arbetare båda två, yrkeschaufför och barnskötare men jag är tyvärr sjukpensionär idag och vi har en nettoinkomst på mellan 56000kr i exklusive barnbidrag i månaden. Vi som arbetare borde räknas som låginkomstagare eftersom vi har arbetarklass yrken. Jag vet att läkare tjänar 20000kr mer än vi tillsammans brutto men så åker de på statlig skatt på allt över 38000kr så de betalar statlig skatt på 42000kr och kommunalskatt på 38000kr och vi har en kompis som tjänar mindre än oss i månaden fast hon är läkare. Hennes man är förskollärare så de tjänar lika mycket som oss netto just pga att hon åker på den statliga skatten

  • Anonym (Sådär)

    Såhär tycker jag:

    Låg: under 25000

    Medel: 25-38000

    Hög: över 38000

    Egentligen tycker jag att 38000 är i underkant för att kallas höginkomsttagare men blir ändå färgad av att det är den summan som våra politiker anser är gränsen för statlig inkomstskatt. Mer rimligt enligt mig vore över 50000.

    Själv tjänar jag 28000 och anser inte att de pengarna räcker till den livsstil jag vill ha, så för egen del upplever jag min lön som låg även om den är runt medel statistiskt.

  • viskeslopme

    Jag tycker det idag (och säkert tidigare med, men som 24åring har jag inte så mycket tid att se tillbaka på) är svårt att dela in i 3 ekonomiska klasser. Speciellt om vi vill koppla det ekonomiska till sociala klasser. Jag ser minst 5 olika klasser då

    Under 0-18 000 Ofta sjukskrivna, arbetslösa, lågköneyrken och deltidsjobb.

    Arbetare 18 000- 26 000. Heltidsarbete utan krav på eftergymnasiala studier

    Medel 24 000- 36 000. Heltidsarbete son oftast kräver eftergymnasiala studier.

    Övre medel 36 000- 50 000. Jobb inom ekonomi, data m.m

    Höginkomsttagare 50 000

    Men vilken klass man har skiljer ju ofta mycket och stämmer inte helt med ekonomin. Jag och min man är typisk medell/övre medelklass utifrån våra värderingar och kulturella kapital, men nu när en av oss studerar blir inkomsten mer arbetare. Min svåger och flickvän är mer arbetare där den ena jobbar som köksbiträde och den andra som lastbilsförare och har andra värderingar än oss, men sammanlagda inkomster på medelnivå.

  • lövet2

    Om jag utgår från mina personliga åsikter och värderingar:

    Låginkomsttagare - då räcker pengarna till mat, kläder, bostad. Inget extra. Ingen semester, inga resor, inga fritidssysselsättningar eller hobbies som kostar pengar, ingen direkt guldkant. Bara det nödvändigaste.

    Medelinkomsttagare - då tjänar man så det blir över till nöjen och lite onödiga prylar. Någon semesterresa också kanske. Man har så man klarar sig och mer än så.

    Höginkomsttagare - då tjänar man mer pengar än man egentligen mår bra av.

  • fjanten

    Det beror på. Precis som Lövet skriver så handlar det inte nödvändigtvis alltid om siffror. Exempelvis är det bra mycket dyrare att bo i exempelvis Stockholm (och det blir kanske dessutom dyrare med pendling etc.), så med den aspekten kan ju en lön i Stockholm göra att man inte har råd med något annat än bostad, mat och de allra nödvändigaste utöver det, medan samma lön ger pengar till allt som "behövs" och sedan lite till så att säga (någon resa, hobby, äta ute några gånger per månad o.s.v.).


    Så en låginkomsttagare är väl en sådan som inte har råd med något annat än det som måste betalas. En medelinkomsttagare har råd med det som måste betalas, har ett sparande, och har råd med någon resa om året samt hobbys etc. En höginkomsttagare har råd med allt det som måste betalas, flera resor om året, stort sparande, dyra hobbys etc.

  • Anonym (låg/med)

    Jag anser mig själv som medel, då jag går runt ekonomiskt samt alltid har pengar över till annat när det allt nödvändigt är betalt var månad. De pengarna går in till sparkontot om man inte spenderar det på annat. Lite olika var månad!!

    Vet dock att jag anses som låginkomsttagare av många andra.

  • Anonym (Sara)

    På ett sätt tycker jag med mina 26.500 innan skatt att jag har bra lön men jämför man med vad folk har råd med (hus, sommarstugan, resor, två nya bilar) så förstår jag att jag har en arbetarlön, en under medel med andra ord

    0-30.000 under medel


    30.000-50.000 medel

    50.000 < över medel

  • Anonym (Beror på)

    Och jag är så krånglig att jag blandar in ålder i min bedömning. Om man är under 30 och har 35 000 i lön skulle jag bedöma den som höginkomsttagare, men en 50-åring med samma lön som medel.

    Men om jag inte tar hänsyn till det så skulle jag ange brytpunkten för statlig inkomstskatt som höginkomsttagare.

  • EnGladPingvin

    Anser gränserna är något flytande, lite beroende på var i landet man bor. Det jag i alla fall inte håller med den rödgröna regeringen om är att man är höginkomsttagare vid en inkomst på runt 38 tkr. Jag skulle nog snarare anse att man bör upp över 50 tkr i månaden för att räknas dit. Jag och min man har båda inkomster på runt 55 tkr och visst inser jag att vi tjänar mer än de flesta, men vet inte om jag skulle kalla oss höginkomsttagare. Snarare övre medel om jag tittar på folk runt omkring oss.

    Det man ska vara medveten om att när man kommer upp i de inkomsterna skattar man också betydligt mer. Förutom kommunal och statlig skatt betalar man även värnskatt på ytterligare 5% och jobbskatteavdraget trappas ner. Skillnaden netto är betydligt mindre än vad många tror.

  • Ego Lovers
    lövet2 skrev 2016-09-29 08:36:50 följande:

    Om jag utgår från mina personliga åsikter och värderingar:

    Låginkomsttagare - då räcker pengarna till mat, kläder, bostad. Inget extra. Ingen semester, inga resor, inga fritidssysselsättningar eller hobbies som kostar pengar, ingen direkt guldkant. Bara det nödvändigaste.

    Medelinkomsttagare - då tjänar man så det blir över till nöjen och lite onödiga prylar. Någon semesterresa också kanske. Man har så man klarar sig och mer än så.

    Höginkomsttagare - då tjänar man mer pengar än man egentligen mår bra av.


    Fast då kan man ju räkna en som har en inkomst på 100,000kr och utgifter för 90,000kr för låginkomstagare för denne kommer inte ha råd med något utöver mat och kläder. De kanske har fina dyra saker men allt är taget med lån
  • Bunny on speed
    Anonym (Karin) skrev 2016-09-29 00:46:38 följande:

    Vi är arbetare båda två, yrkeschaufför och barnskötare men jag är tyvärr sjukpensionär idag och vi har en nettoinkomst på mellan 56000kr i exklusive barnbidrag i månaden. Vi som arbetare borde räknas som låginkomstagare eftersom vi har arbetarklass yrken. Jag vet att läkare tjänar 20000kr mer än vi tillsammans brutto men så åker de på statlig skatt på allt över 38000kr så de betalar statlig skatt på 42000kr och kommunalskatt på 38000kr och vi har en kompis som tjänar mindre än oss i månaden fast hon är läkare. Hennes man är förskollärare så de tjänar lika mycket som oss netto just pga att hon åker på den statliga skatten


    Jag tycker då inte ni har låga inkomster. Jag och min man har ca 39000 netto tillsammans och jag tycker inte det är låg inkomst heller (fast den hade ju gärna fått vara större).
    Bunnies, it must be bunnies!
  • Joni92

    Jag å min tjej har 100k brutto i månaden vilket jag antar är bra då vi är ca 25år. Skatten är brutal. Jag tycker 45+ är hög inkomst å allt under 20 låg.

  • Bigpapabear
    Anonym (Sådär) skrev 2016-09-29 05:16:18 följande:

    Såhär tycker jag:

    Låg: under 25000

    Medel: 25-38000

    Hög: över 38000

    Egentligen tycker jag att 38000 är i underkant för att kallas höginkomsttagare men blir ändå färgad av att det är den summan som våra politiker anser är gränsen för statlig inkomstskatt. Mer rimligt enligt mig vore över 50000.

    Själv tjänar jag 28000 och anser inte att de pengarna räcker till den livsstil jag vill ha, så för egen del upplever jag min lön som låg även om den är runt medel statistiskt.


    28 000 är inte en dålig lön. Läste på kollainkomster.se att snittinkomsten för 2017 låg på strax under 25 000/månad.

    Så medelinkomsttagare borde var ca 20 - 50 000. Höginkomsttagare över 50 000 och låg under 20 000.
    Sedan så måste man så klar ta hänsyn till ålder, geografi mm. 20 000 i lön för ung, singel kan man leva på. Har man två tonårsgrabbar hemma så slukar de nästan den summan i bara Oboj och mackor på en månad Skrattande
  • herr stolpe
    Bigpapabear skrev 2018-02-08 18:00:38 följande:
    28 000 är inte en dålig lön. Läste på kollainkomster.se att snittinkomsten för 2017 låg på strax under 25 000/månad.

    Så medelinkomsttagare borde var ca 20 - 50 000. Höginkomsttagare över 50 000 och låg under 20 000.
    Sedan så måste man så klar ta hänsyn till ålder, geografi mm. 20 000 i lön för ung, singel kan man leva på. Har man två tonårsgrabbar hemma så slukar de nästan den summan i bara Oboj och mackor på en månad Skrattande
    Inkomst kan vara a-kassa, deltid o.s.v. Du behöver hitta genomsnittlig heltidslön för att få en uppfattning. Denna tror jag ligger på c:a 33000 anno 2017.
  • Anonym (skojar du?)
    lövet2 skrev 2016-09-29 08:36:50 följande:

    Om jag utgår från mina personliga åsikter och värderingar:

    Låginkomsttagare - då räcker pengarna till mat, kläder, bostad. Inget extra. Ingen semester, inga resor, inga fritidssysselsättningar eller hobbies som kostar pengar, ingen direkt guldkant. Bara det nödvändigaste.

    Medelinkomsttagare - då tjänar man så det blir över till nöjen och lite onödiga prylar. Någon semesterresa också kanske. Man har så man klarar sig och mer än så.

    Höginkomsttagare - då tjänar man mer pengar än man egentligen mår bra av.


    Jag har väldigt svårt att se att det någonsin skulle hända mig.

    Mår jättebra av att ha pengar, sover gott och gör roliga saker istället för att oroa mig över allt och inget som man gjorde när man växte upp i ett hem med brist på pengar.
  • Anonym (skojar du?)
    Bigpapabear skrev 2018-02-08 18:00:38 följande:
    28 000 är inte en dålig lön. Läste på kollainkomster.se att snittinkomsten för 2017 låg på strax under 25 000/månad.

    Så medelinkomsttagare borde var ca 20 - 50 000. Höginkomsttagare över 50 000 och låg under 20 000.
    Sedan så måste man så klar ta hänsyn till ålder, geografi mm. 20 000 i lön för ung, singel kan man leva på. Har man två tonårsgrabbar hemma så slukar de nästan den summan i bara Oboj och mackor på en månad Skrattande
    Den sajten är knappast representativ, då den bygger på självrapportering. Jag har t.ex. aldrig hört talas om den fast jag håller på en hel del med löner.

    Enligt SCB 2016:
    "genomsnittslönen för hela arbetsmarknaden är 32 800 kronor."

    www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/mest-och-minst-betalda-yrkena/
  • Anonym (skojar du?)
    Anonym (skojar du?) skrev 2018-02-08 19:34:07 följande:
    Den sajten är knappast representativ, då den bygger på självrapportering. Jag har t.ex. aldrig hört talas om den fast jag håller på en hel del med löner.

    Enligt SCB 2016:
    "genomsnittslönen för hela arbetsmarknaden är 32 800 kronor."

    www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/mest-och-minst-betalda-yrkena/
    Fel av mig, blandade ihop med nån tramssida.

    Men är det inte väldigt konstigt om de påstår att snittlönen är 7800 kr mindre i månaden än SCB som faktiskt gör provuttag baserade på statistisk metod?

    Jag tror du har läst fel eller är de ute och seglar, det var många år sen medellönen var så låg.
  • nils pson

    Upp till 35 är rätt så lågt i min bok.
    Nånstans vid 70-80 kan man kanske kalla sig höginkomsttagare.

    Men allt är ju relativt och beror på var man själv befinner sig i trappan. Den som tjänar 25 drömmer såklart om vad man kan göra om man tjänar 30.

  • Bigpapabear
    Anonym (skojar du?) skrev 2018-02-08 19:37:21 följande:
    Fel av mig, blandade ihop med nån tramssida.

    Men är det inte väldigt konstigt om de påstår att snittlönen är 7800 kr mindre i månaden än SCB som faktiskt gör provuttag baserade på statistisk metod?

    Jag tror du har läst fel eller är de ute och seglar, det var många år sen medellönen var så låg.
    Tror nog det beror på vilka man räknar på. Kollade på SCB och där var det bara baserat på folk i arbetsför ålder
    www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/mest-och-minst-betalda-yrkena/

    Den andra siffran utgår jag att den är hämtad Ratsits katalogen lönestatistik som baseras på alla över 18.
    www.ratsit.se/ratsitkatalogen

    PS. Vilken sida vad det du blandade ihop den med?
Svar på tråden Vad tycker ni räknas som låg/medel/höginkomsttagare?