Inlägg från: Anonym (Städare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Städare)

    Hur storstädar man?

    Ett mopptips är att du börjar längst bort från dörren och moppar så att du sveper med dig smutsen (typ som hon gör i den här videon:

    ). Och så jobbar du dig sakta men säkert mot dörren. Är golvet mycket smutsigt så skölj moppen emellanåt. Det är helt normalt att det blir en liten hög med skräp kvar till sist, som man får sopa upp. Allting fastnar inte i moppen. När du är färdig så skölj ur moppen i rent, kallt vatten, vrid ur den och ställ den luftigt så att den torkar.

  • Anonym (Städare)
    Anonym (För vem) skrev 2016-10-03 15:29:58 följande:
    Undrar om familjeliv har blivit den nya aspergersidan..... Har du ställt frågan på aspergerforum, vad hade de i så fall för förslag?

    Ursäkta? Menar du att ts inte är välkommen här p.g.a. sin funktionsnedsättning? Vem som helst kan förklara för någon med aspergers hur man städar. Det behövs inte en annan aspergare till det.
  • Anonym (Städare)
    Anonym (För vem) skrev 2016-10-03 16:14:31 följande:
    Nej, men har du inte lagt märke till hur enormt många med asperger som verkar ha sökt sig till familjeliv? Var och varannan tråd är de nu människor som skriver om sina diagnoser....jag undrar mest varför det är så frekvent på familjeliv.

    Det låter som ett ämne för en helt egen tråd.
  • Anonym (Städare)
    Anonym (TS) skrev 2016-10-03 22:01:01 följande:
    Tackar så hemskt mycket för alla råd! Sparar ner och ska skriva en slags guide till mig själv. Även kolla youtube osv. Försökte tvätta fönstren på balkongen häromveckan men det blev som sagt inget bra men ska göra ett nytt försök innan det blir vinter. Visste inte att man skulle använda typ såpa och skrubba utan jag har använt fönsterputs, sprejat på, torkat med disktrasa och skrapat av. Typ som de gör på film... Apropå frågor som kommit upp.. habiliteringen har inte nämnt boendestöd sedan jag var tonåring. Mina senaste kontakter med dem har jag frågat dem mer eller mindre vad jag frågat här i tråden men bara fått en checklista med dags/vecko/månadsschema över när det ska städas. Inte hur. Vilket är varför jag till slut vänt mig hit. Och angående vänner och släkt.. jag har inte mycket släkt kvar (några skröpliga mor/farföräldrar i min hemort som jag inte har så stor kontakt med längre mer än vid högtider). Även mina närmsta vänner är kvar där (ca 30 mil bort) så det känns väl lite dumt att fråga om de vill komma hit och hjälpa mig städa? De få vänner jag börjar få är tror jag inte är tillräckligt nära för att fråga om en sådan här sak. Som nämnt ovan är detta ett väldigt känsligt ämne för mig.

    Inte såpa på fönstren! Det kan bli flammigt. Diskmedel är bättre. Använd en trasa eller svamp som du blött i ljummet vatten med diskmedel i, stryk ut vattnet över hela fönstret, skrubba om smutsen sitter hårt, sedan skrapar du bort vattnet med en bra gummiskrapa och torkar bort det sista med en ren tygbit (jag brukar använda en gammal kökshandduk eller en mikrobibertrasa. Fönsterputsarna på jobbet kör med bitar av gamla lakan).
Svar på tråden Hur storstädar man?