Inlägg från: Anonym (lugn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lugn)

    Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!

    Du överdriver. Marijuana är ingen farlig och hemsk drog som den i Sverige utmålas till att vara. Det där vinet ni dricker gör mer skada än marijuana någonsin kan göra. Enda problemet med att han rökte marijuana är att det är olagligt och åker han fast kan han bli dömd för t.ex. ringa narkotikabrott med böter som påföljd. Men han har ju inte åkt fast, så det är ju ingen fara.

    Jag och min sambo brukade röka tillsammans regelbundet när vi bodde utomlands där det var lagligt med marijuana. Ingen av oss dricker alkohol (mer än något glas vin eller champagne om vi är bortbjudan) då vi inte gillar effekten av det (varken för student eller dagen efter). Men marijuana gillar vi väldigt mycket, synd att vi har den attityden vi har till marijuana i Sverige och att det är olagligt. Men kommer nog ändras så småningom.

  • Anonym (lugn)
    Anonym (Förbannad) skrev 2016-10-23 03:19:07 följande:
    För mig är marijuana knark.
    Anonym (Förbannad) skrev 2016-10-23 03:22:55 följande:
    När något  påverkar beteendet tycker jag det är obehagligt. Det finns väl en anlednign till att det är förbjudet? 
    Alkohol påverkar beteende. Koffein påverkar beteende. Finns massvis med mediciner som påverkar beteendet. Att något påverkar beteendet är inte anledningen till att det är olagligt. Marijuana är olagligt av andra anledningar, dels så hade man inte all forskning på substansen när man tog beslutet att göra det olagligt, idag vet vi mycket mer och bättre.

    Finns mycket saker som vart olagliga som aldrig borde ha vart olagliga och vi har insett det i efterhand, t.ex. har homopsexualitet vart olagligt. Att något är olagligt betyder inte per automatik att det är det rätta eller mest moraliska eller etiska att göra. Det är människor som skriver lagar och människor gör ofta misstag.

  • Anonym (lugn)
    Lilla Gs mamma skrev 2016-10-24 11:27:19 följande:

    Personligen håller jag inte med flera av de andra som svarat här och skriver hur ofarligt det är med marijuana. Det finns forskning som visar att hjärnan påverkas mycket av det och det stämmer med mina erfarenheter när jag mött marijuanarökare i mitt jobb. Att alkohol också är en drog som borde förbjudas i så fall är en annan diskussion - två fel blir inte ett rätt.


    Vad menar du med "hjärnan påverkas mycket av det"? Det kan ju innebära en oändligt massa olika saker. Antar att du menar att det är någon negativ och permanent påverkan, men det stämmer inte riktigt isåfall. Forskning visar att barn och ungdomar inte bör konsumera cannabis, då det kan medföra negativa, kvarvarande effekter. Dock är resultaten inte helt hundraprocentiga angående hur permanenta dessa effekter är, finns en del forskning som visar att det skulle kunna vara reversibelt, men såklart när det gäller barn och ungdomar bör man ju inte ta onödiga risker. Bör också påpekas att detsamma gäller när det kommer till alkohol och andra droger, de bör inte konsumeras alls av personer som fortfarande växer. Men när det gäller vuxna och cannabis så är det inte samma läge. Vuxna som konsumerar cannabis regelbundet kan få problem med minnet, men detta är en effekt som är reversibel tillbaka till ursprunglig kapacitet. Inte heller leder regelbunden och lång-varande cannabiskonsumtion till en minskning i vit eller grå hjärnsubstans. Undantaget för permanenta och allvarliga effekter är de som har anlag för t.ex. schizofreni, finns studier som visat att de som har det riskerar att framkalla sin sjukdom om de konsumerar cannabis. Dock är de rätt få som riskerar detta, och förmodligen inte vad du syftar på. 

    I det hela så bör ju också då nämnas hur enormt mycket forskning det finns på hur mycket gott cannabis kan göra. Visst kan det användas som en "recreational" drog, alltså utan något medicinskt syfte, man vill mest åt effekten eller "ruset" av drogen. Detta rus kan kännas totalt annorlunda beroende på vad för sorts cannabis du intar (t.ex. vilken  halt av THC och CBD). Men sen finns det ju också mycket medicinsk nytta av cannabis, framförallt mot smärta och diverse symptom som illamående, migrän, anfall (epilepsi bl.a.), sömnproblem och en massa annat. Cannabis kan göra mycket mer nytta än skada. Den är såpass ofarlig att i stater i t.ex. USA som godkänt cannabis för medicinsk användning så skrivs det ut på recept ibland till kvinnor som lider av hyperemesis. Cannabis går alltså bra att konsumera även som gravid (såklart inte genom en tobaksblandad joint då). 

    Ett problem med det påståendet du gör (och många andra som på något sätt kommer i kontakt med missbrukare): "stämmer med mina erfarenheter när jag mött marijuanarökare i mitt jobb" - är att du kan omöjligen veta att det du ser i en människa är orsakat av en specifik grej. Någon som missbrukar marijuana i Sverige (där det är olagligt) är mycket troligare att komma i kontakt med och bruka andra droger, inte pga av cannabis i sig (som gateway teorin försöker påtala), men på grund av statusen som olaglig. När du måste gå igenom olagliga källor för att komma åt något är du mycket närmare att komma i kontakt med andra olagliga, och värre, substanser. Du har absolut ingen aning om vad de personer du stött på i ditt jobb faktiskt har intagit, provat eller regelbundet konsumerat. Eller om dessa problem ens beror på en drog överhuvudtaget. Det är första problemet med sådana påståenden. 

    Det andra problemet med denna sorts påstående är att om du har ett jobb där du kommer i kontakt med missbrukare så är din syn på effekten av en drog mycket skev och ensidig. Självklart kommer de du träffar ha extrema problem, men det är ju för att du då träffar de som ha extrema problem. De allra flesta som konsumerar droger (inte bara cannabis nu, utan annat också) får aldrig några problem, utan tar det i lagom doser och inte så ofta att det får negativa konsekvenser. Det är ungefär som att någon som jobbade på en klinik där man utför aborter skulle säga "sex är inte så bra som vi tror, jag ser dagligen i mitt jobb hur människor dras med allvarliga konsekvenser av sitt sexande". Men den personen missar ju då att majoriteten av människor får inga problem av att ha sex, utan är mest bara en positiv upplevelse som gör livet lite skönare. Låter löjligt kanske, men det är samma retorik. 
  • Anonym (lugn)
    klyban skrev 2016-10-24 12:23:15 följande:

    Jag tycker vi borde ha lärt oss av historien att alkohol inte går att förbjuda.
    Kanada kommer ha legaliserat nu våren 2017, detta kommer ha återverkningar som når ända till Sverige varken vi vill eller ej.


    Mycket sant! Även i takt med att USA börjar legalisera allt mer statvis, kommer nog heller inte dröja alltför länge innan det åtminstonde avkriminaliseras eller t.o.m. görs lagligt på federal nivå. Det kommer i sin tur påverka FNs stadgar kring droger och då specifikt cannabis. USA var en av de som tryckte hårdast på hur cannabis och andra droger skulle klassifieras, såklart med bakgrund i deras egna "war on drugs" och agenda mot svarta i landet. Så klyban har helt rätt i att det kommer få sina effekter i resten av världen, Sverige inkluderat. 
  • Anonym (lugn)
    klyban skrev 2016-10-24 12:42:18 följande:

    Vi ska veta även länder i vår närhet, så kommer det även förändringar i dessa länderna.
    Som Tyskland, som kommer införa medicinsk cannabis 2017(tror det var detta, är lite osäker) och i en liknande form man har vi vissa stater i USA.
    Danmark har olika saker på G, men hur långt gångna de är vet jag inte.

    Så har vi som första annat parti än V, och då Centern som ska lägga fram eller lagt fram en motion om lättade lagar i Sverige.
    Och det tror jag är en direkt följd och anledning att vår narkotikadödlighet ökat så kraftigt de senaste åren.
    Verkar som C har tröttnat att gå över lik för hålla fasaden uppe.


    Ja, det blir så löjligt att fortsätta blåhålla i nuvarande lagstiftning och klassificering av cannabis när forskningen och rapporter visar att det varken fungerar eller är vettigt med tanke på den egentliga effekten av cannabis. Dessutom alla resurser som måste läggas på att genomdrivna. 

    Lite off topic, men egentligen är jag för en avkriminalisering av alla droger (och legalisering av cannabis då). Mycket som tyder på att det skulle minska stigmat kring droger och missbruk och därmed underlätta för människor med problem att kunna söka och få hjälp. Skulle också frigöra resurser och pengar som skulle kunna läggas på vård och överskott där det behövs. För att inte tala om hur onödigt det är att folk som åkt dit för att t.ex. rökt en joint ska behöva dras med det på sitt register och kunna påverka möjlighet till anställning, resa m.m. 
  • Anonym (lugn)
    Anonym (iii) skrev 2016-10-24 12:56:55 följande:
    I Califonien har dom stängt ner 9 fängelsen sedan legaliseringen och blev ett av landets rikaste delstat via skatterintäckter.
    Kalifornien har inte fullt legaliserat ännu, endast för medicinsk användning (dock väldigt enkelt att kvalificera för det). De röstar igenom full legalisering nu i valet i november. De är bland de rikaste staterna, men det är inte pga att de legaliserade medicinsk cannabis dock. Men såklart så får de ju in en del skatt på det nu. Har inte läst något om att de stängt ner nio fängelsen som följd av den medicinska cannabis legalisering, vore intressant att läsa om - har du någon länk? 
  • Anonym (lugn)
    PurpleHeart skrev 2016-10-24 13:55:22 följande:
    Reagerar starkt? Jag diskuterar, precis som du.

    Radikala muslimer nej, men varit i närheten av människor vars liv har förstörts av droger ja (även av enbart röka ja). Är det ok för mig att ha en åsikt då?

    Och ja, jag håller med om att det definitivt finns värre saker. Ts överdriver, det har jag aldrig sagt något om. I mitt tycke så är hans två ggr på 10 år inget att tjafsa om. Men alla dessa inlägg om hur att röka på snudd på är nyttigt... Det var det jag reagerade på.
    Känns högst tveksamt att deras liv förstörts av att konsumera cannabis i sig. Inga inslag av annat? Som att må dåligt psykiskt? Problem med relationer? Svårt att jobba? Iblandad i kriminalitet? 

    En person som missbrukar en drog, såklart att det är inte bra. Om man absolut måste röka cannabis flera gånger per dag och det går ut över jobb, relationer, familj osv. så då är det klart att man behöver hjälp med att sluta. Men man kan inte använda någons missbruk som ett exempel på hur en drog är farlig. Det är inte bra och att missbruka mat, alkohol, sex, shopping m.m. heller, det är klart att de skulle kunna förstöra någons liv. Men det i sig gör inte att mat, sex eller shopping är dåligt, det är missbruket av det som gör att det inte funkar. Om några få personer inte kan hantera en substans eller aktivitet utan att missbruka den, tycker du då att det är vettigt att döma ut den substansen eller aktiviteten som farlig och dålig och göra den olaglig? 

    Vi som skriver att cannabis inte är så farligt, och rentav "nyttigt" (t.ex. medicinska fördelar) baserar detta på gedigen forskning, inte enstaka exempel på någon som kände någon som missbrukade. Det är en helt anna fråga. Hade vart en sak om bland de som konsumerade cannabis så hade en stark majoritet problem med missbruk av cannabis, men så är inte fallet. 
  • Anonym (lugn)
    PurpleHeart skrev 2016-10-24 14:25:52 följande:
    Du kom med ett påstående, och jag svarade. Påstod aldrig att ett (eller tre i mitt fall) exempel skulle tas som bevis för hur farlig det är. Tänker inte ge mig in i en diskussion. Det var inte syftet med tråden. Dessutom är jag extremt trött och har ont (inget cannabis kan avhjälpa dock ).
    Du har inte svarat på någon av mina påståenden tidigare? Tror du blandar ihop inlägg, var jag som svarade på ditt inlägg nu bara.

    Tre exempel är inte något bättre, för du ställer fortfarande tre missbrukare av cannabis mot en enorm grupp "normal"-brukare av cannabis och gedigen forskning. Som sagt, vi som pratat om hur cannabis inte är särskilt farligt alls och i vissa fall rentav bra, vi har faktiska bevis i form av studier och rapporter, samt den stora majoriteten som brukar utan några problem. Det väger alla gånger tyngre än att du känner tre som missbrukat cannabis, om du inte kan se det så är ju det synd.

    Nej, inget cannabis kan hjälpa tyvärr, eftersom det är olagligt här.
  • Anonym (lugn)
    PurpleHeart skrev 2016-10-24 16:09:50 följande:
    Helt rätt, blandade ihop dig med den som påstod att jag inte hade någon erfarenhet av vare sig radikala muslimer eller de som använder marijuana eller cannabis. Sorry! Sa dock enbart emot det påståendet. Hävdade aldrig att mina exempel var något slags bevis för att röka var farligt, vilket jag också poängterade för dig.

    Cannabis kan inte hjälpa mig eftersom att jag har foglossning, inte för att det är olagligt. I övrigt så har jag inget emot cannabis i medicinska syften. Drog (cannabis) som drog (receptbelagda mediciner)
    No worries! 

    Actually, där cannabis är lagligt för medicinskt bruk (och helt fritt bruk) finns det gravida som använt cannabis för att lindra smärta av foglossning (googla pregnancy SPD cannabis om du är intresserad). Sen om det skulle kunna hjälpa just dig är en annan femma, alla svarar olika på olika behandlingar. 
  • Anonym (lugn)
    Anonym (Ren) skrev 2016-10-24 16:35:05 följande:

    www.can.se/Fakta/cannabis/

    www.svt.se/nyheter/vetenskap/vad-ar-farligast

    www.drugsmart.com/fakta/cannabis/

    cannabishjalpen.se/node/2

    www.svt.se/nyheter/vetenskap/marijuana-forandrar-hjärnan

    Risk att utveckla schizofreni, försämrat arbetsminne och inlagring i levern i upp till sex veckor - knappast helt ofarligt med cannabis... Nej, inte alkohol heller, så slipper ni säga det.


    Så är det dethär med källkritik igen.. CAN och drugsmart säger sig vilja enbart upplysa, men skriver relativt korta texter där de enbart tar upp negativa aspekter som gjorts mycket simplistiska och missar mycket av att det är mer komplext och involverar fler faktorer än cannabis. Drugsmart använder sig t.ex. enbart av två svenska källor som inte ens är studier i sig. Det är ett problem. Cannabishjälpen hör du ju själv på namnet vilken sorts inriktning det är på sidan och hur materialet mer än troligt är vinklat därefter. SVT är statligt press...kollade igenom den första SVT artikeln lite snabbt och satan vad vinklad och oärlig. Tänker inte kommentera så mycket mer på det  

    Läser man de faktiska studierna samt metaanalyser så är bilden av cannabis gravt annorlunda från den bilden du får i Sverige och på dessa sidor. Cannabis i sig medför ingen risk att utveckla schizofreni, det kräver att personen själv har anlag för det. Vad cannabiskonsumtion då kan göra är att framkalla schizofrenin tidigare. Sant att du får sämre minne vid långvarig och regelbunden konsumtion av cannabis, dock är det en fullt reversibel effekt. Det där med levern vet jag inte vart du hittade eller hur du tänkte. Alkohol bryts ner i levern pga kroppen behandlar det som ett gift, THC - det psykoaktiva ämnet i cannabis - gör inte det. 
Svar på tråden Min 40-årige sambo sa att han rökt marijuana!