• varmlanning

    hur länge låter ni bebis skrika?

    Har en liten kille här hemma på snart 4 veckor. Han har kolik och gråter och skriker hela sin vakna tid. Han ha4 bara uppehåll när han äter sen börjar han skrika inom 5 min efter han ätit.

    Jag vet att man ska undvika att lämna ett skrikande barn men jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Han skriker knappt mindre för att jag bär. Jag bär när jag går på toa. Jag bär när jag borstar tänder, lagar mat (levt på havregrynsgröt de senaste 2 veckorna så det tar 2 min att tillaga.

    Hur länge låter ni kolikbarn skrika? Jag håller på att dö inombords. Gårkväll höll det på utan uppehåll mellan 16-2330 och imorse började det vid 06 och höll på till 14. Jag ligger brevid vaggar försöker gosa matar. Men jag känner ibland efter ca 3 timmar att jag behöver en femminuterspaus för att få andas. Är man en hemsk mor om man lämnar då?

  • Svar på tråden hur länge låter ni bebis skrika?
  • iMitera

    Hur ofta äter han? Säkert en dum fråga, men är du säker på att han inte är hungrig?

  • Swagger
    Swagger skrev 2016-10-24 22:23:04 följande:
    Oj, bara läst TS, men minns det där.

    Sambon och jag stog bara ut i 30 minuter, så vi byttes av var 30:de minut. Gå runt och vagga samt sjunga lugnande... ohh de där skriken...

    Vad som verkligen hjäpte oss var något av följande, för vi gjorde allt i ren panik.
    Minifom
    Semperdroppar
    Amma sittande
    Amma endast en gång å 2 timmmar, vilket kunde bli amma 30 minuter och sedan skrik i 1,5h (Detta var BVCs förslag)
    Jag som ammade slutade helt med både laktos och mjölkprotein.
    Ja och så verkligen verkligen försöka tvinga fram en rap, fast det funkade inte så bra.
    "Rumppysventil" kommer inte ihåg vad det heter, men det funkade också ganska dåligt för oss.
    Samt magmassage "med sols och raka vågen" samt benböj. Minnst vis varje blöjbyte och detta funkade bra, brukade ge många djudliga pruttar.
  • Ingrediensen

    Jag ångrar idag hur jag jämt gick och kånkade på min alltjämnt skrikande, förstfödda. Ett riktigt gällt skrik hade han, och rakt in i örat. Det vore ju skillnad om han blivit nöjd i famnen men ofta blev det ju för mycket så att vi båda kände ilska bara. Idag, 14 år senare tänker jag att det vore bättre om jag lagt ner honom i bland och pausat lite. Men jag vet att det är lättare sagt än gjort eftersom det där bebisskriket verkligen går in i hjärtat och stressar en.
    Så lägg ner om du kan och använd öronskydd, ha inte dåligt samvete för du gör ett hästjobb.

  • SandraP81
    iMitera skrev 2016-10-24 22:24:52 följande:

    Hur ofta äter han? Säkert en dum fråga, men är du säker på att han inte är hungrig?


    Tänker mer o mer att det beror på hunger... prova att pumpa ut överskott och ge i flaska efter amning? Se vad som händer? Mams flaskor eller dr browns är bra mot att förhindra att de sväljer luft.

    Jag har aldrig fått ut mycket vid pumpning så jag erbjuder ersättning efter att jag ammat och har alltid en flaska på kvällen som jag försöker proppa i bebis. Tänker att en mätt bebis är en nöjd bebis! Förstår om man inte vill ge flaska men hellre det kanske än en skrikande bebis? Och detsamma gäller napp.. alldeles för hysteriskt nuförtiden på BB med att napp förstör amningen.. alla mina tre har haft napp.
  • Swagger
    Swagger skrev 2016-10-24 22:26:56 följande:
    Ja och så verkligen verkligen försöka tvinga fram en rap, fast det funkade inte så bra.
    "Rumppysventil" kommer inte ihåg vad det heter, men det funkade också ganska dåligt för oss.
    Samt magmassage "med sols och raka vågen" samt benböj. Minnst vis varje blöjbyte och detta funkade bra, brukade ge många djudliga pruttar.
    * Minst vid varje blöjbyte ... ljudliga.....

    För oss funkade alltså magmassagen och bejböj (två olika ett set med knäna ihop och ett med knäna isär) bäst. Ventilen funkade dåligt öfr oss och rapar var också svåra att tvinga fram.

    Jag tror minifomdropparna hjälpte mycket, men vi körde semperdropparna nästan lika länge (till dottern var dryga fem månader).
  • Rosa Fluff

    Jag tycker också att det låter som att han är hungrig. Ett barn ska inte skrika sådär. Har du provat ge eersättning? Om inte annat för att utesluta hunger.

    En vän till mig hade mjölk så det sprutade ur brösten. Det visade sig ändå att den var för tunn och barnet var konstant hungrig.

  • HJohannesson

    Vår bebis börjar nog äntligen lämna koliktiden. Det går över !!!

    Det vi gjorde var

    Pysventil
    Bära i sjal
    Ge mat, överdriv matandet. Fasen vad ersättning hon har fått. Trots att jag ammat.
    Hörselkåpor
    Napp
    Bära hela tiden. Visst hon slutade inte skrika men det kändes bättre för mig.
    Lägga ner henne korta stunder (då fick iof fullständig panik) så att jag kunde skrika i en kudde i ett annat rum.

    Saker som inte funkat
    Miniform
    Sempers magdroppar
    Tarmmassage
    Utesluta något ur min kost
    Bada på kvällen

    Kanske kommer ert barn fortsätta skrika oavsett vad ni gör. Men det går över!
    Nu har jag världens goaste bebis!

    Men testa att ge ersättning! Det kan vara det som gör skillnaden, och då är det värt det!

  • EnAnonumius
    Magdalena03 skrev 2016-10-24 19:49:30 följande:
    Prova att gå med honom i Baby Björn sele, då minskade koliken för vårt barn. De skall helst inte ligga ner då blir det värre i magen.
    Måste det vara specifikt en "Baby Björn"?

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • HJohannesson

    Att bära i sjal kanske inte hjälper mot skrikandet, men du blir inte låst med båda dina armar. Du måste få äta och dricka under dagen :)

    Se till att det finns mat som du lätt kan värma och vattenflaskor i kylen. Om du inte hinner värma mat så köp bananer och kakor. Eller sådana där bantningsbars. Bara du får i dig något under dagen.

    Jag brukade inte få i mig mat förrän vid 17-18-tiden på kvällarna = amningen fungerade inte alls.

  • cesso

    Jag tänker också att bebisen kan vara hungrig. Jag har nyss fått mitt fjärde barn och han skrek så mkt (han är 6 v nu), och jag trodde det "bara" vad gaser. Iaf sa bm att jag måste ge extra mat (ersättning) och det var ju det! Han fick inte i sig nog. Han skriker än en del men inte alls lika mkt...

Svar på tråden hur länge låter ni bebis skrika?