• levande charader

    Ert bästa långkok till många

    Nästa helg ska jag ha 15 gäster här hemma och med ganska lite tid att stå vid spisen så tänkte jag göra ett långkok som i stort sett sköter sig självt. Men det finns lite allergier så morot, soja, gluten, nötter kan inte användas. Så fantasin tryter lite. Först tänkte jag göra en chili ned högrev som jag har gjort förut men kom på att den innehåller öl. Sen tänkte jag på min kalops men den blir inte alls lika bra utan morötter. Så nu vänder jag mig till er för inspiration och recept. Skriv gärna vad ni brukar ha för tillbehör också

  • Svar på tråden Ert bästa långkok till många
  • Aniiee
    Tow2Mater skrev 2016-10-27 00:04:04 följande:

    öl i chili men va?

    Prova vanlig chili, med köttfärs.


    Men, va, på dig själv. Jag håller med om att det ska vara öl i chili och den ska vara gjord på högrev. Även choklad. Och bönorna kan vi slänga i havet. En riktig Texas chili är det godaste som finns....

    Och den som tänker ha ajvar relish i sin ungerska gulasch kommer jag skicka Jason Voorhees på, men det är en annan historia.....
    Knowledge is knowing Frankenstein wasn't the monster. Wisdom is understanding Frankenstein was the monster.
  • scanmia

    Ossibuchi alla Milanese eller en boeuf bourguignon, men skippa morötterna då.

    Eller varför inte göra en härlig höstsoppa - kanske blomkål eller jordärtsskocka - och ha en massa tillbehör som folk själva kan välja?

  • Butterscotch
    K Kalle skrev 2016-10-26 13:16:17 följande:

    Boef bourgignon!


    Jag håller med, det är superenkelt och löjligt gott. Plocka bort morötterna ur receptet och red med något annat än vetemjöl.Gillar man syltlök är det gott att använda istället för steklök, och svarta oliver passar också bra i.

    www.tasteline.com/recept/boeuf-bourguignon-4/
  • Linnea1994

    Är person verkligen allergisk mot kokad morot? Jag vet det som är allergiska mot morötter, men bara råa.

  • Påven Johanna II
    levande charader skrev 2016-10-26 09:54:24 följande:

    I vanliga fall improviserar jag nästan alltid när det gäller matlagning och är ganska duktig på det. Men nu är jag inne i en svacka pga en utmattningsdepression och kan inte fokusera eller tänka mer fritt. Jag måste ha allt nedskrivet annars funkar det inte om det inte är lättare uppgifter. Så jag är tacksam för era svar men ni får gärna hjälpa mig lite till. Att laga nåt med julmust/coca cola tilltalade mig. Lite annorlunda sådär Har du något mer bestämt recept? Måste inte vara exakta måttbestämmelser men lite mer än häll i lite vad du tycker om/ersätt bara med...

    Tack för era svar


    Carnitas kanske. Men du får strunta i sojan då.

    Carnitas är en trådig, seg och sötspicy massa med fläskkött som är alldeles underbar i tacos. Äts i valfri sorts tortilla och valfri salsa, särskilt Mango- och habanerosalsan passar utmärkt, men ost och creme fraiche smakar inget bra. Serveras med en limeklyfta, pequinpeppar och hackad silverlök och koriander för den som känner för det.


    Ingredienser:


    Ett kilo fläskkarré


    En halvliter coca-cola (ej light)


    En pressad apelsin


    En pressad lime


    5 hackade vitlöksklyftor


    Soya


    Cayennepeppar


    Vitpeppar


    Svartpeppar


    Vitlökspulver


    Chilipulver


    Oregano


    Salt


    Så här gör du: Skär fläskkarrén i små bitar och gör en kryddblandning av de torra kryddorna. Massera in dem i köttet. Pressa över lime och apelsin, häll i soya och vitlök och låt marinera åtminstone en timme, men gärna över natten. Stek köttet, när det fått färg kan du hälla över marinaden. Öppna coca-colan och häll så att det täcker köttet. Fyll på när det behövs. Småkoka i minst två timmar tills du har en härligt, kletig, trådig, sötspicy fyllning du kommer älska resten av livet.


     

  • EnAnonumius
    Tow2Mater skrev 2016-10-27 00:04:04 följande:
    öl i chili men va?

    Prova vanlig chili, med köttfärs.
    Är inget ovanligt alls med öl i chilli.

    Chilli recept finns det en uppsjö av olika varianter, har hitta recept från USA där man använder antingen
     whisky el öl el vodka i. Förutom då diverse starka chilli sorter. .

    Och det är ingen fara heller att servera till barn då alkoholen försvinner under tillagningen.

    Sedan så vad är vanlig chilli? Ja vi svenskar gör den på köttfärs i regel. Dock så betyder det ju inte att det är en "vanlig chilli". Möjligen "vanlig svensk chilli" (om man skall vara petig Flört)..
    Dock skall man se det på namnet så betyder "chilli corn carne"  chilli med kött.

    P.S
    Har hittat ett chilli recept som är gjord på skallerorms kött..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Linnea1994 skrev 2016-10-27 09:49:26 följande:
    Är person verkligen allergisk mot kokad morot? Jag vet det som är allergiska mot morötter, men bara råa.
    Ja det finns de som är allergiska mot morötter även som kokta.
    Man kan aldrig använda sin "bekantskaps krets" som referens.

    Det är lätt att tänka att allergier kan ta sig i olika utformningar.
    Så även de på astma allergi förbundet säger ju i från om att "allergitestade produkter" är aldrig en 100% garanti på att man inte kan få allergi av det ändå. Utan det handlar bara om att det är mindre risk att det skapar allergi.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Linnea1994
    Påven Johanna II skrev 2016-10-27 12:49:05 följande:
    Carnitas kanske. Men du får strunta i sojan då.

    Carnitas är en trådig, seg och sötspicy massa med fläskkött som är alldeles underbar i tacos. Äts i valfri sorts tortilla och valfri salsa, särskilt Mango- och habanerosalsan passar utmärkt, men ost och creme fraiche smakar inget bra. Serveras med en limeklyfta, pequinpeppar och hackad silverlök och koriander för den som känner för det.


    Ingredienser:


    Ett kilo fläskkarré


    En halvliter coca-cola (ej light)


    En pressad apelsin


    En pressad lime


    5 hackade vitlöksklyftor


    Soya


    Cayennepeppar


    Vitpeppar


    Svartpeppar


    Vitlökspulver


    Chilipulver


    Oregano


    Salt


    Så här gör du: Skär fläskkarrén i små bitar och gör en kryddblandning av de torra kryddorna. Massera in dem i köttet. Pressa över lime och apelsin, häll i soya och vitlök och låt marinera åtminstone en timme, men gärna över natten. Stek köttet, när det fått färg kan du hälla över marinaden. Öppna coca-colan och häll så att det täcker köttet. Fyll på när det behövs. Småkoka i minst två timmar tills du har en härligt, kletig, trådig, sötspicy fyllning du kommer älska resten av livet.


     


    Låter riktigt gott!
    Men blir det inte ännu bättre med riktig försk vitlök i stället för pulver?
  • Linnea1994
    EnAnonumius skrev 2016-10-27 13:25:01 följande:
    Ja det finns de som är allergiska mot morötter även som kokta.
    Man kan aldrig använda sin "bekantskaps krets" som referens.

    Det är lätt att tänka att allergier kan ta sig i olika utformningar.
    Så även de på astma allergi förbundet säger ju i från om att "allergitestade produkter" är aldrig en 100% garanti på att man inte kan få allergi av det ändå. Utan det handlar bara om att det är mindre risk att det skapar allergi.
    EnAnonumius skrev 2016-10-27 13:25:01 följande:
    Ja det finns de som är allergiska mot morötter även som kokta.
    Man kan aldrig använda sin "bekantskaps krets" som referens.

    Det är lätt att tänka att allergier kan ta sig i olika utformningar.
    Så även de på astma allergi förbundet säger ju i från om att "allergitestade produkter" är aldrig en 100% garanti på att man inte kan få allergi av det ändå. Utan det handlar bara om att det är mindre risk att det skapar allergi.
    Det var bara en fråga eftersom min sambo har det på det viset...

    Sedan stavas "chilli con carne" inte med i con...

  • Palestrina

    Jag tycker texas chili är en jättebra idé, alla gillar det. Jag har gjort det här receptet flera gånger, det har ingen öl i sig:
    www.koket.se/jens-linder/varmratter/kott/texas-chili-con-carne/

    Just när det är chili och en stor sats tycker jag att det är bra med ett recept, så att man vet att det blir rimlig hetta. Det här receptet vet jag av erfarenhet inte blir särskilt starkt (då har jag använt pulver i kryddblandningen), vill man ha det hetare kan man antingen vara modig och chansa på att öka på mängden chili, eller också har man något starkt tillbehör så kan alla krydda till önskad hetta (vissa gillar inte chilihetta). Chipotlepasta på burk från hyllan med tacotillbehör är en hit tycker jag, som funkar i sammanhanget.

  • Palestrina

    ...däremot tycker jag inte att chiligryta "sköter sig själv", det är ganska mycket arbete och rätt tidskrävande med allt hackande och fräsande när man tillagar den. Men man kan göra i ordning den ett par dagar i förväg och det minskar ju stressen.

  • Påven Johanna II
    Linnea1994 skrev 2016-10-27 13:40:00 följande:
    Låter riktigt gott!
    Men blir det inte ännu bättre med riktig försk vitlök i stället för pulver?
    Den innehåller båda delarna.
  • EnAnonumius
    Linnea1994 skrev 2016-10-27 13:43:08 följande:
    Det var bara en fråga eftersom min sambo har det på det viset...

    Sedan stavas "chilli con carne" inte med i con... smile5.gif

    Ursäkta fröken språksnut att du inte hade något vettigare att komma med än att klanka ned på stavningen.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Linnea1994
    EnAnonumius skrev 2016-10-27 20:28:25 följande:
    Ursäkta fröken språksnut att du inte hade något vettigare att komma med än att klanka ned på stavningen.
    Såg du inte smilisen? Jag kunde ine låta bli att säga till för det är så mindre barn uttrycker det.
Svar på tråden Ert bästa långkok till många