• Lajvaren

    Lockerroom Talk

    Alla känner ju till Trumps kommentarer som bortförklarats som "lockerrom talk", aka, manligt skitsnack.

    Min fråga är hur utbrett detta är? Hur många av oss män hör i vår omgivning kommentarer från andra män, eller att vi själva lägger dom, där det diskuteras kvinnors utseende/kroppar ( kollegors, vänners, kändisar etc ). Skämtas det om hur illa sex hade varit med den minst attraktiva kvinnan på firman? Skämtas det om att den grinigaste kvinnliga kollegan hade behövt få kuk för att bli glad?

    Helt enkelt, är det vanligt med "lockerroom talk" på svenska arbetsplatser?

  • Svar på tråden Lockerroom Talk
  • Anonym (J)

    Jobbar som tjänsteman. Förekommer absolut inte att vi killar pratar om våra kvinnliga kollegor på det viset. Det närmsta jag har kommit lockerroom talk på min arbetsplats är en del tjejer som berört ämnet sex (på hemmafronten) vid fikabordet när det bara varit tjejer på plats och man precis råkade passera förbi med spetsade öron.

  • Lajvaren

    Så det dina kvinnliga kollegor höll på med var en form av lockerroom snack?

  • Anonym (Kontor)

    Jobbar på kontor, tjänstemannayrke där alla är välutbildade, sådant prat förekommer inte alls.

  • Anonym (xyzys.)

    På 80-talet hörde jag alldeles för mycket sådant snack på en arbetsplats med lagerarbetare och lastbilschaufförer. Även i restaurangbranschen och bland byggarbetare. Bland pedagoger i ringa omfattning. I kontorsmiljö och bland bibliotekspersonal har jag aldrig hört det.

    Sexsnacket tycks vara kopplat till kön, utbildningsnivå samt graden av kroppsarbete i yrket.

  • Anonym (plankbäraren)
    Anonym (xyzys.) skrev 2016-12-08 22:16:49 följande:
    Sexsnacket tycks vara kopplat till kön, utbildningsnivå samt graden av kroppsarbete i yrket.
    Haha, verkligen inte!