• Lajvaren

    Lockerroom Talk

    Alla känner ju till Trumps kommentarer som bortförklarats som "lockerrom talk", aka, manligt skitsnack.

    Min fråga är hur utbrett detta är? Hur många av oss män hör i vår omgivning kommentarer från andra män, eller att vi själva lägger dom, där det diskuteras kvinnors utseende/kroppar ( kollegors, vänners, kändisar etc ). Skämtas det om hur illa sex hade varit med den minst attraktiva kvinnan på firman? Skämtas det om att den grinigaste kvinnliga kollegan hade behövt få kuk för att bli glad?

    Helt enkelt, är det vanligt med "lockerroom talk" på svenska arbetsplatser?

  • Svar på tråden Lockerroom Talk
  • Anonym (J)

    Jobbar som tjänsteman. Förekommer absolut inte att vi killar pratar om våra kvinnliga kollegor på det viset. Det närmsta jag har kommit lockerroom talk på min arbetsplats är en del tjejer som berört ämnet sex (på hemmafronten) vid fikabordet när det bara varit tjejer på plats och man precis råkade passera förbi med spetsade öron.

  • Lajvaren

    Så det dina kvinnliga kollegor höll på med var en form av lockerroom snack?

  • Anonym (Kontor)

    Jobbar på kontor, tjänstemannayrke där alla är välutbildade, sådant prat förekommer inte alls.

  • Anonym (xyzys.)

    På 80-talet hörde jag alldeles för mycket sådant snack på en arbetsplats med lagerarbetare och lastbilschaufförer. Även i restaurangbranschen och bland byggarbetare. Bland pedagoger i ringa omfattning. I kontorsmiljö och bland bibliotekspersonal har jag aldrig hört det.

    Sexsnacket tycks vara kopplat till kön, utbildningsnivå samt graden av kroppsarbete i yrket.

  • Anonym (plankbäraren)
    Anonym (xyzys.) skrev 2016-12-08 22:16:49 följande:
    Sexsnacket tycks vara kopplat till kön, utbildningsnivå samt graden av kroppsarbete i yrket.
    Haha, verkligen inte!
    Det förekommer inom alla utbildningsnivåer och yrken. Den enda påtagliga skillnaden är hur välformulerad man är. Ju mer utbildning desto mer polerade och inlindade ord men i grunden är det samma sak.

    Enda ställen det har förekommit i ganska låg omfattning är när det varit ungefär 50/50 kvinnor/män.
  • Anonym (xyzys.)
    Anonym (plankbäraren) skrev 2016-12-08 22:25:50 följande:
    Haha, verkligen inte!
    Det förekommer inom alla utbildningsnivåer och yrken. Den enda påtagliga skillnaden är hur välformulerad man är. Ju mer utbildning desto mer polerade och inlindade ord men i grunden är det samma sak.

    Enda ställen det har förekommit i ganska låg omfattning är när det varit ungefär 50/50 kvinnor/män.
    Jag har faktiskt aldrig hört alls det bland tjänstemän, inte inlindat heller.
    Har varit på starkt kvinnodominerade arbetsplatser och där förekom det inte alls.
  • Lajvaren

    Så på arbetsplatser bortsett från kontor så är det normen?

  • Anonym (Kontor)
    Lajvaren skrev 2016-12-08 22:43:05 följande:

    Så på arbetsplatser bortsett från kontor så är det normen?


    Har jobbat på kontor, på olika museum, inom universitetsvärlden och i flera butiker - har aldrig hört nåt grovt sexsnack på någon av arbetsplatserna. Tror inte att det är norm, normen är att folk kan bete sig och inte delar med sig av sitt sexliv till kollegor.
  • Anonym (plankbäraren)
    Anonym (xyzys.) skrev 2016-12-08 22:40:45 följande:
    Jag har faktiskt aldrig hört alls det bland tjänstemän, inte inlindat heller.
    Har varit på starkt kvinnodominerade arbetsplatser och där förekom det inte alls.
    Det har jag också, och har inte tyckt att det varit så stor skillnad förutom att uttryckssätten och språket är annorlunda. 

  • Anonym (Hmm)

    Har jobbat i restaurang och klubb i min ungdom. Där förekom det en del från båda kön - dock aldrig om kollegor men gäster, ragg och kändisar typ.

    Efter det har jag jobbat i en mängd branscher inom sälj samt media och reklam och inte hört något grovt, särskilt inte om kollegor.

  • Lajvaren

    kan det vara så att det är mer utbrett inom yrken som kräver mer fysisk aktivitet?

  • Pussan
    Anonym (Kontor) skrev 2016-12-08 22:47:42 följande:
    Har jobbat på kontor, på olika museum, inom universitetsvärlden och i flera butiker - har aldrig hört nåt grovt sexsnack på någon av arbetsplatserna. Tror inte att det är norm, normen är att folk kan bete sig och inte delar med sig av sitt sexliv till kollegor.
    Det är nog inte så mycket dela med sig som det handlar om. Men flera av mina älskare har berättat att på väldigt mansdominerade arbetsplatser handlar snacket mycket om vad man fantiserar om att göra och vill göra med både fiktiva eller för dem verkliga damer. Eller fittor som de säger då. Och jag är för min del helt ok med att de fantiserar om att sätta på mig...
Svar på tråden Lockerroom Talk