• Ise

    BF Juli 2017 Södra Stockholm

    narie24 skrev 2017-03-30 16:25:37 följande:

    Ngn mer än jag som fått dille på att läsa förlossningsberättelser på nätet? Kommer ju ihåg mina egna hyfsat men många minnen väcks när jag läser andras. Det är med skräckblandad förtjusning man sakta börjar minnas.


    Nej inte än :P kommer också ihåg mina väldigt bra. Jag är mest nyfiken på hur denna kommer skilja sig från de andra. Om den kommer gå superfort eller långsamt? Om det kommer göra ondare eller inte? :) så spänd! Älskar att föda det är ju verkligen världens coolaste grej!
  • Ise

    Hur mår ni alla mamas? :)
    Gick in i vecka 25 i söndags och känner att tiden bara springer iväg!

    Är ni klara med de flesta av inköpen inför ankomst?
    Vi är klara med vagn
    Spjälsäng och vagga har vi sedan innan
    Vi har massor av kläder sedan killarna var små. dock bara grabbiga kläder så om det blir en tjej så är det möjligt att vi får kompletteringshandla lite :)
    Sen så behöver vi köpa babyskydd till bilen. Vill ha ett Brio Primo så det passar till vagnschassit. Men det är ju ingen panik.

    sen är det väl mest småprylar som kräkhanddukar, amningsinlägg, flaskor och lite sånt. :) Men det är ju mest roligt!

    Är ni några som hämtat ut babyboxar? Jag brukar hämta alla.. hehe. Men har några kvar på listan. blandad kvalite på dem verkligen!

  • Ise

    Det finns ju Apoteksgruppen, Loyds apotek, Kronans Apotek, Babyproffsen, apoteket hjärtat. Sen får man ju en rätt ordentlig från Libero (via ICA Maxi) om man blir medlem i Liberoklubben. :)

  • Ise

    Vi har inte mätt det ännu. Ska dit på måndag då är jag i vecka 26 och då sa hon att hon skulle mäta första gången

  • Ise
    Tokgurkan skrev 2017-04-05 15:02:28 följande:

    Hur mycket kläder ska man egentligen köpa i storlek 50 och 56? Tänker på bodys, pyjamaser och byxor typ. Ni som har barn sen innan, hur mycket har ni upplevt att det har behövts i dom storlekarna? Vill inte köpa för mycket men inte för lite heller :-P


    Mina ungar växte ur storlek 50 på typ 2 veckor :P har kanske 10 bodys ca i varje storlek av det minsta, sen växer de ju långsammare och man behöver kanske lite mer av varje. Sen så blev vi tvungna att köpa några i storlek 44 bara för att 50 var för stort precis i början.

    Hade jag inte haft några kläder alls just nu så hade jag köpt 5-10 uppsättningar i varje storlek och sen kompletterat efter att bebisen fötts om jag känner att hen har för lite kläder.

    Att tänka på är ju också att man oftast får väldigt mycket kläder sådär i början i presenter (ialf fick vi det), vissa grejer hann vi knappt använda innan de var för små :(

    Så köp inte för mycket är mitt råd :) det är ju rätt roligt att handla lite sen också
  • Ise

    Med mitt senaste barn så fullkomligt vägrade han allt vad napp och flaska hette. Det gick verkligen inte alls. (Tro mig vi försökte ALLT) så pappan kunde inte mata öht även fast han väldigt gärna ville. :( och det resulterade i att jag inte kunde lämna bort bebisen alls. Första halvåret var jag ifrån honom som längst i ca 30 min något enstaka tillfälle. Mysigt till en början men sen höll jag på bli tokig! Så jsg hoppas verkligen att denna lilla både vill amma och äta från flaska. Med 3 kids tror jag att jag kommer behöva lite tid ensam då och då...

  • Ise
    Tokgurkan skrev 2017-04-07 10:51:26 följande:

    Av era svar att döma så ska jag nog inte köpa så mycket 50 och 56 mer, har redan köpt en del i dom storlekarna. Så får koncentrera mig på lite större storlekar nu tycker det är så himla roligt att köpa bebiskläder så det blir ju lätt för mycket haha.


    I Know det är fantastiskt roligt! :)
  • Ise

    Hej tjejer! Hoppas ni alla mår bra trots allt det hemska som hänt! Själv fastnade jag mitt i kaoset då jag var på väg hem från jobbet men allt gick bra. Fick en lång promenad hem och sen har vi bara myst med familjen hela helgen <3
    Helt otroligt! Men vilken kärlek alla visat efteråt, det gör en varm i själen.


    narie24 skrev 2017-04-04 19:06:07 följande:

    Hello damer! Hur har era sf-mått sett ut än så länge? Mitt låg på 28 cm nu i v 25+, tydligen över kurvan. Så nu ska jag göra en ny glukosbelastning och tillväxtultraljud.


    Jag var hos BM igår och mitt SF-mått var på 24,5. Är i vecka 26 (25+2). Hon sa inget om det utan det verkade vara "som det ska vara". hjärtljuden låg på 141, förra gången låg de på 143. Kollade inget annat, varken socker, vikt, protein eller järn. Ska tillbaka om en månad igen så det rullar liksom på.

  • Ise

    Hej hur mår ni alla!? :) Lite dött i tråden dags att dra igång den lite tycker jag, det är ju bara drygt 10 veckor kvar för oss alla! :):) Så spännande!

    Kanske någon mer söderortsböna som vill joina oss?

  • Ise
    narie24 skrev 2017-04-26 20:39:47 följande:

    Hej på er!

    Ja, verkligen lugnt i tråden :). Kanske blir mer när vi närmar oss bf? Det har väl varit en mellanperiod kan man säga.

    Nu i vecka 29 känns det som allt kommit på en gång. Känns betydligt mer i bäcken och ena höften låser sig och smärtar. Jag är trött och sliten. Mkt mindre ork på jobbet. Börjar tveka att jag ska orka ända till 9/6. I det här tempot? Stressa iväg på morgonen, lämna två barn, sen ett krävande jobb, till fots hela dagen. Inte mkt till fru på kvällarna haha.

    Det som gör att det känns extra tungt nu är att jag sovit dåligt sista nätterna. Har (haft det av och till under graviditeterna) värk på höger sida ungefär under bröstet. Det molar och värker. Inte superont men tillräckligt för att väcka mig och svårt att hitta bra läge. Känns alltid bättre på dagarna när jag är uppe.

    Har tidigare hört att det antagligen är gallan. Bm sa också att det är väldigt vanligt. Inget man kan behandla under grav utan bara ta smärtstillande. Men håller det i sig vill jag kolla upp det. Frågan är vart man vänder sig?

    Satt precis och kollade på "När livet vänder" om en kvinna med förlossningsdepression. Det är ngt man verkligen inte vill hamna i.

    Ni som har barn sedan tidigare, hur har ni mått psykiskt efter ni fått barn?


    Ja så är det nog :)
    Jag jobbar fortfarande 90% som tidigare men känner av att man inte har samma "fart" som tidigare gällande lämning/hämtning/städning/matlagning hemma. Träning har jag inte ens en tanke på!

    Med första barnet mådde jag hur bra som helst!
    Med andra barnet kan jag minnas att jag hade lite svårt att "ta in" att vi faktiskt hade ett barn till. Det tog några veckor då jag kände mig lite "nollad" men inte så att jag var deppig. mer tom på något vis. Men sen så landade jag och allting kändes toppen! :)

    Får se hur det blir med denna trea, har ff svårt att ta in att vi faktiskt blir en till i familjen snart. Måste nog börja förbereda oss mentalt!
    Igår så var jag iväg och inhandlade lite av det sista vi behöver, bilbarnstol och liggdel till vår resevagn (yoyo) så nu känner jag att vi är en liten bit till på vägen. Får nog börja gå igenom lite barnkläder kanske och göra i ordning så att det känns mer verkligt. :P
    Hmlan skrev 2017-04-26 18:37:46 följande:
    Trött och tung känner jag igen. Har ont överallt och känner mig enorm, men ser inte direkt ut som en elefant trots att det känns så. Är det bara jag som fortfarande inte riktigt förstår att man är gravid? Känner lite som efter BF med första barnet: "nä det kommer nog inget barn". För bra för att vara sant på något vis.

    Jag har nyligen kommit igång med jobbet igen efter sjukskrivning pga foglossning. Har mer ont än nånsin men har tänkt bita ihop och göra något för det är rätt trist att bara vara hemma. Man förlorar sig själv lite grann. Planerar att jobba fram till förlossningen men det kanske inte går. Hur har du tänkt?

    haha känner samma! Se ovan.


    jag tänkte jobba juni ut ialf. 22 dagar innan bf. Sen hoppas att man inte går över tiden alltför mycket :) Men det är ju ändå sommar och semestertider då och skönt att vara ledig. Jag och min man ska vara långlediga tillsammans hela juli och augusti.


     

  • Ise
    Sosozo skrev 2017-05-04 11:26:23 följande:

    Hur mår ni? Nu när vi är mer eller mindre höggravida allihop

    Jag är redigt trött på kvällarna. 3 v kvar sv jobb, sedan 4 v vilaaaaa!


    Jag mår förvånansvärt bra ff, men är tröttare än jag minns att jag varit de övriga graviditeterna (med första var jag ute och sprang till 2 veckor innan FL, det skulle aldrig någonsin hända nu. haha) jag går in i vecka 30 på lördag så snart bara ungefär 10 lååååånga veckor kvar :P Känns som en evighet trots att tiden samtidigt går väldigt fort.
    Men har mycket inplanerat nu i maj/juni för att fördriva tiden lite. största storebror är väldigt exalterad så det känns kul.

    Jag bor ju i Sköndal, fick igår veta att vårt BVC ska lägga ner.. skittråkigt då det ligger väldigt nära och jag har gått där med de två andra. Så nu måste jag hitta ett nytt. Vart går ni? är det bra där?
  • Ise
    Sosozo skrev 2017-05-14 12:58:53 följande:

    Nu har jag fått tid för snitt gått igenom alla steg. Tis efter midsommar kommer hon! 6 veckor kvar!

    Däremot hände en ganska konstig grej dagen efter vi varit på snittsnack på Danderyd. Jag hade ett ul (moderkakan satt för nära öppningen på rul så fick ett till för att kolla att den flyttat sig). Allt såg bra ut med bebben och moderkakan, men bm upptäckte ett stort myom (muskelknuta) på baksidan av livmoderns som ser ut att blocka utgången ist! Hon sa "ja, om det är så, så ska inte en vaginal förlossning sätta igång. För det här syns ju inte från utsidan. Så vad som händer isf är att förlossningen startar, allt verkar rätt med värkar osv, men bebisen kommer inte ut. Ingen kommer förstå varför. Så då fortsätter men bara tills bebisen blir i för dåligt skick och man måste göra ett akut snitt. Så ut kommer barnet iaf, men det är värre för mamman. Blir ju en mycket långdragen och smärtsam process till ingen nytta" (hon visste inte att jag redan bestämt mig för snitt).

    Alltså, precis den risken som gör att jag ville välja snitt från första början! Hon beskrev min mardrömsförlossning. Puh, tur en slipper det iaf!

    Ska på en till undersökning och göra ul för att få veta mer om myomet.


    Har varit lite frånvarande igen men läste ikapp lite nu.

    Vad skönt att du fått en dag nu! och vilken TUR att de hittade den där muskelknutan! Vad härligt för dig ändå att veta exakt dag för födsel. Själv hoppas jag bara på att slippa gå över tiden :)

    Min mage växer sig större och större, hade tagit ett ordentligt hopp upp på kurvan sist jag var hos BM. Bebisen låg vänd med huvudet neråt och hade Nästan fixerat sig, har haft massor av ilningar i muffen som strålat/stickts så förmodligen därför. Den ligger verkligen väldigt långt ner nu. Sparkar som tusan och håller mig vaken med smärta och mys :)

    Allt är på plats hemma för ankomst - förutom att vi behöver köpa en ny bil.... vilket känns lite jobbigt men det funkar inte med den vi har. 2 bakåtvända stolar och en kudde får helt enkelt inte plats! Så vi ska köpa 7-sitsig måste bara få vår såld först... så det är projektet just nu.

    Jag har tagit semesterdagar + att det är ju en hel del klämdagar/lediga dagar nu på vårkanten så jag jobbar bara 20 dagar till innan jag går på "ledigt" känns otroligt skönt! Nedräkningen har startat på riktigt :)

    Min yngsta har hunnit fylla 2 år och i övrigt njuter jag av att sommaren är på ingång på riktigt :)

    Hur mår ni andra!!??
  • Ise

    Hej Tjejer!

    Hur går det för alla!? Har det börjat komma några bebisar ännu? ;)
    Snart snart är de äntligen ute!!

Svar på tråden BF Juli 2017 Södra Stockholm